تاریخ انتشارجمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۸۳۹۵۶
یکی از قیمت‌گذاران باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: انتقادهای صورت گرفته از قیمت‌گذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس منطقی نیست و ما به صورت کاملاً علمی قیمت‌گذاری کردیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،این روزها انتقادهای زیادی نسبت به شیوه واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال صورت گرفته و در خصوص مبلغ عنوان شده در مورد خریداری سهام سرخابی‌ها و همچنین بندهایی که در این واگذاری ذکر شده انتقادهایی شده  است.

پس از این انتقادها به سراغ یکی از کسانی رفتیم که در بحث قیمت‌گذاری دو باشگاه نقش داشته و صحبت‌هایی را با اسماعیل غلامی کارشناس رسمی دادگستری انجام دادیم تا برخی از ابهامات و انتقادهایی که در مورد این موضوع مطرح شده را برطرف کند که در زیر صبحت‌های غلامی را می‌خوانید:

* برند پرسپولیس 235 میلیارد و 700 میلیون و برند استقلال 206 میلیارد قیمت‌گذاری شد

غلامی در خصوص مبلغ 290 میلیاردی که برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ذکر شده است، اظهار داشت: در واقع باید این موضوع را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. برند باشگاه پرسپولیس 235 میلیارد و 700 میلیون، ورزشگاه درفشی‌فر 53 میلیارد و 600 میلیون، تأسیسات دولتی این ورزشگاه یک میلیارد و 700 میلیون و ساختمان مرکزی این باشگاه که در خیابان شیخ بهایی است 4 میلیارد و 500 میلیون تومان است که در مجموع این باشگاه به قیمت 295 میلیارد قیمت گذاری شد و پس از رند کردن آن را به مبلغ 290 میلیارد اعلام کردند.

وی با اشاره به مبلغ قیمت‌گذاری شده برای باشگاه استقلال تصریح کرد:‌ برند باشگاه استقلال 206 میلیارد، ورزشگاه مرغوب‌کار 59 میلیارد، تأسیسات این ورزشگاه 500 میلیون و ساختمان مرکزی باشگاه که در خیابان سعادت‌آباد است 3 میلیارد و 900 میلیون و ساختمان تلو 15 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد که مجموع آن 284 میلیارد تومان بود که پس از رند کردن 290 میلیارد اعلام شد.

* قیمت‌گذاری دو باشگاه به صورت کاملاً علمی انجام شد

وی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری دو باشگاه تصریح کرد: اگر گزارش را به صورت کامل بخوانید متوجه می‌شوید که این قیمت‌گذاری کاملاً به شیوه علمی و حساب شده بوده است. روش‌های مختلفی را در این زمینه ما مورد استفاده قرار دادیم شما ببینید هم‌اکنون دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با اسپانسرهایی قرارداد بسته‌اند. پرسپولیس به مبلغ 30 میلیارد و استقلال به مبلغ 20 میلیارد با اسپانسرش قرارداد بسته که این خود نوعی درآمد به حساب می‌آید موارد دیگری هم وجود دارد که اگر باشگاه‌ها حق‌شان را بگیرند واقعاً به چنین قیمتی خواهیم رسید. شما در بحث حق پخش تلویزیونی ببینید که قیمت واقعی چیست؛ اما چه مبلغی پرداخت می‌شود. اگر واقعاً مبلغ حق پخش به باشگاه‌ها پرداخت شود مشکلی پیش نمی‌آید وقتی که بخش خصوصی دنبال چنین مسائلی باشد دیگر به راحتی مثل کفاشیان و تاج کوتاه نمی‌آید من اگر ماشینی به ارزش 100 میلیون داشته باشم آیا به 50 میلیون آن را می‌فروشم؟! حالا اینکه خریداری پیدا شود یا خیر بحث دیگری است؛ اما من نمی‌توانم از قیمت ملک خود پایین بیاییم.

* باشگاه‌ها منابع درآمدی مختلفی دارند

کارشناس رسمی دادگستری در خصوص منابع درآمدی باشگاه‌ها تأکید کرد: اسپانسر، حق پخش تلویزیونی، درآمد تبلیغاتی از دور زمین و مسائل دیگر منابع درآمدی باشگاه‌ها هستند که اینها قانونی به حساب می‌آیند. اگر بخواهیم عامیانه صحبت کنیم کمک‌های بلاعوضی که افراد مختلف در سنوات گذشته انجام داده‌اند هم باید مورد بررسی قرار دهیم. کمک‌‌‌هایی که در هیچ دفتری ثبت نشده اما هواداران با تعصب هر دو تیم در سال‌های گذشته مبالغ هنگفتی را کمک کرده‌اند همین باشگاه استقلال با آژانس زاگرس یک میلیارد و 500 میلیون قرارداد بست و پرسپولیس هم از جایی کمک 750 میلیونی دریافت کرد. این دو باشگاه سالیان سال است که به اینجا رسیده‌اند و هواداران با تعصبی دارند وقتی فردی درآمدش 100 تا 200 میلیارد است دیگر یک میلیارد برایش پولی نیست. حاج حسن محله ما زمانی که استقلال 6 گل از پرسپولیس خورد یک طرف بدنش فلج شد و وقتی هم که استقلال شکست دیگری را تجربه کرد سکته کرد و فوت کرد. تماشاگران دو تیم چنین تعصبی دارند و اگر بخواهیم حساب سرانگشتی انجام بدهیم اگر هر هواداری 20 هزار تومان به این دو تیم کمک کنند حساب کنید چه مبلغی می‌‌شود. مثلاً دو تیم 10 میلیون هوادار دارند هر هوادار با 20 هزار تومان کمکش می‌تواند مبلغی حدود 200 میلیارد جمع شود.

* انتقادها منطقی نبود

آقایان در این روزها اظهارنظرهای مختلفی انجام داده‌اند اما این اظهارنظرها پیش از مطالعه این آگهی بود و منطقی هم نبود. برخی‌ها می‌گفتند قیمت این برند به این مقدار نیست و نمی‌توان یک برند را ارزشگذاری کرد اما جالب اینجا است که خودشان هر سال برند برتر را انتخاب می‌کردند. ما قیمت‌گذاری را بر اساس باشگاه‌های مختلف جهان انجام دادیم. اگر تیمی طرفدار دارد به خاطر چیست؟ آیا به غیر از این است که آن تیم توانسته افتخاراتی را کسب کند؟ این تیم‌ها بازیکنان گران‌قیمت و ارزشمندی را جذب می‌کنند پس قطعاً ارزششان بالاست. شما وقتی یک خانه شیک می‌سازید و یک میلیارد برای آن هزینه می‌کنید قطعاً راضی نمی‌شوید پایین‌تر از آن خانه را بفروشید. حالا اگر کسی آن خانه را نخرد مشکل جای دیگر است.

* صورت‌های مالی دو باشگاه مشخص نبود که بخواهیم سهام را بفروشیم

غلامی در خصوص اینکه چرا سهام دو باشگاه فروخته نشده و برند آنها به فروش گذاشته شده است تصریح کرد: ما بهترین روش قیمت‌گذاری را انتخاب کردیم زمانی که قرار باشد سهام باشگاه به فروش برود باید صورت‌های مالی شفاف باشد اما متأسفانه مدیران گذشته هیچ کدام صورت‌های مالی مشخصی نداشتند. شما بروید از مدیران گذشته بپرسید که چرا قرارداد بازیکن را در دفاتر ثبت نمی‌کردند. آنها می‌خواستند از مالیات فرار کنند حال آنکه حق دولت بود که مالیات این بازیکنان را دریافت کند اما از این حق آنها صرفنظر کردند.

اگر ما می‌خواستیم سهام باشگاه‌ها را بفروشیم 50 سال دیگر هم نمی‌توانستیم این کار را انجام بدهیم زیرا صورت‌های مالی دو باشگاه شفاف نبوده؛ اما با توجه به اینکه برند باشگاه را می‌فروشیم میزان بدهی‌ها برعهده دولت است مثل خانه‌ای می‌ماند که شما می‌خواهید بخرید و بدهی بانکی دارد که آن متعلق به فروشنده می‌شود به همین دلیل تصمیم گرفتیم که هرچه زودتر چسب زخمی از بدنه دولت کنده شود که این هم به نفع باشگاه و هم دولت است.

* هم‌اکنون کسی از مسئولان 2 باشگاه دلش نمی‌سوزد

کارشناس رسمی دادگستری یادآور شد: در یک سال پیمانکاری 4 صندلی را برای کمپ حجازی نصب کرده بود و 60 میلیون بابت آن طلب‌کار بود اما در آن زمان به او پولی پرداخت نشد و پس از شکایت آن مبلغ را به 500 میلیون رساند و ادعا کرد که چنین پولی را از باشگاه طلب دارد اما هیچ کس از استقلال نبود که از حق و حقوق باشگاه دفاع کند. این موضوع برای چه اتفاق افتاده است؟! جوابش کاملاً مشخص است اما وقتی این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شود کسی که برای آنها سرمایه‌گذاری می‌کند دلش می‌سوزد و برای ریال به ریال آن برنامه‌ریزی می‌کند.

* ورزشگاه‌های مرغوب‌کار و درفشی‌فر به نام خریدار خواهد شد

غلامی در خصوص اینکه ورزشگاه‌های مرغوب‌کار و درفشی‌فر سندش به نام دو باشگاه نیست اما جز املاک آن دانسته شده است، گفت: این موضوع قبلاً در دولت مطرح شده و مصوبه آن هم وجود دارد که به نام خریدار منتقل شود هم‌اکنون دو ورزشگاه به نام سازمان اماکن ورزشی که آن صددرصد سهامش برعهده دولت است اما که وقتی خریداری برای این دو باشگاه پیدا شود سند ورزشگاه هم طبق مصوبه تاریخ 91.10.17 به نام خریدار خواهد شد./ع
منبع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما