تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۸۳۲۸۵
علی مطهری درباره انتقادات اخیر از قدم زدن ظریف با کری به یک مقایسه عجیب دست زد و پای مذاکره و قدم زدن احتمالی(!) پیامبر (ص) و ابوسفیان را به میان کشید!
۰
plusresetminus
فرض کنید پیامبر (ص) با ابوسفیان هم قدم زده‌، آیا کار غلطی بود؟!
به گزارش بلاغ، آیا پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک قدم زدن دبیر شورای عالی امنیت ملی با معاون وزیر خارجه آمریکا آن هم در شرایطی که هیچ عکسی از آن گرفته نشده با قدم زدن بالاترین مقامات دیپلماتیک دو کشور در حضور رسانه های دنیا، یکسان است؟

به دنبال اوج‌گیری انتقادات از رفتار ظریف در قدم زدن صمیمانه با جان کری در خیابان های وین، حامیان دولت در روزهای اخیر به کشف عظیمی دست پیدا کرده‎اند و بر زعم آنها، تمام انتقادات علیه ظریف را نقش بر آب خواهد کرد!

بر اساس این کشف، سعید جلیلی مسوول وقت پرونده هسته ای در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، سال 2009 در حاشیه نشست ایران و 5+1، به صورت کاملاً اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی قبلی دستگاه دیپلماسی، به پیشنهاد نماینده انگلیسی، در فضای سبز با معاون وزیر خارجه آمریکا به مدت 45 دقیقه قدم زده و گپ می زنند و عکسی هم از این اتفاق گرفته نشده است.

اکنون به زعم حامیان دولت، منتقدان ظریف ناگهان غافلگیر شده‌اند! طرفه آنکه قدم زدن ظریف و کری 15 دقیقه بود، در حالی که قدم زدن جلیلی با نیکلاس برنز 45 دقیقه طول کشیده است!

فارغ از درستی یا نادرستی این موضوع، کدام عقل سلیمی، ارزش سیاسی و پیامدهای دیپلماتیک قدم زدن دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با معاون وزیر خارجه آمریکا آن هم در شرایطی که هیچ عکسی از آن گرفته نشده و خبری از آن منتشر نشده، را با قدم زدن بالاترین مقامات دیپلماتیک ایران و آمریکا در حضور رسانه های دنیا، یکسان می داند؟

از طرفی، ماجرای قدم زدن ظریف بعد از توهین عجیب رسانه فرانسوی به پیامبر اسلام (ص) رخ داد و رهبران دنیا را از نتانیاهو تا محمود عباس برای برگزاری یک نمایش مضحک به پاریس کشاند؛ اما در همین زمان، وزیر خارجه بدون یک موضع گیری جدی و قاطع، ابتدا با کری قدم زدن دونفره را تجربه کرد و سپس راهی پاریس شد تا با وزیر خارجه فرانسه هم گفت‌وگو کند!

بی‌تردید این موضوع، یکی دیگر از ابعاد و موارد انتقادات از قدم‌زنی ظریف بوده که ظاهرا از نظر حامیان دولت اهمیت چندانی ندارد!

توجیه رفتار ظریف به روش مطهری

علی مطهری درباره انتقادات اخیر از قدم زدن ظریف با کری به یک مقایسه عجیب دست زد و پای مذاکره و قدم زدن احتمالی(!) پیامبر (ص) و ابوسفیان را به میان کشید!

مطهری انتقادات اخیر از وزیر امورخارجه را «ناشی از جمود و سطحی‌نگری» دانست و اظهار داشت: به نظر من این حرف‌ها بیشتر بهانه‌گیری است وگرنه، پیامبر اکرم (ص) هم با ابوسفیان قبل از فتح مکه مذاکره کردند.

او درباره انتقاداتی که به پیاده‌روی ظریف در جریان مذاکرات هسته ای اخیر با وزیر امورخارجه آمریکا در ژنو شد، بیان داشت: این سخنان و انتقادات بیشتر از روی سطحی‌نگری و جمود فکری است، در دیپلماسی و سیاست خارجی مهم این است که ما امتیازی به ضرر ملت به طرف مقابل ندهیم ولی اینکه کسی با طرف مقابل قدم بزند و بخندد و صحبت کند، ملاک نیست.

مطهری تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) نیز قبل از فتح مکه با ابوسفیان صحبت هایی داشتند و فرض کنید که ایشان با ابوسفیان قدم هم زده اند. آیا کار غلطی بوده است؟

وی خاطر نشان کرد: به نظر من این حرف‎ها بیشتر بهانه‎گیری است، ما باید به محتوی مذاکرات نگاه کنیم تا هیچ کجا از آرمان‎ها کوتاه نیایم و اصول خود را حفظ کنیم، والا این مسائل بسیار ظاهری است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تایید عملکرد و رفتار «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه در جریان مذاکرات هسته ای خاطرنشان کرد: من به‌طور کلی روش وی را تایید می کنم و فکر می کنم انسانی باهوش و با تجربه ای است. امیدوارم این کشتی را سالم به مقصد برساند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴