تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۶
کد مطلب : ۵۶۳۹۲
شرکت صدرای نکا در سال های اخیر روند رو به رشدی را در پیش گرفته بود که متاسفانه چند سالی است شاهد سیر نزولی جایگاه و فعالیت این کارخانه بزرگ و توانمند هستیم.
۰
plusresetminus
لزوم تغییر نگاه به توانایی های صدرا/حال ناخوش یک شرکت کشتی سازی
به گزارش بلاغ، شاید بتوان سیاست اقتصادی برخی از شرکت های خصوصی فعال در حوزه دریایی مخصوصاً نفت و گاز را یکی از دلایل به کما رفتن این صنعت دانست که در ظاهر برای صرفه جویی و پایین آوردن هزینه های خود کشتی های مورد نیازشان را از کشورهای خارجی به صورت کارکرد و دست دوم خریداری می کنند.

شركت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با هدف ساخت و تعمیر كشتی در سال ۱۳۴۷ در بوشهر با تعمیر و ساخت انواع شناورهای دریایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال های پس از انقلاب بنابر نیاز روزافزون و تقاضای حاكم در بازار خلیج فارس و دریای خزر فعالیت خود را در صنایع فراساحل گسترش داد.

کارخانه دریای خزر این شرکت در ساحل دریای خزر در شهرستان نکا واقع شده است، این کارخانه در زمینه ساخت کشتی، سازه ها و تاسیسات نفت و گاز دریایی با کارگاه های مجهز و به کارگیری نیروهای متخصص و با تجربه فعالیت خود را در سال ۱۳۷۰ با ساخت سکوی حفاری "ایران خزر" شروع کرد.

شرکت ایران صدرا نکا در زمینه طراحی پایه، خدمات مهندسی ساخت برای انواع كشتی ها، تاسیسات فراساحلی نفت و گاز، بندرسازی و پروژه های زیربنایی به سیستم های مدرن سخت افزاری و نرم افزاری مجهز است.

این مجتمع دارای ساحلی به طول ۱۰۰۰ متر با دریای خزر بوده و سیستم بالابر موجود در مجتمع دریای خزر به ابعاد ۲۵×۱۳۰ متر و ظرفیت اسمی ۳۸۰۰ تن است که این مجتمع را در بین بنادر و مجتمع های دریایی شمالی در خزر بی همتا می کند.

شرکت صدرای نکا در سال های اخیر روند رو به رشدی را در پیش گرفته بود که متاسفانه چند سالی است شاهد سیر نزولی جایگاه و فعالیت این کارخانه بزرگ و توانمند تا جایی هستیم که امروز این کارخانه به جای تولید سکوهایی حفاری مانند ایران خزر به تعمیرات رو آورده است تا بتواند نام این خود را به عنوان یک برند حفظ کند.

شاید بتوان سیاست اقتصادی برخی از شرکت های خصوصی فعال در حوزه دریایی مخصوصاً نفت و گاز را یکی از دلایل به کما رفتن این صنعت دانست که در ظاهر برای صرفه جویی و پایین آوردن هزینه های خود کشتی های مورد نیازشان را از کشورهای خارجی به صورت کارکرد و دست دوم خریداری می کنند.

کشورهای خارجی نیز کشتی هایی کشتی های دسته دوم خود با عمر بالای ۱۵ سال را به دلیل هزینه نگهداری بسیار بالا و پایین آمدن امنیت آن را بسیار پایین تر از قیمت می فروشند و کشتی های مورد نیاز خود را از کارخانه های کشتی سازی کشور خود تامین می کنند.

این در حالی است که برای نگهداری و تعمیر این کشتی ها دوباره باید به کشور فروشنده مراجعه شود که نه تنها باعث خروج دوباره ارز از کشور می شود بلکه شرکت ها و کارخانه های توانمند داخلی را تا مرز ورشکستگی خواهد برد و باعث لطمه خوردن به صنعت تولید داخلی و شکوفا شدن صنعت کشتی سازی خارجی می شود.

مهندس رضا عبدالمجید که یک ماه از ریاست وی بر کارخانه صدرا نکا می گذرد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص مشکلات این کارخانه پرافتخار گفت: کارخانه پر توان صدرا در حال حاضر به تعمیرات کشتی مشغول است که در حد تامین حقوق پرسنل کارخانه نیست.

عبدالمجید با تاکید بر اینکه در شأن صدرا نیست که فقط به تعمیرات اکتفا کند تاکید کرد: توان و ظرفیت بالای تولید در این کارخانه وجود دارد و ما باید کارهایی با تکنولوژی و ارزش افزوده بالا تولید کنیم.

وی ادامه داد: صدرا آماده و تشنه دریافت سفارش ساخت کشتی است و استراتژی مدیریت کارخانه بر اساس فعال سازی بخش نوسازی ، ساخت کشتی های جدید و افزایش و توسعه بخش تعمیر است.

رییس کارخانه صدرا نکا افزود: در این مجموعه توانایی ساخت تجهیزات نفتی و مخازن نفت وجود دارد که امیدواریم با گذشت زمان در آینده و با آشنایی بیشتر با روند فعالیت در صدرا گام مثبت تری نسبت به این مجموعه پرتوانبرداشته شود و از مسئولین می خواهیم که در پیش بینی ها و برنامه ریزی های بیشتر ما را کمک کنند.

مهندس رضا عبدالمجید در خصوص مشکلات و پیش روی این کارخانه گفت: اعطای تسهیلات از طرف منابع مالی جهت تکمیل پروژه های در دست اقدام و دریافت سفارش می تواند ظرفیت های خالی این کارخانه را فعال کند.

وی خاطرنشان کرد: استراتژی کارخانه در خصوص نیروی کار و منابع انسانی، به هیچ وجه قصد کاهش نیرو نداریم. هدف ما کار آفرینی برای نیروهای موجود و افزایش تولید و افزایش نیروی کار و منابع انسانی متخصص و ماهر است به همین جهت دستور دادیم که استفاده از نیروهای بومی در الویت تامین منابع انسانی باشد یعنی در تامین نیرو ابتدا از بهشهر، نکا، گلوگاه مازندران گلستان گیلان و در نهایت در صورت نبود نیرو از سطح کشور تامین شود.

وی تصریح کرد: جهت بالا بردن توان این مجموعه تعامل بسیار گسترده ای با شرکت های داخلی و خارجی که در صنایع دریایی پیشرفته تر هستند خواهیم داشت.

عبدالمجید در پایان از استاندار مازندران و معاونینش، ریاست بانک ملی، فرماندار بهشهر و آقای دکتر مقیمی نماینده مردم بهشهر نکا و گلوگاه به دلیل حمایت های خود از این مجموعه تقدیر و تشکر کرد.

روزبهی مدیرکل تولید کارخانه صدرای بهشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ گفت: متاسفانه امروز مجبور به روی آوردن به پروژه های کوچک و تعمیراتی شده در صورتی که این مجموعه ظرفیت ها و زیر ساخت تولید پروژه های بزرگ و ملی را داراست اما هیچ استفاده ای از این ظرفیت ها نمی شود در صورتی که توانایی تولید کشتی هایی با ظرفیت ۶۲۰۰ تن را داریم.

وی افزود: کارخانه و تیم مدیریت در حال تدوین برنامه هایی است که نه تنها با شروع پروژه ها این ۴۳۰ نفر را حفظ کنیم بلکه در چند ماه آینده ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر دیگر به نیروهای فعلی اضافه کنیم.

به گزارش بلاغ اما اگر بگوییم کشتی سازی، صنعت مادر است گزافه گویی نکرده ایم چرا که با فعال شدن این صنعت بسیاری از صنایع شکوفا خواهند شد.

به دلیل اینکه صنایع کشتی سازی تحت استانداردهای جهانی باید فعالیت کنند، صنایع مرتبط با کشتی سازی که قطعات مورد نیاز این صنعت را تامین می کنند باید در سطح استانداردهای جهانی باشند که به طور طبیعی دچار پیشرفت شده و در سطح جهانی قرار خواهند گرفت.

اگر چرخه تولید صدرا راه اندازی شود، می توانیم امید داشته باشیم که صنایع دیگر هم شکوفا می شود و این موضوع تنها با حمایت همه جانبه مسئولان شهرستانی و استانی صورت خواهد پذیرفت که امیدواریم این امر باعث شکوفایی هرچه بیشتر اقتصادی منطقه شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
حسن
آیا انضباط مالی در دخل و خرج وجود دارد؟ آیا این شرکت عمومی است؟ اگر برای عموم است آیا نباید درآمد و هزینه ها را مردم بدانند؟