تاریخ انتشارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۶۰۲۳۹
وزیر علوم با بیان اینکه سعی داریم در حوزه علم، تحول ایجاد کنیم، گفت: باید تعداد دانشگاه‌ها، دانشجوها و رشته‌ها را براساس نیاز جامعه مشخص کنیم و این جزو مطالبات رهبری است.
۰
plusresetminus
بلاغ- محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه تکریم محمدعلی نجفی سرپرست سابق وزارت علوم و تودیع وزیر علوم جدید بر با تعامل، همکاری و همراهی با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مراجع و علما، معاونت علمی و مراکز ذیربط تأکید کرد.

وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با آشنایی خود با آموزش عالی و همچنین با محمدعلی نجفی افزود: از وزرای دولت تدبیر و امید باید تشکر کنیم، برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه علم و فناوری وجود دارد قابل توجه است و همچنین اسناد بالادستی بسیار دقیق آماده شده است.

وی افزود: اگر به رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل مختلف همچنین علم و فناوری توجه شود، همه مشکلات حل خواهد شد.

وزیر علوم تأکید کرد: دو کارکرد اصلی در نظام آموزش عالی را باید دنبال کنیم، اولین رویکرد، تربیت نیروی انسانی کارآمد و دومین کارکرد، گسترش مرزهای دانش، آن هم دانشی که ثروت‌آفرینی بالایی دارد، است.

وی ضمن تأکید در ایجاد تحول در دانشگاه‌ها تصریح کرد: دانشگاه باید به سمت کارآفرینی برود و به دانشگاه نسل سوم تبدیل شود، یعنی کارآفرینی و ثروت‌آفرینی را دنبال کند.

فرهادی اظهار داشت: باید با تمام ظرفیت، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان را دنبال کنیم و از تمام ظرفیت برای این مسائل استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی دقیقی در آموزش عالی داشته باشیم، در رابطه با دانشجویان خارجی نیز باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد.

فرهادی اضافه کرد: دانشگاه کارآفرین به عنوان موتور محرکه نظام آموزش عالی است. ما باید بازبینی رشته‌های تحصیلی و همچنین رشته‌های موردنیاز را مورد توجه قرار دهیم.

فرهادی گفت: مقاوم‌سازی اقتصاد ملی شاید خیلی به مجموعه ما برنگردد ولی در رابطه با اقتصاد دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی داریم و باید با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم در این راستا قدم برداریم.

فرهادی در ادامه با اشاره به آمارهای پژوهشگاه‌ها، مؤسسات، دانشجویان و دانشگاه‌ها تصریح کرد:‌ سالانه حدود یک میلیون فارغ‌التحصیل وجود دارد که اگر بخواهیم برای اشتغال آنها سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه بسیار زیادی باید پرداخت کنیم. دانشجویان باید بتوانند اشتغال‌زایی کنند.

وزیر علوم گفت: ما باید شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که علم و دانش و دانشگاه‌‌ها باعث ثروت‌آفرینی شوند.

فرهادی ادامه داد: باید به متن بیشتر بپردازیم و از مسائل حاشیه‌ای که می‌تواند سد راه شود و وقت تلف کند پرهیز کنیم.

وی افزود: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی، اتلاف بودجه و نیروی انسانی است. باید تعداد دانشگاه‌ها، دانشجوها و رشته‌ها را براساس نیاز جامعه مشخص کنیم و این جزو مطالبات رهبری است.

وزیر علوم ادامه داد: مسائل فرهنگی و اعتقادی دانشگاه‌ها بسیار مورد توجه ما است، فضای آرام، بانشاط در دانشگاه‌ها باید وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: انگیزه‌هایی که کم است یا کم شده، به دانشگاه‌ها باید بازگردد و نشاط و پیشرفت در حوزه آموزش عالی ایجاد شود و همچنین باید کارآموزی را تبدیل به کارورزی کنیم.

وی ادامه داد: برای ما تحول در نیروی انسانی و رشته‌های علوم انسانی به شدت مورد توجه است.

فرهادی گفت: ان‌شاءالله با همکاری و همراهی پتانسیل‌های عظیمی که وجود دارد بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم و باعث یک تحول علمی شویم.

در ادامه این مراسم، حکم وزیری محمدفرهادی توسط جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به وی اهداء شد./آ
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴