BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> ۱۰عامل موثردرتشویق دانش آموزان‌به مطالعه | بلاغ نیوز
تاریخ انتشارجمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
کد مطلب : ۵۹۲۱۱
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ۱۰ عامل موثر در تشویق دانش آموزان به مطالعه را برشمرد. معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد هم ضمن تایید تاثیر این عوامل، گفت: باید اعتراف کنیم که فرهنگ کتابخوانی در کشور ما رو به افول بوده و عادت به مطالعه در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است.
۰
plusresetminus
بلاغ- برنامه تلویزیونی مناظره با موضوع سرانه مطالعه و علت پائین بودن کتابخوانی در کشور، از ساعت ۱۶:۳۰ امروز جمعه با حضور محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، رضا امیرخانی نویسنده و پژوهشگر ادبی، محسن پرویز نایب رئیس انجمن قلم ایران، محمدرضا جوادی یگانه رئیس پژوهشاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، محمدحسین نوش آبادی معاون پارلمانی و حقوقی وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا کفاش معاون پژوهشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، از شبکه یک سیما آغاز شد.

جوادی یگانه: آمارهای سرانه مطالعه صحیح نیست اما شواهد پائین بودن میزان مطالعه را ثابت می کند

در این برنامه محمدرضا جوادی یگانه رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به آمارهایی که از سرانه مطالعه اعلام می شود، گفت: هیچ کدام از آمارهای موجود درست نیست چون بسیاری از آنها بر اساس نظرسنجی و تکمیل پرسشنامه انجام شده است. یک شیوه هم این است که بر اساس «تایم ریسرچ» انجام شود. راه دیگر هم برپایه میزان نشر در بازار کتاب است و همچنین می توان بر اساس میزان روزنامه خوانی یا امانت کتاب از کتابخانه ها، سرانه مطالعه را محاسبه کرد.

وی در عین حال گفت: با این حال شواهد و قرائن نشان می دهد که سرانه مطالعه در کشور ما پایین است و بحث این نیست که پایین هست یا نیست. باید در این مورد بحث کرد که علت پایین بودن سرانه مطالعه چیست؟ مسئله اصلی این است که کتاب از سبد کالای فرهنگی خانوارها حذف شده است.

جوادی یگانه با اشاره به اهمیت هر کدام از سه بخش تولید، توزیع و مصرف در بالا بردن سرانه مطالعه در کشور، گفت: واقعیت این است که مشکل اصلی ما در نظام تولید است؛ نظام فرهنگی سیاست و اقتصاد زده ما باعث شده که کتاب و کتابخوانی و صنعت نشر همگی درگیر یک ضعف مفرط شوند و همین مورد موجب شده که صنعت نشر روز به روز ضعیف تر شود.

۱۰ عامل موثر در علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه

در ادامه این برنامه زنده تلویزیونی همچنین حمید رضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سخنانی گفت: بر اساس پژوهش ما در وزارت آموزش و پرورش، علاقه دانش آموزان ما به کتابخوانی متاثر از ۱۰ عامل است؛ ۱: سطح فرهنگی خانواده، ۲: وضعیت کتابخانه در مدرسه و آرایش آن، ۳: وجود برنامه صحیح کتابخوانی در نظام آموزشی،۴: در دسترس بودن کتب مورد علاقه دانش آموزان، ۵: وجود امکانات و وسایل عمومی برای مطالعه،۶: تناسب کتاب های منتشر شده در کشور با نیاز دانش آموزان، ۷: فرصت داشتن یا نداشتن در نظام برنامه ریزی درسی برای مطالعه، ۸: وجود کتابدار در مدرسه که متاسفانه در سالیان گذشته این ردیف حذف شده بود و باید برگردد، ۹: مشکلات مالی و اقتصادی خانواده ها و دانش آموزان و نبود کتاب در سبد خرید و ۱۰: نبود کتابخانه ها و یا تعداد کتاب مناسب

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت: اینها مجموعا در علاقه مند شدن و یا نشدن دانش آموزان به مطالعه موثر است.

نوش آبادی: عادت به مطالعه در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است

در ادامه این برنامه همچنین محمد حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون حقوقی و پارلمانی این وزارتخانه ضمن تایید عوامل یاد شده، گفت: باید اعتراف کنیم که فرهنگ کتابخوانی در کشور ما رو به افول بوده و عادت به مطالعه در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: شاید بتوان گفت برای جامعه ای که فعالیت آن و سیاست هایش مبتنی بر اندیشه های والای قرآنی است و مردم آن به مفاهیم عالی اسلامی که مهمترین موضوع آنها مربوط به حوزه فرهنگ و کتاب است، تاسی می کنند نباید شاهد چالشی جدی در حوزه کتابخوانی باشیم.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد اضافه کرد: باید به دلایل رکود مطالعه توجه کرد و گرچه در این دلایل به موضوع کم کاری برخی نهادها و دستگاههای فرهنگی هم اشاره می شود، اما باید به نهادینه فرهنگ کتابخوانی در جامعه توجه بیشتری صورت گیرد؛ همان مسئله ای که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند./آ
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴