تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۸۳۴۶۶
پیام رهبر معظم انقلاب از طریق «شبکه‌­های اجتماعی» که به رسانه‌ای قدرتمند و البته غیررسمی در جهان تبدیل شده و هژمونی رسانه‌های قدیمی را به چالش کشیده‌­اند، و خطاب به «جوانان» که بیشترین کاربران این شبکه­‌ها در جهان هستند، منتشر شد تا شناخت دقیق رهبر معظم انقلاب از محیط رسانه‌های نوین و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نسل جدید فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات را نمایش دهد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،« شخص رهبر معظم انقلاب و اخبار مرتبط به ایشان در رسانه‌های بیگانه به شدت تحت سانسور قرار دارد»؛ این جمله بهانه‌ای است تا در کنار «پیام اخیر رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی» زمینه­‌ساز یادآوری و بازخوانی نکاتی جالب باشد.

 

گشت و گذار اهل خبر در آرشیو خبرگزاری‌ها و رسانه‌های غربی از جمله «بی ­بی سی» ، «سی ان ان» و «نیویورک تایمز» به ‌خوبی نشان می‌دهد که پوشش رسانه‌ای فرمایشات حضرت آیت­ الله خامنه‌­ای در نماز جمعه روز ۲۹ خرداد ۸۸ در قالب خبری و یا تحلیلی در این رسانه­‌ها در مقایسه با ایام قبل از آن کاملاً بی‌سابقه بوده است. چه آنکه برخی کارشناسان رسانه، این حجم پوشش رسانه­ای مواضع رهبر معظم انقلاب را معادل و یا حتی بیش از تمام سال­های قبل از فتنه ۸۸  - از آغاز رهبری ایشان در سال ۶۸ تا سال ۸۸ - می­‌دانند و دقت در همین مولفه نشانگر وجود نوعی «سانسور» و یا «بایکوت» خبری رسانه ­های غربی در قبال رهبر جمهوری اسلامی ایران است که البته در آن مقطع به نوعی شکسته شد.

 

به هر روی عجیب نیست که استکبار جهانی با شبکه قدرتمند رسانه­ای خود، در صدد پمپاژ خبری سرخط­ های مطلوب نظر خود در افکار عمومی جهان و انحراف آن از برخی حوادث، اتفاقات و مواضع مهم و تاثیرگذار باشد؛ نقل است که مسئول بخش خاورمیانه یکی از تلویزیون‌های معروف آمریکا وقتی در اواخر دهه 70 به ایران آمده بود، در دیدار با یکی از مدیران مسئول روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور می‌گوید: «ما از دوران امام درسی گرفتیم و آن این بود که غربی‌ها فکر می‌کردند وقتی آیت‌الله خمینی و افکارش را از طریق رسانه‌های‌شان به مردم معرفی کنند، یک نوع وازدگی به وجود می‌آید و امام و افکارش و انقلاب و ولایت فقیه در گوشه انزوا قرار می‌گیرد. اما به یک‌باره دیدند که این پیام در چهارگوشه دنیا، میان مسیحی‌ها و یهودی‌ها و حتی عدالت‌خواهان عالم که شعارهای غیردینی برای مبارزاتشان در نظر گرفته بودند، طرفدار پیدا کرده است. لذا غربی‌ها دیگر نمی‌خواهند این بلا سرشان بیاید و الآن که دیگر افکار امام نهادینه شده است، نمی‌خواهند جانشین امام و افکار و نظریات و دیدگاه‌هایش را به جهان منتقل کنند تا از این جهت متضرر شوند...»

 

با این حال باید توجه داشت که همین سیاست مزورانه، گاهی بنابر مصالح مقطعی و یا ملاحظات خاص، زمینه را برای انتشار مطالبی که سال­ها «سانسور» و «بایکوت» شده بود، فراهم نماید، هرچند که نتیجه آن مطلوب نظر غربی­ها نباشد. در این خصوص هم می­توان به نماز جمعه ۲۹ خرداد سال ۸۸ رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که ۴ شبکه اصلی و تاثیرگذار غربی، به صورت زنده و با ترجمه همزمان، به پوشش آن پرداختند. البته گفتنی است که یقیناً دست­اندرکاران این رسانه­‌ها ­غربی که آبشخور مشترک آنها در «لابی­‌های صهیونیزم جهانی» است، با این کار هم به دنبال اهداف شوم خود در فتنه ۸۸ بود ولاغیر...

 

به هر روی، شاید بتوان این طور گفت که برای نخستین بار در سال ۸۸، «سانسور» و «بایکوت» رهبر معظم انقلاب در رسانه­ های غربی شکسته شد که شاید مهمترین دلیل آن اهمیت فوق­‌العاده خطبه دوم معظم له در خصوص وقایع سال ۸۸ بود.

 

حال با گذشت بیش از ۵ سال از آن مقطع، یک بار دیگر شاهد شکسته شدن این «سانسور» و «بایکوت» خبری هستیم که البته این بار ماجرا از اساس متفاوت با سال ۸۸ است؛ داستان از آنجا شروع شد که رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه (1 بهمن)، در رابطه با حوادث اخیر فرانسه پیامی را خطاب به «عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی» در صفحه توئیتر منتشر کردند و طبق روال گذشته، رسانه‌های اصلی غرب و وابستگان منطقه‌ای آن با سکوت، سعی در «سانسور» و «بایکوت» این پیام داشتند اما این بار در چاهی افتادند که کمی قبل­تر، خودشان آن را برای جمهوری اسلامی ایران کنده بودند، یعنی همان «شبکه­‌های اجتماعی»!

 

پیام رهبر معظم انقلاب در ساعات آغازین شب و از طریق «شبکه‌­های اجتماعی» که به رسانه‌ای قدرتمند و البته غیررسمی در جهان تبدیل شده و هژمونی رسانه‌های قدیمی را به چالش کشیده‌­اند، و خطاب به «جوانان» که بیشترین کاربران این شبکه­‌ها در جهان هستند، منتشر شد تا شناخت دقیق رهبر معظم انقلاب از محیط رسانه‌های نوین و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نسل جدید فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات را نمایش دهد.

 

در این میان باید یادآور شد که هرچند که مالکیت همین «شبکه‌های اجتماعی» هم در اختیار همان «لابی­‌های صهیونیزم جهانی» است، اما نکته قابل توجه این است که تولید محتوا در این شبکه­‌های اجتماعی، به ‌طور کامل در اختیار مالکان آن نبوده و هر یک از اعضای – با درنظر گرفتن برخی محدودیت­‌ها – می­‌توانند مطالب دلخواه و موردنظر خود را در آن منتشر کنند و همین مسأله، فرصتی برای شکستن انحصار و سیطره‌ رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران را فراهم نموده است.

 

شاید یکی از مهمترین پیام­های این پیام رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان اورپا و آمریکای شمالی، آن باشد که با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی، می­‌شود از این ابزارها نیز استفاده بهتری در راستای اهداف خود داشت.

منبع : راه دانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
عملیات وعده صادق غرورآفرین و مقتدرانه بود
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
اقدامات سپاه مایه سربلندی ملت ایران شده است
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴