تاریخ انتشارجمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : ۶۰۱۸۰
هرچند به گفته کارشناسان اجرای تدریجی با شیب ملایم هدفمندی یارانه موجب عدم تحقق اهداف قانون شده و از حذف غیرنیازمندان خبری نیست، چگونگی مرحله جدید آزاد سازی نرخ حامل‌های انرژی در بودجه 94 نیز برای افکار عمومی ابهام ایجاد کرده است.
۰
plusresetminus
براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی باید ظرف ۵ سال( از ۲۸ اذر ۸۹ تا ۲۸ آذر ۹۴) انجام شده و نرخ حاملها به معیار ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس (نرخ جهانی تحویل در کشتی) برسد با توجه به اینکه شروع این قانون آذرماه سال ۸۹ در دولت دهم بود، طبق برنامه باید آذرماه سال آینده نرخ این حامل‌ها به طور کامل آزاد شود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، رویکرد اجرا تغییر کرده و با تجربه اجرای بخشی از هدفمندی یارانه در سال جاری نشان می‌دهد، مسئولان قصد اجرای تدریجی آزاد شدن نرخ حامل‌های انرژی را دارند.

در همین باره سال گذشته نوبخت سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت قصد ندارد، هدفمندی یارانه‌ها را با شیب تند و ناگهانی اجرا کند، گفت: اجرای قانون به تدریج و با شیب ملایم صورت خواهد گرفت.

همچنین علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید براینکه دولت به مدت ۵ سال قانون هدفمندی یارانه را اجرا خواهد کرد، عنوان می‌کند: باید آزادسازی نرخ حامل‌ها با شیب آرام و تدریجی انجام شود و طی سال آینده این قانون عملیاتی می‌شود.

هرچند طی ۹ ماه گذشته مرحله‌ای از قانون هدفمندی یارانه‌ها براساس خواست نمایندگان در بودجه ۹۳ کل کشور گنجانده شد، اما نمایندگان مجلس معتقدند این شیوه اجرای، کشور را به اهداف پیش‌بینی شده از جمله مصرف بهینه انرژی، رونق صنایع، هدفمندی یارانه نقدی، جلوگیری از قاچاق ، استفاده از تکنولوژی‌ نوین و افزایش بهره‌وری نمی‌رساند.

آزادسازی تدریجی آن هم با شیب ملایم با توجه به تورم اثر آن را از بین برده و هیچ نفعی از جهت رسیدن به اهداف قانون ندارد، اما در عین حال دولت نیز ملاحظات خود را داشته و معتقد است، نمی‌توان در شرایط کنونی شوک اقتصادی به مردم آورد، زیرا سطح قدرت و رفاه جامعه آسیب می‌بیند.

با این حال پرداخت هدفمند یارانه نقدی نیز از دیگر برنامه‌های قانون بودجه ۹۳ کل کشور است که به تازگی سخنگوی دولت عنوان کرده سال آینده نیز به همین شیوه و مبلغ به سرپرستان خانوار پرداخت خواهد شد. در حالی که باید غیر نیازمندان از آن حذف شوند.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و برنامه مجلس معتقد است: مبلغ یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی برای ۶ دهک درآمدی جامعه ارزش چندانی ندارد و تاثیری در هزینه خانوار آنها نمی‌گذارد.

همچنین با توجه به اینکه دولت در فصل تدوین بودجه بوده و طبق گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ۱۵ آذر ماه لایحه بودجه ۹۴ کشور به مجلس ارائه خواهد شد، سوالات و ابهامات زیادی در این رابطه وجود دارد که آیا دولت برنامه‌ای برای حذف غیر نیازمندان یارانه خواهد گرفت، آیا مرحله جدیدی از هدفمندی یارانه‌ها در بودجه پیش‌بینی خواهد شد؟ در صورت مثبت بودن جواب این سوال با چه شیبی و چگونه حامل‌ها آزاد می‌شوند و سوالات دیگری که همچنان بی‌پاسخ است.

در این رابطه خبرنگار تلاش کرد، پاسخ این پرسش‌ها را به دلیل عدم پاسخگویی مسئولانی همچون معاون نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی، به سراغ رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها برود.

اکبر ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا مرحله جدید هدفمندی یارانه در بودجه ۹۴ دیده خواهد شد،گفت: خدا می‌داند خبر از این موضوع ندارم و باید از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بپرسید.

وی ادامه می‌دهد: اهل مصاحبه نیستم و اهل کار هستم و حوزه ما کار اجرایی است.

رئیس سازمان هدفمندی در پاسخ به این سوال که تاکنون به تولید چه میزان یارانه پرداخت شده است، مطرح می‌کند: این موضوع ۲۰ تا ۳۰ شاخه دارد و باید مفصل به آن پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که یارانه به کل تولید چه رقمی اختصاص یافته است، می‌گوید: الان ذهنیت ندارم و باید بعدا به شما بگویم.

رویکرد اطلاع‌رسانی مسئولان دستگاه‌های مختلف در حالی بارها تکرار شده و از پاسخگویی به شکل محترمانه طفره می‌روند که رئیس‌جمهور چندی پیش در جمع مسئولان روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی عنوان کرده بود: فضای رسانه فضای سرعت و ثانیه است و باید روابط عمومی‌ها به دقت همه امور را رصد کرده و حضور داشته باشند، حرف بزنند و تبلیغ کنند تا تلاش‌های دولت به اندازه‌ای که انجام می‌شود، در جامعه منعکس شود.

بر این اساس باید منتظر ماند، آیا دولت با وجود انتقادات قابل تامل تغییر در شیوه مرحله جدید هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۴ اعمال خواهد کرد و یا مانند سال‌های گذشته رویه عدم تحقق قانون ادامه خواهد یافت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما