ظرفیت پذیرش زباله در زمین فعلی دیگر وجود ندارد؛

زباله، جدی‌ترین معضل جویبار در یک دهه اخیر

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۳۱۱۹۴
شهر جویبار به‌عنوان مرکزیت شهرستان جویبار حدود یک دهه است که با مشکل مدیریت پسمانده مواجه بوده به‌طوری‌که گاهی این زباله‌ها هم اَمان از مردم و هم از مسئولان شهرداری می‌گیرد و داشتن برنامه‌های متعدد جهت ساماندهی و حل این مشکل باید از اولویت‌های مهم شهرداران و مدیران مربوطه باشد.
۰
plusresetminus
زباله، جدی‌ترین معضل جویبار در یک دهه اخیر
به گزارش بلاغ، نامش زباله،که البته در فرهنگ فارسی معین، املای صحیح این کلمه «زباله» است که جمع «ذبیل» به معنی آشغال و در جهان معروف به طلای کثیف است که در صنعت بازیافت مواد به‌دست‌آمده از آن را می‌توان در صنایع دیگر مورداستفاده قرارداد. این مواد زائد حتی در تولید برق هم کاربرد دارد به‌طوری‌که در شهرهای شیراز، تهران و مشهد از زباله 11 مگاوات برق تولید می‌کنند.
 
اما در این گزارش هدف بیان مشکلات زباله در شهر جویبار است و اهداف دیگر مانند فرصت‌های موجود در زباله که شهرستان جویبار ظرفیت بی‌نظیری در استفاده مؤثر از آن دارد را در گزارش‌های بعدی منتشر خواهد شد.
 
مشکل زباله در ایران یک موضوع فراگیر است درحالی‌که نمی‌توان شهر یا استانی را در کشور یافت که با این معضل دست‌وپنجه نرم نکرده باشد. استان مازندران نیز به‌عنوان مقصد گردشگران کشور یکی از این نقاط است که با مشکل زباله به‌شدت درگیر است؛ تولید روزانه حدود 3 هزار تن زباله در تمام فصول که با ورود گردشگران به 6 هزار تن هم می‌رسد که تمام شهرستان‌های مازندران را به‌نوعی با این معضل درگیر کرده است.
 
شهر جویبار به‌عنوان مرکزیت شهرستان جویبار نیز حدود یک دهه است که با مشکل مدیریت پسمانده مواجه بوده به‌طوری‌که گاهی این زباله‌ها هم اَمان از مردم و هم از مسئولین شهرداری می‌گیرد.
 
 
زمین زباله شهر جویبار در آستانه 30 سالگی!
نادر کیانی شهردار اسبق جویبار در رابطه با زمین فعلی جمع‌آوری زباله شهر گفت: این زمین در زمان مسئولیت من در سال 1372 به مساحت 4000 هزار متر توسط شهرداری جویبار خریداری شد.
 
وی بابیان اینکه میزان حجم زباله در آن زمان حدود 7 تن در روز بود عنوان کرد: در آن دوره هم تنها مکانی که می‌توانستیم برای جمع‌آوری زباله‌ها انتخاب کنیم همین زمین بود که البته امروز با خرید زمین‌های اطراف ظرفیت آن افزایش پیدا کرد.
 
شهردار دهه 70 جویبار بیان کرد: در آن زمان با خاک‌ریزی و آهک پاشی مستمر از انتشار بوی بد جلوگیری می‌کردیم زیرا موضوع تفکیک زباله یا مراکز بازیافت وجود نداشت یا بسیار کم بود.
 
کیانی اظهار کرد: امروز با افزایش حجم زباله‌ها باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود و از بروز مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی برای مردم شهر جلوگیری شود.
 
در شهر جویبار روزانه حدود 50 تن زباله تولید می‌شود که این رقم با توجه به ظرفیت محدود زمین زباله مشکلاتی را هم برای مسئولین شهرداری و هم شهروندان ایجاد کرده است.
 
تدابیر برای کنترل وضعیت زباله
همت محمد نژاد که از مردادماه سال گذشته سکاندار شهرداری جویبار شد. وی در رابطه مشکلات زباله  شهر جویبار طی گفت‌وگویی با خبرنگار بلاغ عنوان کرد: یکی از مشکلات زباله نزدیکی زمین دفن زباله با شهر جویبار است و هیچ راهی هم برای جابجایی زمین وجود ندارد و فقط باید این وضعیت را مدیریت کرد.
 
شهردار جویبار با اشاره به گلایه مدیر محیط‌زیست از وضعیت زمین زباله شهرداری جویبار گفت: همان‌طور که گفتم امکان جابجایی زمین زباله وجود ندارد اما اگر محیط‌زیست زمینی را مشخص و تأیید کند ما آمادگی داریم آن را خریداری و تجهیز کنیم.
 
خبرهای خوشی در بخش زباله در راه است
محمد نژاد بابیان اینکه در اجرای مدیریت و کنترل زباله اقدامات خوبی در حال انجام است اظهار کرد: به دلیل کمبود نیرو در بخش جمع‌آوری زباله و رفت‌روب شهر در حال انعقاد قرارداد با بخش خصوصی جهت جمع‌آوری زباله هستیم که اوایل مردادماه این امر محقق می‌شود که پس‌ازآن 15 نفر از نیروهای ما در این بخش آزاد و برای کمک به سایر بخش‌ها خواهند رفت.
 
وی افزود: قراردادی حدود دو سال پیش با پیمانکاری برای تفکیک زباله منعقدشده بود که ایرادات زیادی بر آن وارد است و این پیمانکار نتوانسته به‌درستی به تعهدات خود عمل کند.
 
شهردار جویبار به ایرادات قرارداد پیمانکار تفکیک زباله اشاره و عنوان کرد: این پیمانکار با این قرارداد موظف بود با ساخت سوله تفکیک زباله و دیوارکشی زمین به مدت 5 سال از زباله‌های شهر استفاده کند درحالی‌که سوله نیمه کار ساخته‌شده و اینکه باید حمل و جمع‌آوری زباله را نیز این پیمانکار انجام می‌داد به همین دلیل این قرارداد کامل و جامع منعقد نشد.
 
محمد نژاد گفت: گفتگویی با یک سرمایه‌گذار جویباری که دارای کارخانه تفکیک زباله است و می‌تواند میزان زباله‌ها را در مقصد به یک‌پنجم کاهش دهد در این هفته خواهیم داشت که اگر این توافق صورت بگیرد خبر خوبی برای مردم جویبار خواهد بود.
 
وی بیان کرد: راه‌کار بلندمدت نیز این است که با راه‌اندازی زباله‌سوز ساری، زباله‌های شهرهای جویبار، کوهی خیل و فرح‌آباد نیز به آنجا انتقال پیدا کند و دیگر شهر جویبار معضلی به نام زباله نخواهد داشت.
 
شهردار جویبار در پایان خاطرنشان کرد: مشکل زباله شهر جویبار مربوط یک سال یا 5 سال اخیر نیست بلکه ما میراث دار دهه‌های گذشته هستیم و این معضل مختص شهر جویبار نیست بلکه کل استان با مشکل زباله درگیر هستند و امیدواریم تا دو سال آینده مشکل زباله جویبار حل شود.
 
در کنار مشکلاتی که زباله برای مجموعه شهرداری‌ها به وجود می‌آورد ولی موضوع بااهمیت بهداشت و محیط‌زیست یکی از موارد مهم و حساسی است که نمی‌شود به‌راحتی از آن گذشت. طبق نتایج علمی، دو نوع دفع زباله (سوزاندن و دفن) نیاز به تجهیزات دقیق، طراحی استاندارد و عملکرد کنترل آلودگی وجود دارد.
 
کسانی که در یک حومه شهری که اطراف محل دفن و سوزاندن زندگی می‌کنند به‌طور حتم مشکلات ناشی از بدبو شدن محیط در اطراف محل دفن و پایین آمدن کیفیت هوای محل وجود دارد بنابراین حتماً محیط باید تحت کنترل و محافظت قرار گیرد.
 
حداقل‌های مسائل بهداشتی در محل دپوی زباله جویبار باید رعایت شود
ناصر کیائی رئیس محیط‌زیست جویبار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: زمین فعلی دفن زباله شهر جویبار ضوابط استقرار زباله را ندارد ولی بااین‌وجود باید حداقل‌ها رعایت شود.
 
وی به ساماندهی زباله‌ها اشاره و عنوان کرد: با بیل مکانیکی، بولدوزر، خاک‌پاشی و آهک پاشی به‌صورت روزانه و بازچرخانی شیرابه حداقل‌های بهداشتی و زیست‌محیطی را رعایت کنیم تا کارخانه‌های زباله‌سوز شهرستان‌های هم‌جوار راه‌اندازی شود و این مشکلات نیز برطرف شود.
 
رئیس محیط‌زیست جویبار به این سؤال که آیا زمین فعلی ظرفیت زباله‌های شهر را دارد یا خیر پاسخ داد: این زمین دیگر ظرفیت پذیرش زباله را ندارد ولی فعلاً چاره‌ای نداریم و باید ساماندهی کنیم.
 
کیائی تأکید کرد: اداره محیط‌زیست هیچ مسئولیتی در انتخاب مکان برای دفن زباله را ندارد و پاسخگوی هیچ مرجعی در مورد انتخاب زمین نیست، فقط دارا بودن ضوابط زیست‌محیطی را می‌تواند ارزیابی کند.
 
بنابراین بر اساس گفته‌های شهردار جویبار امید آن می‌رود به‌زودی معضل زباله شهر رفع شود و با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی در جمع‌آوری و همچنین همکاری با کارخانه تفکیک زباله و انتقال زباله‌های جویبار به کارخانه  زباله‌سوز ساری پس از تکمیل در برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت این مشکل بزرگ شهروندان حل شود.

رسانه بلاغ برای پیگیری این مشکل تا به نتیجه رسیدن این برنامه‌های پیگیر این موضوع خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴