تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۵۶۴۷۰
قائم مقام دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه سازمان ملل در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران نقش فعالی ندارد، تصریح کرد که طرفین نباید فرصت مذاکراتی بین ایران و 1+5 را از دست دهند.
۰
plusresetminus
بلاغ- سیدکمال خرازی وزیر خارجه اسبق و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی صبح امروز - پنجشنبه- با یان الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در محل این شورا دیدار و گفت‌وگو کرد.

خرازی پس از دیدار در جمع خبرنگاران گفت‌وگوهای انجام شده با الیاسون را خوب خواند و افزود: آقای الیاسون همواره نقش بسیار مثبتی در مذاکرات و حل و فصل مسائل ایران و عراق داشتند و خوشحالم امروز مجددا ایشان را ملاقات می‌کنم.

وی مسائل منطقه از جمله عراق، سوریه، لبنان، وضعیت سازمان ملل، ضرورت تغییر ماهوی در سازمان ملل برای پاسخگویی به نیازهای امروز جامعه بشری و توازن قوا در منطقه و شرایط نوین کنونی در منطقه را از جمله مواردی خواند که با الیاسون درباره آن گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه اسبق کشورمان با اشاره به اشتباهات قدرت‌های خارجی در منطقه عنوان کرد: شرایط ناثبات امروز در منطقه نتیجه اشتباهات این قدرت‌هاست.

به گزارش خبرنگار فارس، الیاسون نیز در این خصوص ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دوست قدیمی‌اش، خاطرنشان کرد: ما درباره وضعیت منطقه و همچنین نگرانی‌های مشترک گفت‌وگو کردیم.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل برخورد با وضعیت بی ثبات فعلی در خاورمیانه را از جمله موضوعاتی برشمرد که با خرازی درباره آن گفت‌وگو کرده و افزود: معتقدیم که راه‌حل نظامی کارساز نیست و بر راه‌حل سیاسی برای اوضاع کنونی در عراق و سوریه تأکید کردیم. راه‌حل‌های سیاسی با دوام نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای است و بر این اساس بایستی اعتماد بین قدرت‌های کلیدی منطقه حاصل شود و به همین خاطر بایستی مانع از وخامت اوضاع در منطقه شد و پس از آن به امنیت منطقه‌ای و بین المللی پرداخت.

الیاسون با بیان اینکه ایران می‌تواند در این راستا نقش کلیدی و مهمی ایفا کند، افزود: ما شاهد همکاری سازنده ایران در مورد افغانستان و همچنین تحولات کنونی در عراق بودیم و مایلیم شاهد گسترش نقش مثبت و سازنده ایران در سایر بحران‌های منطقه‌ای باشیم.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل با ذکر این نکته که در مدت حضورم در تهران مشورت‌های گسترده‌ای با مقامات ارشد ایرانی داشتم که خیلی موثر و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره کرد و اظهار داشت:‌ سازمان ملل مذاکره‌ کننده فعال در بخش هسته‌ای نیست، اما در تماسی که با طرف‌های مذاکره‌کننده داشتم به این نتیجه رسیدم که فرصت خوبی فراهم شده و هیچکدام از طرف‌ها نباید این فرصت را از دست بدهند.

وی ادامه داد: حصول توافق جامع می‌تواند فضای مساعدی را در سطح بین‌المللی ایجاد کند و تمام طرف‌های مذاکره‌کننده باید نهایت تلاش خود را برای دستیابی به نتیجه رضایت‌بخش و در چارچوب احترام متقابل انجام دهند.

الیاسون در پایان با مفید و سازنده خواندن دیدارهایش در تهران از مهمان‌نوازی به عمل آمده قدردانی کرد و افزود: سابقه کار من با دولت و مردم ایران به سال‌های 1980 برمی‌گردد که به همراه اولاف پالمه در مورد مسائل مختلف ایران با دولت و ملت ایران در تماس بودم./آ
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷