هفتم تیر، حادثه‌ای فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب؛

شهدای مازندران هفتم تیر، نماد غیرت در راه پاسداری از انقلاب

تاریخ انتشارشنبه ۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۴۲۹۵۶۹
4 تن از شهداى گرانقدر مازندران كه در بمب گذارى واقعه هفتم تير سال 1360 توسط منافقين در دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى به شهادت رسيده اند.
۰
plusresetminus
شهدای مازندران هفتم تیر، نماد غیرت در راه پاسداری از انقلاب
به گزارش بلاغ، تاریخ اگر نبود روایت‌ها و حکایت‌ها شاید قلم می‌خوردند. تاریخ را که خوب ورق بزنیم حوادثی می‌بینیم که قلب‌ها را تکان می‌دهند و امروز هفتم تیر یکی از همان تاریخ‌هایی است ما را به دفتر شهادت 72 شهید می‌رساند؛ 72 آلاله این سرزمین که بی‌رحمانه و ناجوانمردانه مورد ترور وحشیانه دست‌های آلوده منافقین کوردل زمان قرار گرفتند و آسمانی شدند. در آن جنایت تروریستی نام چهار شهید مازندرانی نیز خودنمایی می‌کند.

واقعه تروریستی هفتم تیر سال 1360 و بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی منجر به شهادت شدن دکتر بهشتی و 72  نفر شد که حجت‌الاسلام عبدالوهاب قاسمی، حجت‌الاسلام عبدالحسین اکبری، حجت‌الاسلام عمادالدین کریمی بیژنی نژاد و عباسعلی ناطق نوری شهدای مازندرانی این حادثه هستند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما گفت که شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی با شهادت خود بیداری و بصیرت را به ملت ایران هدیه کرد تا به مدد باور انقلابی خود، هر روز گام‌های استوارتری به سوی فتح قلۀ استقلال و آزادی بردارند.

حجت الاسلام یوسف یوسف پور افزود: تثبیت نظام اسلامی و تدوین قانون اساسی در سایه زحمات شهید بهشتی به ثمر نشست و بنابراین همه مدیران باید این شهید بزرگوار را الگوی خود قرار دهند.

وی با تاکید بر ضرورت تفسیر و تشریح ابعاد فاجعه تروریستی هفتم تیر ۱۳۶۰ و چگونگی ایستادگی مسئولان نظام در برابر این مساله از سوی دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، گفت: با گذشت ۳۸ سال از وقوع این حادثه در کشور نیاز است تا ابعاد این واقعه برای نسل‌های کنونی تشریح شود.

یوسف پور گفت: در حالی کشورهای مستکبر همچون آمریکا مدعی حمایت از حقوق بشر هستند که در طول تاریخ در بسیاری از مواقع مواردی از نقض این مسائل از سوی این کشور دیده شده است و همچنان ادامه دارد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران به اعمال نقض حقوق بشر آمریکا و کشتار مردم بیگناه اشاره کرد و ادامه داد: شلیک ناو آمریکایی به هواپیمای ایرباس ایران و کشته شدن جمعی از هموطنانمان بخشی از این نادیده گرفتن حقوق بشر است.

سردار عبداله ملکی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران نیز از تدوین کتاب شهدای هفت تیر استان مازندران خبر داد و گفت: در این کتاب به چهار تن از شهدای قوه قضاییه استان مازندران «عمادالدین کریمی»، ناطق نوری»، «عبدالحسین اکبری» و «عبدالوهاب قاسمی» پرداخته خواهد شد.


*4 شهيد گرانقدر هفتم تير استان مازندران

*شهيد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ عبد الوهاب قاسمى

 شهيد حاج شيخ عبد الوهاب قاسمى فرزند عزيزالله در تاريخ اول مهر ماه سال 1312 در روستاى لفورك از توابع شهرستان سوادکوه بدنيا آمد، پدرش روحانى بود و او علم حوزوى را از همانجا آغاز کرد و سپس در محضر اساتيد بزرگ تحصيل کرد تا به اجتهاد رسيد وى در خرداد در پى مبارزالت سياسى توسط ساواک دستگير و به خدمت اجبارى رفت و پس از مدتى بدليل ضعف بينايى از ناحيه چشم معاف گرديد. سخنرانى هاى پر حرارت و شور انگيز او هرگز از اذهان مردم سارى از ياد نخواهد رفت با شروع انتخابات مجلس وى بعنوان نماينده مردم اين شهر به مجلس شوراى اسلامى را يافت ايشان سرانجام در 7 تير سال 60 در کنار سيد مظلومان شهيد دكتر بهشتى و ياران با وفايش توسط منافقين کوردل به درجه رفيع شهادت رسيد.

*شهيد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمين عمادالدين کريمى بیژنی نژاد

 شهيد عماد الدين کريمى فرزند محمد  در تاريخ  دهم مرداد ماه سال  1311 در قريه کشکک در حوالى نوشهر بدنيا آمد، پدر بزرگوار ايشان يک روحانى شناخته شده در منطقه بود وى نقش مهمى درمبارزات سياسى داشته و چندين بار بدليل سخنرانى هايى برعليه رزيم ستم شاهى در مجامع مختلف توسط ساواک به ايشان تذکر داده شده است. پس از پيروزى انقلاب اسلامى و درجريان انتخابات بعنوان نماينده مردم نوشهر و چالوس به مجلس شوراى اسلامى راه يافت و سرانجام در هفتم تير سال در بمب گذارى منافقين کوردل در دفتر حزب جمهورى اسلامى در کنار شهيد دکتر بهشتى و يارانش به شهادت رسيد.

*شهيد گرانقدر عباسعلى ناطق نورى شهيد عباسعلى ناطق نورى

شهيد عباسعلى ناطق نورى فرزند ابوالقاسم در تاريخ پنجم مرداد ماه سال 1314 در در قريه اوزکلاى  شهرستان نور در يک خانواده روحانى بدنيا آمد، پس از اتمام دوران تحصيل علوم اسلامى شغل مکانيکى را انتخاب و در کنار آن تحصيل علوم اسلامى و قرآن مجيد را نزد پدربزرگوارشان فرا گرفت مقاطع مختلف زندگى را با تحمل سختى ها در مبارزات سياسى ومذهبى گذراند شرکت مستمر وى در جلسات مذهبى در تمام عمر از مهمترين کارهاى اين شهيد عزيز بوده است پس از انقلاب ايشان بعنوان نماينده مردم شهرستان نور در مجلس شوراى اسلامى انتخاب گرديد و سرانجام در هفتم تيرسال در دفتر حزب جمهورى اسلامى همراه شهيد بهشتى و 72 تن از شهداى گرانقدر توسط منافقان از خدا بى خبر به شهادت رسيدند.

*شهيد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمين عبد الحسين اکبرى

 شهيد عبد الحسين اکبرى فرزند محمدولى در دوم مهر ماه سال 1315 در يك خانواده مذهبى  در روستاى لاليم از توابع شهرستان سارى بدنيا آمد، دوران كودكى را در زادگاهش مشغول تحصيلات ابتدايى شد و با عشق و علاقه‌اى كه به شريعت اسلام و فقه آل محمد (ص) داشت براى تحصيل علوم دينى قدم در راه حوزه‌هاى علميه نهاد.
ابتدا در حوزه علميه كوهستان و در محضر آيت‌الله كوهستانى و سپس در حوزه علميه سارى مشغول فراگيرى علوم دينى شد. پس از تحصيلات مقدماتى به حوزه علميه مشهد مقدس مهاجرت نمود و ادبيات عرب، صرف و نحو، منطق، مبانى بيان و يك دوره فقه و اصول استدلالى را نزد اساتيد بزرگى همچون مرحوم آيت‌الله حاج شيخ هاشم قزوينى و مرحوم آيت‌الله ميلانى و ميرزا احمد مدرس فرا گرفت.
شهيد اكبرى در سال 1346 ه .ش براى تكميل تحصيلات و كسب معارف اسلامى عازم نجف اشرف شد و در حوزه علم و فقاهت در محضر حضرت امام خمينى(ره) زانوى ادب زد. او هم چنين در اين مدت از محضر آيات عظام حكيم، شاهرودى، خويى، بهره‌هاى فراوان برد.
شهيد اكبرى در پى تيرگى روابط ايران و عراق در سال 1351 پس از سال‌ها تلاش و كوشش وقفه ناپذير در كسب علوم اسلامى، به وطن بازگشت و به ارشاد و هدايت عامه به ويژه مردم استان مازندران پرداخت و مراجعت و مبارزات سياسى خود را برعليه رژيم استبداد داخلى و خارجى با انجام سخنرانى ها در محافل مختلف ادامه داد، شهيد اکبرى سرانجام درحادثه بمب گذارى در دفتر حزب جمهور اسلامى به درجه رفيع شهادت نائل شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع خانواده های شهدای این حادثه فرمودند : حادثه‌ی بزرگی همچون هفتم تیر که آیت‌الله بهشتی و جمعی از وزرا و نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و انقلابی به شهادت رسیدند، به‌طور طبیعی باید منجر به شکست انقلاب اسلامی می‌شد اما به برکت خون این شهدا، درست عکس آنچه که تصور می‌رفت اتفاق افتاد و بعد از این حادثه، ملت متحد شد و انقلاب در مسیر واقعی و صحیح خود قرار گرفت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴