تاریخ انتشاردوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۲۸۶۴۳
شاید در چند سال اخیر مهم‌ترین تهدید بر خانواده‌ها مشکلی به نام طلاق بود، اتفاق شومی که بطن خانواده را نابود می‌کند؛ اما ازدواج سفید پای خود را فراتر از آسیب‌های اجتماعی گذاشته و به یک کابوس هولناک برای نهاد خانواده تبدیل شده است.
۰
plusresetminus
ازدواج سفید پیوند سیاه برای یک عمر/ کابوسی هولناک بر نهاد خانواده
به گزارش بلاغ، از جمله پدیده‌های خطرناکی که این روزها جامعه ما را تهدید کرده است، هم‌خانگی بدون ازدواج يا ازدواج سفيد است، پدیده‌ای که دختر و پسر و یا زن و مرد به عنوان هم‌خانه با یکدیگر زندگی می‌کنند بی آنکه میان آن‌ها پیوند رسمی ازدواج و رابطه زن و شوهری جریان داشته باشد؛ اتفاقي كه نه از نظر عرف و نه شرع براي خانواده قابل قبول نیست.

رواج این پدیده شوم زنگ هشداری برای جامعه به دلیل مخاطرات گسترده حقوقی، روانی و اجتماعی آن به صدا درآمده است که اگر توجه ویژه به آن نشود و خانواده ها را در خصوص تهدیدات و ویرانی های اجتماعی وفرهنگی آن اطلاع ندهیم تبعات بسیار خطرناک و جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

کابوسی برنهاد خانواده
شاید در چند سال اخیر مهم ترین تهدید بر خانواده ها مشکلی به نام طلاق بود، اتفاق شومی که بطن خانواده را نابود می کند؛ اما ازدواج سفید پای خود را فراتر از آسیب های اجتماعی گذاشته  و به یک کابوس هولناک برای نهاد خانواده تبدیل شده است.

 ازدواج سفید بعنوان تهدیدی انکار ناپذیر برای حذف کانون خانواده در ایران می باشد که باید با شفاف سازی و روشنگری در خصوص مخاطرات و پیامده ای این ازدواج شوم اجتماعی گام برداشت.
تهاجم فرهنگی، کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی، مشکلات اقتصادی، تنوع طلبی ، برخی قوانین دشوار و زائد عقد و طلاق می توانند زمینه ساز این پیوند سیاه باشند.

ازدواج سفید در آمریکا و با جنبش آزادی زن پدیدار شد؛ این جنبش که هدف اصلی آن ایجاد تغییر در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آمریکا و برای برقراری شرایط عادلانه و مساوی برای زنان شکل گرفت نتیجه ای جز رواج رفتارهای نابهنجار و بی بند و باری در پی نداشت که بعدها به انقلاب جنسی تعریف شد.

 برقراری ارتباطی خارج از ضوابط قانونی و معیارهای اخلاقی که یک مسیر میان‌بر برای افرادی ‌است، که به تعهد اجتماعی و شخصی که ازدواج لازم دارد تمایل ندارند و  در این ازدواج افراد به راحتی مسئولیت عملکرد خود را برعهده نمی  گیرند .

به نام آزادی به کام هرزگی

تبعات این پیوند سیاه برای بانوان فاجعه آمیز خواهد بود؛ چرا که هیچ تضمین و مسئولیتی برای دوطرف تعریف نشده است و مرد بدون هیچ ضرری و به دلخواه  می تواند رابطه را به هم بزند و چون برای بارداری های احتمالی هیچ پیش بینی صورت نگرفته بر میزان کودکان نامشروع و آمار سقط های غیرقانونی می افزاید.

عدم امنیت روانی برای طرفین که برای زن به دلیل ساختار خلقت مشکل آفرین تر است؛ میکروبی که تنها موجب آلودگی ذهن مردان و نابودی شخصیت و حرمت زنان می شود.

برنامه ریزی در جهت زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار و رفع مشکلات اقتصادی از یک سو و فرهنگ‌سازی و تشویق جوانان به ازدواج دائم و گسترش ازدواج آسان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی از سوی دیگر می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از این ویروس خانواده سوز داشته باشد.

این ازدواج که از منظر حقوقی جرم محسوب می شود از دید شرعی گناه بوده و همواره فرد با نوعی ترس و گناه از عواقب چنین رابطه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و از حمایت های اجتماعی برخودار نیست.

بهزاد نیاز آذری دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهران در تعریف ازدواج سفید گفت: این ازدواج که در غرب رایج است و به معنای هم‌باشی نیز شناخته می‌شود، پیوندی به مدت زمان نامعلوم بین دو فرد برقرار می‌شود که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است.

وی ادامه داد: در فرانسه به آن «Mariage blanc» نیز می گویند نوعی ازدواج که در آن، پیمان زناشویی به شکل قانونی بسته نمی شود اما دو نفر با هم ارتباط جنسی دارند. این نوع ازدواج با اهداف گوناگونی انجام می شود که هیچکدام جزو اهداف اصلی یک ازدواج واقعی نیست.

چرا ازدواج سفید
سارا جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به رواج ازدواج سفید گفت: عوامل اجتماعی فراوانی در شیوع ازدواج سپید به داخل کشور تاثیر دارند، عواملی که قبل از هرچیز زمینه های ازدواج شرعی را از بین میبرند و فرد جوان را به سمت این نوع ازدواج های غیر شرعی سوق میدهند.

وی ادامه داد: معمولاً با پایان تحصیلات در دوره متوسطه اکثر جوانان وارد دانشگاه می گردند و عده ای هم به تحصیل خود خاتمه داده و پس از گذران خدمت سربازی وارد محیط کار می شوند، در هردو مورد به اقتضا شرایط اکثراً مهاجرت می کنند، مهاجرت هایی از نوع تحصیلی و شغلی؛ پس از این مهاجرت های فردی بدیهی است در اولین اقدام فرد به فکر سرپناهی برای خود می باشد، در اولین گام یک خانه مجردی برای خود تهیه میکند و بدین ترتیب زمینه برای افزایش خانه های مجردی فراهم می گردد.

این کارشناس اجتماعی اقدامات دولت در زمینه حمایت از جوانان و در جهت کاهش سن ازدواج را اقداماتی قابل نقد دانست و افزود: حمایت از جوانان منوط به تامین شغل، مسکن، هزینه های ازدواج و وام های با درصد پایین و زودپرداخت می باشد، که همه اینها زیرساخت ها و اقتصاد فعالی را می طلبد، بدیهی است شرایط اقتصادی که زمینه ازدواج سپید را در کشور فراهم میکند به اقدامات دولت در این زمینه برمیگردد.

وی از عوامل دیگری در کاهش ازدواج مشروع دخیل هستند، بیان کرد: فاصله بین فقیر و غنی که این مورد هم به خصوص در ایران یکی دیگر از عوامل شیوع ازدواج سپید است، دولت ها نقش محوری در کاهش این فاصله دارند و جنبه حمایتی دولت می تواند در این زمینه هم ظهور یابد.

جهانگیری ادامه داد:همچنین رفع دغدغه‌های جوانان زمان بر است و آن ‌را نمی‌توان به سرعت حل کرد، ولی می‌توان آن‌ را مدیریت کرد، دستیابی به شغل مناسب بر اساس توانمندی‌های فردی شاید در مدت کوتاه امکان پذیر نباشد، اما نباید برای رسیدن به شغل مورد علاقه و مناسب بیکار نشست.

ازدواج سفید، روزگاری سیاه
این کارشناس اجتماعی با بیان تبعات ازدواج سفید، عنوان کرد: فرزندان حاصل از چنین ازدواجی بیشترین لطمه را متحمل می‌شود، چراکه چنین ازدواجی ثبت نمی‌شود و سرنوشت آنان پس از تولد مشخص نیست، بارداری‌های ناخواسته و عوارض بهداشتی ناشی از سقط جنین غیرقانونی از تبعات دیگر ازدواج سپبد است.

وی ادامه داد:چنین رابطه‌ای موجب کاهش فرزندآوری می‌شود، علاوه بر آن سطح زندگی افراد تغییر می‌کند و خلاء روانی برای دختر را در پی دارد و ممکن است حتی شانس مادر شدن او را کاهش دهد و حتی به آسیب‌هایی مانند اعتیاد سوق پیدا کنند این در حالیست که مردان در صورت ترک چنین رابطه‌ای کمتر آسیب خواهند دید.

 جهانگیری تصریح کرد:در چنین ازدواج‌هایی امکان دارد که یکی از طرفین هر لحظه نسبت به ادامه این رابطه اظهار بی‌میلی کند و این امر موجب وارد شدن صدمات روحی قابل توجهی به طرف مقابل به ویژه زنان می‌شود؛ چراکه آنان بر حسب طبیعت خود دوست دارند روی فردی سرمایه‌گذاری عاطفی کنند که این فرد از ارزش لازم برخوردار باشد همچنین رابطه «هم‌باشی» در ایران نه از سوی خانواده و نه نهادهای اجتماعی پذیرفته نمی‌شود، بنابراین می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

ازدواج حرام

افتخار برزگر ابراهیمی کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه پدیده ازدواج سفید واقعیتی انکار ناپذیراست گفت: بخصوص در قشر دانشجو با آن بسیار مواجهه می شویم، این نوع ازدواج و چالشهای موجود در آن ذهن تعدادی از افراد جامعه رابه خود مشغول نموده که نشان از پر رنگ شدن آن می باشد.

وی با بیان اینکه این زندگی مشترک که با الگو برداری ناصحیح از کشورهای غربی رواج یافته و قانونی است ، عنوان کرد:اما به دلیل عدم ایجاد محرومیت از طریق عقد دائم یا موقت، عدم ثبت واقعه عقد ازدواج، وجود داشتن رابطه زنا و روابط نامشروع در کشورمان غیر قانونی می باشد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: این نوع ازدواج از موارد معصیت است که ظاهری فریبنده دارد یعنی طرفین با صرف علاقه و بدون خواندن صیغه، بین خود علقه پیوند ایجاد می کنند و صرف رابطه قلبی را کافی می دانند ولی همان طور که بارها در دین مان تاکید شده یکی از سنت های موکد پیامبر ص ازدواج است .

وی تصریح کرد: از نظر تمام مراجع ازدواج سفید جایز نیست و بدون شک رضایت به تنهایی کافی نخواهد بود و چنین ارتباطی ،ارتباط نامشروع می باشد و نباید نام آن را خواه سفید یا سیاه، ازدواج گذاشت.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: از نظر احکام شرع ازدواج دختر باکره موقت و یا دائم بدون کسب اجازه ولی جایز نبوده و ازدواج باطل خواهد بود.

وی ادامه داد: طیف وسیعی از سازمانها و نهادها می‌توانند در این زمینه مشارکت کنند. از رسانه‌های جمعی که بیشترین مخاطبان را دارند گرفته تا پایگاه‌های مردمی شهرداری در محلات مختلف مانند سراهای محله، این سازمان‌ها می‌توانند آموزش مهارت‌های خانواده به والدین را در فهرست برنامه‌های آموزشی خود قرار دهند.

ترویج روز افزون بی بند و باری و فساد و فحشا در جامعه، افزایش فرار زنان و دختران از خانه و ناگزیری این افراد برای زندگی مشترک غیر شرعی با افراد معتاد مجرمان با سابقه افراد شرور،  بی بندو بار و لا ابالی، بالا بودن آمار طلاق زوجین و تمایل دختران جوان به زندگی مستقل پس از جدایی و طلاق، عدم تمایل زنان و دختران مطلقه پس از طلاق برای شروع یک زندگی و رابطه سالم و رسمی دیگر، ترس از سختی جدایی قانونی در آینده و گرایش آنان به ازداج سفید و رهایی از مشکلات ازدواج و طلاق رسمی ، بالا رفتن سن ازدواج در جامعه و بی انگیزگی جوانان نسبت به ازدواج، سنگین بودن هزینه ازدواج در کشور، عدم حمایت خانواده ها از فرزندان پس از جدایی، سخت گیریر خانواده ها نسبت به دختر مطلقه و ایجاد فضای نامناسب و خفقان برای زندگی آنها زمینه ایجاد این نوع زندگی مشترک را فراهم می کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
این کارشناس مذهبی نمیدونه وام ازدواج به چه سختی و با چه سودی به جوانها میدن و ماهی چقد باید پس بدن .. به فکر معیشت مردم باشید بقیه مشکلات حل میشه
سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰