جنبش عدالتخواه دانشجویی اعلام کرد: طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت باید حق الزحمه پزشکان در همه بیمارستان‌ها یکسان شده و قانون تمام وقتی پزشکان اجرا شود، یکی از مهم‌ترین دلایل فساد در این بخش، تبعیض در حق الزحمه‌های پزشکان است.
۰
plusresetminus
تبعیض در حق الزحمه‌های پزشکان از مهم‌ترین دلایل فساد است/انتقاد به افزایش تعرفه‌های پزشکی
به گزارش بلاغ، جنبش عدالتخواه دانشجویی با توجه به اقدام اخیر وزرات بهداشت در افزایش تعرفه‌ها، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغ شده توسط رهبری باید حق الزحمه پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی یکسان شده و قانون تمام وقتی پزشکان اجرا شود. یکی از مهم‌ترین دلایل فساد در این بخش، تبعیض در حق الزحمه‌های پزشکان است؛ در صورتیکه تعرفه پزشک باید در بخش دولتی و خصوصی یکسان و تفاوت فقط در هتلینگ (سود سرمایه، استهلاک و خدمات رفاهی بیمارستان) باشد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«جنبش عدالتخواه دانشجویی با توجه به اقدام اخیر وزرات بهداشت در افزایش تعرفه‌ها لازم می‌داند نکاتی را به شرح ذیل یادآوری کند:

 1.در رابطه با فضای رسانه‌ای ایجاد شده باید متذکر شد، ریاست محترم صدا و سیما و شخص جناب آقای سرافراز مراقب باشند همان اشتباهی که صدا و سیما در قبال موضوع هدفمندی یارانه‌ها مرتکب شد را تکرار نکند؛ رسانه ملی در ابتدای اجرایی شدن این طرح در قامت یک مدافع تمام عیار ظاهر گشت و سپس با پدیدار شدن آثار سوء آن در جامعه با چرخش کامل، به صف مهم‌ترین منتقدان هدفمندی یارانه‌ها پیوست.

بیم آن می‌‌رود که حکایت طرح تحول سلامت هم بدین‌گونه رقم بخورد، رسانه ملی به گونه‌ای کاملا یک طرفه فضا را برای حمایت از طرح تحول سلامت مهیا کند و اجازه شنیده شدن صدای منتقدین را ندهد. در صورتیکه انتقادات جدی و علمی بسیاری از جانب کارشناسان و دلسوزان بر این طرح وارد است.

به رسانه ملی پیشنهاد می‌کنیم با باز کردن فضا، تمامی منتقدین و موافقین طرح را زیر چتر خود جمع کرده و از یک طرفه کردن فضا اجتناب کند.

2. اما نکاتی را خدمت وزیر محترم بهداشت عرض می‌کنیم:

- اگر عده‌ای قلیل، بدلیل حرص و ولع و زیاده‌خواهی که دارند، اهل گرفتن زیر میزی هستند، چرا باید با افزایش تعرفه‌ها به صورت یکسان، همه را با یک چوب راند و بدون توجه به نتایج این کار(افزایش شکاف طبقاتی، هدر رفت بیت المال و...) به جای برخورد با مفسدین و زالو صفتانی که بر نظام سلامت کشور چنبره زده‌اند، با افزایش تعرفه‌ها، به آنان جایزه داد؟ اصولا در کجای دنیا به فرد خاطی هدیه داده و همه را به یک چشم می‌نگرند؟

- طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغ شده توسط رهبری باید حق الزحمه پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی یکسان شده و قانون تمام وقتی پزشکان اجرا شود. یکی از مهم‌ترین دلایل فساد در این بخش، تبعیض در حق الزحمه‌های پزشکان است؛ در صورتیکه تعرفه پزشک باید در بخش دولتی و خصوصی یکسان و تفاوت فقط در هتلینگ (سود سرمایه، استهلاک و خدمات رفاهی بیمارستان ) باشد.

-از نظر ما، نظارت و تصمیم گیری‌های کلان از سوی نهادهایی چون سازمان نظام پزشکی، که یک نهاد صنفی و فقط متعلق به هفت درصد جامعه پزشکی است منجر به دفاع از حقوق عده‌ای قلیل و معدود شده که هیچ‌گاه نمی‌تواند در اصلاح نظام سلامت ما به سود مردم واقع شود.

3. جنبش عدالتخواه دانشجویی بر خود لازم می‌داند از تمامی گروه‌ها، افراد و نهادهایی که درد مردم و محرومین جامعه را داشته و به دور از فضای سیاست زده، مقدمات برپایی عدالت اجتماعی را با نقد و رصد فعالیت‌های دولت به خصوص در این موضوع مهم و حیاتی مهیا می‌کنند تشکر و قدردانی کند؛ همچنین جنبش عدالتخواه دانشجویی مراتب تقدیر و تشکر خود را از دست اندرکاران برنامه تلویزیونی ثریا اعلام می‌دارد و امیدوار است که دیگر برنامه‌ها، با الگو گیری از این سبک برنامه‌های منطقی و همدرد با مردم، پیشرفت هر روزه نظام اسلامی را موجب شوند.

ضمنا این مقطع زمانی، بهترین فرصت برای شناخت مسئولینی است که دمادم از مردم و رهبری دم می‌زنند؛ اما از یک طرف با تبعیض‌های گسترده فشار بر مردم را بیشتر می‌کنند و از طرفی دیگر قوانینی صد در صد خلاف سیاست‌های ابلاغی رهبری در کشور اجرا می کنند. نقش مجلس شورای اسلامی در این بازه بسیار مهم است؛ امروز است که می توان آزادگی،حریت و وقت شناسی نمایندگان مردم را محک زد. به راستی ما چه تعداد نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی سراغ داریم که حاضر باشد به دور از خط و مرزهای سیاسی(که قشری و سطحی است)، در رسانه ملی حاضر شده، درد مردم و مستضعفین را فریاد زده و آزادانه بی عدالتی‌های موجود در طرح تحول نظام سلامت را (با وجود تمام کف و سوت‌هایی که برای وزیر محترم زدند) بر شمارد و مورد نقد جدی قرار دهد؟ وجود این افراد که در تنگناها به داد مردم جامعه خود رسیده و جدای از خط و مرزهای موهوم سیاسی، دغدغه عدالت اجتماعی را داشته باشند، کمیاب و مغتنم است.

و در آخر جنبش عدالتخواه دانشجویی، آمادگی خود را جهت مهیا کردن فضای آزاداندیشانه و نقد و بررسی اصولی طرح تحول سلامت، با حضور منتقدین و موافقین اعلام می‌دارد و البته که خود نیز آماده مناظره با موافقان و مدافعان این طرح است.»

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴