تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۸۴۲۲۷
مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات اقدامات و پیگیری‌های انجام شده برای ممنوعیت فروش نخی سیگار و همچنین عدم عرضه آن تا شعاع 100 متری مدارس تشریح کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، علی طاهری مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات، درباره طرح پیشگیری از دخانیات در مدارس (پاد) که چند سال گذشته توسط این جمعیت مطرح شده و قرار بود در سه بخش دانش آموزی، اولیاء و مربیان و خانواده به اجرا گذاشته شود، از انجام اقدامات اولیه در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: قرار بر این است که برای انجام طرح پاد با آموزش و پرورش به جمع‌بندی مشترک برسیم. در حال حاضر پروپوزال، پرسشنامه‌ها و کتابچه‌های مربوط به آن را آماده کردیم. البته باید به بحث پشتیبانی از این طرح هم توجه شود.

وی با انتقاد از آنچه که «برخورد محافظه کارانه‌ وزارت آموزش و پرورش در برخورد با این طرح» خواند، گفت: دلیل این موضوع محدودیت‌های خاصی است که این وزارتخانه با آنها مواجه است. اما به هر حال در ستاد مبارزه با دخانیات سخت پیگیر این طرح هستیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

طاهری با بیان اینکه پایلوت این طرح را برای شهر ورامین در نظر گرفته‌ایم، گفت: پیشنهاد ما به آموزش و پرورش این است که پایلوت این طرح را در ورامین انجام دهیم تا در صورتی که نتیجه خوب و مثبتی از آن گرفتیم، بتوانیم این طرح را در سطح ملی پیگیری کنیم. البته تا زمانی که پایلوت طرح انجام شود نمی‌توان گفت که چه زمانی می‌توان آن را در سطح ملی اجرا کرد. بنابراین ابتدا باید ببینیم که پایلوت طرح پاد چه نتایج و بازخوردهایی دارد و آیا جواب می‌دهد یا خیر تا بعد از آن بتوانیم آن را ملی کنیم.

وی در مورد سایر طرح‌های این ستاد اظهار کرد: همکاری‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم و کارگروه‌هایی با وزارت بهداشت درخصوص ساماندهی مراکز عرضه و توزیع دخانیات ایجاد کرده‌ایم. طبق قانون فقط اماکن و فروشگاه‌هایی که مجوز دارند، می‌توانند عرضه مواد دخانی داشته باشند. در همین زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشنامه‌ای را برای هماهنگی و شناسایی مراکز عرضه و توزیع مجاز و غیرمجاز به استان‌ها ابلاغ کرده تا بتوان از طریق مراکز بهداشتی و دانشگاه‌ها نظارتی بر این مراکز اعمال کرد.

طاهری افزود: از جمله مفاد این بخشنامه ممنوعیت توزیع و عرضه مواد دخانی در اطراف مدارس و در فاصله 100 متری آنها، ممنوعیت نخ فروشی و ممنوع بودن فروش این مواد به افراد زیر 18 سال را می‌توان نام برد. البته این موضوع، قانونی است که وجود دارد و باید اجرا شود، اما از آنجا که متولیان اجرای آن سازمان‌های مختلفی هستند، وزارت بهداشت از طرف ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات متولی ایجاد هماهنگی بین سازمان‌های مختلف شده است و جلسات کارگروه‌ها را هماهنگی می‌کند. باید دید این موضوع تا چه مرحله‌ای پیش خواهد رفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشکلات پیش روی این مرکز اشاره و تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما مراکزی هستند که بدون مجوز قلیان توزیع می‌کنند. این مشکل بزرگی شده که باید از طریق هماهنگی بین وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های NGO یا نیروی انتظامی راجع به آن حمایت‌های لازم انجام شود. البته در برخورد با این مساله باید به مسائل فرهنگی توجه ویژه شود نه اینکه فقط از بعد قهریه به آن نگاه کنیم. بلکه از نظر فرهنگی نیز باید روی این موضوع کار شود. به خصوص انجام این کار برای مدیران این مراکز، به این صورت که از نظر فرهنگی روی آنها کار کنند و آموزش‌های لازم به آنها داده شود، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات انجام کار فرهنگی را راهی اساسی برای جلوگیری از توزیع قلیان دانست و گفت: ابتدا باید کار فرهنگی برای مدیران مراکز توزیع قلیان و قهوه خانه‌های مجاز و کسانی که مسئول توزیع این کار هستند صورت گرفته و آموزش‌های لازم را به آنها بدهند. زیرا این افراد مدعی هستند که بدون قلیان و سایر مواد دخانی، درآمد آنها کاهش پیدا می‌کند و اگر این مواد ممنوع هستند، اصلا چرا وارد می‌شود و چرا قاطع برخورد نمی‌شود. البته در این مورد یکسری همپوشانی‌ها بین سازمان‌ها و مراکز هست که تصمیم‌گیری را سخت می‌کند.

طاهری افزود: البته در مورد مراکز عرضه قلیان به ویژه مراکز غیرمجاز کارهایی به صورت موردی انجام شده، اما به صورت قطعی و کامل نبوده است. مثلا اماکن و نیروی انتظامی در مواقعی به این مراکز ورود می‌کنند اما این کار معمولا مقطعی است. به این صورت که مرکز را بسته و پلمپ می‌کنند و مجددا بازگشایی می‌شود. اما متاسفانه هنوز کار جامعی در این مورد انجام نشده و هنوز مسئولان به جمع‌بندی کاملی در این زمینه نرسیده‌اند. البته باید به نکاتی هم در جمع کردن بساط این مراکز درنظر داشته باشیم، مثلا اگر این مراکز را ببندند آیا این مواد به نحوی وارد خانه‌ها نمی‌شوند؟ یا اینکه ماده بدتر دیگری جایگزین آن نمی‌شود؟ بنابراین مسائلی از این دست، کار در این زمینه را با دشواری مواجه می‌کند. اما با تیمی که در وزارت بهداشت مشغول است، امیدواریم به نتایج خوبی در کاهش این موضوعات برسیم./آ
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰