اختصاصی / آشفته دلی خفته دراین خلوت خاموش/1

مدیران جهاد کشاورزی مازندران با جهادی ها سرناسازگاری دارند

تاریخ انتشاريکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۷
کد مطلب : ۹۸۱
نگاهی اجمالی به بافت مدیریتی جهاد کشاورزی مازندران نشان میدهد،سوء مدیریتی که در سالهای اخیر گریبانگیر این سازمان شده,عمده ترین نیروهای جهادی به حاشیه رانده شده و در سیستم "بله چشم گوئی" جهاد کشاورزی مازندران هیچ نقشی برای آنها تعریف نشده است.
۰
plusresetminus
مدیران جهاد کشاورزی مازندران با جهادی ها سرناسازگاری دارند
بلاغ-هر چه از عمر انقلاب اسلامی ایران میگذرد ,برخی وزارتخانه ها ی قدیمی کارکرد و موضوعیت  خود را از دست داده و لازم است جای خود را به ارگان جدیدی با هیات و رویکرد جدید بدهند. دستگاه های اجرائی تازه تاسیس, عموما در راستای تعدیل نیروهای انسانی دولت و با ادغام دو یا چند وزارتخانه یا نهاد متولد شده و منطبق با نیازهای روز کشور به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
هرچند در برخی موارد انتقادهائی از جانب نمایندگان مجلس و کارشناسان در مورد کیفیت این ادغام ها صورت گرفته است,اما نفس عمل یعنی "پوست اندازی" ارگان های دولتی برای کشور یک نیاز اساسی به شمار می آید.
اما در این میان یکی از مهم ترین آسیب هائی که در نحوه اجرای ادغام وزارتخانه های قدیمی و تاسیس دستگاه های جدید به چشم خورده و دست یابی طراحان و برنامه ریزان این پوست اندازی به اهداف از پیش تعیین شده را به چالش کشیده است,نحوه ادغام و به بیان واضح تر ترجیح یکی از دستگاه های اجرائی ادغام شده بر وزارتخانه دیگر بوده است.
به بیان دیگر اگر مدیران ارشد اجرائی ,سیاست منطقی و اصولی در قبال ادغام دو یا چند دستگاه اجرائی اتخاذ نکنند,یکی از وزارتخانه های قدیمی در هنگام تاسیس وزارتخانه جدید بر وزارتخانه دیگر رجحان یافته و همین امر منجر به فراموشی و به حاشیه رانده شدن مدیران و نیروهای متخصص ارگانی میشود که مظلوم واقع شده است.
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و بدلیل محرومیت های فراوانی که در مناطق مختلف کشور از دوران ستمشاهی بجا مانده بود,لزوم تاسیس وزارتخانه ای برای ساماندهی و جبران این عقب ماندگی ها احساس گردید و از همانجا بود که وزارتخانه ای با نام "جهاد سازندگی" تاسیس گردید.
ارگانی که بی تردید بخش عظیمی از مخلص ترین و فداکارترین نیروهای انقلاب با انگیزه خدمت رسانی به مردم جذب آن شده و الحق که این وزارتخانه گنجینه ای ارزشمند برای نظام و الگوئی مناسب در خدمت رسانی بی منت پدید آورد.
با خاتمه جنگ تحمیلی و پس از اینکه احساس شد حجم فعالیت های این وزارتخانه به واسطه مجموعه اقدامات نظام در کاهش محرومیت ها,کاهش یافته است دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی در هم ادغام و وزارتخانه جدیدی با عنوان "جهاد کشاورزی" تاسیس گردید.
انتظار هم این بود که عناصر خدوم و مدیران برجسته جهاد سازندگی که ذخائری بی بدیل از تجارب سالهای اول انقلاب به شمار آمده و امتحان خود را با حماسه آفرینی در دوران هشت ساله دفاع مقدس به خوبی پس داده بودند,در هیاهوی ادغام به فراموشی سپرده نشده و در راس تصمیم گیری و تصمیم سازی وزارتخانه جدید التاسیس قرار گیرند.
اما متاسفانه این ادغام تحت تاثیر برخی تنگ نظری ها ,منجر شد تا بخش عظیمی از خدوم ترین نیروهای نظام که دل بسته کشور بودند به حاشیه رانده شده و از این پتانسیل بی نظیر به درستی استفاده نشود.
که می توان از برخورد مدیر جهاد کشاورزی استان با تعاونی جانبازان جهادگر استان مازندران به عنوان مصداقی مبرهن و مشتی از خروارها برخورد غیر اصولی یاد کرد.
خدا میداند که بخش اعظم مشکلات و معظلاتی که در این سازمان به چشم میخورد ,حاکی از برخورد گزینشی با مجموعه نیروهای جهاد سازندگی است که کوله باری از تجارب جهادی بر دوش داشته و استفاده از ظرفیت های فراوان آنها میتواند گره گشا باشد.
نگاهی اجمالی به بافت مدیریتی جهاد کشاورزی مازندران نشان میدهد در طی این ادغام و بخصوص به واسطه سوء مدیریتی که در سالهای اخیر گریبانگیر این سازمان شده,عمده ترین نیروهای جهادی به حاشیه رانده شده و در سیستم "بله چشم گوئی" جهاد کشاورزی مازندران هیچ نقشی برای آنها تعریف نشده است,به نحوی که از مجموعه  مدیران ستادی و شهرستانی این سازمان ,تنها مدیر جهاد کشاورزی یکی از شهرستانهای کوچک استان از نیروهای جهاد سازندگی سابق می باشد.
هرچند زحمات نیروهای سابق وزارت کشاورزی که در این سازمان جدید مشغول بکارند قابل انکار نیست,اما اوضاع نابسامان مدیریتی در جهاد کشاورزی مازندران,مشکلات عدیده مدیریتی و مالی و تبدیل این سازمان به کمک رسان مالی  برخی سیاسیون همگی معلول حذف هدفمند نیروهای جهادی از بدنه این سازمان و اقتدار گرائی مدیر پر حاشیه آن می باشد.
گویا رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاب تحمل انتقادهائی که نیروهای جهادی نسبت به عملکرد او دارند را نداشته و برای ایجاد آرامش(!) در سازمان متبوعش کلیه مخالفین و منتقدین را به حاشیه رانده و صد البته که در سایه این برخوردهای گزینشی,آنچه در درجه اول به قربانگاه میرود منافع کشور و کشاورزانی است که باید چتر حمایتی این سازمان,آنها را در بر بگیرد.
در این سکوت دست ساز و تصنعی که با انحصارگرائی مدیران جهاد کشاورزی استان رقم خورده است,دل های جهادی آشفته و مشتاق به خدمت که در سخت ترین شرایط کشور ,جان خویش را در طبق اخلاص نهاده اند به فراموشی سپرده شده و توانمندی های بی شمار و سلامت نفس مثال زدنی این عزیزان که دل در گرو نظام و انقلاب دارند تنها با بهانه گیری های واهی به کار گیری نمی شوند.
بلاغ بارها و بارها مشکلات و سوء مدیریتی که این روزها بدلیل وجود این نگاه ,گریبانگیر سازمان جهاد کشاورزی استان شده را برای اطلاع افکار عمومی و مدیران ارشد استان منعکس نموده و خدا میداند که از انتشار چه تعدادی از اسناد موجود درباره زد و بندهای  اداری و مالی موجود در این سازمان به دلیل جلوگیری از تشویش اذهان عمومی خودداری کرده است.
اما دریغ از اینکه مدیران جهاد کشاورزی مازندران حتی در یک مورد هم که شده,زحمت پاسخگوئی و تنویر افکار عمومی را به خود داده یا اینکه لااقل ادامه سیاست های نادرست پیشین را متوقف نمایند.
بلاغ انتظار دارد که مدیران ارشد جهاد کشاورزی به خود آمده و نسبت به این جابجایی ها تعمق بیشتری داشته باشند.
که البته به نظر می رسد حمایت چشم بسته برخی از دست اندرکاران استانی از این سیاست های نابجا ،جابجایی ها و عزل و نصب ها عامل اصلی  و تحریک کننده برای حذف نیروهای جهادی و انتصاب افراد...! بوده است.
امیدواریم مصداق اوضاعی که امروز بین بلاغ بعنوان عضوی از رسانه های متعهد به مصالح ملت با مدیران جهاد کشاورزی مازندران در جریان است این بیت شعر میرزا ابوالحسن یغمای جندقی نباشد:
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
آنچه البته به جائی نرسد فریاد است
ادامه دارد...
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
فتاحی
با سلام ازاینکه بالاخره سایتی از خودش جسارت نشون داد و به این مسئله ورود پیدا کرد جای تبریک داره چون تا بحال دیده نشده که رسانه ها به این مسئله بپردازند..متاسفانه یک تفکری در ساختار تشکیلاتی سازمان جهاد کشاورزی حاکم هستش این که متاسفانه چرخش به سمت سیستم کشاورزی هست و اعتقادی به مبانی جهادی دربین مدیران رده بالا وجود ندارد اصلا تعهدی هم نسبت به این قضیه ندارند..حرف دراین زمینه بسیاره چون هر روز شاهد درو شدن مدیران جهادی هستیم وکسی هم نیست به دادشون برسه
feedback
ف.ع
کم شدن نیروی های مخلص جهادی که اگر نبودن معلوم نبود وضعیت سازمان به کجاها می کشید و علت هم بر میگرده به رئیس سازمان!
feedback
م.ش
گرچه این نوشته هم دردی از بچه های جهادی وا نمی کنه چون اقای رئیس گردنش کلفت از این حرفاس که بخواد کاغذ پاره ای اونو تکون بده اما کاش این نکته رو به صراحا می نوشتید که بچه های جهادی که مدیر بودن خیلی راحت کنار زده شدن و یه سری مدیرا جاشون اومدن که هیچ خصلتی با دین و مذهب ندارن و فقط از روی ریا و چاپلوسی و فقط برایامتیاز گیری جایگزین شدن . ...بحث ایننیت که بچه های جهادی چون سابقه دارن باید مدیر باشن ..بحث اینکه بچه های جهادی تعهد دارن مال مردم خور نیستن ..اما اونا...!!!
feedback
یه بنده خدا
وقتی استانداری برای دادن بودجه میگه به شرطی بودجه می دهم که فک و فامیلای منو جذب کن چه انتظاری داری از مدیریت سازمان و مابقی...
feedback
دانشجوی کشاورزی
از سازمان جهاد کشاورزی هر چی بنویسید هم کمه ..وقتی برای کار به سازمان رفتم یه اقایی که اسمش رو هم نمی برم بهم گفت برای کار باید دوگزینه رو داشته باشی یکی سهمیه یا اینکه نامه از اقای ...! حالا مایی که هیچ کدوم از این گزینه ها رو نداریم اما معدل بالا هستیم چیکار باید بکنیم ..یه سری افراد بی تخصص اومدن تو سازمان که دوزار از گیاه و گیاه شناسی حالیشون نیست اصلا هم دلشون برای اینهمه پول بیت المال نمی سوزه که چطوری دارن هدر میدن ..
feedback
آزادی
وقتی مدیری بی قید و بند باشه و تعهدی هم نداشته باشه نباید گله ای ازوضع موجود داشت .ما فکر میکنیم دشمن مقصره اما نمیدونیم این دشمن همون شیطانه که در فکر و دل این اقایون رخنه کرد وبرای بدست اوردن جاه و پول حاضرن دست به هرکاری بزنن حتی یه قیافه حق بجنب بگیرن و بشین تو مجلس شهیدی زار زار گریه کنن در صورتی که همینا تو دوران جنگ تو سوراخ موش قایم شده بودن..مطمئن باشید وقتی کشاورزی مدیرش جهادی نبشه همین اش و همین کاسه
feedback
شمس الله
فکر نکنم نیروهای جهادی فقط باید در سازمان کشاورزی باشن ..نیروهای جهادی باید در تمامی ادارات باشن تا لا اقل به درد مردم برسن وگرنه این شکم پرستا از درد مردم چی میدونن..همین اقای عظیمی از درد اون کشاورزی که از وقت اذان صبح تا اذان مغرب تا زانو تو گل برای یه لقمه نون حلال زیر فشار گرونی انیهمه ابزار الات کشاورزی و ..خم میشه چی میفهمه ؟! خدایی چی میفهمه؟اگه می فهمید این نبود که بهترین نیروهای متعهد رو کنار بزنه یه سری نیروی ها شکم پرست رو جایگزین کنه که جز به خودشون به کسی دیگه نگاه نکنن..واقعا جای تاسف داره
feedback
روح الله
در راستای نظر مسعودی باید بگم معاون بهبود با همکاری آقازاده سهمیه کود 6 ماه رو یک شبه 400 میلیون تومان آب کرد..همین!!
feedback
گمنام
سلام.متاسفانه امروز در سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران شاهد عزل و نصب هایی هستیم که مثل انتصاب خود آقای رئیس هزاران شک و شبهه به همراه دارد. افرادی که هیچ تخصصی در حوزه ی کاری خودشان ندارند متاسفانه به راحتی به واسطه ی اینکه در طیف و گروه آقای رئیس هستند پست مدیریتی می گیرند.مدیرانی که شاید سالی یکبار هم در نماز جمعه و جماعت و مراسمات مذهبی حضور ندارند و در قبال مسائل دینی بسیار ضعیف هستند.
feedback
احمد
از روز معارفه ایشان تا کنون هیچ سایتی جرات نکرد مطلبی اینگونه بنویسد آفرین به به این سایت حرف دلمان را زدی از آنجائی که چند سال قبل ایشان به خاطر تخلف و گرفتن رشوه به یکی از شهرستانها تبعید شد اکنون جهاد کشاورزی مازندران را به جهاد هراسی تبدیل کردند تمام سیستم سازمان به صورت پلیسی اداره میشود به نوعی دارند انتقام از بچه های جهاد میگیرند تمام انتصاباتشان سیاسی و بر ضد بچه های جهاد بوده است نیروی که 5 سال قبل بازنشست شد اکنون برای سازمان تصیم گیری میکند میگویند با برادران بالا پایه هایش محکم است
feedback
ناشناس
از آنجاییکه هدف از ادغام دو سازمان جهاد و کشاورزی ترکیب دو امر روحیه و تفکر جهادی با تخصص در امر کشاورزی بوده است ولی اکنون عقده های درونی یک عده افرادی که از تعصب هی بیهوده سرشار است به ظهور پیوسته و معرکه پست و ریاست را در دست گرفتند با ظاهری ارزشی تیشه به ارزشها زده و با پنبه سرها را بریده است و از دم نیروهای مذهبی و ارزشی و ولایتی سازمان را درو کرده اند و دهان ها از اقدام آنان وا مانده و دستها بسته شده است و اکیپهای خود را تکمیل کرده اند.همه کارهایشان مشهود است نیازی به این همه نظر نیست .وای به حال کشاورزانی که چشم به آنان دوخته اند ...
feedback
نگهدار
بحث اینجاست که رئیس سازمان قبل از ریاست هم به فکر مسائل مالی خودش بوده و بعد از رئیس سازمان شدن یکی از راهها برای هموار کردن کارش برای رانت خواری به چالش کشاندن نیروهای جهادی بوده است .
feedback
احمدی باز
قابل توجه هم استانی های عزیز اینکه مدیر ارشد سازمان در مدت کوتاه ریاست چطور میتواند یک خانه ویلایی با قیمت بالای 2 میلیارد تومان در جاده دریا احداث کند.
feedback
مهری
آقای رئیس سازمان با 300 میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه کشاورزی چه کرده است ، به همین نسبت به استان گلستان هم تخصیص داده شده اما میزان جذب آن اعتبار در استان گلستان حدود 75 درصد و میزان جذب اعتبار تخصیصی در استان ما 35 درصد میباشد که این بعلت بی توجهی به کشاورزان و دامداران زحمت کش و مدیریت ضعیف رئیس سازمان میباشد.
feedback
کشاورز
رئیس سازمان . بالای 1 میلیارد دخالت مستقیم میکنه و همه به این علت است که خودش هم همانند دوران معاونت بهره ای برده باشد.
feedback
عظیم
مدیر ارشد سازمان بهتر در کلاسهای اخلاق اسلامی شرکت میکرد تا نحوه برخورد به نیروها و ارباب رجوع را یاد میگرفت
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴