تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۵۹۴۳۶
سرانجام قرعه قضاوت در دربی به نام یدالله جهانبازی درآمد و این داور 40 ساله روز یکشنبه 2 آذر مهمترین قضاوت عمر داوری خود را انجام خواهد داد.
۰
plusresetminus
بلاغ- پیش‌تر گفته می‌شد کسی دربی 79 تهران را قضاوت می‌کند که این فصل 8-7 بازی دو تیم قرمز و آبی را سوت زده باشد؛ با این حال مثل خیلی از موارد پیش‌بینی نشده ناگهان قرعه قضاوت بازی فردا به نام یدا... جهانبازی خورد. داوری که اولین بار با اخذ مدرک درجه 2 خود در سال 1373 پای به جغرافیای داوری ایران گذاشت. البته برخی دیگر هم مدعی هستند مصاحبه جهانبازی با یکی از خبرگزاری ها و اعلام اینکه نوبت وی برای قضاوت دربی رسیده هم بی تأثیر نبوده است.

بیوگرافی

یدالله جهانبازی در سوم فروردین ماه 1353 در استان چهارمحال بختیاری در شهر جونقان به دنیا آمد. وی فعالیت حرفه ای خود را از سال 1373 شروع کرد و از سال 1387 در ليگ برتر حضور داشته و تاکنون 64 بازی در لیگ برتر قضاوت کرده است. جهانبازی در سال 2007 وارد لیست فیفا شد و قضاوت 18 بازی بین المللی را در کارنامه خود ثبت نموده است. در اولین فصل قضاوت در لیگ هشتم 4 بازی آبی‌ها را سوت زد و 4 بار هم برای قرمزها قضاوت کرد.

جهانبازی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی موفق به اخذ مدرک شده و به عنوان دبیر آموزش و پرورش مشغول به فعاليت است.

 

هر 23 دقیقه یک کارت

داور دربی 79 در 64 باری که قضاوت کرده 246 مرتبه دست به کارت شده است. به عبارت ساده‌تر جهانبازی 5760 دقیقه در لیگ برتر قضاوت کرده تا به طور متوسط هر 23:41 دقیقه یک کارت به بازیکنان خاطی داده باشد.

 

سوت جهانبازی برای پرسپولیس به صدا در نیامده

به گزارش مشرق، جهانبازی در فصل جاری 7 قضاوت انجام داده و 7 هفته استراحت کرده تا فردا با آرامش خاطر، به آرزویش برسد. آقا یدا... در لیگ چهاردهم برای شش تیم هرگز قضاوت نکرده است. جالب این‌که تراکتور صدرنشین، فولاد مدعی و پرسپولیس از جمله این تیم‌ها هستند. به جز آنها صبا، گسترش و نفت مسجد سلیمان هم در نیم‌فصل نخست شاهد حضور این داور در بازی‌های‌شان نبوده‌اند.

 

آستانه تحمل 20 دقیقه‌ای

در عوض در لیگ چهاردهم آقا یدا... برای سه تیم استقلال، سایپا و ملوان دو بار سوت زده است و برای سپاهان، ذوب‌آهن‌، نفت، پدیده، راه‌آهن و استقلال صنعتی یک بار. در لیگ چهاردهم صبر و تحمل این قاضی برای دادن کارت به خاطیان به طور میانگین 20 دقیقه بوده و طی هفت قضاوتی که داشته 29 کارت زرد و 2 کارت قرمز از جیبش بیرون آورده که البته سهم استقلالی‌ها سه کارت زرد(رمضانی،‌ فخرالدینی و صادقی) بوده است.

 

اولین قضاوت برای سرخابی‌ها

بررسی قضاوت‌های جهانبازی برای دو تیم سرخابی پایتخت هم خالی از لطف نیست. وی در لیگ هشتم نخستین قضاوتش را در ایستگاه هفتم بازی‌ها برای پرسپولیس انجام داد. آن روز(سه‌شنبه 26 شهریور 87) قرمزها با دو گل نیکبخت (12) و باقری (55) برابر تک‌گل دقیقه 44 اشپیتیم آرفی پیام خراسان را در مشهد شکست دادند.

عملکرد کامل یدالله جهانبازی در لیگ برتر +بیوگرافی تیم داوری دربی 79

جهانبازی در ایستگاه پانزدهم لیگ هشتم برای استقلال هم قضاوت اولش را انجام داد. آبی‌ها جمعه اول آذر یعنی 6 سال قبل میزبان فولاد بودند که در نهایت با گل دقیقه 6 سجاد فیض‌اللهی باختند! در آن دیدار جهانبازی داسیلوا را هم اخراج کرد! جالب این‌که استقلال در هفته 21 لیگ هشتم مس را در کرمان 2 بر یک شکست داد و در حالی که کاظمی و برهانی گل‌های آبی را به ثمر رساندند در آن دیدار امیرحسین صادقی کاپیتان امروز استقلال با نظر جهانبازی از زمین اخراج شد تا مس 10 نفره شود. مسی که در درون دروازه‌اش از مهدی رحمتی سود می‌برد و تک‌گلش را ادینهو به ثمر رسانده بود.

 

خوش یمنی جهانبازی برای آبی‌ها

البته استقلالی‌ها در روزهای قضاوت یدا... جهانبازی روزهای خیلی خوب هم داشته‌اند. آبی‌ها در همان لیگ هشتم راه‌آهن را (هفته 25) 5 بر یک شکست دادند. در حالی که مجتبی زارعی از تیم حریف پس از گلی که زد از زمین اخراج شد. استقلال آن بازی را با گل‌های برهانی(2)، جباری، کاظمی و اکبرپور 5 بر یک برد. آبی‌ها در لیگ نهم هم ابومسلم را (هفته 8) 5 بر صفر شکست دادند در حالی که قضاوت دیدارشان برابر میزبان برعهده یدا... جهانبازی بود. آن روز(2مهر 89) مجیدی، برهانی، سیدصالحی، کاظمی و اکبرپور برای استقلال گل زدند.

 

4 شکست استقلال برابر 2 تیم

استقلالی‌ها 4 مرتبه در روزی که قضاوت بازی‌های‌شان برعهده جهانبازی بوده شکست خورده‌اند. جالب این‌که آبی‌ها طی این دیدارها، دو بار به فولاد باخته‌اند و دو بار به ذوب‌آهن‌! پیش‌تر اشاره شد که استقلال هفته پانزدهم لیگ هشتم در خانه به فولاد باخت. آبی‌ها یک‌بار دیگر در ایستگاه دوم لیگ دهم در تهران با جنوبی‌ها روبه‌رو شدند که از قضا – در روز قضاوت آقا یدا...- مغلوب گل‌های رضا نوروزی(62 و 68) شدند. تک‌گل آبی‌ها را آن روز میلاد میداوودی(10) زده بود.

استقلال دو شکست دیگر را هم برابر ذوب‌آهن‌ تجربه کرد در حالی که سوت قضاوت‌های این دو دیدار در دستان یدا... جهانبازی قرار داشت. در لیگ سیزدهم ذوب‌آهن‌ بعد از دربی پایتخت(هفته نهم) استقلال را با گل‌های حدادی‌فر و رجب‌زاده شکست داد در حالی که با تصمیم آقا یدا... کریم بوستانی کمک امیر قلعه‌نویی در دقیقه 85 اخراج شد.

آبی‌ها این فصل هم مجدداً در فولادشهر مغلوب ذوب‌آهن‌ شدند؛ جمعه چهارم مهرماه یعنی یک ماه و 25 روز قبل هاشم بیگ‌زاده(49) جواب گل دقیقه 9 مهدی رجب‌زاده را داد اما در نهایت گل مسعود حسن‌زاده(74) باعث شد تا استقلال دوباره با قضاوت یدا... جهانبازی به ذوب‌آهن‌ در اصفهان ببازد.

 

آسمان آبی قرمزها

به گزارش مشرق، پرسپولیس هم چند پیروزی پرگل در روز قضاوت‌های جهانبازی داشته است. قرمزها 21 دی ماه سال 90 یعنی دو سال و10 ماه و 9 روز قبل با گل‌های کریمی، غلامرضا رضایی، نوری و اولادی 4بریک شاهین بوشهر را شکست دادند در حالی که جهانبازی حکم به اخراج علیرضا نورمحمدی مدافع قرمزپوشان داد. آن روز در ایستگاه نوزدهم لیگ پانزدهم وحید طالب‌لو سنگربان شاهین بوشهر بود.

پرسپولیس در هفته نوزدهم لیگ هشتم هم با قضاوت آقا یدا... پاس را در همدان با گل‌های توره(2) و بادامکی 3 بر صفر برد. قرمزها دو بار هم با نتایج مشابه 3 بر یک برق شیراز(لیگ هشتم) و فولاد(لیگ دهم) را مغلوب کردند.

 

از هت‌تریک باخت قرمزها تا 28 آذر 89

پرسپولیسی‌ها در لیگ سیزدهم سه مرتبه مقابل رقبای‌ خود شکست خوردند در شرایطی که داور دیدارهای‌شان مقابل نفت(هفته 6)، تراکتورسازی(هفته 16) و فولاد(هفته 22) یدا... جهانبازی بود. با تمام این اوصاف، سنگین‌ترین شکست قرمزپوشان در روز قضاوت‌های آقا یدا... مربوط به هفته نوزدهم لیگ دهم بود. آنجا که صبا با گل‌های وحید حمدی‌نژاد(29 و 60)، فرزاد حاتمی(3) و محسن بیات(32) پرسپولیس را 4 بر یک پیش چشم هوادارانش مغلوب کرد. در بازی یکشنبه 28 آذرماه سال 89 جهانبازی میرشفیعیان از صبا را اخراج کرد ضمن اینکه گل دقیقه 3+90 سپهر حیدری مرهم دردهای پرسپولیس در سه سال و 11 ماه و یک روز قبل نبود.

عملکرد کامل یدالله جهانبازی در لیگ برتر +بیوگرافی تیم داوری دربی 79
به گزارش مشرق، چیزی که بارز است کارت‌های فراوانی است که از جیب این داور 40 ساله بیرون می آید و اگر در دربی 79 احتیاط از دستورکار دو تیم خارج شود بعید نیست که اخراجی هم در این دیدار ببینیم، هر چند دو هافبک خشن سرخابی یعنی جاسم کرار و پیام صادقیان در این دیدار غایب هستند.

اعتراض پرسپولیس به انتخاب جهانبازی

نکته جالب و بحث برانگیز دیگری که با انتخاب جهانبازی برای دربی 79 به چشم آمد واکنش قرمزهای پایتخت بود، که تمایل زیادی برای قضاوت جهانبازی در این دربی نداشتند. هرچند همان گونه که در بالا هم گفته شد این اولین قضاوت جهانبازی برای پرسپولیسی ها در این فصل است.


بیوگرافی کمک داوران دربی 79

به گزارش مشرق، محمدرضا ابوالفضلی و حسن ظهیری در دربی 79 جهانبازی را کمک خواهند کرد. تورج حق وردی و حسین طالقانی هم به عنوان داور و کمک داور ذخیره در این دیدار حضور دارند.

محمدرضا ابوالفضلی که در دربی 79 به عنوان کمک داور اول حضور دارد، سال 1356 در تهران به دنیا آمد و در سال 1374 یعنی در سن 18 سالگی موفق به اخذ مدرک داوری درجه 3 شد و به جرگه داوران فوتبال پیوست. نکته جالب اینکه پدر ابوالفضلی، حسین ابوالفضلی از داوران ملی و پیشکسوت فوتبال بوده است.

عملکرد کامل یدالله جهانبازی در لیگ برتر +بیوگرافی تیم داوری دربی 79
ابوالفضلی درای مدرک لیسانس کامپیوتر بوده و در شهرداری تهران شاغل است. وی در سال 2009 وارد لیست فیفا شد که در لیست کمک داوران بین المللی سال 2015 بعد از سخندان و کامرانی فر نفر سوم لیست است و تا کنون در عرصه بین المللی 21 قضاوت داشته است.

 ابوالفضلی در لیگ چهاردهم 8 قضاوت داشته که مهمترین بازی‌هایی که وی به عنوان کمک داور حضور داشته است دیدارهای سپاهان - استقلال، ملوان – پرسپولیس، نفت تهران – استقلال و پرسپولیس – استقلال صنعتی بوده است.

حسن ظهیری هم که کمک دوم جهانبازی در دیدار روز یکشنبه است در سال 1358 در شهر شوش به دنیا آمد و داری مدرک لیسانس تربیت بدنی بوده و معلم ورزش است. این داور جنوبی  فعالیت حرفه ای خود را از سال 1379 شروع و در سال 1386 درجه ملی خود را کسب کرد.

عملکرد کامل یدالله جهانبازی در لیگ برتر +بیوگرافی تیم داوری دربی 79
ظهیری به تازگی  در لیست کمک داوران بین المللی سال 2015 وارد شده و این دربی محک خوبی است برای اینکه ظهیری توانایی خود را ثابت کند که بی دلیل نبوده که در لیست جدید حضور داشته است.

وی در  لیگ چهاردهم 9 قضاوت داشته که مهمترین بازی های آن پیکان – استقلال، پرسپولیس – تراکتورسازی و سپاهان – پرسپولیس بوده است./آ 
 
منبع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما