تاریخ انتشاردوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۷۶۶۴۴
واریس بیماری اندام تحتانی است که خودش را در رگ های رساننده خون به قلب، نشان می دهد. واریس، معمولا در افراد میانسال شروع به تظاهر می کند و با بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،این بیماری بسیار رایج است . در آمریکا 30 درصد زنان و 15 درصد مردان دچار بیماری واریس یا عوارض ناشی از آن هستند.

به گزارش رادیو سلامت، دکتر «مهرداد بهلولی» ، متخصص جراحی عمومی، در برنامه «مجله پزشکی» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت گفت: واریس ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و فقط از نظر ظاهری قابل مشاهده باشد، در این حالت، رگ های پا برجسته می شوند و حالت تار عنکبوتی پیدا می کنند و نیز به علت مشکلات انتقال خون به بالا، ممکن است زخم های شدیدی در ناحیه قوزک داخلی پا بوجود آید.

بهلولی گفت: البته خستگی پاها، سوزش های مچ پا، درد در ناحیه پا و مچ پا، تورم در ناحیه ساق پا، ایجاد کرامپ شبانه و گرفتگی پشت پا در خیلی از موارد از علایم بالینی بیماری واریس به شمار می آید.

وی گفت: رنگ پوست در واریس ، قهوه ای می شود و پس از مدتی چربی زیر پوست از بین می رود و در نتیجه پوست نازک می شود. اگر با وجود رگ های بنفش تار عنکبوتی، هیچ نوع علامتی مانند تورم، خستگی، کرامپ های شبانه و سوزش مچ پا وجود نداشته باشد، واریس فقط از نظر ظاهری مورد توجه قرار می گیرد، اما اگر همراه با علایم باشد حتماً باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

این پزشک جراح با اشاره به دخیل بودن عوامل متعددی در ایجاد بیماری واریس ، اظهارداشت: جنسیت (به دلیل فاکتورهای هورمونال و ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون که باعث گشاد شدن رگ می شوند و نفوذ پذیری آن را افزایش می دهند)، اضافه وزن وچاقی ، استفاده از قرص های هورمونی و نیز سابقه خانوادگی از عوامل ایجاد این بیماری به شمار می آید.

بهلولی در رابطه با شغل به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در بروز واریس اظهارداشت: افرادی که به مدت طولانی می ایستند یا می نشینند و تحرک آنها کم است، احتمال بیشتری در ابتلا به واریس دارند. ضمن اینکه خانم هایی که بیش از دو بار حاملگی داشته اند دارای ریسک ابتلای بیشتری هستند.

انداختن یک پا روی پای دیگر کاملا اشتباه است


بهلولی، انداختن یک پا روی پای دیگر را کاملا اشتباه عنوان کرد و آن را از جمله عوامل ایجاد کننده واریس برشمرد و گفت : این کار به این علت اشتباه است که بر روی رگ فشار وارد می شود و میزان خون به سمت بالا نیز کاهش می یابد.

متخصص جراحی عمومی در خصوص پیشگیری از واریس به افراد چاق توصیه کرد که وزنشان را کم کنند و تحرک داشته باشند.

این پزشک متخصص ورزش هایی همچون شنا ، دو و میدانی ، پیاده روی و دوچرخه سواری را از جمله اقدامات پیشگیرانه برای واریس عنوان کرد و اظهارداشت: افراد باید هر چند دقیقه یک بار راه بروند و زانو خود را خم و راست کنند تا عضلات پشت پا تحرک داشته باشند. همچنین مصرف نمک نیز کاهش یابد.

وی به زنان باردار نیز توصیه کرد که در حالت نشسته، چهار پایه زیر پا قرار دهند و در صورت امکان به پهلوی چپ بخوابند.

طبقه بندی جوراب واریس


وی اظهار داشت: باید بر اساس نوع بیماری و نوع مشکلات، کلاس بندی (طبقه بندی ) جوراب واریس جهت استفاده مشخص شود. جوراب های واریس از کلاس یک تا کلاس چهار با فشارهای متفاوت در بازار وجود دارند. بنابراین افراد باید برای تعیین کلاس واریس حتماً به پزشک مراجعه کنند.

بهلولی اظهارداشت: جوراب واریس باید از صبح که افراد به بیرون می روند تا زمان بازگشت آنها به خانه پوشیده شود. این جوراب حتماً با آب ولرم و شامپو شسته شود و از چنگ زدن آن نیز اجتناب شود. همچنین این جوراب باید هر 6 ماه یکبار تعویض شود.

وی افزود: تاکنون هیچ نوع پماد و اسپری که کار درمان واریس را انجام دهد به بازار عرضه نشده است و افراد باید توجه داشته باشند که تمام تبلیغاتی که در سایت ها و شبکه ها وجود دارد، عاری از حقیقت است./ع
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما