تاریخ انتشارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۸۴۱۴۴
به تعبیر دیگر دغدغه‌های مقام معظم رهبری را در بحث زنان و خانواده شناسایی و برای رفع آنها اقدام کنیم که این اصلی‌ترین هدف ماست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، مجمع زنان انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد با هدف رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در تهران شروع به فعالیت کرده است. این مجمع زنان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی در سراسر کشور را هدف قرار داده است. چشم‌انداز فعالیت‌های مجمع زنان انقلاب اسلامی نیز بجز سطح ملی به سطح بین‌الملل هم توجه دارد و به دنبال ایجاد یک شبکه از سمن‌های فعال حوزه زنان است.

گفتگویی با زهرا سجادی دبیر مجمع زنان انقلاب اسلامی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

از چه سالی شروع به فعالیت کردید؟

این مجمع از دو سال قبل یعنی سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد. بعد از طی مراحل قانونی، ثبت و تحکیم زیرساخت‌ها از اوایل پاییز ۱۳۹۳ فعالیت اجتماعی مجمع آغاز شد.

جامعه هدف مجمع زنان انقلاب اسلامی چه کسانی هستند؟

اسم کامل این سازمان مردم‌نهاد، مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی است که ما در حال حاضر کلمه فرهیخته را به کار نگرفتیم. تلاش ما بر این است که زنان فرهیخته را زیرمجموعه مجمع قرار دهیم و برای بانوان جوان فرهیخته که در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هستند فعالیت کنیم، البته اگر بیشتر از این سن هم باشند مانع همراهی آنها نمی‌شویم اما تلاش ما بر این است که زنان جوان را بیشتر تحت تاثیر قرار دهیم. مجمع بیشتر زنان دانشگاهی، حوزوی و فرهیخته را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

نکته قابل توجه این است که مخاطبین ما تنها افراد نیستند بلکه سمن‌های ولایت‌مدار نیز تحت پوشش مجمع هستند. قرار است برخی از کارها را به سمن‌های هم‌فکر و هم‌سو واگذار کنیم. به تعبیری با برون‌سپاری کارها و نظارت بر آنها سعی می‌کنیم فعالیت مجمع زیاد نشود تا به روزمرگی دچار شویم. اگر قرار باشد تمام کارها را خودمان انجام دهیم نیروهای زیادی لازم است و از طرفی سبب می‌شود نتوانیم نسبت به چشم‌انداز و آینده برنامه‌ها نظر دقیق داشته باشیم.

تا به حال چه برنامه‌هایی را برگزار کردید؟

یکی از برنامه‌های مجمع برگزاری نشست‌های ماهانه پیرامون مسائل فرهنگی و اجتماعی است. این نشست‌ها با حضور اعضای مجمع برگزار می‌شود که به تعبیر مقام معظم رهبری همان گفتمان‌سازی است. این گفتمان‌سازی در یک محفل کوچک شکل گرفته و با پر و بال دادن رسانه‌ها در سطح جامعه به گفتمان مبدل می‌شود. نشست‌های مجمع، تحت عنوان سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «نقش ما» در آینده درخشان تمدن اسلامی برگزار می‌شود که دو نشست آن تا به حال برگزار شده است.

در مورد ریزموضوعات این نشست‌ها کمی توضیح دهید.

در اولین نسشت به موضوع فضای مجازی پرداخته شد که با حضور اعضای شورای عالی مجازی و دوستانی که در این زمینه فعالیت دارند این مسئله بررسی شد. مسائلی چون اثر منفی شبکه‌های مجازی وایبر و واتس‌اپ بر روی فرهنگ خانواده‌ها و نیز پیشنهاد و راهکارهایی برای رفع این مشکل بزرگ اجتماعی ارائه شد و در انتها میزگرد پاسخگویی به سوالات مخاطبین برگزار شد. دومین نشست هم در دی ماه برگزار شد که به موضوع ترویج سبک زندگی اسلامی با حضور دکتر رحیم‌پور ازغدی پرداخته شد.

همچنین از شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانم دکتر فرشته روح‌افزا مباحثی را پیرامون سبک زندگی اجتماعی زنان مطرح کردند. از دیگر مباحثی که در این نشست‌ها متناسب با زمان قرار است به آن پرداخته شود «نقش ما در مقابله با نظام سلطه»، «نقش ما در استمرار و توسعه بیداری اسلامی»، «نقش ما در مقابله با تهدید و تحدید نسلی» یا «نقش ما در تربیت نسل آینده انقلاب اسلامی» و… است.

شما برای برگزاری حدودا چند نشست برنامه‌ریزی کردید؟

این نشست‌ها در هر سال به صورت ماهانه قرار است برگزار شود.

بجز برگزاری نشست برنامه یا فعالیت دیگری هم دارید؟

بله، فعالیت‌ها و برنامه‌های دیگری هم داریم که شورای راهبری و اتاق فکر مجمع همین روزها ان‌شاءالله تشکیل می‌شود و برنامه‌های آتی مجمع را بررسی و برنامه‌ریزی می‌کند. به دلیل اینکه کار تشکیلاتی مانند کار مدیریتی دولتی نیست و نمی‌توان به صورت فردی عمل کرد و ما معتقدیم همه کارها باید با پشتیبانی یک گروه فکری انجام شود پس از تشکیل این شورای راهبردی برنامه‌های مجمع را اعلام خواهیم کرد.

یکی از برنامه‌های ما در مورد چگونگی فعال‌سازی و توانمند ساختن سمن‌هاست، چراکه برخی از سمن‌ها تشکیل شدند اما به دلیل اینکه توان ندارند خودشان را بازسازی کنند امکان فعالیت ندارند. ما می‌خواهیم به این سمن‌ها کمک کنیم تا با توانمندسازی علمی، فرهنگی، اجتماعی و دغدغه‌مندی بتوانند روی پای خودشان بیاستند و فعالیت کنند همچنین پروژه‌هایی را به این سمن‌ها می‌سپاریم تا با این کار توان آنها بالاتر برود.

پس یکی از اهداف شما شبکه‌سازی سمن‌هاست؟

بله، دقیقا. فقط نکته مهم شناسایی سمن‌هاست، اطمینان از اینکه هدفشان با ما یکی است و آنها هم ولایت‌مدار هستند و دغدغه مقام معظم رهبری را دارند. این نکته حائز اهمیت است که اصل هدف تشکیل مجمع زنان انقلاب اسلامی رفع و دفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با مسائل فرهنگی و اجتماعی است؛ یعنی دغدغه‌های اساسی رهبری را جهت دهیم و به وسیله گفتمان‌سازی بتوانیم آنها را رفع کنیم.

اعضای مجمع چند نفر هستند؟

تعداد اعضای مجمع را نمی‌توانم به صورت دقیق بیان کنم اما داوطلبین زیادی را در از سراسر دانشگاه‌ها و حوزه‌ها داریم که تمایل به همکاری و شرکت در برنامه‌های مجمع را دارند.

در خبرها از تشکیل کارگروه زنان و خانواده در مجمع زنان انقلاب اسلامی صحبت شده بود، لطفا در این مورد هم کمی توضیح دهید.

تشکیل کارگروه زن و خانواده یک بخش اساسی کار تشکیلاتی مجمع است که راهبرد و چشم‌انداز ما را به اقدام و برنامه تبدیل می‌کند؛ اگر این کارگروه نباشد نتیجه‌بخشی ما حاصل نمی‌شود. این کارگروه یا شورای راهبردی به ما کمک می‌کند بتوانیم استدلال کنیم و تصمیم جدی بگیریم.

یکی از سوالات همیشگی ما موانع فعالیت‌های خودجوش و مردم‌نهاد است، با توجه به اینکه فعالیت شما تازه آغاز شده و شاید کمتر با این موانع درگیر شده باشید، بفرمایید تا به حال با چه مشکلاتی روبه‌رو بودید؟

خوشبختانه اعضای هیئت امنای مجمع سوابق کار تشکیلاتی و حضور در سمن‌ها را دارا هستند. درست است که مجمع تازه آغاز به کار کرده است اما سوابق فعالیت‌های خودجوش اعضا بالاست. من کار تشکیلاتی را از زمان حزب جمهوری آغاز کردم و بعد از آن جامعه زینب سلام الله علیها و جامعه اسلامی فرهنگیان و در بخش‌های مختلف سمن‌ها فعالیت داشتم.

بقیه اعضا هم به همین منوال سابقه فعالیت طولانی دارند و کار تشکیلاتی ما مختص به این مجمع نیست. طبیعی است وقتی که تجربه کاری در حوزه سمن‌ها وجود داشته باشد می‌توان مشکلات را رفع و حل کرد. برای کسانی که تازه وارد کار شدند و می‌خواهند تجربه کنند مشکلات بزرگ است و نمی‌توانند رفع کنند به همین دلیل است که ما می‌خواهیم به سمن‌ها کمک کنیم تا بتوانند فعالیت کنند و توانمند شوند.

قطعا سوابق و تجربه کاری در رویارویی با مشکلات می‌تواند راهگشا باشد و به حل و فصل موانع کمک کند اما برخی موانع که تا به حال از طرف مسئولین سمن‌ها بیان شده مانند مراحل ثبت مجوز و فرآیند ارتباط با سازمان‌ها مخل فعالیت است در مورد این مسائل نظرتان را بفرمایید.

برای همین موارد نیز شگردهای خاصی وجود دارد که باید راه‌بلد بود تا بتوان آنها را برطرف کرد. برخی سمن‌ها به دلیل تازه‌کاری راهکارها را نمی‌دانند و باید کمک کرد تا با راهنمایی این سمن‌ها بتوانند مشکلات را رفع کنند.

یعنی کاملا بدون رابطه می‌توان این موانع را برطرف کرد؟

اصلا رابطه‌ای وجود ندارد، تنها با کمک فکری می‌توان راهنمایی کرد. برخی مواقع ما به دلیل عدم تجربه مسیر درست را نمی‌دانیم. ما به عنوان راهنما در کنار سمن‌های ولایت‌مدار فعالیت و کمک‌شان می‌کنیم.

به عنوان آخرین سوال، شما چه معضلاتی را در حوزه زنان و خانواده می‌بینید که لازم است بر روی آنها کار شود؟

آنچه برای ما مهم است این است که ببینیم چالش‌های زنان و خانواده کجاست تا این چالش‌ها را برطرف کنیم به تعبیر دیگر دغدغه‌های مقام معظم رهبری را در بحث زنان و خانواده شناسایی و برای رفع آنها اقدام کنیم که این اصلی‌ترین هدف ماست.

برای مثال ممکن است در یک استان مشکلی وجود داشته باشد که در استان‌های دیگر وجود ندارد یا فرهنگی در بخشی از این سرزمین پهناورمان هست که این فرهنگ باید تغییر کند که برای این موارد باید برنامه‌ریزی خاص انجام دهیم و در این موضوعات توسط سمن‌های فعال هر منطقه با همان سیاست برون‌سپاری به مسئله می‌پردازیم.

با تشکر از اینکه وقت‌تان را در اخیتار شاخه‌های طوبی قرار دادید.

من هم تشکر می‌کنم از اینکه یک سایت به بررسی و شناسایی سمن‌ها حوزه زنان و خانواده می‌پردازد./ع
منبع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴