تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۷۵۹۷۴
تحقیقات کتابخانه ملی کوالالامپور نشان می‌دهد که سرانه مطالعه سالانه مردم مالزی در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های پیشین به ٧ تا ٨ کتاب رسیده که این رقم، مالزی را در زمره کشورهای کتابخوان جهان قرار می‌دهد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،تحقیقات کتابخانه ملی کوالالامپور نشان می‌دهد که سرانه مطالعه سالانه مردم مالزی در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های پیشین بسیار بهبود یافته و به ٧ تا ٨ کتاب رسیده که این رقم مالزی را در زمره کشورهای کتابخوان جهان قرار می‌دهد.
تان سری محی‌الدین یاسین، وزیر آموزش مالزی، ضمن ابراز خرسندی از این مسأله گفت: در سال‌های گذشته، سرانه مطالعه کتاب برای هر فرد ٢ کتاب در سال بود.
وی افزود: با وجود پیشرفت روزافزون اینترنت و افزایش استفاده از کامپیوتر، هنوز هم کتاب، منبع اصلی دانش و تفریح محسوب می‌شود و بسیاری از مردم از ورق زدن کتاب لذت می‌برند. با تلاش‌های ویژه دولت و برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی، به تدریج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه در مردم نهادینه شد و اکنون و در این سال‌های اخیر، به ٧ تا ٨ کتاب برای هر فرد در سال رسیده است.
آژانس خبری مالزی گزارش داده تحقیقات نشان می‌دهد که مردم مالزی به موازات افزایش سن، رغبت کمتری به کتابخوانی دارند، طوری که برای نمونه تنها ٢٠ درصد از مالزیایی‌های ٥٠ ساله، کتاب می‌خوانند که نسبت به کتابخوان‌ های ٢٥ تا ٣٠ ساله حدود ٤٠ درصد کاهش نشان می‌دهد و دولت نیز با توجه به این موضوع، کتابخوانی را از سنین پایین‌تر نهادینه کرده است.
همچنین در بررسی سرانه مطالعه سایر کشورها، نکات جالبی در این خصوص به دست آمده آست. به عنوان مثال هر فرد مکزیکی به صورت میانگین نصف کتاب در یک سال می‌خواند در حالی که این رقم در شیلی به یک کتاب در سال، در تایلند به ٢ کتاب در سال و در فیلیپین به ٣ کتاب در سال می‌رسد. البته دو سوم مطالعه مردم فیلیپین را کتاب انجیل، تشکیل می‌دهد.
این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که متوسط سرانه سالانه مطالعه کتاب در آمریکا ٥ کتاب است. در آمریکا از هر ٤ نفر یک نفر اصلاً کتاب نمی‌خواند؛ ولی در مورد کتابخوان‌ها در مالزی، این رقم به ٧ کتاب می‌رسد و متوسط آن برای زنان ٩ کتاب و برای مردان ٥ کتاب است. این رقم در ژاپن و فرانسه به ١٠ کتاب در سال و در کانادا ١٧ کتاب در سال است.
مطابق اطلاعات به دست آمده از این تحقیق، کمترین میزان مطالعه و کتاب خوانی نیز به امارات متحده عربی با سرانه مطالعه ٦ دقیقه در سال تعلق دارد که این سرانه سالانه به 2 دهم کتاب در سال می‌‌رسد./ع
منبع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما