تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۵۹۶۹۸
تعدادی از اسقف‌های عالیرتبه کشورمان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا نوشتند: حق ایران برای داشتن چنین فناوری حتی طبیعی و برابر با تمامی کشورها و ملل جامعه جهانی و مشمول مقررات بین‌المللی است.
۰
plusresetminus
بلاغ- جامعه مسیحیان ایران اعم از ارمنی و آشوری، نامه‌ای را با عنوان رئیس‌‌جمهور آمریکا تهیه کرده‌ا‌ند که به امضای روحانیون و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این مجامع رسیده و برای وی ارسال شده است. متن کامل این نامه به شرح زیر است:

به نام خدا

جناب آقای باراک اوباما

رئیس‌‌جمهور محترم ایالات متحده آمریکا

ما اسقف‌های عالیرتبه کلیساهای ارمنی و آشوری در ایران و نمایندگان ایرانی ارامنه و آشوریان در مجلس شورای اسلامی، مایلیم در مورد مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ مطالبی را به استحضار برسانیم.

ایران کشوری است که در آن پیروان ادیان الهی گوناگون طی قرون متمادی در کنار یکدیگر زیسته‌، از میان تلاطمات تاریخی با هم عبور کرده و دارای حافظه جمعی از شرایط خوب یا سخت ایران هستند. تجاربی که کلیساهای مسیحی ایران از زندگی اجتماعی ایران کسب کرده، نشان می‌دهد که مردم مسلمان ایران بر خلاف تبلیغات موجود، دارای تمدنی کهن، فرهنگی غنی بوده و اعتقادی راسخ به مبانی دین اسلام و آموزه‌های مذهبی خود دارند.

آداب و سنتی که در ایران براساس تمدن، فرهنگ، اعتقادات دینی و آموزه‌های اعتقادی شکل گرفته، تأثیرات ایدئولوژیک و اخلاقی ژرف بر نظام حکومتی، حیات سیاسی و روابط اجتماعی ایران بر جا گذاشته است که به عنوان مثال تلرانس دینی گسترده از جمله حق حضور مستقیم و بلاواسطه نمایندگان جوامع اقلیت‌های دینی با حقوق برابر در قوه مقننه کشور، آزادی‌های کامل در انجام مناسک دینی، زندگی جمعی، آموزش و تحصیل زبان مادری و مبانی دینی برای این اقلیت‌ها از دستاوردهای ملموس این واقعیت هستند.

در اواخر جنگ ایران و عراق زمانی که حکومت صدام حسین ناجوانمردانه اقدام به استفاده گسترده از سلاح کشتار جمعی شیمیایی علیه ایران کرد، نیروهای مسلح ایران براساس فتوای صریح امام خمینی(ره) فقید از هرگونه تهیه، خریداری، تولید و بهره‌برداری سلاح شیمیایی همواره دور مانده و با دادن قربانیان نظامی و غیر نظامی فراوان در بمباران‌های شیمیایی، هرگز به استفاده از این سلاح مخرب در جنگ مبادرت نورزید.

فتوای آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر انقلاب و فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران در مورد منع تمام صور تهیه، خریداری، تولید و بهره‌برداری جنگ‌افزارهای اتمی نیز مؤید آن است که همانند دیگر ادیان الهی، از دیدگاه مراجع و فقهای عظام شیعی وجود هر نوع سلاح کشتار جمعی اعم از شیمیایی و اتمی، باطل و مردود است.

فتوا از آن جهت حائز اهمیت است که حسب اطلاع اینجانبان،‌ در بطن آئین‌ها و شعائر دینی مسلمانان جایگاهی خطیر و لازم‌الاجرا برای ایشان و خصوصا شیعیان دارد.

براساس این فناوری، فناوری هسته‌ای ایران از همان آغاز در مسیر بهره‌برداری صلح‌آمیز با هدف تأمین انرژی و خدمات درمان پزشکی قرار داشته است، از این رو حق ایران برای داشتن چنین فناوری حتی طبیعی و برابر با تمامی کشورها و ملل جامعه جهانی و مشمول مقررات بین‌المللی است.

در مفاهیم کتاب مقدس، آفریدگار نه تنها دوستار عدالت است، بلکه می‌خواهد به واسطه انسان‌های عادل و آگاه عدالت را بر ارض خاکی ساری و جاری کند.

ما اسقف‌های عالی رتبه کلیساهای ارمنی و آشوری در ایران و نمایندگان ایرانی ارامنه و آشوریان در مجلس شورای اسلامی کاملا از روند مذاکرات هسته‌ای کشور با گروه ۱+۵ حمایت کرده و حصول توافقات ملیت و برابر آن را گامی مؤثر برای رسیدن به صلح پایدار می‌دانیم و در عین حال معتقدیم که نتایج عادلانه این مذاکرات فضای تساهل و تعامل سازنده را به جای جو خشونت فراگیر در منطقه حاکم خواهد کرد.

"مارنرسای بنیامین" اسقف کلیسای آشوری ایران

"رمزی گرمو" اسقف آشوری، کلدانی و کاتولیک

"ایلیاس کاراکبایان" اسقف نشان کاتولیک

"ماطاوس شاوردیان" کشیش کلیسای انجیل ارامنه

"نیونس مقدس‌نیا" کشیش کلیسای انجیل و آشوری

"یوناتن بت‌کلیا" نماینده آشوریان در مجلس

"کارن خانلری" نماینده ارامنه شمال کشور در مجلس/آ
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما