تاریخ انتشارشنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
کد مطلب : ۷۷۵۸۱
«خانه پدری» فیلمی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و خود سینماگران فیلمی زننده، توهین آمیز و حتی از سوی برخی خطرناک عنوان شده است در گروه های معدود سینمایی اکران خود را آغاز کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «خانه پدری» فیلمی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و خود سینماگران فیلمی زننده، توهین آمیز و حتی از سوی برخی خطرناک عنوان شده است در گروه های معدود سینمایی اکران خود را آغاز کرد. خانه پدری کیانوش عیاری که پس از چهار سال کش و قوس و در حالیکه تهیه کننده اولیه فیلم یعنی ناجی هنر علیرغم صرف هزینه میلیاردی برای این فیلم همه تلاش خود را برای عدم اکران ان انجام داده بود، نهایتا با همت مسئولان کنونی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اکران شد.

این فیلم سیاه را می توان نسخه ایرانی «بدون دخترم هرگز» یا «سنگسار ثریا» نامید. ابتدای +18 سال فیلم همه حرفهایی است که عیاری می خواهد در قالب فیلم بزند. پدر و برادری وحشی و متحجر که از قضا مسلمان! و ایرانی! نیز هستند، دختر خانواده ایرانی و مسلمان را با تهمتی اثبات شده یا نشده در زیر زمینی محصور کرده اند. زیر زمینی که معماری ایرانی آن هوش از سر تماشاگران می برد. خانه آنقدر ایرانی هست که مخاطب ایرانی خود را درون ان خانه و اتفاقا همزاد با دختر خانواده که درگیر با پدری عبوس است، بیابد.

مسعود فراستی منتقد سینما پس از اینکه این فیلم را ضد ایرانی می خواند درباره آن می گوید: «ریختن کلی آدم بدون شخصیت پردازی در خانه خوش آب و رنگ قدیمی و پیگیری سرهم بندی شده سرنوشت آنها در طول دهه ها. یک ایده نیم خطی تکان دهنده که می توانست نقدی آسیب شناسانه بر خرافات باشد و ناموس پرستی ارتجاعی و ضد انسانی، که تبدیل به فیلمی ضد ایرانی شده. یک چیز دیگر پشت فیلم است که بدتر از همه‌ی این‌هاست و من نمی‌فهمم روشنفکران از چه چیزی خوششان می‌اید. این فییلم ضدملی و ضدایرانی است، یعنی یکی این را ببینید می‌گوید ما با این وحوش طرفیم؟ کاملا معلوم است که وطن‌فروشی است این فیلم و تعارف هم نداریم»

فراستی نهایتا میگوید که «خانه پدری» تنها فیلمی است که با توقیف آن موافق است.

داستان خشن و بی منطق عیاری آنجا که دختر خودش را از ترس پدر و پسری که قرار است جمجمه اش را خرد کنند، خیس می کند و تماشاگر ادرار را مشاهده می کند، نمی توانست زننده تر آنچه در فیلم اتفاق افتاده رخ بدهد. جمجمه دختر خرد می شود، در حالی که «پدر ایرانی» عین خیالش نیست و اتفاقا داستان فیلم نسل های بعدی را هم نشان می دهد که از همین سبعیت و درندگی و همه مولفه های عصر جاهلیت عرب، بهره برده اند. وحوش ایرانی به جان دخترهایشان می افتند تا انها را زنده به گور کنند و مردم همه باید این صحنه های زشت را تماشا کنند.

پدرهای عصر جاهلیت عرب هم به راحتی «پدر» کیانوش عیاری دختر را درون قبر نمی کردند. بی احساس و حتی ذره ای علاقه و عاطفه وقتی که پس از کشتن دختر سر حوض می رود و دستهایش را با آرامش از خون پاک می کند. هیچ نشانه ای از پدرهای دوست داشتنی ایرانی، مادران مهربان و دختران عفیف در خانه پدری عیاری نیست.

همه تلاش عیاری برای به تصویر کشیدن ناکجاآبادی که قطعا نامش ایران نیست و بازیگرانش فقط فارسی حرف می زنند، برای کدام ایده یک خطی مورد قبول نهادهای نظارتی قرار گرفته است خدا می داند؟

پرداختن به ضد ایرانی ترین فیلم همه سالهای سینمای ایران زمانی دردآور تر است که بدانیم بودجه بیت المال برایش هزینه شده است. پیشتر و در دولت قبلی معاون اجتماعی نیروی انتظامی در اینباره گفته بود: «متأسفانه موسسه ناجی هنر در گذشته در ساخت چند فیلم مشارکت داشته که ما با آن مخالف بوده و هستیم و جلوی نمایش آن را گرفته‌ایم اما خوشبختانه وزارت ارشاد هم با فیلم "خانه پدری" مخالف و با ما هم نظر بود. به نظر من ضرورتی برای ساخت "خانه پدری" و اکران آن وجود نداشته و ندارد و خسارت آن هر چقدر که باشد می‌پذیریم و پرداخت می‌کنیم.»

با این حال به همت سازمان سینمایی و وزارت ارشاد دولت یازدهم ضد ایرانی ترین و ضد اسلامی ترین فیلم از آغاز انقلاب تا کنون این روزها روی پرده رفته است، که قطعا مورد انتقاد و اعتراض دلسوزان کشور، مردم و مراجع قرار خواهد گرفت.

عصبانیت عیاری در فیلم موج می زند. عیاری در هر سکانس «عصبانی هستم» را زمزمه می کند. این فیلم ضد ایرانی روی پرده است و هیچ تلاشی برای جلوگیری از اکران این مجموعه ضد ملی صورت نمی گیرد. در این میان مردم قطعا این فیلم را پس خواهند زد. مردم منتظر نخواهند نشست تا باورها و تاریخشان تحریف شود، به انها توهین شود و چیزی نگویند. این فیلم که متاسفانه با بودجه بیت المال ساخته شده است در همه سکانسها، همه تلاشش را برای نشان دادن تعصب هایی که هیچ پدر ایرانی به هیچ کدام از انها اعتقاد ندارد، انجام داده است. پدرهای ایرانی جلوی توهین کیانوش عیاری خواهند ایستاد./آ

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴