تاریخ انتشارجمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۶۰۱۶۹
در پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال نیمکت هفت تیم دستخوش تغییر شده است.
۰
plusresetminus
لیگ برتر فوتبال به نیمه راه رسید و در این بین عملکرد ۱۶ تیمی که در لیگ چهاردهم فرازونشیب زیادی هم داشتند قابل تأمل است. فراز و نشیبی که باعث برکناری خیلی‌ها شد و نیمکت تیم‌ها از ملوان قعرنشین تا پرسپولیس و سپاهان تغییر کرد. از نصرت ایراندوست تا علی دایی و زلاتکو کرانچار یا برکنار شدند یا به صورت توافقی نیمکت‌های‌شان را رها کردند تا مربیان جدیدی جای آنها را بگیرند.

تا هفته پانزدهم لیگ برتر (نیم‌فصل اول) هفت تیم روی نیمکت‌های خود دست به تغییر زده‌اند که علی دایی و زلاتکو کرانچار از مربیگری پرسپولیس و سپاهان برکنار شدند. منصور ابراهیم‌زاده، مهدی تارتار، عبدالمجید باقری‌نیا و نصرت ایراندوست هم از تیم‌های پیکان، گسترش‌فولاد، نفت مسجدسلیمان و ملوان بندرانزلی کنار رفتند و مرفاوی قراردادش را یک طرفه با صبا فسخ کرد و راهی پیکان شد.

تراکتورسازی تبریز - رسول خطیبی
روند تراکتورسازی تبریز در جدول رده‌بندی صعودی بود. ابتدای لیگ با وجود تغییرات زیاد، حضور مربی کم‌تجربه‌ای مانند رسول خطیبی روی نیمکت این تیم، اختلافات بین سرمربی و مدیرعامل و دیگر مسائلی که وجود داشت شاید امید زیادی به تراکتورسازی نمی‌رفت اما سرمربی جوان تبریزی‌ها معادلات را بر هم زد.



تراکتورسازی با ۲۸ امتیاز توانسته قهرمانی نیم‌فصل را کسب کند و خطیبی هم جای پای خود را سفت کرده است اگر چه شکست روز گذشته در جام حذفی برابر پدیده این مربی را با اولین انتقادهای جدی مواجه کرد.

نفت تهران - علیرضا منصوریان
نفت تهران با برنامه‌ریزی مدونی که در این باشگاه وجود دارد، سیر صعودی را از سال اول حضورش در لیگ در پیش گرفته است. از حسین فرکی تا منصور ابراهیم‌زاده، یحیی گل‌محمدی و حالا هم علیرضا منصوریان توانسته‌اند در نفت عملکرد خوبی داشته باشند.

نفت جزو معدود باشگاه‌هایی بوده که در طول حضورش در لیگ برتر، هیچگاه در میانه فصل مربی‌اش را تغییر نداده است. این فصل هم منصوریان جایگاه محکمی روی نیمکت نفت دارد و با نتیجه خوبی هم که در نیم‌فصل اول و جام حذفی گرفته به نظر نمی‌رسد در نیم‌فصل دوم جایگاهش تهدید شود.

سپاهان اصفهان - زلاتکو کرانچار و حسین فرکی
سپاهانی‌ها این فصل نتوانستند با مربی خود کنار بیایند و شاید دلیلش عدم نتیجه‌گیری مناسب در فصل قبل بود. از دست دادن قهرمانی و البته سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و ... دست به دست هم داد تا کرانچار خیلی زودتر از چیزی که فکرش را می‌کرد از سپاهان رفتنی شود. البته شنیده شده بود ابتدای فصل هم خلیلیان قصد نداشته قرارداد کرانچار را تمدید کند اما راه دیگری جز ادامه همکاری با او نداشته است.

سپاهانی‌ها منتظر بهبود وضعیت جسمانی حسین فرکی شدند و این مربی از هفته هشتم و بازی با پدیده سرمربی زردپوشان اصفهانی شد. فرکی تا به اینجا شاید نتوانسته سپاهانی‌ها را به خواسته‌شان که صدرنشینی است برساند اما یک نیم‌فصل دیگر وقت دارد تا به اوضاع و احول تیم اول اصفهانی‌ها سروسامان دهد.

فولاد خوزستان - دراگان اسکوچیچ
ساختار باشگاه فولادخوزستان به گونه‌ای است که خیلی کم دست به تغییر سرمربی می‌زند. بعد از اینکه حسین فرکی توانست فولادی‌ها را یک بار دیگر در لیگ برتر به قهرمانی برساند، از این تیم جدا شد. جدا شدن فرکی برای سرخپوشان خوزستانی خیلی سخت بود اما در نهایت دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد تا راه فرکی را ادامه دهد.

اسکوچیچ که از ابتدای فصل با مشکلات زیادی در تیمش روبه‌رو بوده است، پس از جدا شدن بسیاری از بازیکنان فصل قبل در ابتدای لیگ، هر هفته هم چند نفر از بازیکنانش به دلیل مشکلات کارت پایان خدمت یا معافیت از بازی کردن محروم می‌شوند. با این وجود اسکوچیچ توانسته فولاد را تا پایان نیم‌فصل در بین مدعیان نگه دارد و پس از تراکتورسازی ۲۸ امتیازی و نفت تهران و سپاهان ۲۷ امتیازی با ۲۵ امتیاز در رده چهارم بایستد. باید داشتن بهترین خط دفاعی نیم‌فصل اول را هم به نتایج فولاد اضافه کنید تا شاید تأثیر اسکوچیچ در این تیم بیشتر به چشم بیاید.

استقلال تهران - امیر قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی با شصتی پُر زور وارد لیگ چهاردهم شد. آنقدر پر زور که همه باورشان شده بود استقلال با اقتدار این فصل قهرمان لیگ می‌شود. هفت هفته با شش پیروزی و تنها یک شکست از استقلال یک صدرنشین و مدعی جدی ساخته بود. تنها شکست هم مقابل سپاهان رقم خورد اما کافی بود تا استقلال به نفت تهران برسد؛ یکی دیگر از تیم‌های قدرتمند لیگ.

همه گفتند تیم قلعه‌نویی مقابل تیم‌های قدرتمند لیگ به مشکل می‌خورد، فرضیه‌ای که خود این مربی آن را رد کرد اما گویا این تفسیر درستی از استقلال این فصل بود. شاگردان قلعه‌نویی بعد از شکست مقابل سپاهان و نفت، بازی را به فولاد و ذوب‌آهن هم واگذار کردند. رسیدن به تساوی مقابل پدیده مشهد، صبای قم و تراکتورسازی تبریز که کمی با سختی به دست آمد و تنها پیروزی مقابل ملوان در هفت هفته بعدی این ضعف را بیشتر نمایان کرد.

شاید قلعه‌نویی فرصت داشت که با پیروزی مقابل پرسپولیس تمام این نتایج ضعیف را به یکباره جبران کند اما او و شاگردانش با شکست مقابل پرسپولیس نشان دادند شکست خورده قراردادی بازی‌های بزرگ این فصل هستند. چند روز بعد از دربی، شکست برابر ذوب‌آهن و حذف از جام حذفی شرایط قلعه‌نویی را پیچیده‌تر و بحرانی‌تر از گذشته کرد تا جایی که بر شدت «حیا کن و رها کن» در ورزشگاه افزوده شد.

شاید قلعه‌نویی در شرایط کنونی بیشتر از هر زمان دیگری در استقلال احساس خطر می‌کند. نیمکتش لغزنده‌تر شده و افشارزاده هم گفته که یکشنبه درباره او تصمیم‌گیری می‌شود. فعلاً قلعه‌نویی در لیست انتظار است و احتمال دارد زودتر از آنچه تصور می‌شود با نیمکت استقلال خداحافظی کند.

صبای قم - صمد مرفاوی و ؟
آرام‌ترین شروع فصل صبای قم، شاید در لیگ چهاردهم رقم خورد. بدون اینکه ابتدای فصل توجه زیادی به صبا شود، صمد مرفاوی و شاگردانش بی‌سروصدا کارشان را آغاز کردند. در میانه راه مرفاوی به دلیل اینکه برای حضور در تمرینات و رفت‌وآمدش به قم مشکلاتی داشت، استعفا کرد اما با این استعفا موافقت نشد تا این مربی به کارش در جمع قمی‌ها ادامه دهد.

مرفاوی توانست در ۱۵ هفته ابتدایی لیگ که پایان نیم‌فصل بود، نتیجه خوبی با تیم تقریباً ناشناخته‌اش بگیرد. صبا هم‌اکنون با ۲۳ امتیاز پایین‌تر از استقلال و بالاتر از پرسپولیس در رده ششم جدول حضور دارد اما دیگر مرفاوی را ندارد. او قراردادش را فسخ کرد و یک روز پس از آخرین تمرینش با صبا، به پیکان رفت و جای ابراهیم‌زاده نشست.

پرسپولیس - علی دایی و حمید درخشان
هواداران پرسپولیس از لیگ هفتم به بعد، به تغییر و تحولات روی نیمکت تیم‌شان و حتی مدیرعاملی این باشگاه عادت کرده‌اند. به جز فصل قبل که علی دایی از ابتدا تا انتهای فصل روی نیمکت سرخپوشان نشست، در هفت فصل دیگر پرسپولیس نتوانسته با مربی‌ای که کارش را شروع کرده، لیگ را به پایان برساند. به نوعی تغییر سرمربی برای پرسپولیسی‌ها به نوعی اپیدمی تبدیل شده که این فصل هم گریبان علی دایی را گرفت.

پرسپولیسی‌ها و در رأس امور حمیدرضا سیاسی، پس از هفته هفتم علیرضا رحیمی را از مدیرعاملی و علی دایی را از سرمربیگری پرسپولیس کنار گذاشتند. منتقمی سرپرست باشگاه شد و حمید درخشان هم سرمربی موقت. حکم موقتی درخشان به سرمربی دائم تبدیل شد اما منتقمی با سرپرستی باشگاه خداحافظی کرد تا سیاسی مدیرعامل باشگاه شود.

دایی که از هفت بازی ابتدایی تنها موفق شد هشت امتیاز کسب کند، جای خود را به حمید درخشان داد. درخشان آمد تا نتایج پرسپولیس را تغییر دهد و موفق شد در هشت هفته باقی مانده تا پایان نیم‌فصل، ۱۴ امتیاز کسب کند. اوج درخشش درخشان هم بازی پایانی نیم‌فصل بود که از شکست مقابل استقلال یک پیروزی ساخت تا جایگاهی که گفته می‌شد متضرر شده، بسیار سفت و محکم شود. علاوه بر این راهیابی به مرحله نیمه نهایی جام حذفی هم برای پرسپولیسی‌ها نتیجه‌ای خوب بود تا بحث فرضیه برکناری درخشان منتفی شود.

سایپای البرز - مجید جلالی
باشگاه سایپای البرز با سپردن سکان هدایت تیم فوتبالش به مجید جلالی چشم‌اندازی راهبردی را برای خود ترسیم کرد و اعلام شد که نگاه آنها رو به آینده است. مجید جلالی که فصل قبل در تراکتورسازی ناکام بود و در نهایت از این تیم اخراج شد، این فصل با هزار امید و آرزو به سایپا آمد.

جلالی با اضافه کردن بازیکنان جوان به تیمش توانست شروع خوبی در لیگ داشته باشد و با وجود شکست‌هایی که در چند هفته اخیر خورد اما همچنان در جدول شرایط خوبی دارد. سایپا با ۲۰ امتیاز در رده هشتم که نیمه بالایی جدول است، قرار گرفته و این موضوع جایگاه جلالی و کادرش را محکم می‌کند.

ذوب‌آهن اصفهان - یحیی گل‌محمدی
تیم نایب قهرمان آسیا چند فصل پیاپی به مشکل خورد. ذوب‌آهنی که زمانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا حاضر شده بود، اصلاً حال و روز خوشی نداشت و برای سقوط نکردن می‌جنگید. دو بار حضور در پلی‌آف لیگ برتر برای ذوب‌آهنی‌ها ناکامی بود. موفق نشدن با مربیانی مانند بوناچیچ، تقوی، یاوری و ... باعث شد مسئولان باشگاه ذوب‌آهن این بار به نیروی جوان و پرانگیزه اعتماد کنند.

یحیی گل‌محمدی که موفق شد با نفت سهمیه آسیایی کسب کند، راهی ذوب‌آهن شد. شرایط کاری گل‌محمدی در هفته‌های ابتدایی بسیار سخت بود و حتی شایعه برکناری‌اش هم مطرح شد اما سعید آذری از او حمایت کرد. گل‌محمدی رفته‌رفته «چَم‌وخَم» کار را فهمید و توانست نتایج هفته‌های ابتدایی را جبران کند. حالا او شرایط خوبی در ذوب‌آهن دارد و مطمئناً در نیم‌فصل دوم فرصت در اختیارش است تا نتیجه‌هایی را که در نیم‌فصل اول از دست داد، جبران کند. این تیم در جام حذفی هم فرصت عرض‌اندام دارد اگر چه باید به مصاف پرسپولیس برود.

پدیده مشهد - علیرضا مرزبان
علیرضا مرزبان با تیمش که پدیده باشد، در هفته‌های ابتدایی پدیده لیگ چهاردهم بود. این تیم تازه لیگ برتری شده شرایط خوبی را در هفته‌های ابتدایی تجربه می‌کرد و در رده‌های بالای جدول حضور داشت اما پیش‌بینی خیلی‌ها درست بود. آنهایی که می‌گفتند پدیده فقط یک جرقه است و در ادامه راه نمی‌تواند جایگاهش را در بالای جدول حفظ کند. هرچند خود مرزبان هم بارها اعلام کرده بود هدف تیمش حضور در رتبه‌های بالای جدول نیست و همین که بتواند در اولین سال حضور پدیده در لیگ برتر این تیم را به جایگاه خوبی برساند، کار بزرگی انجام داده است.

مرزبان تا به اینجا توانسته با پدیده ۱۸ امتیاز کسب کند و بعد از ذوب‌آهن در رتبه دهم جدول لیگ برتر قرار بگیرد. مرزبان ۱۵ هفته دیگر فرصت دارد تیمش را جلو ببرد تا به هدفش برسد. تا به اینجا هم هیچ خطری از سوی باشگاه او را تهدید نکرده و به نظر می‌رسد مرزبان استرس اولتیماتوم و برکناری را نداشته باشد به ویژه اینکه روز گذشته دست به کار بزرگی زد و تراکتورسازی را در تبریز از گردونه مسابقات جام حذفی کنار زد.

پیکان تهران - منصور ابراهیم‌زاده و صمد مرفاوی
منصور ابراهیم‌زاده که با برنامه دو ساله به پیکان آمد، نتوانست انتظارات مسئولان این باشگاه را برآورده کند. انتظار می‌رفت پیکان با جذب بازیکنانی مانند مهدی رحمتی، ساموئل، نصرتی، دقیقی و ... نتایج بهتری بگیرد اما کسب ۱۷ امتیاز از ۱۵ بازی و قرار گرفتن در رتبه یازدهم جدول مسئولان باشگاه پیکان را مجبور کرد که ابراهیم‌زاده را برکنار کنند.

سرمربی پیکان در پایان نیم‌فصل برکنار شد و جایش را به صمد مرفاوی داد. حالا مسئولان پیکان امیدوارند با مرفاوی جبران مافات کنند.

استقلال خوزستان، عبدالله ویسی
عبدالله ویسی بعد از یک فصل حضور روی نیمکت استقلال خوزستان، برای سال دوم هم در سمتش ابقا شد. سرمربی جنوبی آبی‌های خوزستان این فصل تغییرات زیادی هم در تیمش ایجاد کرد اما هنوز نتوانسته نتایجی بگیرد که استقلال خوزستان خطر سقوط را احساس نکند.

استقلال خوزستان ۱۶ امتیازی هم‌اکنون در رتبه دوازدهم قرار دارد و جزو تیم‌هایی محسوب می‌شود که شاید تا پایان فصل خطر سقوط به لیگ پایین‌تر را احساس کند. با این وجود ویسی همچنان مورد تأیید مسئولان باشگاه استقلال خوزستان است و آنها امیدوارند با تقویت تیم در نیم‌فصل، نتایج را در ادامه جبران کنند. ویسی در حال حاضر جایگاه محکمی دارد اما این جایگاه خیلی زود می‌تواند به جایگاهی متزلزل تبدیل شود.

راه‌آهن تهران - حمید استیلی
حمید استیلی که ابتدای فصل اقدام به خرید باشگاه راه‌آهن از بابک زنجانی کرد، خودش را هم به عنوان سرمربی این تیم برگزید. او اما از ابتدای فصل با مشکل مالکیت باشگاه مواجه بوده که هنوز هم حل نشده است. وی بارها نیز به این مشکل اشاره کرده و مهمترین عامل عدم نتیجه‌گیری تیمش را هم همین مسئله می‌داند.

استیلی که خودش مالک باشگاه راه‌آهن است، از ۱۵ بازی فقط صاحب ۱۶ امتیاز شده و تیمش در رتبه سیزدهم جدول ۱۶ تیمی حضور دارد. این هم جزو آن داستان‌های جالب فوتبال ماست که مالک باشگاه سرمربی هم می‌شود. استیلی امیدوار است تا آغاز نیم‌فصل دوم مشکلات مالکیتی باشگاه حل شود تا با دغدغه کمتری به مسائل فنی بپردازد و تیمش را در جدول بالا بکشد.

گسترش فولاد تبریز- مهدی تارتار و فراز کمالوند
شکست خانگی مقابل پدیده مشهد کافی بود تا مسئولان باشگاه گسترش‌فولاد تصمیم به برکناری مهدی تارتار بگیرند. تارتاری که فصل قبل جای رسول خطیبی را در گسترش‌فولاد گرفت، ابتدای فصل با حمایت کامل سمندر، مدیرعامل باشگاه کارش را در این تیم ادامه داد.

این مربی جوان در پایان هفته یازدهم تنها موفق به کسب ۱۱ امتیاز شد تا با قرار گرفتن تیمش در رده سیزدهم جدول و میانگین کسب یک امتیاز از هر بازی، از هدایت گسترش‌فولاد برکنار شود. فراز کمالوند در ادامه راه هدایت این تیم را بر عهده گرفت و از چهار بازی موفق شد چهار امتیاز بگیرد. میانگین کسب امتیاز کمالوند هم دقیقاً همان یک امتیاز از هر بازی بوده و باید دید در ادامه چه عملکردی خواهد داشت.

نفت مسجدسلیمان - عبدالمجید باقری‌نیا و بهروز مکوندی
از ابتدای فصل که نفت مسجدسلیمان با بهروز مکوندی به لیگ برتر صعود کرد، مسئولان این باشگاه برای انتخاب سرمربی دچار سردرگمی شدند. ردیف کردن گزینه‌هایی مانند صمد مرفاوی، پرویز مظلومی و توافق رسیدن با مجتبی تقوی برنامه‌های ابتدایی این تیم تازه لیگ برتری شده بود اما در ادامه توافق با تقوی به هم خورد تا عبدالمجید باقری‌نیا هدایت زردپوشان را بر عهده بگیرد.

نفت مسجدسلیمان نتوانست با باقری‌نیا نتیجه بگیرد تا این مربی برود و بهروز مکوندی بار دیگر به این تیم برگردد. زردپوشان مسجدسلیمانی با مکوندی توانستند نتایج خوبی بگیرند و اولین پیروزی آنها در هفته یازدهم مقابل فولاد رقم خورد. نفت در آخرین بازی نیم‌فصل اول هم موفق به شکست ملوان شد تا مکوندی و تیمش به آینده امیدوارتر شوند.

ملوان بندرانزلی - نصرت ایراندوست و استوان موسیلوویچ
پس از رفتن دراگان اسکوچیچ از ملوان، خیلی‌ها انتخاب نصرت ایراندوست به عنوان سرمربی این تیم را بازگشت رو به عقب می‌دانستند. ایراندوست که بهترین نتیجه‌اش تا هفته یازدهم لیگ برتر پیروزی مقابل پرسپولیس بود، از سرمربیگری ملوان برکنار و به عنوان مدیرفنی این باشگاه انتخاب شد.

مسئولان باشگاه ملوان بعد از کنار گذاشتن ایراندوست، تصمیم گرفتند بار دیگر الگوی فصل قبل خود را در این تیم پیاده کنند. استوان موسیلوویچ، هموطن دراگان اسکوچیچ از هفته دوازدهم روی نیمکت ملوان نشست و پس از تساوی مقابل نفت تهران در سه بازی دیگر شکست خورد. این مربی در بازی‌های باقیمانده نیم‌فصل اول نتوانست کاری از پیش ببرد و باید دید در نیم‌فصل دوم چه کار خواهد کرد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما