تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
کد مطلب : ۸۳۸۵۴
بزرگ‌ترین پایانه گل و گیاه شمال در غرب مازندران با گذشت حدود 10 سال از آغاز عملیات احداث، هنوز به بهره‎برداری نرسیده که با توجه به نیاز شمال کشور به این زیرساخت مهم، ضروری است در تکمیل آن تسریع شود.
۰
plusresetminus
ناکامی پروژه بزرگ‎ترین پایانه گل و گیاه شمال به سال دهم رسید/تاریخ افتتاح این پروژه را اعلام کنید
به گزارش بلاغ، به دلیل ظرفیت بالای شهرهای استان مازندران به‎ویژه غرب استان برای تولید گل و گیاه و صادرات آن، تکمیل این پروژه یکی از نیازهای اصلی برای توسعه صادرات استان محسوب می شود.

هرچند این روزها در نشست های رسمی، غیر رسمی و حتی در رسانه ها از سوی متولیان امر خبر از بهره برداری از مرحله نخست این طرح ملی تا پایان امسال یا فروردین ماه 94 داده می شود، اما بازدیدهای میدانی متولیان امر و مطالعات دقیقی که روی مصوبات این طرح انجام گرفته، نشان می دهد که برابر این مصوبات هنوز زیرساخت ها و امکانات لازم برای آغاز به کار پایانه بخوبی فراهم نشده است.

استقرار دوایر اداری نظیر بانک، گمرک، توسعه تجارت، بیمه، قرنطینه و نیز شبکه گذاری گاز، برق و نیز راه دسترسی مناسب و مطلوب از ملزومات فعالیت پایانه است که باید از مدت ها پیش با همکاری سرمایه گذار طرح و نیز مسوولان نهادهای ذیربط تأمین می شد.

سرمایه گذار این طرح اعلام کرده است که تاکنون بیش از 600 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی دریافت و هزینه کرده اما تکمیل مراحل چهارگانه آن سال ها زمان می برد.

عملیات احداث این پروژه درسال 1384 در زمینی به گستره بیش از 10 هکتار و زیربنای حدود 60 هزار متر مربع در منطقه «اسب چین» شهرستان عباس آباد آغاز شد.

سه تالار بورس، نمایشگاه دائم گل و گیاه، کارخانه تولید نهالچه های گل و گیاه، سردخانه 60 هزار تنی، بازار بورس گل و گیاه، دانشگاه، بانک، گمرک، اداره استاندارد، قرنطینه گل و گیاه، مرکز بذر و نهال، تالار حراج، مرکز تخلیه و بارگیری و دسته بندی (sorting)، اتاق بازرگانی، دفاتر اداری دولتی، هشت هزار مترمربع فضای گلخانه ای، هتل و مرکز تفریحی و گردشگری با پیست اسب سواری و سامان دهی چشمه ای برای جذب گردشگر از بخش های مختلف این طرح ملی است.

مسئولان استان مازندران به‌ویژه استاندار تاکید ویژه ای بر تسریع در تکمیل این پروژه ملی دارند و هفته گذشته نیز نشست کارگروه توسعه صادرات استان با هدف بررسی روند احداث این پروژه با حضور معاون برنامه ریزی استاندار و مسوولان استانی در محل پروژه برگزار شد.

در همین حال شماری از مسئولان و تولیدکنندگان گل و گیاه با انتقاد از نبود نظارت پیوسته بر فرآیند عملیات اجرایی طرح، بر لزوم شتاب بخشی بر ساخت و تکمیل آن تاکید دارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی گل و گیاه شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد گفت: ساخت این پایانه حسرتی است که پس از سال ها چشم انتظاری همچنان بر دل تولید کنندگان گل و گیاه باقی مانده است و هنوز چشم انتظار بهره برداری آن هستند.

همایون پورشعبان افزود: مسوولان نهادهای ذیربط در دولت تدبیر و امید باید موضوع به بهره برداری نرسیدن این پایانه را به طور جدی پیگیری کنند.

وی ادامه داد: بارها مسئولان نهادهای ذیربط در بازدیدهای پیوسته از این طرح در نشست های مختلف و حتی گفت و گوها با رسانه ها اعلام کردند که این طرح تا پایان دولت دهم به پایان می رسد اما هیچکدام از این وعدهها محقق نشد.

پورشعبان گفت: تولیدکنندگان این بخش اکنون به دلیل نبود پایانه مناسب مجبورند تولیدات خود را به شکل سنتی در کنار جاده ها بفروشند و این روش باعث از دست رفتن فرصت های کسب درآمد فردی و ملی می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی گل و گیاه شهرستان های عباس آباد، تنکابن و رامسر تاکید کرد: ساخت این پایانه می تواند تحول چشمگیری در بخش های مختلف بویژه در زمینه درآمد پایدار و رفع مشکل اشتغالزایی ایجاد کند.

وی با اشاره به تولید حدود پنج میلیون اصله گل های گلدانی در غرب مازندران گفت: این منطقه در تولید گل های گلدانی خوشبختانه در کشور رتبه نخست را دارد که چنین تولیداتی بهره برداری این پایانه را ضروری می سازد.

خیرالله ابوالحسنی مدیر جهادکشاورزی عباس آباد نیز گفت: غرب مازندران و به طور کلی شمال ایران به دلیل داشتن خاک مرغوب و آب و هوای معتدل، منطقه ای بسیار مناسب برای تولید گل و گیاه زینتی است.

وی افزود: پرورش گیاهان زینتی در میان مردم بویژه در غرب مازندران طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مردم به صورت فردی و خانوادگی در کار تولید و پرورش گل و گیاه هستند.

ابوالحسنی با اشاره به اختصاص حدود 77 هکتار از اراضی منطقه به تولید گل و گیاهان زینتی در منطقه گفت: سالانه مقادیر زیادی از این نوع محصولات در شهرستان تولید می شود که متاسفانه به علت نبود مراکز خرید و نمایشگاه گل و گیاه بیشتر سود حاصل از فروش این محصول به جیب دلالان می رود.

ابوالحسنی با انتقاد از نبود روحیه هم افزایی در سرمایه گذار طرح پایانه گل و گیاه شمال، افزود: با وجود تماس های متعدد با وی مبنی بر همکاری با مسوولان منطقه متاسفانه سرمایه گذار توجهی به این موضوع ندارد.

نماینده رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از خلف وعده سرمایه گذار نسبت به بهره برداری بموقع پایانه گل و گیاه شمال کشور در شهرستان عباس آباد تاکید کرد که مسوولان باید با این سرمایه گذار که به وعده خود عمل نکرده، برخورد کنند.

شمس الله شریعت نژاد افزود: سرمایه گذار بر اساس ظرفیت مطلوبی که شمال کشور بویژه غرب مازندران در تولید گل های صادراتی دارد، مجوز ساخت پایانه را دریافت کرد و دولت هم با ارایه تسهیلات بانکی حمایت های ویژه ای از وی داشته ولی تاکنون طرح را به پایان نرسانده است.

وی افزود: در زمان حاضر طبق گزارش های دریافتی از منابع رسمی این سرمایه گذار علاوه برآن که بیش از 600 میلیارد ریال برای اجرای این طرح دریافت کرده همچنین برای تکمیل آن نیز تقاضای حدود 300 میلیارد ریال دیگر از بانک ها کرده است.

شریعت نژاد ادامه داد: این در حالی است که سرمایه گذار وعده داده بود با همین میزان تسهیلاتی که تاکنون پرداخت شده پایانه را به پایان برساند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود آن که بارها این موضوع پیگیری و حتی در نشست های مختلف نیز برای شتاب بخشی در فرآیند ساخت آن تاکید فراوانی شد اما سرمایه گذار توجهی به این موضوع نداشته و با وضعیت موجود این طرح حتی مرحله نخست آن نیز طبق وعده سرمایه گذار که قرار بود در سال جاری به بهره برداری برسد، محقق نمی شود.

شریعت نژاد از کم توجهی مسئولان نهادهای ذیربط به‎ویژه سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه انتقاد کرد.

این نماینده مجلس گفت: ساخت این پایانه از انتظارات دیرینه تولیدکنندگان گل و گیاه در مازندران بویژه غرب این استان است، زیرا با ساخت آن عرضه محصولات در بازارهای داخلی و خارجی به آسانی میسر خواهد بود.

وی افزود: در زمان حاضر بیشتر تولید کنندگان گل و گیاه مازندران ناگزیرند محصولاتشان را با صرف هزینه های هنگفت از پایانه گل و گیاه دیگر استان های کشور بویژه تهران صادر کنند.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران نیز به تازگی بر لزوم عزم جدی مسوولان برای بهره برداری از مرحله نخست این پایانه تاکید کرد.

علی احسانی گفته است: اگر قرار است در حوزه صادرات انواع محصولات کشاورزی به موفقیت های لازم دست یابیم باید این پایانه هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

وی افزود: فعالیت های کشاورزی بعد از صنعت گردشگری در مازندران از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و رونق آن مستلزم راه اندازی این پایانه است.

احسانی ادامه داد: پایانه گل و گیاه حکم یک موتور محرکه را دارد که با راه اندازی آن اقتصاد مازندران متحول خواهد شد و این نشست هم فرصت مناسبی است تا اقدامات صورت گرفته از سوی سرمایه گذار طرح گزارش شده و علت تاخیر در راه اندازی و تعیین زمان بهره برداری از آن را ارائه دهد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران گفت: با وجود آن که گزارش های موجود مبین این مساله است که این طرح ملی در فرآیند اجرای با مشکلات زیرساختی رو به رو است، اما با توجه به وعده سرمایه گذاری مبنی بر آماده بهره برداری بودن مرحله نخست آن تا پایان امسال، لازم است مدیران دستگاه های حاکمیتی برای تحقق این مهم همکاری لازم را با سرمایه گذار داشته باشند.

احسانی از مسئولان شرکت های گاز، برق و اداره راه و شهرسازی خواست تا به مدت 10 روز گزارشی از وضعیت موجود و خدمات ارایه شده با هدف فراهم کردن زیرساخت های این طرح به معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران ارائه دهند.

وی همچنین با بیان آن که تا قبل از راه اندازی این پایانه برابر مصوبه دولت باید اداراتی نظیر قرنطینه، استاندارد، اتاق بازرگانی، بانک، توسعه و تجارت در این منطقه دایر شود، گفت که فرمانداران غرب مازندران نیز باید برای تحقق این مهم همکاری کنند.

معاون استاندار مازندران گفت: در زمان حاضر باید برای رشد مراکز صادراتی استان تلاش کرد چرا که صادرات سنتی دیگر منسوخ شده و مساله مهم در این زمینه آن است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید به عنوان یک نماینده بخش حاکمیتی و در کنار آن فرمانداران نیز باید نهاد سازی کنند تا شاهد رشد سطح صادرات و خروج از حالت سنتی به صنعتی باشیم.

هیبت‏الله ویسی، مدیر امور شعب بانک ملی استان مازندران نیز میزان تسهیلات پرداختی برای ساخت این پایانه را حدود 355 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: همسو با سیاست های دولت یکی از ماموریت بانک ها پرداخت تسهیلات برای به پایان رساندن طرح های نیمه تمام است و ما هم آمادگی هرگونه مشارکت برای رفع مشکلات مالی با هدف راه اندازی هرچه سریع تر پایانه گل و گیاه را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز اظهار کرد: بخش عمده ای از عملیات ساخت مرحله نخست پایانه تاکنون آن انجام شده اما بخش های مهم آن از جمله ساخت مکانی برای درجه بندی و دسته بندی محصولات (سورتینگ) با تاخیر مواجه شده که باید برای شتاب بخشی در فرآیند ساخت آن از سوی سرمایه گذار اقدام شود.

دلاور حیدرپور افزود: با بهره برداری مرحله نخست این پایانه نگرانی در حوزه استقرار ادارات که نقش مهمی در صادرات گل و گیاه و سایر محصولات را دارند، برطرف خواهد شد.

فرماندار عباس آباد نیز انجام روکش آسفالت راه دسترسی به این پایانه و انتقال خطوط گاز را جزو دغدغه اصلی مسئولان و سرمایه گذاراین طرح دانست و گفت که شرط لازم برای بهره برداری از مرحله نخست پایانه انجام چنین اقداماتی از سوی مسوولان نهادهای ذیربط است.

سید امیر حسینی‎جو افزود: دولت نیز برای انجام روکش آسفالت این مسیر دسترسی آمادگی مشارکت حدود 50 درصدی را دارد و در این حوزه مشکلی نیست.

یعقوب عابدینی سرمایه گذار این طرح نیز با تشریح گزارشی از فرآیند ساخت این پایانه از آغاز تاکنون، رفتارهای سلیقه ای و مشکلات بروکراسی اداری را از علت های اساسی تاخیر در بهره برداری آن معرفی کرد.

وی گفت: طبق مصوبه دولت باید ادارات ذیربط تا قبل از بهره برداری از طرح در منطقه دایر می شدند که تاکنون چنین اقداماتی صورت نگرفته است.

عابدینی پیش بینی لازم برای صادرات، شناسایی مراکز تولید در استان، نظارت و آموزش روی تولید کنندگان، بازاریابی، ایجاد آزمایشگاه های شیمیایی، میکروبی، بسته بندی و سورتینگ، بسته بندی مطلوب با هدف شست و شوی سرب، انبارداری، سردخانه، نگهداری، تعمیرگاه، حمل و بارگیری و رهگیری را از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف این پایانه در این منطقه برشمرد.

وی از نبود حمایت های لازم از سوی مسئولان نهادهای ذیربط به‎ویژه شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران و شرکت گاز استان انتقاد کرد.

استان مازندران در تولید درخت و درختچه های زینتی مقام نخست و در تولید گل های زینتی مقام دوم کشور را دارد و حدود 90 درصد تولید گل های گلخانه ای و زینتی مازندران در غرب استان تولید می شود.

طبق آمار منابع رسمی، سالانه حدود 235 میلیون گل و گیاه زینتی و 38 میلیون درختچه به ارزش تقریبی 200 میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه، گلدان، بوته و پیاز تولید می شود که به گفته مسئولان بین پنج تا هفت درصد گل و گیاه تولیدی این استان صادراتی است.

آمارها نشان می دهد که حدود 12 درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران به ضایعات تبدیل می شود که نبود سامانه مناسب حمل و نقل، بسته بندی نامناسب، بازاریابی ضعیف، نبود نمایشگاه دائم، نبود هماهنگی‎های بین بخشی، ضعف تشکیلاتی اتحادیه گل و گیاه زینتی، ناشناخته بودن بازار هدف و ضعف دانش صادرکنندگان از فنون بازاریابی بین المللی از جمله دلایل آن است.

16 درصد گل و گیاه کشور یعنی سالانه 160 میلیون شاخه و اصله و گلدان گل در 600 هکتار فضای بسته گلخانه ای و باز در استان مازندران تولید می شود.
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴