تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۸۳۵۱۹
شنیده‌ها از آن حکایت می کند که نمایندگان یک شهر مرکزی استان به دنبال آن هستند که شهر خود را به عنوان یک شهر ویژه مرزی معرفی کنند و در این راستا بندر خصوصی فریدونکنار مانع بزرگی برای آنها است.
۰
plusresetminus
پشت پرده تغییر کاربری بندر فریدونکنار چیست؟/چرا باید یک بندر تجاری به بندر نظامی تبدیل شود؟
به گزارش بلاغ به نقل از بصیرنیوز فریدونکنار، شهرستانی که در ابتدای سال‌های پس از انقلاب اسلامی با تقدیم شهدا و فرماندهان شهید نسبت به جمعیت اندک خود، نقش پررنگی در پیروزی نبرد حق علیه باطل ایفا کرد، امروز مورد بی‌مهری مسئولان ارشد استانی و برخی مسئولان شهری قرار گرفت.

پایه اقتصادی فریدونکنار بر مبنای کشاورزی، صیادی و در مجموع بازار آزاد و فصلی است و نبود شهرک‌های صنعتی، کارخانجات تولیدی و امنیت اشتغال، برای مردم شهرستان مسائل و مشکلات متعدد اقتصادی را به وجود آورده است.

در فریدونکنار مهم‌ترین راهکارهای رونق اقتصادی، در فصول مختلف، متفاوت است، در بهار و تابستان کشاورزان با همه کمی و کاستی‌های موجود، به امید سالی پربار، به کشت و کار می‎پردازند و در پائیز و زمستان صید ماهی و پرنده رونق‌بخش اقتصاد این شهرستان است.

در این شهرستان که نبود کارخانه و شهرک‌های صنعتی برای جوانان جویای کار آزاردهنده است، بندر شهید حاج حسین بصیر، کورسوی امیدی برای آنان است، برای جوانانی که در فریدونکنار، به دنبال اشتغال هستند تا آینده زندگی خود را با آن سرو سامان دهند.

تنها کورسوی جوانان برای اشتغال در فریدونکنار

اما نکته‌ای که چند روزی است در محافل مختلف شهرستان نقل می شود و حتی امام جمعه فریدونکنار در خطبه‌های نماز سیاسی عبادی جمعه از شنیدن این زمزمه‎ها سخن گفت و به مسئولان ارشد استان و شهرستان هشدار داد، تغییر کاربری بندر این شهرستان از تجاری به نظامی است.

اما سوالی که در اذهان عمومی در فریدونکنار دهان به دهان می شود، این است که چه کسانی و با چه منظوری به دنبال تغییر کاربری این بندر تجاری هستند و در واقع پشت پرده این جریان ها چیست.

اگر نگاهی گذرا به عملکرد این بندر خصوصی تجاری بکنیم، می‎بینیم که نام این بندر در بین بنادر خزر به صورت رسمی ثبت شده است.

در سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۲۳ هزار تریلی معادل ۵۳۰ هزار تن عملیات در این بندر انجام شده و در سال جاری این حجم کاری، افزایش یافته است، نکته جالب‌تر پهلو گرفتن ۴۴۳ کشتی تا سال ۱۳۹۲ در فریدونکنار بوده که ۵۳۷۱۶۴ تن محصول به کشور وارد و ۴۳۹۰۶۹ تن را از این بندر به کشورهای همسایه صادر کرده‌ است.

تا پایان سال ۱۳۹۲ نیز ۴ شرکت با این بندر قرارداد بسته و همکاری مستقیم داشته‌اند که البته این تعداد در سال جاری افزایش یافته است.

در ترمینال‌های مختلف این بندر به صورت مستقیم، نزدیک به ۲۵۰ نفر مشغول به فعالیت هستند که ۹۸ درصد آنها بومی‌اند و بنابه گفته بهروز احمدی رئیس هیئت مدیره شرکت راهبران بندر، در مصاحبه‌هایی که با این پایگاه خبری داشته‌اند می توانند تا ۱۰۰ جویای کار دیگر را به طور مستقیم جذب کنند.

حال این بندر که سال ششم فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد و به رونق بسیار خوب تجاری دست یافته است و همچنین جوانان زیادی از این شهرستان از بیکاری خارج شدند متاسفانه زمزمه‌های تغییر کاربری، در افکار عمومی آشفتگی ایجاد کرد.

تغییر کاربری از سوی نمایندگان شهرستان مرکزی

اما به راستی پشت پرده این تغییر کاربری چیست؟

بر اساس این گزارش، شنیده‌ها از آن حکایت می‎کند که نمایندگان یک شهر مرکزی استان به دنبال آن هستند که شهر خود را به عنوان یک شهر ویژه مرزی معرفی کنند و در این راستا بندر خصوصی فریدونکنار مانع بزرگی برای آنها است.

این نمایندگان شهر مرکزی مازندارن اگر بتوانند مجوز تغییر کاربری این بندر از تجاری به نظامی را بگیرند! به هدف خود یعنی شهرستان ویژه نزدیک می شوند.

همچنین شنیده‌ها از آن حکایت می‌کند که حجم مبادلات کالا در این بندر که هنوز هم از لحاظ فیزیکی به اتمام نرسید، موجب شد تا بنادر دولتی حاشیه خزر نسبت به این حجم واردات و صادارات بالا حسادت کنند و در واقع تحمل دیدن فعالیت یک بندر خصوصی و پهلوگیری بیش از ۴۰۰ کشتی در یکسال را برای خود ندارند و آنرا یک رقیب جدی فرض می کنند.

متاسفانه سودجویی و دنیاطلبی برخی افراد خاص در استان مازندران، مردمی را نادیده می گیرند که از بندر به عنوان کورسوی رونق زندگی خود نام می برند، بندری که با هزینه‌ای گزاف در نقطه‌ای بکر در مازندران ایجاد شد و می تواند ارزآوری کند و به راحتی با راه انداختن بازارچه‌های اقتصادی و کارخانجات صنایع تبدیلی مشکل اعظم اقتصاد فریدونکنار و مازندران را برطرف سازد.

این در حالی است که مسئولان استانی مانع از شکار پرنده و صید ماهی از دریای فریدونکنار می شوند و حتی در مواقعی که صید ماهی آزاد می شود این نعمت الهی به استان‌های همجوار و پایتخت کشور صادر می شود.

هزینه‌های کشاورزی نیز در فریدونکنار آنقدر سرسام‌آور است که رمقی برای تولیدات محصول از سوی کشاورزان نمانده است.

در حالیکه مقام معظم رهبری بر تکیه اقتصادی کشور به مقوله اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و نقش مسئولان در حمایت داخلی را مهم ارزیابی می کنند دقیقا این امر با اهداف سودجویی نمایندگان شهرستانی خاص تناقض دارد و در این بین نقش نماینده مجلس این شهرستان بسیار می تواند مهم و حیاتی باشد.

ضعف مفرط عملکردی نماینده مجلس در شهرستان فریدونکنار

اما نکته ای که باید در این مجال به آن اشاره کرد، ضعف مفرط نماینده مردم این شهرستان در مجلس است، نماینده‌ای که از سوی مردم همین شهرستان انتخاب شده و پا به مجلس گذاشته است، با وجود تجربه‌های بسیار زیادی که از حضور در بهارستان دارد هیچگونه حرکتی در راستای پیشرفت فریدونکنار نمی کند.

مردم این شهرستان در واقع هیچ خبری از نماینده مجلس و اعمال او ندارند و از نقش کمرنگ وی در مجالس عمومی ناراضی و نگران‌اند، متاسفانه در این قضیه نیز موضع‌گیری مشخصی ندارند و همواره از پاسخ به رسانه‌ها فراری اند.

اگر این نماینده مردم برای شهرستان شهیدپرور ولایی فریدونکنار دلسوز باشد، هرگز اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد اما متاسفانه اثری از این نماینده در شهرستان نیست.

به هر حال به نظر می رسد حق مردم قم مازندران که سابقه طولانی در دفاع از انقلاب و کیان این نظام دارند و در شرایط سخت اقتصادی کشور همواره حامی و پشتیبان بوده‌اند، چنین برخوردی نیست و اگر خدای نکرده این زمزمه ها رنگ صحت به خود بگیرد ظلم بزرگی در قبال این مردم صورت می پذیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴