تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۸۴۲۱۴
از این پس باید ویژگی جدیدی را به استحکام و سبکی تار عنکبوت اضافه کرد: خاصیت برق‌گرفتگی.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،از قرن‌ها پیش تار عنکبوت به عنوان ساختاری بسیار سبک و در عین حال فوق‌العاده مستحکم شناخته شده است. این ویژگی ها موجب شده تا امروزه ایده استفاده از تار عنکبوت در بسیاری از امور و صنایع مطرح شود نظیر ساخت جلیقه ضد گلوله تا تجهیزات الکترونیکی و حالا با شناسایی گونه‌ای از عنکبوت‌ها که تارهایی با خاصیت الکتریکی تولید می‌کنند قابل پیش بینی است که به زودی بر کارایی این ساختار ارزشمند طبیعی افزوده شود.

یافته‌های جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد گونه‌ای عنکبوت وجود دارد که تار آن الکتریسیته ساکن در خود دارد، دقیقا مانند موهای گربه که پس از مالش دادن با بادکنک در این وضعیت قرار می‌گیرد.

این محققان به تازگی نتایج دستاوردی جالب توجه را در نشریه Biological Letters منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه گونه‌ای عنکبوت طی فرآیندی پیچیده و حیرت انگیز، تارهای خود را همراه با الکتریسیته ساکن تولید می‌کند.

محققان دریافته‌اند که این گونه از عنکبوت که به آن "عنکبوت وسط باغ" گفته می‌شود همواره دارای تارهایی است که مقادیر بسیار اندکی بار الکتریکی در خود دارد. این جانور از اندام ویژه‌ای در بدنش تارهای منحصربفردش را تولید و به بیرون پرتاب می‌کند و جالب اینکه با استفاده از آن شبکه ای از تارهای در هم تنیده الکتریکی می‌سازد.

باردارساختن تارها طی فرآیند جالب توجهی صورت می‌گیرد. تار پس از تولید درحالی از بدن حشره خارج می‌شد که با سایش با عضوی خاص که ساختاری فیبرمانند دارد دارای بار الکتریکی می‌شود./آ

 
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما