تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۸۳۶۲۲
ماهان رحیمی دانش آموز مریوانی که یک سال پیش به دلیل ابتلا به بیماری ناشناخته ای، جهانی شد و عکس و خبر وی در صدر بسیاری از رسانه ها قرار گرفت، همچنان در انتظار تحقق وعده های مسوولان است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، ماهان که به مدد معلم دلسوزش 'محمدعلی محمدیان' چهره ای جهانی شده و در میان سیل خبرها و مصاحبه های مختلف، روحیه گرفته بود، امروز از هیاهوی رسانه ای دور شده است.

کودک بیماری که معلمش برای همدردی با او موهای سرش را تراشیده بود، این روزها در عالم بی خبری رسانه های خبری در افکار کودکانه خود سوالی در ذهن دارد، آیا گذر زمان او را از یادها برده است و چرا وعده های مسوولان نتوانست درد وی را درمان کند؟

مگر نه اینکه حکایت ماهان و معلم فداکارش، روزها و ماه ها خوراک سایت های خبری، رسانه های گروهی، نشریات محلی و حتی خبرگزاری های بزرگ دنیا بود و اهل قلم و اصحاب رسانه برای حرکت ایثارگرانه معلم ماهان، دست ها و سرها می شکستند و از مسافت طولانی و کیلومترها راه در جاده های پرپیچ و خم مریوان طی طریقت می کردند تا این اتفاق مبارک را خبری کنند.

امروز تمامی این تصاویر و اخبار تنها در حد یک خاطره برای ماهان باقی مانده است و حتی خانواده وی معتقدند رسانه ها تنها به دنبال خوراک خبری بودند نه درمان ماهان، چون بعد از آن همه سر و صدای رسانه ای که در ظرف کمتر از شش ماه روی داد، اگرچه روحیه ماهان بهبودی زیادی پیدا کرده است اما دیگر کسی از ماهان سراغی نمی گیرد و بیماری ماهان همچنان باقی مانده است.

معلم و همچنین خانواده ماهان انتظار دارند پزشکان متخصص کشور با حمایت مسوولان، ماهان را یکبار دیگر به صورت جدی معاینه کنند تا فرایند درمان وی مشخص شود.

در هوای برفی و سرد بهمن ماه در شهرک صنعتی مریوان به سراغ پدر ماهان رفتم، راستش زیاد از وجود من به عنوان خبرنگار در مغازه مکانیکی اش راضی نبود، دلیلش را از او پرسیدم گفت: ماهان فقط برای وجود بعضی از رسانه ها و سایت های خبری یک خوراک و سوژه بود که می خواستند مخاطب بیشتری جذب کنند.

او را متقاعد کردم که اجازه بدهد با ماهان از نزدیک حرف بزنم، آخرش راضی شد ماهان را برای لحظه ای ببینم، ماهان به مغازه پدرش آمد و با همان چهره مظلومانه اش با من دست داد و اجازه داد از او فقط یک عکس بگیرم.

ماهان از من خواست زیاد سوال نکنم چون بهش گفته اند حق ندارد جواب سوال ها را بدهد از او حالش را پرسیدم، نگاه کودکانه اش چیزهای زیادی برای گفتن داشت ولی انگار در کنار پدرش احساس راحتی نمی کرد.

سردی هوا او را اذیت می کرد کلاهش را سخت با دو دست گرفته بود انگار دیگر نمی خواست لنز دوربین ها سر و موی از بین رفته اش را به تصویر بکشند، اصرار زیادی داشت که به خانه برگردد، از او پرسیدم می خواهی در آینده چکاره شوی؟

جواب داد: پلیس

سوال کردم چرا پلیس؟

جواب داد: می خواهم دزدها را بگیرم.

ماهان در سرمای سوزناک هوا با لبخندی کودکانه و البته از جنس هزار تا حرف نگفته به خانه بازگشت.

اما معلم ماهان با اشاره به اینکه وضعیت روحی روانی دانش آموزش بسیار خوب است و بیماریش را به کلی فراموش کرده است، خواستار عمل به وعده های مسوولان برای مداوای ماهان شد.

علی محمدیان با اشاره به اینکه یک سال از رسانه ای شدن موضوع ماهان می گذرد، افزود: با وجود قول مساعد نهاد ریاست جمهوری و وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، تاکنون برای ماهان اقدامی موثر انجام نشده است.

وی بیماری ماهان را به گفته پزشکان ˈآلوپسی آره آتا ˈدانست، گفت: داروهایی که به ماهان داده اند هیچ تاثیری در رشد موی سر و صورت وی نداشته است.

محمدیان با اشاره به اینکه والدین ماهان وی را بارها برای پیگیری درمان به تهران بردند، افزود: برخی از داروها و قطره های قبلی که برای ماهان تجویز می کردند تاثیری در بهبودی وی نداشت و با توجه به این موضوع، بازهم پزشکان همان داروها را برای وی تجویز می کردند.

وی گفت: قیمت این داروها در بازار ارزان و یکی از قطره ها در حدود پنج هزار تومان قیمت دارد و فکر نکنم با چنین داروهایی موهای سر ماهان رشد کند.

محمدی با اشاره به اینکه مدتی پوست سر ماهان زبر شده بود و احساس می کردیم مو در حال رویش است، گفت: متاسفانه هیچ اثری از رشد مو در ماهان دیده نمی شود و او نیز با این وضعیت کنار آمده است.

معلم ماهان با یادآوری قول مسوولان کشور گفت: انتظار داریم ماهان را یکبار دیگر به صورت جدی معاینه کنند و اگر معالجه نمی شود اعلام نمایند تا انتظار بیهوده نکشیم.

ماهان رحیمی دانش آموز 9 ساله کلاس سوم دبستان شیخ شلتوت مریوان در هفت سالگی موهای سر و ابرویش شروع به ریختن کرد و معلمش برای همدردی با او موهای سرش را تراشید.

آذر ماه سال گذشته با رسانه ای شدن این موضوع، ماهان برای معالجه به تهران اعزام شد و پزشکان اعلام کردند ماهان سرطان ندارد بلکه به بیماری ˈآلوپسی آره آتا ˈمبتلا است.

آلوپسی ˈآره آتاˈ بیماری پوستی است که در نتیجه از دست دادن مو در روی پوست سر و در نقاط دیگر بدن حاصل می شود. این بیماری معمولاˈ به صورت لکه های گرد، صاف، کوچک یا بزرگ روی پوست سر ایجاد و تا جائیکه تمام موی سر(آلوپسی total) یا کل موهای بدن (آلوپسی universal) ریزش پیدا کند، می تواند پیشروی کند.

این بیماری بطور کلی حدود دو درصد از کل جمعیت جهان که بیشتر از پنج میلیون نفر آنها در ایالات متحده هستند را در بر می گیرد.

معمولا این بیماری پوستی غیر قابل پیش بینی و دوره ای است و در هر زمان ممکن است مو مجدد شروع به رشد یا ریزش کند و دوره این بیماری در هر فردی متفاوت است.

شایع ترین نوع این بیماری ناشی از اختلالات خود ایمنی (سیستم دفاعی بدن) بوده و ریزش در آن بصورت سکه ای در اندازه های مختلف می باشد که بیماری ماهان از این نوع است./آ
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴