مبارزه با فساد و رانت‌خواری با ورود جدی دستگاه قضا؛

قضات در مسیر عدالت‌خواهی/ احیای حقوق عامه با رنگ و بوی عدالت

تاریخ انتشارسه شنبه ۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۴۲۸۹۲۸
بی‌اعتمادی که از مدت‌ها قبل هر روز سایه‌اش را بر سرمان بیشتر و سیاه‌تر می‌کرد، امروز با حضور آیت الله رئیسی رئیس دستگاه قضا بت‌ها شکسته شد و مردم این روز‌ها شاهد اراده جدی در برخورد با انواع مفاسد به ویژه زمین‌خواری‌ها، رانتخواری‌ها، دلالان و سودجویان هستند.
۰
plusresetminus
قضات در مسیر عدالت‌خواهی/ احیای حقوق عامه با رنگ و بوی عدالت
به گزارش بلاغ، همه ما از شنیدن اختلاس های میلیاردی، کلاهبرداری، اخاذی ها و مواردی مشابه به آن حالمان خراب می شود و حتی شاید در ساعت ها و روزها به آن فکر کنیم، اما این همه ماجرای اختلاس ها نیست، آنچه در پس خبرهای تلخ می شنویم فراتر از ناراحت شدن و حرص خوردن است، بله بی اعتمادی..

بی‌اعتمادی که از مدت‌ها قبل هر روز سایه‌اش را بر سرمان بیشتر و سیاه‌تر می‌کرد، امروز با حضور آیت الله رئیسی رئیس دستگاه قضا بت‌ها شکسته شد و کوزه‌گر خود به دام افتاد.

همه چیز از سه ماه  و یک سال قبل شروع شد، زمانی که رهبر معظم انقلاب در حکمی آیت الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد، پانزده ماهی که تحولات 10 ساله را در هم شکست و روزنه های امید را در جامعه پر فروغ تر کرد.
 
انتصابی با بوی رنسانس

ابراهیم محمدپور فعال اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به تحولات قوه قضائیه در سال گذشته گفت: با انتصاب آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به سمت ریاست دستگاه قضا، صدای تغییر و تحول در بدنه دستگاه قضا به صدا درامد و کارشناسان حوزه حقوق و قضا، این تغییرات را در راستای بهبود عملکرد دستگاه قضایی لازم بود و در نهایت منجربه این شد که نگاه امروز جامعه نسبت به دستگاه قضا تغییر كند و نگاه مثبتی شود.

وی با بیان عملکرد قوه قضائیه در جامعه، عنوان کرد: شرایط قضاوت در جامعه  به گونه ایی وضع شده كه جان و مال و ناموس مردم به دست افراد ناشایست نیفتد و حقوق فرد و جامعه فدای غرض ورزی ها و خواسته های شخصی یا گروهای سودجو و منحرف نشود.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: در همین راستا حضور قاضی عادل و شجاع در شهرستان ها می تواند نقطعه مثبتی بر عملکرد دستگاه قضا باشد.

وی ادامه داد: در این مدت حضور خود ثابت كرد، هیچگونه فساد، بی قانونی و بی عدالتی را بر نمی‌تابد و برای اجرای عدالت هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد، در صورت اثبات جرم برای افراد موسوم به دانه درشت و یقه سفید هم رسیدگی به اتهامات آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد و در صورت اثبات مجرمیت با قاطعیت بیشتری برخورد می‌کند .
 
ایستاده در مقابل فساد
 
محمدپور ایجاد امنیت پایدار را به واسطه قاطعیت عمل ریاست دادگاه این منطقه خواند و اظهار کرد: با ورود جدی دستگاه قضا از زمین خواری و کوه خواری به عنوان نمونه در منطقه لاریجان جلوگیری شد و از سویی با برخورد قاطع با ایجاد کنندگان رانت دست دلالان را کوتاه کرد.

 وی ایستادگی در مقابل فساد را باعث امید در جامعه خواند و تاکید کرد: جلوگیری از فساد اداری برخی مدیران از سودجو آنان جلوگیری کرد و با قاطعیت در برخورد با مفاسد اقتصادی ایستاد.

کارشناس حقوق و مشاوره حقوقی به عملکرد دستگاه قضا در عدالتخواهی تاکید کرد و افزود: قضات شهرستان ها نیز باید همان چیزی كه شعار رئیس دستگاه قضا بوده و هست و همه عدالتخواهان و مردم جامعه به دنبال آن هستند، باشند.

قضات در مسیر عدالتخواهی

وی نگاه جامعه به دستگاه قضا را مثبت خواند و اظهار کرد: مردم این روز‌ها شاهد اراده جدی رئیس قوه قضائیه در برخورد با انواع مفاسد به ویژه زمین خواری ها، رانتخواری ها، دلالان و سودجویان هستند، همانهایی كه امروزه با به خطر افتادن منافع خود برای تخریب چهرهای شجاع و پاكدست تلاش می کنند.

کارشناس حقوق مبارزه با فساد را نیازمند عزم ملی و اراده همگانی دانست و خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد و اجرای عدالت نیازمند قانون خوب، مجری توانمند و پاک دست و قاضی عادل و شجاع است، تا این ارکان دست به دست هم ندهند، موضوع مبارزه تمام و کمال اجرا نخواهد شد.

وی با تاکید سخن پیامبر اكرم (ص) عنوان کرد:وقتى خداوند براى قومى نیکى خواهد خردمندانشان را بر آنها فرمان روا سازد و دانشمندانشان میان آنها قضاوت کند و مال را به دست بخشندگان دهد، که ای سخن پیامبر تاثیر بسزای دستگاه قضا را در جامعه نشان می دهد.

 محمدپور خاطرنشان کرد:  بنابراین همه مردم و عدالتخواهان در مبارزه با فساد در كنار مسئولین عادل و شجاع میمانند و حمایت خواهند كرد و نباید فرزندان دلسوز سرزمین خود را از دست داد.

سونامی تغییر با رئیسی

علی عبداللهی کارشناس حقوق نیز با اشاره به طوفان برخواسته از حضور آیت الله رئیسی گفت: وقتی اجرای عدالت در راس امور می شود ، کارش زیرو رو کردن پروندهای اتهامی سنگین و مبارزه با اژدها خواهد بود.

وی با بیان اینکه نقش قوه قضائیه در ایجاد امنیت و ارامش در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست، عنوان کرد: اعتماد مهم ترین سرمایه ای است که به دریج و با عملکردی که اراد جامعه می بیندد بدست می آید، با وجود زمان کم حضور رئیس قوه قضائیه تمام اعتمادی که شاید بر اثر خبرهای که شنیده می شد کم شده بود را نه تنها برگرداند، بلکه بیش از پیش قدرت بخشید.

این کارشناس حقوق تصریح کرد: خبر اختلاس و بعد فرار  شخص مربوطه، اسیب جدی به اعتماد جامه باشد؛ چیزی که با مدیریت درست و نظارت تبدیل به فرصتی برای نقش آفرینی اواج امیدو اعتماد باشد؛ چیزی که رئیس قوه قضائیه به مهار آن پرداخت و از هدر رفت سرمایه( اعتماد) جلوگیری کرد.

*اطلاع رسانی و شفافیت در پرونده‌ها

وی اطلاع رسانی در قوه قضائیه را راهکاری موثر در تحقق عدالت قضائی خوند و افزود: با وجود حساسیت این موضوع اما تحول دیگری که در قوه قضائیه شکل گرفت، اطلاع رسانی و شفافیت پروندها ست، که می تواند ر ایجاد اثرات مطلوب در کلیت جامعه داشته باشد.

عبداللهی حضور آیت الله رئیسی را تحول بزرگی در قوه قضائیه خواند و بیان کرد: اصلاح ساختاری و محتوایی قوه قضائیه، احیای راههای ارتباطی با مردم و رسانه ها، طراحی سامانه ثبت اموال مسئولان، برخورد با فساد درون قوه قضائیه، انفصال از خدمت قضات متخلف از اداماتی بود که بعد از شروع به فعالیت اش آغاز رد.

وی از دیگر اقدامات رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد:رسیدگی به پرونده ابربدهکاران بانکی، برابری میان دیه زن و مرد از جمله فعالیت‌هایی است که نگاه جامعه را به قوه قضائیه مثبت کرده است و تحول عظیمی بر ساختار قوه قضائیه بوده است.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴