در سخنرانی‌های علما و اندیشمندان جهان اسلام مطرح شد

وحدت امت اسلام؛ اصلی‌ترین راهکار برون‌رفت از جریان تکفیر‌

تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۵۹۸۰۳
علما و اندیشمندان حاضر در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری وحدت جهان اسلام تحت اشراف علمای مسلمان را تنها راهکار برون‌رفت از جریان تکفیر عنوان کردند.
۰
plusresetminus
بلاغ- کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام بعد از ظهر روز گذشته با سخنرانی علما و اندیشمندان جهان اسلام از کشورهای مختلف جهان دنبال شد.

دین تکفیری‌ها خونریزی و هتک حرمت است

علاء‌الدین زعتری نماینده مفتی اعظم سوریه و مدیرکل افتاء وزارت اوقاف با اشاره به اینکه امت اسلام امروز در یک شرایط خاصی به سر می‌برد اظهار کرد: از دیرباز دشمن دین عظیم ما را هدف قرار داده است و در گذشته بسیاری از کشورهای اسلامی مستعمره دشمنان اسلام بودند.

وی ادامه داد: با بیداری مسلمانان دشمنان دچار ناکامی وسیع شدند ولی مجدد تلاش کردند و نقشه‌ها کشیدند برای اینکه بتوانند مجددا دیانت ما را مورد هدف قرار دهند و گروه‌هایی درست کردند که با سوء‌استفاده از زبان و شریعت ما علیه ما اقدام کنند.

نماینده مفتی اعظم سوریه با تاکید بر اینکه پیامبر اکرم (ص) از رفتار و کردار تکفیری‌ها بیزار هستند ابراز کرد: این گروه‌ها در واقع با یک اندیشه جدید، نظام‌های جدید را وارد سرزمین‌های اسلامی کردند، آیین آن‌ها خونریزی و هتک حرمت و مقابله با آیین اسلام است.

علاء‌الدین زعتری با اشاره به اینکه اسلام با یهود و مسیحیان همزیستی دارد گفت: اسلام رحمتی برای زمین و آسمان و بشریت است و از این روست که قرآن می‌فرماید کسانی که فتنه را در محافل مومنان وارد می‌کنند این‌ها وارد جهنم خواهند شد.

وی ادامه داد: آن‌ها مسجد، حسینیه و کلیسا را به رسمیت نمی‌شناسند و می‌خواهند همه را بسوزانند و از بین ببرند.

نماینده مفتی اعظم سوریه با اشاره به روایت حضرت علی (ع) بیان کرد: ایشان می‌فرماید اگر پرچم‌های سیاه را مشاهده کردید بر زمین ثابت قدم باشید چرا که گروه‌هایی خواهند آمد که دعوت به حق خواهند کرد در حالی که اهل حق نیستند؛ با این‌ها مقابله کنید تا خداوند امر خود را محقق کند.

باید با ادبیات اسلامی در برابر تکفیری‌ها ایستادگی کرد

دکتر کبیری دبیرکل حزب اسلامی تاجیکستان در ادامه این کنگره گفت: باید اندیشه‌های اسلامی را گسترش داد و با ادبیات اسلامی در برابر تکفیری‌ها ایستادگی کرد.

وی با تاکید بر اینکه کرامت انسانی از سوی تکفیری‌ها زیر پا گذاشته می‌شود خاطرنشان کرد: علمای اسلام باید بعضی از حکام خود را نصیحت کنند تا از این گروه‌ها هیچ‌گونه حمایتی نداشته باشند.

همچنین در این مراسم سید جعفرفضل الله از اندیشمندان جهان اسلام گفت: این کنفرانس یکی از مهم‌ترین نشست‌هایی بوده که برگزار شده و مراجع علوم دینی پای کار آمده و در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: امروزه برخی رسانه‌های گروهی تلاش جدی در گسترش دفاع از تکفیر دارند که این گروه روی به رسانه‌ها آورده‌اند.

*سازمان ملل متحد اسلامی با محوریت ایران تشکیل شود

شیخ ابوالعزائم رئیس طریقت مصر نیز در این مراسم اظهار کرد: فقر یکی از عوامل پدیدار شدن گروه‌های تکفیری است.

وی افزود: این کنگره یکی از بهترین نشست‌هایی است که در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌ام و تاثیر فراوانی می‌تواند بر شناخت گروه‌های تکفیری و راهکارهای مقابله با آن‌ها داشته باشد.

این عالم مصری با بیان اینکه لازم است کمیته‌ای با عنوان «پیگیری مصوبات این اجلاس» با حضور علمای اسلامی تشکیل شود گفت: باید مصوبات را به گوش همه مسلمانان در کشورهای مختلف برسانیم.

وی ادامه داد: ایران قطب دوم دنیا پس از فروپاشی اتحاد شوروی است؛ این قطب دوم باید بتواند سازمان ملل متحد اسلامی را تشکیل دهد و این سازمان ارتشی داشته باشد به نمایندگی از تمام کشورهای اسلامی برای برخورد با گروه‌هایی مانند داعش و نظایر آن‌ها.

ابوالعزائم خاطرنشان کرد: از خداوند می‌خواهم همه حاکمان و رهبران دنیا، مصوبات کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی را مد نظر قرار دهند.

علمای جهان اسلام تکلیف خود در برابر تفکر تکفیری را ادا کنند

شیخ عبدالرئوف توانا رئیس مجلس اخوت پاکستان نیز با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره با مورد هجوم قرار گرفتن مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی مقارن شده است اظهار کرد: امروز قلب جهان اسلام مورد هدف قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اوضاع جهان اسلام تراژدی غیر قابل تحمل است و اگر علمای جهان اسلام در این شرایط تکلیف خود را ادا نکنند باید در محضر خدای متعال پاسخگو باشند.

رئیس مجلس اخوت پاکستان با تاکید بر اینکه دشمنان از هر فرصتی برای ضربه زدن به اسلام استفاده می‌کنند گفت: بیداری اسلامی یکی از مقاطعی بود که دشمنان سعی کردند با توطئه‌های شوم خود، شیرینی پیروزی‌های ملت‌های مسلمان را به تلخی بکشند و از آن فرصتی برای گسترش اسلام هراسی در جهان بسازند.

توانا با بیان اینکه اوضاع جهان اسلام به حدی درد آورد است که پس از جنگ جمل و صفین این درد تکرار نشده است ابراز کرد: گروه‌های افراطی و تکفیری به دو دلیل ایجاد شده‌اند، یکی گروه‌هایی هستند که غرب آن‌ها را برای مسلمانان شبیه‌سازی کرده و دیگری گروه‌هایی هستند که از ظلم و استبداد به تفریط افتادند.

وی با اشاره اینکه امروز یک عالم شیعه به جرم عدالتخواهی در زندان به سر برده و برایش حکم اعدام صادر می‌شود بیان کرد: امروز مسلمانان زیادی در سراسر جهان در بند هستند و بسیاری دیگر نیز بدون گناه به خاک و خون کشیده می‌شوند.

رئیس مجلس اخوت پاکستان با تاکید بر اینکه شبیه‌سازی دشمن برای ما در طول 30 سال اخیر صدمه‌های سنگینی به اسلام وارد کرده است گفت: این صدمات جز با مسئولیت‌پذیری علمای اسلام جبران نمی‌شود و هیچ مسلمانی نباید اجازه دهد چه داعش و چه گروه‌های دیگر به مقدسات او تجاوز کنند.

جریان تکفیری می‌خواهد جوامع را به دوران جاهلیت برگرداند

شیخ حسن المصری عصر عالم برجسته لبنانی اظهار کرد: امروز شاهد هستیم با وجود تحریم‌ها و فشارهای سنگین بر روی جمهوری اسلامی ایران، این کشور همچنان مشعل آزادی و مقاومت را در دست گرفته است و به دنبال اجرای فرامین امام راحل که در بدو پیروزی انقلاب ترسیم شده است و تا کنون با رهبری معظم انقلاب این مسیر در حال تداوم است.

وی ادامه داد: این کنفرانس در شرایط دشواری برگزار می‌شود چرا که جوامع مسلمان با مشکلات داخلی و خارجی زیادی مواجه هستند و اگر توانسته‌ایم با خطرات دشمنان، غربی‌ها و اسرائیل مقابله کرده و از تمدن اسلامی محافظت کنیم به خاطر وحدت و یکپارچگی بوده است.

عالم برجسته لبنانی با اشاره به اینکه گروه‌هایی با نام اسلام می‌خواهند مفاهیم ناب آن را از بین ببرند گفت: جریان تکفیری جریان وحشیانه‌ای است که می‌خواهد جوامع ما را به دوران جاهلیت برگرداند، این جریان معتقد است که اسلام را فقط خودش می‌شناسد و از بد‌ترین شیوه‌های موجود در مقابله با سایر مسلمانان استفاده می‌کند.

المصری ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که این تروریست‌ها به دنبال هدف قراردادن یک گروه و مذهب نیستند و همه مسلمانان را هدف قرار داده‌اند.

وی در ادامه پیشنهاداتی را برای برون رفت جهان اسلام از وضعیت کنونی ارائه داد و گفت: باید اتحاد امنیتی و نظامی بین کشورهای مورد هدف به وجود بیاید، نهادهای دینی و مراکز فرهنگی در دنیای اسلام نباید از ایفای نقشی که بر دوش آن‌ها هست بترسند و بر مفاهیم ناب اسلام تاکید کرده و آن را ترویج کنند؛ باید با غلو و افراط گرایی در برداشت‌های دینی مقابله کرد و حول مشترکات مذاهب به وحدت و همدلی رسید.

این عالم لبنانی ادامه داد: امروز دوره استعمارگری مستقیم رخت بر بسته و شاهد استعمارگری از راه دور هستیم به طوری که می‌خواهند تناقص گویی‌ها را درون جوامع اسلامی مطرح کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای رسیدن به پیروزی باید در یک صف واحد قرار بگیریم خاطرنشان کرد: باید متحد و یکپارچه در مقابل دشمنان بایستیم، باید با عزم راسخ و اراده فولادین و خلوص نیت و بدون وابستگی به بیگانه این مسیر را طی کرده و سیره پیامبر اکرم (ص) که امام راحل و رهبر انقلاب آن را ادامه دادند طی کنیم.

نباید در برابر توهین به علمای اسلام سکوت کرد

شیخ خالد ملا از علما برجسته عراقی با بیان اینکه چرا دنیا در مقابل تخریب کلیسا و مساجد و حسینیه‌ها سکوت کرده است، ابراز داشت: از سال 2003 در معرض کشتار هستیم و فریاد می‌زنیم که تکفیری‌ها دارند ما را می‌کشند و امثال قرضاوی هستند که مردان ما را کشته و زنان ما را اسیر کرده‌اند.

شیخ خالد ملا با اشاره به اینکه چندین هزار عراقی آواره شده‌اند، اظهار کرد: زنان ایزدی عراق به 50 دلار فروخته می‌شود آیا اسلام راضی است و دین ما این جنایت‌ها را قبول می‌کند؟

این عالم کشور عراق با بیان اینکه ابراهیم سامرایی که مزدور دوگانه آمریکا ملقب به ابوبکر بغدادی است از القاعده جدا شد و خلافت خود را اعلام کرد، تصریح کرد: اعلام خلافت اسلامی یعنی همه حکام دیگر باطل هستند و مشاهده کردیم هنگامی که آتش به سمت خودشان است فتوا صادر کردند.

وی با بیان اینکه به مقدسات مسلمانان اعم از شیعه و سنی تعدی و تجاوز شده است گفت: نباید در برابر این توهین‌ها سکوت کرد و باید جهان اسلام اقدامی عاجل انجام دهد.

*داعش دست پرورده صهیونیست است

شیخ محمد تقی مولا از علمای عراق نیز در این مراسم گفت: متاسفانه وضعیت عراق بسیار دشوار است و 1. 5 میلیون مهاجر در این کشور زندگی می‌کنند و در سوریه نیز بیش از 5 میلیون مهاجر وجود دارد که همه این‌ها به دلیل حضور گروه‌های تکفیری است.

وی گفت: اینها ربطی به اسلام ندارند و اسلام با تجاوز، خرابی، کشتار و... مخالف است واین افراد همواره کارهایی می‌کنند که مغایر اسلام است.

این عالم کشور عراق گفت: علمای اسلام بدانید که داعش دختران را در عراق دستگیر کرده و آن‌ها را می‌فروشد.

شیخ محمد تقی مولا گفت: معلوم است که این کار دشمنان است و دنبال تضعیف مسلمانان هستند و‌ای علمای اسلام بشتابید و بگویید که از سوی این دشمنان چه مشکلاتی به بار می‌آید.

رژیم صهیونیستی انرژی خود را از ضعف مسلمانان می‌گیرد

حسین برکت از علمای کشور فلسطین گفت: داعش مجازاتی است که به دلیل کوتاهی در حق اسلام و فلسطین صورت گرفته است.

وی افزود: داعش نمی‌تواند روی پای خود بایستد اگر کار خود را به درستی انجام دهیم؛ تکفیری‌ها نخواهند توانست به موفقیت برسند به شرطی که هر یک از ما در دایره وجودی خود انسان صالحی باشیم.

این عالم فلسطینی با بیان اینکه نقطه ضعف کشورهای اسلامی را امروز می‌توان در فلسطین مشاهده کرد خاطرنشان کرد: خدا را شکر می‌کنیم که عزت اسلام را به واسطه استقرار حکومت جمهوری اسلامی تجلی بخشید.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) توانست عزت را به واسطه انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی به مسلمانان بازگرداند.

برکت با اشاره به دو آیه از قرآن که باید مورد توجه جدی قرار گیرند گفت: خداوند رسولش را فرستاد و او را پیروز گرداند، محمد (ص) کسی است که رحمت الهی را به مردم می‌رساند ولی ما نتوانسته‌ایم رحمت الهی را در میان خودمان پیاده کنیم.

وی افزود: اگر همه مسلمانان با یکدیگر متحد نشوند مسأله فلسطین حل نشده و نخواهیم توانست به نتیجه برسیم.

برکت با اشاره به اینکه فلسطین و پیروزی مبارزان و آزادی خواهان آن پاداشی خواهد بود برای مسلمانان به شرطی که متحد شوند و بر اساس دستورات اسلامی عمل کنند گفت: امروز مسئله فلسطین اهمیت فراوانی دارد و زمانی می‌توانیم انسانی بودن اسلام را به جهانیان نشان دهیم که به حل مشکل فلسطین بپردازیم.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی انرژی خود را از ضعف مسلمانان می‌گیرد بنابراین باید با یکدیگر متحد باشیم و اجازه ندهیم که دشمنان اسلام از این مسئله سوء‌استفاده کنند.

*با روش علمای سلف می‌توان با فتنه مقابله کرد

دکتر هانی ادریس متفکر و پژوهشگر کشور مغرب با اشاره به اینکه در این اجلاس باید مسائل مثبت فتنه را نیز بیان کنیم اظهار کرد: فتنه می‌تواند دل‌های مسلمانان را بیازماید، سلف صالح ما هم با فتنه مواجه شده و با آن مقابله کردند.

وی با تاکید بر اینکه رهبر مقابله با فتنه حضرت علی (ع) بوده‌اند بیان کرد: جنگ‌های آن حضرت همه در همین جهت بوده است و بنابراین باید گفت از بین بردن فتنه خودش یکی از فتوحات تلقی می‌شود و از این رهگذر بود که حضرت علی (ع) راه را بر خوارج بست و گفته شده که آن حضرت چشمان فتنه را از حدقه درآورد.

متفکر کشور مغرب خاطرنشان کرد: در زمان گذشته پیشینیان ما با فتنه برخورد کردند و ما باید شیوه آنان برای مقابله با فتنه را بررسی کرده و در فتنه‌های کنونی به کار بریم و با‌‌ همان روش‌ها با عاملین فتنه‌ها مقابله کنیم.

*داعش نقشه‌های آمریکا را اجرا می‌کند

محمد علی اوقلو عضو مجلس نمایندگان ترکیه گفت: تحولات سیاسی منطقه موجب تحول در کشور‌ها شده که بیداری اسلامی را به همراه داشت.

وی گفت: این بیداری اسلامی امروزه یک جریانی است که در همه جا گسترش یافته و دشمن در تلاش است تا جلوی اتفاقات و این گسترش را بگیرد.

عضو مجلس نمایندگان ترکیه بیان داشت: آن‌ها به دلیل نقش ایران و حزب الله و سوریه نتوانستند به اهداف خود برسند و این نشان‌دهنده قدرت اسلام و وحدت است.

اوقلو بیان داشت: باید رفتارهای خوارج را که جان مسلمانان را حلال می‌دانند مورد بررسی قرار دهیم و این گروه‌ها موجب شده که دیدگاه نسبت به اسلام تغییر کنند.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان ادامه داد: توطئه‌هایی که در پی ایجاد جنگ‌های داخلی در منطقه وجود دارد، دست‌هایی است که داعش و گروه‌های تکفیری را ایجاد کرده و می‌خواهند به اسلام ضربه بزنند.

عضو مجلس نمایندگان ترکیه ادامه داد: دانشمندان اسلامی باید این تحولات را بررسی کرده و نقش کشور‌ها مشخص شود.

اوقلو با اشاره به تشکیل ائتلاف بر علیه داعش توسط گروه‌های استکباری بیان داشت: داعش موجب ائتلاف گروه‌های ننگین شده‌اند و آبروی مسلمانان را برده‌اند و مردم را وارد جنگ مذهبی کرده‌اند و جبهه غرب می‌خواهند مردم را فرسوده و توانایی اقدام را از آن‌ها بگیرد.

وی گفت: اکنون شاهد فعالیت گروه‌های افراطی مانند داعش هستیم که رفتارهای آن نشان دهنده اجرای نقشه‌های آمریکا هست.

عضو مجلس نمایندگان ترکیه بیان داشت: دشمنان در تلاش هستند تا چهره اسلام را از بین ببرند و جنگ‌های داخلی و مذهبی را گسترش دهند و این قطعا نقشه دشمنان است.

اوقلو با بیان اینکه یکی از نقشه‌ها اختلاف اندازی میان ایران و ترکیه است گفت: این توطئه یکی دیگر از نقشه‌های دشمن است که باید بکوشیم تا چهره واقعی اسلامی تبیین شود.

مراسم اختتامیه این کنگره با سخنرانی آیت‌الله جعفر سبحانی و تقدیر از نویسندگان مقالات بر‌تر برگزار خواهد شد./آ

منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴