تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۵۹۶۲۶
۰
plusresetminus
الگوهای نگران‌کننده
بلاغ-تلویزیون سهم زیادی در پر کردن اوقات کودکان و نوجوانان دارد، در گذشته شاهد آن بودیم که کودکان بیشتر ساعات خود را در کوچه مشغول بازی بودند و صدای بازی و خنده شان خیابان را پر می کرد اما متاسفانه در دهه های اخیر بچه ها همه ی وقتشان را پای تلویزیون و شبکه های اجتماعی می گذرانند و این موضوع نگران گننده است و نیز مسئولیت رسانه ها بخصوص تلویزیون را نسبت به این قشر بیشتر می کند.

در گذشته پس از بازگشت از مدرسه سریع تکالیف‌مان را انجام می دادیم تا بتوانیم زمان پخش کارتون های چهار تا پنج بعدازظهر را از دست ندهیم و این یک ساعت را با اشتیاق تمام دنبال می کردیم، به طور مثال شاید همه ی شما به یاد داشته باشید جمعه ها یک هفته منتظر بودیم که گل کاکرو وارد دروازه تیم شاهین به کاپیتانی سوباسا اوزارا شده است یا نه!

و یا مجموعه بی خانمان که شخصیت اصلی پرین با تمام مشکلات و سختی ها چقدر مسئول و قوی بود و تمام سعی اش این بود که مشکلات رو حل کند تا به هدفش برسد، یا پی نو کیو که به بچه ها یاد می داد که زود باور نباشند و جرأت نه گفتن داشته باشند، قبل از انجام هر کاری فکر کنند، همچنین مجموعه های ایرانی مثل مجموعه ی شیرین و دوست داشتنی خاطرات دریا که مرحوم پوپک گلدره بازی می کرد، قصه های مجید و از این دست برنامه ها که برای رده سنی کودک و نوجوان ساخته و پخش می شد.

با این که ساعات پخش این برنامه کودک ها محدود بود ولی ما در همان زمان کم، واقعیت های زندگی را تجربه می کردیم و حالا مرور کنیم انیمیشن های پرطرفداری که الان از سیما پخش می شود.

لاک پشت های نینجا که همه شمشیر به دست در حال جنگ و مبارزه هستند یا بن تن که در حال مشت زدن هست و یا پاندای کنگفوکار، همه از اسم‌شان پیداست باید خودتان را آماده کنید برای تماشای کارتون هایی که از هیجان و خشونت پر است، این کارتون ها روحیه بچه ها را تغییر داده است، به خصوص کودکان پیش دبستانی که با رغبت فراوان از این شخصیت های کارتونی تقلید می کنند.

در حال حاضر بسیاری از والدین احساس نگرانی می کنند و اعتقاد دارند این کارتون ها شخصیت کودکان را به سمت خشونت می کشاند.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این انیمیشن ها فراوان به چشم می خورد، شخصیت هایی که کارهای عجیب و غریب و پرخطر انجام می دهند، مثل شگفت‌انگیزان و یا مرد عنکبوتی که از ساختمان ها می پرد.

این مسئله چیزی بود که خودم از نزدیک شاهد آن بودم، یکی از دوستانم تعریف می کرد که نمی‌توانست پسرش را قانع کند که کارهای مرد عنکبوتی غیر واقعی است و در زندگی واقعی نمی توان این کارها را انجام داد، برای قانع کردن پسرش تصمیم گرفت که پارچه ای با طرح های مرد عنکبوتی تهیه کند و این شخصیت کارتونی را از پارچه جدا کند و به دفتر بچسباند و خودش با توجه به فرهنگ و واقعیت های زندگی ما در زیر این تصویرها داستان نویسی نماید تا برای کودکش قابل قبول شود.

با همه ی تحقیقات به عمل آمده در این زمینه و ملموس بودن این قضیه در پیرامون‌مان ما همچنان شاهد این هستیم که این کارتون های خشن از تلویزیون پخش می شود، شخصیت های این کارتون ها الگوهای رفتاری کودکان‌مان شده است.

به امید احساس مسئولیت و توجه بیشتر رسانه ها به خصوص تلویزیون به کودکان و نوجوانان عزیزمان، که مدیران آینده این سرزمین هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴