تاریخ انتشاردوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۷۶۴۸۲
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه دیپلماسی انرژی دولت از امتیازاتش برای توقف روند کاهش قیمت نفت به درستی استفاده نکرد گفت: دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باید همه کشور را برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیج کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، ابراهیم کارخانه‌ای، با اشاره به قیمت 55 دلاری نفت در بازارهای جهانی گفت: کاهش قیمت نفت با هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران و اخلال در بودجه نویسی سال 94 کشور صورت گرفت.

وی با بیان اینکه پرونده هسته‌ای ایران در مراحل پایانی است گفت: آمریکا با همدستی عربستان سعودی، کاهش قیمت نفت را به عنوان یک اهرم فشار بر ایران مدیریت می‌کند؛ در واقع کاهش قیمت نفت حرکتی سیاسی است که در غالب یک توطئه علیه ایران و برخی دیگر از کشورهای اعمال می‌َشود.

وی با اشاره به اینکه وابستگی بودجه سال 94 به درآمدهای نفتی 31.5 درصد است گفت: کاهش قیمت نفت موجب تزلزل اراده ایران نخواهد شد و اگر قمیت نفت از این رقم پائین‌تر هم بیاید، کشور می‌تواند از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی و صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها این فشار را تحمل کند.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه با پائین آمدن نرخ نفت در نهایت آمریکا و عربستان ضرر خواهند کرد اظهار کرد: کاهش قیمت نفت تنها زمان اجرای برخی از پروژه‌ها ی عمرانی کشور را طولانی‌تر خواهد کرد.

کارخانه‌ای با بیان اینکه "دولت باید مقتدرانه اعلام کند که در صورت صادرات نفت با کمترین قیمت، قادر خواهد بود، کشور را اداره کند" گفت: در طول 35 سال گذشته بارها کاهش درآمدهای نفتی –جنگ عراق علیه ایران - تجربه شده است اما با برنامه‌ریزی مناسب شرایط به خوبی مدیریت شد.

وی افزود: در حال حاضر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سنگر مستحکم مبارزاتی علیه توطئه‌های اقتصادی دشمن است که دولت باید از این سنگر در جنگ تحمیلی اقتصادی دشمن و کاهش قیمت نفت استفاده کند؛ البته اکنون شرایط کشور بسیار بهتر از زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید در روند کاهش قیمت نفت دیپلماسی قوی‌تر را از خود نشان می‌داد گفت: ایران باید با حضوری قوی هماهنگی بیشتری با کشورهای عضو اوپک - که از کاهش قیمت نفت ضرر کرده‌اند- صورت می‌داد.

وی با اشاره به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت: متأسفانه ایران نتوانست از این امتیاز ویژه در توقف روند کاهش قیمت نفت به نحوه مطلوب استفاده کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: اگر درحالی که قیمت نفت 55 دلار است ایران در بودجه سال 94 خود قیمت نفت را 72 تعیین کند، قطعاً آمریکا و عربستان به توطئه کاهش قیمت نفت ادامه می‌دهند اما اگر قیمت نفت پائین‌تر در نظر گرفته شود به آنها نشان می‌دهیم که ایران می‌تواند کشور را با قمیت‌های پائین و حتی بدون درآمدهای نفتی مدیریت کند.

کارخانه‌ای با تأکید بر اینکه دولت باید با استفاده از یک برنامه‌ریزی قوی همه کشور را برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیج کند گفت: بودجه کشور باید در بخش قمیت نفت سیال تدوین شود به گونه‌ای که در صورت کاهش درآمدهای نفتی بتوان اهداف اقتصادی را به پیش برد. همچنین دولت باید برنامه‌‌ای برای اداره کشور بدون درآمدهای نفتی هم داشته باشد./آ

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲