۰
plusresetminus
بلاغ، براساس آمار اعلام شده، طلاق توافقی در استان مازندران امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته و با عبور از مرز هشدار، باید زنگ‌ها را در این استانی که فرهنگ مردمش به دینداری و رعایت بایسته‌های اسلامی شهرت دارد، به صدا در آورد.

طلاق، به عنوان بدترین و ناگوارترین حلال خداوند، معلول عوامل متعددی است که باید از سوی مراکز علمی پژوهشی استان مازندران مورد تحقیق و بررسی دقیق قرار گیرد که به طور طبیعی، راهکارهای برون‌رفت از این بحران اجتماعی نیز از دل آن تحقیق به دست خواهد آمد.

خانواده در اسلام، اصلی‌ترین سلول حیات‌بخش در شکل‌گیری جامعه و هویت‌بخش یک کشور و مهمترین عامل در تمدن‌سازی است که حفاظت و حراست از آن، اصلی‌ترین رسالت آحاد جامعه و نقطه هدف مسئولان در تلاش‌های روزمره‌شان باید باشد.

مشکلات اقتصادی و دغدغه روزانه خانواده‌ها بر روی تراز درآمد و هزینه‌ها طی دو سه دهه اخیر، همچنین کم‌توجهی مسئولان نسبت به ورود رسانه‌های بیگانه و از جمله ماهواره به درون خانواده‌ها و نقش‌آفرینی جدی ماهواره‌ها و برنامه‌های پرحجم آنها در هنجارسازی‌های مغایر با سنت‌های تربیتی، تغییر سبک زندگی را در کشور و استان مازندران در پی داشت که پدرها و مادرها بیش از آن که برای آموزه‌های اسلامی و تربیتی فرزندان وقت بگذارند، به کار و تلاش برای تأمین هزینه‌های زندگی و معیشتی و تحصیلی‌شان کوشیدند و روح فرهنگ که کسب آگاهی و معرفت روی معارف و منهیات دینی است، مورد غفلت قرار گرفت و نتیجه این شد که بسیاری از بایدها و نبایدهای سعادت‌بخش زندگی مورد شناخت دختران و پسران قرار نگرفت و کم‌کاری‌های فراوان مسئولان فرهنگی غرب و دشمنان اسلام به مقابله برخیزد و این شد که جامعه رهاشده از برنامه‌های منظم فرهنگی و تربیتی، سخت از تهاجم بی‌رحمانه فرهنگی دشمنان آسیب ببیند، که آثار کنونی در حوزه‌های اخلاقی و رفتاری و از جمله در موضوع طلاق ثمره مجموعه‌ای از غفلت‌ها و بی‌توجهی‌هاست که واقعا باید با آسیب‌شناسی دقیق و طراحی برنامه‌های دقیق‌تر به چاره‌اندیشی جدی و مستمر در فروغ استفاده از حداکثر توانمندی‌ها و امکانات در این زمینه فوق‌العاده مهم پرداخت که اگر از این پیچ بغایت خطرناک با تدبیر و بلندنظری و کار شبانه‌روزی به خوبی عبور نکنیم، لاجرم باید آینده مرگ‌باری را پیش‌بینی کرد که در انتظارمان است.

ظرفیت‌های قدرتمند استان مازندران مرکب از ائمه جمعه و جماعات، اساتید حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، شخصیت‌های برجسته در تمام حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، دستگاه‌های فرهنگی و...، در یک کلام، همه و همه باید به پای این مهم آمده و با مدیریت استاندار و نماینده ولی فقیه در استان، باب مراوده ویژه در گفتمان‌سازی را با خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان مازندرانی بگشایند تا در فضایی دردمندانه و دلسوزانه، اتحاد و اتفاق برای رفع معضل بحران‌آفرین فقدان اخلاق و معنویت فردی و اجتماعی در جهت معالجه اساسی "سرطان طلاق" به‌وجود آید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
حمید علیپور
همانطوریکه اشاره کردید، طلاق، ثمره مجموعه ای از غفلت ها و بی توجهی هاست. بنده به 2 عامل مهم اشاره میکنم:
امروزه علت اصلی آمار بسیار زیاد طلاق را می توان ابتدا در خانواده (تربیت و آداب و رسوم زندگی) و سپس تأثیرات محیطی، توسعه تکنولوژی و ... جستجو کرد. آمارها نشان می دهد که تعداد طلاق ها در شهرهای بزرگ و پیشرفته ای مثل تهران بسیار بیشتر از شهرهای کوچکتری مثل یزد است که هنوز مردم آن از آداب و رسوم سنتی خود فاصله نگرفته اند. عامل دیگر تأثیرگذار بر آمار طلاق را می توان بیکاری جوانان و به تبع آن کشیده شدن آنها به سمت و سوی انحرافات اخلاقی مختلف دانست که نتیجه یکی از این انحرافات، انتخاب ناصحیح در انتخاب همسر و نهایتاً طلاق است.
لذا لازم است که مسئولان امر به آمارهای مربوط به طلاق حساسیت و توجه خاصی نشان دهند و پس از شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار بر آن، برنامه ریزی ها و اقدامات لازم را جهت کاهش و رفع این مشکل از جامعه اسلامی به انجام رسانند.
feedback
مطلبی بسیار جالبی بود: نویسنده موضوع را خوب پرداخته است و بیان کرده اند.
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷