مسکن دغدغه این روزهای خانواده‌های مازندرانی؛

رویای محال صاحب خانه‌شدن زیر سقف گرانی/افزایش 100 درصدی قیمت املاک

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۲۹۳۳۸
بازار داغ افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار گویی تمامی ندارد و حالا این روزها در کنار افزایش قیمت طلا، لوازم خانگی، خودرو و کالاهای اساسی، معضل مسکن به دغدغه اصلی خانواده‎های مازندرانی و به ویژه اقشار آسیب پذیر و زوج‌های جوان، تبدیل شده است.
۰
plusresetminus
رویای محال صاحب خانه‌شدن زیر سقف گرانی/افزایش 100 درصدی قیمت املاک
به گزارش بلاغ، بازار ساخت و ساز مسکن در سال‌های گذشته یکی از پر رونق‌ترین بازارها محسوب می‌شد؛ اما با فراگیر شدن رکود طی سال‌های اخیر به‌ویژه از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، شاهد کسادی در ساخت و ساز مسکن و به علاوه خالی ماندن بسیاری از واحدهای ساخته شده در سطح شهرهای استان هستیم.

کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بازار مسکن در کنار هم موجب شده تا واحدهای نیمه ساز فراوانی در محله های مختلف شهرهای استان وجود داشته باشد که نه سرمایه گذاران و معماران توان مالی برای اتمام آن را دارند و نه خریداری توانایی خرید این واحدها را دارد؛ البته در کنار این دو پیامد، معضل بیکاری کارگران ساختمانی را هم باید اضافه کنیم.

رویای محال صاحب خانه‌شدن زیر سقف گرانی

در وضع موجود از یک‌سو، رکود حاکم بر بازار اجازه نقد شدن سرمایه فعالان یا همان بساز بفروش‌ها را نمی‌دهد و از سویی دیگر، با افزایش تمایل مردم به خرید خانه‌های با عمر بالا و در نتیجه قیمت پایین‌تر، بازار فروش خانه‌های نوساز از رمق افتاده است.

بازار سرمایه چند ماهی است همه را شگفت‌زده کرده و در روزهایی که اقتصاد ایران دچار رکود تورمی و پس‌لرزه‌های کرونایی است، قیمت‌ها یکی پس از دیگری در بازار، رکورد شکنی می‌کند و هر روز گرانی‌ها، سر از یک بازار، در می‌آورد.

محمد عرب خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن در مرکز مازندران می‌گوید: در حال حاضر، باید بگوییم که دیگر قیمت‌ها به سقف ممکن رسیده است.

وی افزود: هر چند قیمت‌ها در بازار به بالاترین نرخ خود طی سالیان اخیر رسیده است و رکورد قیمتی خود را شکسته ایت اما از سویی دیگر، حجم معاملات مسکن و املاک تجاری بسیار پایین است.

افزایش 100 درصدی قیمت املاک در مرکز مازندران

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و 500 مشاور املاک در ساری، فرح‌آباد، سورک و کیاسر مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: قیمت ساختمان در سال‌جاری در مقایسه به سال گذشته در تمامی نقاط چند گانه مرکز استان، افزایشی 100 درصدی داشته است.

این فعال صنفی بازار املاک در مازندران که در گفت‌وگوی خبرنگار ما طی تیرماه سال گذشته قیمت هر متر زمین و ساختمان در کوی پیوندی و سلمان فارسی بالای 4 میلیون تومان، در منطقه نظیر طبرستان بالای 3 میلیون تومان و در جنوب شهر بین یک تا دو میلیون تومان عنوان کرده بود؛ در پاسخ به نرخ حال حاضر بازار مسکن در تیرماه سال‌جاری گفت: در حال حاضر، زمین‌های مسکونی در شهر ساری داریم که هم اکنون با نرخ متری 16 تا 18 میلیون در حال خرید و فروش است.

عرب خزائلی ادامه داد: قیمت زمین مسکونی در کوی پیوندی، توکل، مناطقی از بلوار خزر و بلوارها خیابان‌های لوکس مرکز زمین متری 16 تا 18 ملیون تومان و قیمت زمین در جنوب شهر و در پایین ترین میزان به متری 3 تا 4 میلیون تومان می‌رسد.

قیمت 72 میلیون تومانی هر متر مغازه در ساری!

وی عنوان کرد: قیمت زمین  و املاک تجاری نیز به همین نسبت روند افزایشی داشته است و به طور نمونه قیمت یک ملک تجاری حدود 32 متری در کوی پیوندی که مورد معامله قرار گرفته است، هر متری 72 میلیون تومان خرید و فروش شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران با اشاره به افزایش چشمگیر اجاره بها در مرکز مازندران، متذکر شد: قیمت اجاره بها و مسکن به یکدیگر وابسته است و روال به اینگونه بوده است که نرخ رهن یک ساختمان، یک‌چهارم قیمت خود ساختمان است و بر این اساس، وقتی قیمت ساختمان بالا می‌رود، سایر معاملات مرتبط با آن اعم از رهن و اجاره نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.

این فعال صنفی بازار املاک در مازندران اضافه کرد: اجاره بها نیز طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایشی 100 درصدی داشته است و قیمت‌ها واقعا دور از توان مالی متقاضیان است.

عرب خزائلی بیان کرد: رهن یک منزل مسکونی در مرکز مازندران به حدود متری یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده است؛ یعنی یک خانه 100 متری، بین 100 تا 120 میلیون تومان، رهن کامل آن است.

افزایش مصالح و دستمزد دلیل اصلی گرانی‌ها در بازار مسکن

وی تصریح کرد: علت اصلی این افزایش قیمت‌ها در کنار تورم موجود، متاثر از نرخ ارز، مصالح ساختمانی و دستمزدها است که قیمت‌ها را دستخوش روند صعودی می‌کند و نباید نادیده بگیریم که بازار املاک به بازار بورس، طلا، آهن، دلار و غیره وابسته است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران تاکید کرد: وقتی نرخ در این بازارها، بی ثبات است و تنش قیمتی در آن ادامه دار در حال اتفاق است، رشد بی رویه قیمت‌ها در بازار املاک، دور از انتظار نیست.

قیمت 5 میلیاردی ویلا در ساری!

این فعال صنفی بازار املاک در مازندران در خصوص آخرین وضعیت نرخ ویلاها در مرکز مازندران، پاسخ داد: قیمت ویلاها در مرکز مازندران بسته به موقعیت مکانی آن از متری 700 میلیون تومان آغاز و در برخی نقاط شهری و نزدیک ساحل قیمت ویلا به 4 تا 5 میلیارد تومان هم می‌رسد.

عرب خزائلی افزود: قیمت املاک مسکونی، تجاری و ویلاها در جاده فرح آباد ساری حد فاصل میدان خزر تا دریا، رشد فزاینده و افسار گسیخته‌ای پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به خریداران و متقاضیان بازار املاک در شرایط فعلی چیست؛ گفت: در حال حاضر، فقط زمان نظاره‌گر کردن است! هیچ قدمی نباید بر داشت؛ اما گمانه زنی‌ها حاکی از افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار املاک دارد و این به عقیده فعالان بازار املاک، حتمی است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران اذعان کرد: از آن‌جا که اخیرا ما افزایش قیمت سیمان و برخی مصالح ساختمانی را در بازار داشتیم، لذا این افزایش قیمت‌ها اثر خود را روی قیمت مسکن خواهد گذاشت و مطمئنا مجدد افزایش قیمت در این بازار را شاهد خواهیم بود.

این فعال صنفی بازار املاک در مازندران در خصوص نسبت فعلی بازار تقاضا به عرضه در بازار مسکن، اعلام کرد: در حال حاضر، عرضه بیشتر از تقاضا است، چرا که با افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار املاک و مسکن، قدرت خرید متقاضیان به شدت کاهش پیدا کرده است.

اخلاق در بازار از بین رفته است!

عرب خزائلی ادامه داد: ما در شرایط کنونی شاهد این هستیم که حتی افرادی که دو سال پیش ساختمان خود را تمام کردند و موفق به فروش نشدند، افزایش قیمت را در نرخ ساختمان لحاظ می‌کنند، و وقتی به آن‌ها می‌گوییم شما با مصالح گران امروز که ساختمان خود را نساخته‌اید، می‌گویند: « ما چاره‌ای جز این قیمت نداریم، چرا که اگر بخواهیم دوباره زمین بخریم و ساخت و ساز داشته باشیم، از پس هزینه‌ها بر نمی‌آییم.»

وی یادآور شد: متاسفانه جدا از تورم موجود و عوامل متعدد در افزایش قیمت املاک، اخلاق در بازار از بین رفته است و ما یادمان می‌آید که در گذشته، کسبه کالاهای قدیم خود را با نرخ قبلی به فروش می‌رساندند، اما دیگر چنین رسوماتی در بازار وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاور املاک مرکز مازندران، تاثیر دلالان در تنش‌های قیمتی بازار املاک را رد کرد و افزود: من مشاور املاک ترجیح می‌دهم هر سه ماه، یک قرارداد بنویسم، هر ماه، 3 قرارداد بنویسم و لذا در شرایط فعلی و با این قیمت‌ها، این اتفاق دیگر ممکن نیست و لذا دلالان و مشاور املاکی‌ها از افزایش قیمت‌ها نه تنها سودی نمی‌برند، بلکه متضرر می‌شوند.

این فعال صنفی بازار املاک در مازندران در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: نرخ کمیسیون مشاوران املاک، به سال 81 بر می‌گردد و هنوز با وجود سال‌ها، تغییری نکرده است و همین امر، موجب رخ دادن برخی بد اخلاقی‌ها در بازار املاک به همین موضوع بر می‌گردد و علیرغم در خواست چندین باره ما برای اصلاح نرخ کمیسیون و به صرفه شدن فعالیت قانونی برای املاکی‌ها و جلوگیری از برخی نرخ‌های نامتعارف، کمیسیون نظارت با این امر، موافقت نمی‌کند.

عرب خزائلی بیان کرد: واقعا در شرایط کنونی اگر یک املاکی بخواهد با کمیسیون قانونی، فعالیت کند، امورات زندگی‌اش نمی‌چرخد و باید در کنار نظارت، نسبت به اصلاح نرخ کمیسیون نیز گامی برداشته شود.

گرانی املاک، شهر و روستا نمی‌شناسد

باید به این نکته نیز اذعان کنیم که در کنار افزایش قیمت مسکن در شهرهای مازندران به خصوص از ماه‌های پایانی سال گذشته تاکنون، گرانی مسکن و املاک به روستاها نیز رسیده است.

بازار داغ افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار گویی تمامی ندارد و حالا این روزها در کنار افزایش قیمت طلا، لوازم خانگی، خودرو و کالاهای اساسی،  معضل مسکن به دغدغه اصلی خانواده‎های مازندرانی و به ویژه اقشار آسیب پذیر و زوج‌های جوان، تبدیل شده است.

از نگاهی دیگر، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بنگاه‌های مشاوران املاک تا ماه‌های ابتدایی سال گذشته، با کمبود خریدار مسکن و مازاد فروشنده روبه‌رو بودند و این موضوع، یک معضل دامنه‌دار و فرسایشی طی سالیان متوالی گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

در حالی‌که مشاوران املاک انتظار داشتند در ایام پایانی سال گذشته و با نزدیک شدن به آغاز سال جدید، بازار معاملات مسکن تکانی بخورد و رکود جای رونق رابگیرد، اما نوسانات قیمت ارز، بازار مسکن را هم دچار تنش کرد و وضع از آنی که بود هم بدتر شد.

البته این روزها با رسیدن دلار به مرز 21 هزار تومان و افزایش به یکباره آهن‌آلات، سیمان و سایر مصالح ساختمانی، بر آشفتگی بازار ساخت و ساز و معاملات مسکن بیشتر از گذشته دامن زده است و جهش‌های قیمتی در بازار املاک تجاری و مسکونی و همچنین اجاره‌بهای واحدهای خالی، متقاضیان این بازار را زمین‌گیر کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲