تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
کد مطلب : ۴۲۹۰۹۰
۰
plusresetminus
گرانی دلار ماحصل برجام و دولت تدبیر و امید است یا مجلس جدید؟!

به گزارش بلاغ، روزنامه شرق روز گذشته در گزارشی با عنوان «دغدغه‌های فضایی پارلمان [مجلس] یازدهم» نوشت: «قالیباف در نخستین نطق خود ابراز امیدواری کرده بود که مجلس جدید با سرلوحه قراردادن الگوی مدیریت جهادی بتواند در مسیر قانون‌گذاری شفاف در این حوزه مفید واقع شود. از همین باور و نگاه به مجلس می‌شد حدس زد که چه مسیری را طی خواهد کرد. تا جایی که واکنش مردم به جلسه یکشنبه، یکم تیرماه مجلس در نوع خود تأمل‌برانگیز بود.»

این گزارش در ادامه آورده است: «همان شبکه‌هایی که فیلترینگش دغدغه این روزهای مجلس اصولگرایان است. تعجب مردم از این بود که در روزهایی که سکه در حال ردکردن مرز هشت میلیون و دلار20 هزار تومان است، دغدغه‌های نمایندگان پارلمان، فضای مجازی و کشاندن وزیر ارتباطات به مجلس است! برخی به تعطیلی نیم‌ساعته مجلس برای خواندن نماز آیات هم طعنه زده بودند که «بله دلار 20 هزارتومانی نماز وحشت هم دارد». قالیباف رئیس‌مجلس با اشاره به اینکه فضای مجازی آلوده است، از وزیر ارتباطات خواسته که فضای مجازی را مانند صنعت خودرو کنترل کند. واکنش کاربران به این حرف قالیباف این بوده که آیا تصور می‌کنید توانسته‌‌اید صنعت خودرو را کنترل کنید که مشابه‌‌سازی می‌کنید؟ و با فرض اینکه توانسته باشید، چه شباهتی بین صنعت خودرو به‌عنوان یک کالای مصرفی و فضای مجازی به‌عنوان مسیر انتقال داده و تصویر و ارتباطات است؟»

این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب نوشته «واکنش مردم [بخوانید روزنامه‌های زنجیره‌ای و دنباله‌های آن در فضای مجازی] به جلسه یکشنبه، یکم تیرماه مجلس در نوع خود تأمل‌برانگیز بود.» اما مگر یکشنبه چه چیزی در مجلس رخ داده است؟!

روز یکشنبه گذشته وزیر ارتباطات به صحن علنی آمده بود و پیرامون این وزارتخانه به نمایندگان گزارش داد. این موضوع نیز در ادامه حضور وزرای دولت در مجلس رخ داد. در آغاز دوره مجلس وزرای دولت به ترتیب در صحن علنی حاضر می‌شوند و به نمایندگان گزارش می‌دهند. نکته تاسف‌آور اما این است که این روزنامه زنجیره‌ای امر واجب نماز آیات را به سخره گرفته است. به این روزنامه زنجیره‌ای باید یادآور شد که نماز آیات امر واجب است و گرانی دلار نیز بیش از آنکه به مجلس یازدهم مربوط باشد به برجام و دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان و مجلس دهم با اکثریت اصلاح‌طلب و حامیان دولت مربوط است.

نکته تاسف‌آور آن است که این روزنامه زنجیره‌ای پس از 4 سال از مجلس قبل با اکثریت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت نپرسیده بودند چرا دلار این قیمت است و حالا از مجلسی که هنوز درگیر مقدمات کارش است می‌خواهند که دلار و بازار خودرو و... همه را سامان دهد.

البته از جماعتی (روزنامه‌های اصلاح‌طلب) که علیه ولایت امیرالمومنین(ع) مطلب منتشر کرده‌اند و یا توهین نشریه شارلی ابدو را به ساحت رسول اکرم(ص) تیتر یک می‌کنند این‌گونه پرداختن به فریضه نماز آیات چندان دور از انتظار نیست.

ارگان دولت یا مغز بولتون؟
روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی نوشت: «ایران به واسطه برجام به کشوری قوی‌تر تبدیل شد و توان نظامی و امنیتی آن غنی‌تر شد.» شاید این مهم‌ترین گزاره کتاب جدید جان بولتون، مقام اخراجی دولت دونالد ترامپ باشد که تحت عنوان «در آن اتاق اتفاق افتاد» بارها به آن اشاره شده است... بولتون در کتاب خود توافق هسته‌ای و نارضایتی از ثمرات آن برای ایران را، دلیل موجهی جهت ساماندهی و هدایت حملات جریان‌های ضدایرانی برمی‌شمارد. او در جایی از این کتاب می‌گوید: «شیوه نگارش متن و مذاکره درباره برجام قابل قبول نبود و صرفا برای ایران سودمند بود؛ قابلیت اجرایی شدن و راستی‌آزمایی نداشت و از نظر طول دوره زمانی و فراگیری کافی نبود.»

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «بولتون در حالی به صراحت از نارضایتی جریان‌های پنهان قدرت در آمریکا و همپیمانان این کشور با برجام سخن گفته است که بال دیگر این جریان ضدایرانی، گروه‌های مخالف در ایران و گروه دلواپسانی بود که پس از برجام یکباره همه دستاوردهای آن را به طرفه‌العینی کتمان و آن را دستخوش تحریف و دگردیسی کردند و دولت را به واسطه این توافق در سیبل حملات دامنه‌دار خود قرار‌ دادند. توافقی که به باور اغلب صاحبنظران به رفع تحریم‌ها و بازگشت منابع مالی به کشور منتهی شد و در صورت مواجه نشدن با کارشکنی مخالفان می‌توانست کلید گشایش در زندگی همه اقشار و سطوح جامعه باشد. اما تندروهای داخلی به سیاق خارجی‌ها چنین نتیجه گرفتند که اگر دولت روحانی این مرحله سخت را با موفقیت پشت سر بگذارد، آنگاه احتمال قدرت‌یابی مخالفان به امری برگشت ناپذیر تبدیل خواهد شد. یا به تعبیر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری قربانی زیاده‌خواهی‌های دوسویه شد: «دلواپسانی عرب‌زبان و عبری‌زبان که به آمریکایی‌ها می‌گفتند چرا زیاد دادید و کم گرفتید و دلواپسانی فارسی زبان که به ایرانی‌ها می‌گفتند چرا کم گرفتید و زیاد دادید. هر دو طرف به ظاهر بسیار بیشتر می‌خواستند ولی در عمل هر دو بسیار کمتر به دست آوردند.»

روزنامه ایران ارگان دولت است یا مغز بولتون؟! اگر بولتون با تمایل زیاده‌خواهانه و خصمانه خود، توافق هسته‌ای را برای ایران سودمند می‌خواند، آیا ارگان دولت هم به همین سیاق باید مسئله را مطرح و تأیید کند و با این نگاه نا‌معتبر و بلاوجه موضوع را ببیند؟ ارگان دولت البته آگاه به مسئله است و می‌داند که اگر بولتون برجام را به نفع ایران می‌داند، از آن جهت است که وی با نگاه عداوت‌آمیز خود، ستانده‌های بیشتری از ایران شامل توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای در نظر داشته است. تغافل ارگان دولت و مدعیان اصلاحات از این واقعیت مسلم، توهین به ادراک و شعور مردم و تداوم بزک آمریکا و توافقی است که نشانه‌های مرگ مطلق آن مدت‌هاست پدیدار می‌شود که فقره اخیر آن، تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران بود. در چنین فضایی مضحک است که برجام‌بازان هنوز به فریبکاری خود ادامه می‌دهند.

مطلب دیگر اینکه، روزنامه دولتی ایران در حالی مدعی دستاوردهای برجام و رفع تحریم‌ها با برجام است که عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده و رئیس‌ ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرده بود که «تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده» و همچنین در ‌اندیشکده چتم‌هاوس انگلیس گفته بود: «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است.»

همنوایی مدعیان اصلاحات با ضد انقلاب درباره یک موسسه مشکوک
روزنامه اعتماد روز گذشته در یادداشتی به بهانه بازداشت تعدادی از مسئولان موسسه‌ای موسوم به جمعیت امام علی نوشت: «پس از هر بار سيل و زلزله و هر سال در شب‌هاي قدر معمولا نام جمعيت امام علي در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي مختلف بسيار تكرار شده است؛ با خبرهايي در مورد امدادرساني غذايي و آموزشي و رواني براي خانواده‌هاي نيازمند و حاشيه‌نشين و بر محور كودكان. اين نام اما يكشنبه شب شايد بيشتر از هر زمان ديگري در خبرها چرخيد؛ در خبرهاي مربوط به پلمب دفتر اين سازمان مردم‌نهاد و بازداشت شبانه موسس و دو عضو ديگر جمعيت.»

گفتنی است به دنبال افشاگری‌ها درباره ماهیت ضد‌اسلامی و ضد‌مردمی جمعیت موسوم به امام علی‌(ع) طی روزهای گذشته موسس و تعداد دیگری از مسئولان این جمعیت به‌ظاهر خیریه بازداشت شدند. این افراد در سال‌های اخیر با تشکیل موسسه‌ای خیریه و در پوشش اقدامات عام‌المنفعه اقدام به شبکه‌‌سازی برای نفوذ در سطوح مختلف افکارعمومی کرده است. وی و عوامل مرتبط با او با سوءاستفاده از عناوین مقدس در سایه اجرای برنامه‌های شبه فرهنگی- اجتماعی به ترویج فرهنگ التقاطی پرداخته است. از سوی دیگر موسس این جمعیت همراه با عوامل خود،‌ در طول سال‌های فعالیت موسسه مذکور علاوه‌بر همراهی با مراکز ضدایرانی به طرح ادعاهایی مانند مبارزه با تبعیض و همچنین مباحث حقوق‌بشری و مبارزه با فقر و معضلات اجتماعی پرداخته و با هدف تحت فشار قرار‌دادن کشور و ملت ایران اقدامات گسترده‌ای را علیه جامعه‌ی ایرانی رقم زده است. همچنین عناصر اصلی این موسسه علاوه‌بر توهین به مقدسات و ترویج تفکرات انحرافی ضد‌دینی با رسانه‌های معاند، بیگانه همکاری داشته و به ترویج ابتذال درون‌گروهی پرداخته‌اند. همچنین فعالیت‌های این افراد هیچ ارتباطی با برنامه‌های جاری و خیرخواهانه موسسه مذکور نداشته است.

نکته قابل تامل در این ماجرا آنجاست که رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی طی دو روز گذشته همنوا با رسانه‌های معاند و ضد‌انقلاب از جمله رادیو اسرائیل‌، صدای آمریکا، شبکه سعودی ایران اینترنشنال و.. به شیون و زاری برای بازداشت مسئولان این باند تبهکاری در پوشش امور خیریه پرداخته‌اند. بی‌آنکه از خود بپرسند که این رسانه‌های ضدایرانی که هدف از تشکیل‌شان فروپاشی ایران است و در این سال‌ها از هیچ حمایتی برای تشدید فشار و تحریم علیه ملت ایران فروگذار نکرده‌اند چرا باید برای بازداشت مسئولان یک موسسه به‌ظاهر خیریه‌، گریبان چاک کنند؟

بر اساس شاخص‌های اقتصادی،
اقتصاد ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد!

روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «گمشده‌ای به نام برابری» نوشت: «در شرایطی که تولید اقتصادی کاهش یافته و اشتغال هم ناقص است، درآمد سرانه کشور از سال 90 تا 98، 34 درصد کمتر شده است. قدرت خرید هر خانوار ایرانی در این مدت به یک سوم کاهش یافته است. مرکز پژوهش‌ها می‌نویسد اگر رشد اقتصادی سال‌های بعد از 99 به 8 درصد برسد به 6 سال زمان نیاز داریم تا به سطح درآمد سرانه در سال 90 باز گردد.»

در ادامه مطلب آمده است: «نکته دردآورتر اینکه با توجه به سهم بالاتر خوراکی‌ها در سبد هزینه خانوارها با درآمد کمتر، نرخ تورم بالاتر خوراکی و آشامیدنی‌ها در سال‌های اخیر، نشان دهنده بدتر شدن وضعیت معیشتی خانوارهای با درآمد کمتر است. نرخ تورم بالا در سال‌های اخیر به رشد قابل توجه خط فقر در کشور منجر شده است که در کنار کاهش قابل توجه درآمد سرانه به رشد نرخ فقر دامن زده است.»

سازندگی نوشته است: «روند صعودی ضریب جینی که از سال 90 به این سو ثبت شده، علامتی از اوضاع وخیم مجموعه عواملی است که به تحقق عدالت در جامعه می‌انجامد. اوضاع تولیدکننده و صادرکننده ایرانی خوب نیست. بدهی دولت رو به افزایش است و تورم می‌تازد. تورمی که ارزش دارایی‌های دهک‌های با درآمد بالای جامعه را بیشتر کرده و از قدرت خرید خانوارهای با درآمد پایین‌تر می‌کاهد. ضریب جینی سال 98، از ضریب جینی سال 97‌ اندکی نمره بهتری دارد اما دیگر شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، بیکاری، درآمد سرانه و اشتغال از وضعیت بحرانی اقتصاد ایران می‌گوید.»

مدعیان اصلاحات در حالی از رشد ضریب جینی، رشد تورم و خط فقر و عمیق‌تر شدن فاصله طبقانی سخن می‌گویند و اعلام می‌کنند که بر اساس شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، بیکاری، درآمد سرانه و اشتغال، اقتصاد ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد که خودشان از مسببان اصلی وضع موجود بودند. آن زمان که زلف همه مشکلات کشور را به برجام گره زدند و نگاه‌ها را به خارج دوختند هرگز فکر نمی‌کردند کارشان به اینجا برسد که مجبور شوند از دولتی که ماحصل حمایت‌های آنها بوده، عبور و اعلام برائت کنند! و با تیترهایی مانند «گمشده‌ای به نام برابری» بر عدالت ناموجود و درد و رنج مردم اشک تمساح بریزند.

حامیان وکیل‌الدوله‌ها در مجلس دهم
«نظارت بر دولت» را «مچ‌گیری» می‌نامند!

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«شعارهايي که نمايندگان مجلس يازدهم در راستاي حل مسائل اقتصادي و معيشتي مردم دادند عملا با آغاز مجلس يازدهم به حاشيه رفت. در آغاز به کار مجلس يازدهم عنوان شد که اين مجلس به دنبال مچ‌گيري نيست و به دنبال گفت‌وگو براي حل مشکلات کشور است. همگان بر اين باور هستند که دولت دوازدهم با بزرگ‌ترين چالش‌هاي چند سال اخير مواجه است. اين چالش‌ها هم در عرصه بين‌المللي و هم در عرصه داخلي پر‌تعداد بوده‌اند. شيوع کرونا نيز مزيد بر علت شد تا دولت با مشکلات بيشتري مواجه شود. هنوز کشور پس از چند ماه از اين بحران عبور نکرده است و پيش‌بيني‌ها نيز مبني بر اين است که در نيمه دوم سال اين بيماري مجددا اوج خواهد گرفت و قطعا مشکلات ديگري براي دولت ايجاد مي‌کند».

امانی در ادامه نوشت:«هر دولتي از پس حل مشکلات اين‌چنيني بر‌نمي‌آيد و بايد از اين منظر دولت روحاني را مورد توجه قرار‌داد که اجازه نداد شرايط کشور بحراني شود. ظاهرا مجلس پس از تشکيل و بعد از انتخاب روساي کميسيون‌ها، نشانه‌هايي از اين دارد که بيشتر جنبه سياسي دارد تا جنبه کاربردي. در اين شرايط سخت شاهد بوديم که مجلس يازدهم برخلاف اينکه مشکلات اقتصادي در کشور وجود دارد اما وزراي غيراقتصادي را به مجلس دعوت کردند و به نظر مي‌رسد اقتصاد کشور براي اين مجلس اهميتي ندارد و به نظر مي‌رسد برعکس به دنبال مچ‌گيري است».

طیف مدعی اصلاحات به طرق مختلف از پرداختن به عملکرد و کارنامه دولت روحانی طفره می‌رود. این در حالی است که بیش از هفت سال از آغاز به کار دولت سپری شده است. در سوی مقابل در شرایطی که تنها چند هفته از آغاز به‌کار مجلس یازدهم سپری شده، مدعیان اصلاحات به خط شده و کارنامه مجلس را ناموفق جلوه می‌دهند!

یکی از وظایف اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظارت بر عملکرد دولت است. اما حامیان وکیل‌الدوله‌ها در مجلس دهم، با تعابیری همچون «مچ گیری» و...در پی به حاشیه بردن این وظیفه مهم در مجلس یازدهم هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴