تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
کد مطلب : ۴۲۸۰۹۰
پرورش گل و گیاه زینتی ارزآور بوده علاوه بر درآمدبالای اقتصادی آرامش خاصی به روح و روان انسان می بخشدبا برنامه ریزی در این صنعت می توان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان جویایی کارتحصیل کرده بخش کشاورزی را مهیا کرد.
۰
plusresetminus
رایحه خوش اقتصاد مقاومتی/ورود اقتصادی روستاها به پرورش گل و گیاه زینتی
به گزارش بلاغ، در پیشینه ما توجه و علاقه خاصی نسبت به گل و تقدیم دسته گل وجود  دارد ،که یکی از  قدیمی ترین سندها در این رابطه به گل و غنچه‌های دست داریوش در سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید است ،که بیشتر از دوهزار و 500 سال قدمت دارد.

البته تقدیم گل در ایران قدمت طولانی تری دارد به قدری است که نمی‌توان به‌طور مشخص و دقیق، مبداء آن را یافت ،پس از اسلام نیز گل و دسته گل حرمت و اعتبار خود را نه‌تنها نزد مردم حفظ کرد، بلکه ارجمندتر نیز شد و این آیین از ایران به اروپا سرایت کرد و امروزه بعنوان یک رسم در اروپا قرار گرفت.

مصرف گل در هر کشوری نشان از رفاه و شادابی در آن جامعه است ، جامعه ای که مردمان احساس خوبی نسبت به هم دارند واین حس را با هدیه دادن گل به هم اشاعه می دهند و در اینجا باید یادآور شویم که سرانه مصرف گل در اروپا 80 تا 100 شاخه است و در کشوری چون هلند به 150 شاخه نیز می رسد ،اما  سرانه مصرف گل در ایران در حالت خیلی خوشبینانه به 10 شاخه نیز نمی رسد.

لبخندی که بعد از تقدیم گل بدست می آید و یا محیطی که در آن گل  و گیاه وجود دارد ، باعث نفوذ  رفتارهای مثبت و تغییر رفتارهای منفی  و افسردگی می شود ؛ قدرت انرژی و احساسی که یک گل ،بعنوان یک موجود زنده به انسان منتقل می کند قطعا در گل های مصنوعی وجود  نخواهند داشت. 

جدای از ارتباط روحی  که با گل خواهیم داشت ،پرورش گل می تواند یکی از استوانه های اقتصاد مقاومتی باشد ،چرا که پرورش گل و گیاه در ایران امری بومی است و ظرفیت های زیادی دارد که می تواند به راحتی به رونق اقتصادی کمک کند و از دغدغه های معیشتی مردم بکاهد.
 
صنعتی که سالانه در دنیا بالای 20 میلیارد دلار گردش مالی دارد، چرا کشورمان از آن سهم اندکی داشته باشد در حالی که پتانسیل و ظرفیت بالای در این خصوص دارد و توجه به این صنعت ،کمک به اشتغال کارگر و کشاورز ایرانی و روند خوبی در چرخه اقتصادی است و کمک به سر پا نگهداشتن یک حرفه ملی می باشد.

گل‌ها و گیاهان زینتی از تولد تا مرگ انسان در مراسم‌های مختلف چون شادی و عزا مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به استقبال عموم مردم از این گیاهان زینتی در مناسبت های مختلف، پرورش آن توجیه اقتصادی دارد.
 
مازندران باتوجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی دارای شرایط بسیار مناسبی به‌منظور تولید و پرورش گیاهان زینتی است و با توسعه این صنعت می‌توان رونق اقتصادی را در استان مهیا کرد.
 
با تولید گیاهان زینتی می‌توان زمینه اشتغال جوانان تحصیل کرده اما بیکار و جویای کار را مهیا و همچنین از وابستگی دولت و جامعه به درآمدهای نفتی جلوگیری کرد. گل و گیاه هم باعث آرامش روح و روان انسان شده و هم درآمدی به قیمت چاه‌های نفت برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.
 
محدثه عباسپور کارآفرین آملی در گفتگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به  پرورش گل و گیاهان زینتی در مازندران گفت: در چند سالی که پرورش گل و گیاه زینتی وارد اقتصاد روستاها شده است، توانسته در زندگی اهالی روستا تاثیر به سزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر در تولید گل و گیاه زینتی موفقیت های چشم  گیری داشتیم، عنوان کرد: ابتدا برای تهیه گل وگیاه به عباس آباد یا محلات مراجعه میکردیم، اما امروزه این دو تا شهر برای خرید به اینجا می آیند.

این کارآفرین تصریح کرد: روشی که ما برای این تولید استفاده کردیم به این صورت بوده است که در ابتدا شرایط بازار و  درخواست گلهای جدید از طریق پیج ها و تقاضا دقت کردیم و از این رو با توجه به سلیقه جامعه  جدیدترین ها و پرمتقاضی ترین ها را برای گلخانه استفاده کردیم که بازار خوبی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: مثلا از گل زاموفیلیا توانستیم در یک سال در یک فضای ۲۰ متری از گلخانه حدودا ۸۰ میلیون فروش داشته باشیم.

عباسپور به روز بودن را شرط اصلی در بازار فروش گل و گیاه خواند و اذعان کرد: برای تولید گل و گیاه سنجیده عمل کردن مهم و اساسی است، اینکه با شرایط بازار کاملا آگاهی و هماهنگ باشید؛ در غیر اینصورت به مشکل خواهید خورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر علمی گل و گیاه در منزل با گرفتن انرژی منفی اتاق و تولید اکسیژن نقش مستقیم برای اهالی خونه دارد که هیچ ابزاری در منزل این کارایی را نخواهد داشت.

امیدواریم مسئولان امر با توجه به ظرفیت های بالای تولید در استان و تهدیدات و تحریم ها دشمنان، از تولیدکنندگان مازندران حمایت های  لازم مهیا کنند و حمایت از تولید کننده در حد حرف باقی نماند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴