تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۳۲۱۷۷
با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را 15 هزار تومان مصوب و اعلام کرد هیچ‌کسی حق فروش گران‌تر از این رقم را ندارد؛ اما با گذشت یک ماه از این مصوبه، در بازار مازندران، هیچ فروشگاهی مرغ را به قیمت مصوب عرضه نمی‌کند.
۰
plusresetminus
قیمت مرغ همچنان بالاتر از نرخ مصوب!/مرغ 15 هزار تومانی در مازندران پیدا نمی‌شود
به گزارش بلاغ، در ابتدای ماه گذشته، کارگروه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ با دو هزار و 100تومان افزایش از نرخ قبلی 12 هزار و 900 تومانی خود 15 هزار تومان تعیین شد؛ درحالی که بر اساس گزارش‌های میدانی، این محصول از زمان تصویب این نرخ تا کنون در استان مازندران، 16 تا 19هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش، در حالی که ستاد تنظیم بازار استان نیر، قیمت مرغ را کیلویی 15 هزار تومان تصویب و به مراکز عرضه در استان ابلاغ کرده است؛ اما در بازار مازندران، هر کیلو مرغ، حداقل دو هزار تومان بالاتر از این قیمت به فروش می‌رود و مرغ به قیمت مصوب در فروشگاه‌ها وجود ندارد.

این گزارش حاکی است با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را 15 هزار تومان مصوب  و اعلام کرد هیچ‌کسی حق فروش گران‌تر از این رقم را ندارد؛ اما با گذشت یک ماه از این مصوبه، در بازار مازندران، هیچ فروشگاهی مرغ را به قیمت مصوب عرضه نمی‌کند.

حال سوال این است که مصوبات ستاد تنظیم بازار بر چه مبنایی صادر می‌شود و اگر قرار نیست از سوی اصناف به آن عمل شود، چرا تصویب می‌شود؟

نکته قابل تامل دیگر در ماجرای افزایش نرخ مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار، شاید بیشتر به اعتراضات مرغداران به دلیل مقرون به صرفه نبودن قیمت قبلی بود؛ اما در ادامه با افزایش این قیمت نیز، کماکان گلایه‌ها از سوی مرغداران ادامه دارد و همچنان به دنبال فروش گران‌تر هستند!

البته از سویی دیگر، تولیدکنندگان که به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به شدت معترض هستند، معتقدند که قیمت مرغ را بحث عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و در حال حاضر با توجه به نرخ نهاده‌های دامی و قیمت تمام شده تولید مرغ، عملاً امکان عرضه آن به قیمت 15 هزار تومان در هر کیلوگرم وجود ندارد.

کامران هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص تازه‌ترین قیمت مرغ در اولین روز ار مردادماه امسال، اظهار کرد: قیمت امروز هر کیلو مرغ در بازار مازندران، کیلویی 17 هزار تومان است.

وی افزود: البته قیمت مرغ طی هفته‌های اخیر تا کیلویی 19 هزار تومان هم رسید، اما مجددا پایین آمد و به کیلویی 17 هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران علت این نوسانات را عرضه و تقاضا اعلام و خاطرنشان کرد: با از سرگیری فعالیت‌ها و برگزاری مراسمات در تالارها، تقاضا افزایش پیدا کرده بود و نرخ‌ها به دلیل کمبود عرضه، افزایش پیدا کرد.

هاشمی ادامه داد: اما اکنون و در پی تعطیلی مجدد تالارها و رستوران‌ها به دلیل شیوع موج دوم کرونا، با کاهش تقاضا، قیمت‌ها نیز روند نزولی به خود گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت مرغ به نرخ تنظیم بازار نرسیده است، تصریح کرد: قیمت مرغ نه در بازار مازندران بلکه در هیچ کجای کشور، به نرخ مصوب نرسید و در هیچ کجای کشور، مرغ با نرخ تنظیم بازار، به مردم عرضه نشد.

رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران تاکید کرد: افزایش نهاده‌های دامی به ویژه سویا، افزایش دارو، افزایش کرایه حمل، افزایش اجاره، نرخ دستمزد، حق بیمه و سایر هزینه‌های جانبی به مرغدار اجازه فروش مرغ با قیمت کمتر از نرخ فعلی را نمی‌دهد و در نتیجه قیمت در بازار نیز، کمتر از نرخ فعلی، رقم نمی‌خورد.

هاشمی با اشاره به کاهش محسوس قیمت تخم مرغ در بازار گفت: هر شانه تخم مرغ در بازار امروز با 8 هزار تومان کاهش نسبت به چند هفته گذشته، به هر شانه 20 هزار تومان رسیده است و خود را به نرخ مصوب رسانده است.

وی افزود: دلیل این امر نیز، جلوگیری از انجام صادرات، افزایش دما و کاهش تقاضا، تعطیلی قهوه‌خانه‌ها و فست فودها، بوده است.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که بنا بر آخرین مصوبه این ستاد، مقرر شده بود تا با نظارت جدی و پررنگ بازرسان دستگاه‌های نظارتی، عرضه مرغ با قیمت بیش از نرخ مصوب تخلف و از افزایش قیمت و فروش بیش از نرخ مصوب، ممانعت به عمل آید، اما در عمل، این اتفاق با گذشت یک ماه از جلسه تنظیم بازاری‌ها، رقم نخورده است و همچنان مرغ دو پله بالاتر از نقطه مجاز، ایستاده است.

مشاهدات میدانی از بازار مازندران نشان می‌دهد که باوجود مصوبه ستاد تنظیم بازار و خوش بینی مسئولان مربوطه مبنی بر پا پس کشیدن قیمت مرغ از کانال 18 هزار تومانی، اما همچنان قیمت مرغ در بازار بالا است و عملا بازار به تصمیم تنظیم بازاری‌ها، توجهی ندارد.

شایان ذکر است آنچه شاید مغفول و یا به درستی اجرا نشده است، اقدامات تکمیلی راهکار کاهش قیمت مرغ در بازار بود که می‌بایست در کنار نرخ مصوب اعلامی از سوی ستاد تنظیم بازار، هم بازرسان دستگاه‌های نظارتی، حضور و فعالیت محسوسی در بازار داشتند و هم به موازات تشدید بازرسی‌ها، مرغ‌های منجمد تنظیم بازاری به بازار کشور تزریق می‌شد، تا در یک پروسه چند وجهی و همزمان، قیمت مرغ در بازار شکسته شود.

آنچه بدیهی است در حال حاضر، در پی رشد قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های حمل و نقل، قیمت تمام شده مرغ بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است و اگر ستاد تنظیم بازار به دنبال کاهش قیمت مرغ تازه به محدوده 15 هزار تومان است، باید هزینه‌های پرورش و تولید مرغ زنده را کاهش دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲