شمارش معکوس برای قرار گرفتن در سال 1394 شروع شده و با این شمارش معکوس تب خرید نوروز در بین مردم بالا رفته است.
۰
plusresetminus
پیشرفت‌ها فقط در قیمت اجناس است/نظارت‌هایی که فقط از زبان مسئولان بیان می‌شود/خانواده‌هایی که دست‎خالی به خانه می‌روند
به گزارش خبرنگار بلاغ، در روزهای پایانی سال، آنچه که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده، قیمت خرید اجناس است، قیمت‌هایی که یک‌شبه ره صدساله رفتند و مغازه‌هایی که کرکره‌های خود را برای گرفتن نبض مردم بالا کشیدند.

گشتی در بازارهای پوشاک، مواد غذایی و اجناس، نشان‌دهنده، پیشرفت زیادی در این بخش است، اما پیشرفتی که بازاریان آن را رونق، مردم آنها را گرانی و مسئولان ادعای نظارت بر قیمت را دارند.

کنترل قیمت، برخورد با واحدهای صنفی متخلف، پلمب فلان واحد صنفی و ... از حرف‌های قشنگ و زیبا برای پر کردن صفحه اخبار است، اما آیا مردم احساس می‌کنند؟

«حسن ـ م» پدر خانواده، کارمندی است که به همراه خانواده برای خرید پوشاک برای فرزندانش به بازار آمده، در برابر قیمت‌ها و پشت سر هم گفتن «همین و می‌خوام» پسرش فقط سکوت می‌کند.

«سیما ـ ق» که به همراه دو دخترش نیز به بازار آمده، برای خرید یک کفش باید 100 هزار تومان دست‎به‎جیب شود، فقط می‌گوید: «این جنس مگه چقدر می‌ارزد؟» که با برخورد تند فروشنده مواجه می‌شود: «همین قیمت است، نداری نخر... .»

برچسب 124 سازمان بازرگانی روی درب بسیاری از واحدهای صنفی چسبانده شده اما آیا پاسخ می‌دهند؟ وقتی این را از مردم می‌پرسی؛ فقط می‎گویند: «ای بابا ! دلت خوشه، نظارت کدومه، قیمت کالا ساعتی داره می‎ره بالا؛ شما از نظارت حرف می‎زنید... .»

همه‌ساله در روزهای پایانی سال بازار خرید داغ می‏‌شود و همه افراد به‌دنبال خرید اقلام با قیمت مناسب هستند.

هرچند مسئولان تنظیم بازار در این ایام همواره وعده کنترل قیمت‌ها و توزیع مناسب کالا را می‌دهند اما این عرضه‌کنندگان در بازارها هستند که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

درست است هربار گفته می‌شود که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند ولی با بررسی روند قیمتی مواد غذایی در یک‌سال گذشته، می‌توانیم مشاهده کنیم که قیمت اقلام تفاوت بسیاری داشته‌ است.

در ایامی مانند عید نوروز با توجه به افزایش تقاضای مردم شاهد بالارفتن قیمت برخی اقلام هستیم که این شرایط تقریباً هرسال تکرار می‌شود و دور از انتظار نیست.

حسین اصغرزاده، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران درباره قیمت اقلام پرتقاضا طی گفت‌وگو با فارس می‏گوید: «در حال حاضر قیمت اقلام مناسب است و هیچ مشکلی وجود ندارد، تنها در قیمت گوشت مرغ و میوه پرتقال شاهد افزایش قیمت هستیم.»

این حرف آقای اصغرزاده را مرا به‌یاد فیلم مسعود ده‌نمکی در اخراجی‌های2 می‌اندازد، حرفی که برای مردم نیز رایج شده است: «همه چیز آرومه.»

اصغرزاده از آغاز طرح نظارتی ویژه نوروز 94 همگام با سراسر کشور در مازندران خبر داد و تصریح کرد: روز شنبه 16 اسفند ماه امسال با آغاز طرح نظارتی، نظارت و بازرسی از مراکز عرضه کالاهای پرتقاضای استان آغاز می‌شود.‎

وی خاطرنشان کرد: شهروندان مازندران در صورت مشاهده تخلف و شکایت می‌توانند مراتب را از طریق سامانه تلفن 124 به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گزارش کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

سامانه 124 سامانه‌ای آشنا برای مردم است اما وقتی جناب معاون می‌فرمایند، قیمت‌ها مناسب است؛ پس نگرانی وجود ندارد، لزومی برای تماس گرفتن نیست، صدایی قرار نیست، شنیده شود.

فقط یک پیشنهاد؛ جناب معاون اجناس را از کجا می‎خرند؟

در بازار غوغایی است، خانواده‌هایی که دست‌خالی به‌دلیل گرانی به منزل می‎روند، چانه‎هایی که کیمیاگری می‌کند، پیشرفت‌هایی که فقط در قیمت اجناس دیده می‌شود و نظارت‌هایی که فقط از زبان مسئولان بیان می‌شود.

گزارش از سروش مهرپویان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴