تاریخ انتشارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۲۷۵۳۸
نماینده‌های این دوره مجلس دارای ویژگی خاص خود هستند که ناشی از غلبه دوره اولی‌ها بر باسابقه‌هاست و همین ویژگی باعث شده تا نماینده‌های جدید مورد طمع‌ورزی فرصت‌طلبان قرار گیرند که اگر آلوده بازی‌های این عوامل قرار گیرند، دیگر نمی‌توانند باصلابت به وظائف انقلابی خود عمل کنند.
۰
plusresetminus
لطفاً نماینده‌های مساله‌دار نخوانند/ توفیق 4 ساله در گرو دقت روزهای نخست
به گزارش بلاغ، یازدهمین منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی، که محصول دوره رنج و دشواری مردم در اثر ارتباط فوق‌العاده نزدیک مجلس دهم با دولت و اراده عمومی بر تغییر کامل نمایندگان خود هستند، بشدت مورد مطالبه‌گری جامعه و نیازمند حرکت‌های انقلابی در استیفای حقوق ملت می‌باشند.

اگر چنین نشود، می‌شود مجلس نهم و دهم که مجلس برای تامین نظر دولت، وظیفه نظارتی خود را در بسیاری از مصادیق تعطیل کرد و حتی در بخش قانونگذاری نیز اغلب با جلب رضایت دولت، ناچار به نادیده انگاری نظر و منافع مردم می‌شد.

از سوی دیگر نیز، دولت با تامین نظر اغلب نماینده‌ها و جلب منافع آنان اعم از منافع شخصی یا مربوط به حوزه انتخابیه، نماینده‌ها را نمک گیر وزارتخانه‌ها می‌کرد تا این ارفاقات پاداشی باشد در قبال سکوت آنان در بویژه بخش نظارت و مطالبه‌گری.

نماینده مسلط به وظایف خود باشد
غلام محسنی، شهروند مازندرانی و دانشجوی کارشناسی ارشد، مجلس دهم را مجلسی کم کار در استنطاق از دولت برشمرد و به خبرنگار بلاغ گفت: واقعا اگر هر یک از سه قوه کشور کار خود را به نحو شایسته انجام دهند و از روحیه تعامل در راستای حقوق مردم برخوردار باشند، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید که قابل حل نباشد.

وی با اشاره به اینکه خروج هریک از قوا از وظائف و ماموریت‌های خود و عدول از امانت و اخلاص و محافظت از منافع عمومی و مصالح نظام، منشا انحراف و فساد می‌شود، اضافه کرد: هریک از سه قوای کشور براساس تصریح قانون اساسی، موظف به انجام وظیفه خود هستند و حق ندارند برای تامین رضایت قوه دیگر، قسمتی از وظائف خود را انجام ندهند. بطور کلی این استنباط غلطی از تعامل است که در گذشته وجود داشت و نماینده‌ای فکر می‌کرد کوتاه آمدن در قبال انجام وظیفه، کاستن از حجم تنش بین مجلس و دولت است.

نماینده حق عدول از وظائف خود را به هیچ وجه ندارد
این دانشجو، وجه تعامل بین قوا را قانون اساسی و تامین حقوق ملت و حفظ منافع کشور ذکر کرد و یادآور شد: به نظر می‌رسد استدلال برخی نمایندگان در عقب‌نشینی از وظائف خود ریشه در جای دیگر دارد. نماینده‌ای که برای گرفتن امتیاز از دولت برای حوزه انتخابیه خود و یا یک یا چند موکل خود، از وظیفه نظارت و پرسشگری خود کوتاه می‌آید، وارد مسیری انحرافی شده که انتهای این مسیر، وکیل‌الدوله شدن است.

رشید حسنی‌تبار، کارشناس حقوقی، در تبیین علت محافظه‌کاری نماینده مجلس می‌گوید: وقتی کسی با طرح شعارهای خارج از اختیار قانونی خود هنگام انتخابات ناچار می‌شود رو بیاندازد پیش این مسئول دولتی یا آن وزیر و مدیرکل و استاندار، نتیجه این می‌شود بجای آنکه این نماینده مجلس مطالبه حقوق ملت در چهارچوب وظائف خود بکند، این وظیفه مهم خود را تعطیل و یا تشریفاتی کند تا نکند از گرفتن آن امتیازاتی که مربوط به وعده‌های خارج از اختیاراتش است، باز بماند.

شفافیت، عاملی موثر مصونیت از انحراف
وی عدم شفافیت آراء در مجلس را عامل تشدید انحراف نماینده ذکر کرد و گفت: نمایندگان در حال حاضر بدلیل مخفی بودن آراءشان، در قبال آراء خود مسئول نبوده و پاسخگو نیز نیستند و چه بسا در زبان با مردم همراهی کنند و در هنگام رأی دادن، نظر صاحبان قدرت را تامین و مردم خود را قربانی منافع گروه خاص کنند. 

 سمانه صالح‌طبری، فعال اجتماعی، در همین زمینه می‌گوید:مردم حق دارند بدانند اگر مجلس خانه ملت است و نمایندگان، وکیل آنها که باید در راستای منافع مردم و کشور گام بردارند پس این همه سرودست شکستن، هزینه‌های تبلیغاتی و باندبازی‌ها فقط برای تصاحب صندلی بهارستان برای چیست؟. این شیفتگان خدمت، بعد از رای چگونه رفتار می‌کنند؟. شفافیت آرا، قدم اول در مسیر مبارزه با فساد است، فساد که با پنهان‌کاری می‌تواند در بین صندلی‌های نمایندگان بچرخد و چرخ مجلس را از کار بیندازد. 

وی اضافه کرد: تعارض منافع، تقدم منافع شخصی و مجلسی، رانت و ویژه‌خواری در مسائل اقتصادی، تبانی و فساد در استیضاح و سوال از مسئولین اجرائی و … در نبود شفافیت می‌تواند دستاورد مجلس شود و فساد که سوءاستفاده از کالاها و امکانات دولتی و مردمی توسط مسئولین برای بهره‌گیری شخصی است به امری عادی بدل شود تا اعتماد مردم به نهادهای حکومتی رنگ ببازد. در چنین ساختار معیوبی در می‌یابیم سخن امام خمینی(ره) را که فرمودند ” مجلس خوب همه چیز را خوب می‌کند و مجلس بد، همه چیز را بد!”

وی با بیان اینکه شفافیت باید دیوارهای بلند مجلس را فرو بریزد و مجلسی شیشه‌ای بسازد و کارها در معرض نگاه و قضاوت عموم قرار داشته باشد، یادآور شد: حضور و غیاب، میزان اموال و دارایی و آرای نمایندگان باید همواره مشخص باشد و این موارد باید در معرض رسانه‌ها و افکار عمومی قرار بگیرد. نگاه نمایندگان باید اصلاح شود تا بدانند مشروعیت‌شان به رای مردم است و این مردم باید بر رفتار و گفتارشان نظارت داشته باشند.

دخالت در انتصابات، سرآغاز انحراف
در هیچ جای قوانین دیده نمی‌شود که نمایندگان مجلس را در انتصابات دستگاه‌های اجرایی صاحب حق بداند و از وظائف نماینده، دخالت در انتصابات را ذکر کرده باشد.

استقلال قوا از یکدیگر، یکی از مصادیق خود را در این مورد می‌یابد که مسئولان دولت حق دخالت در انتخابات به نفع یا زیان کاندیدایی را ندارند و روی دیگر بیان این مطلب، عدم دخالت نمایندگان مجلس در انتخاب مسئولان دستگاه‌های اجرایی بویژه دولتی است.

غلامحسین زرگریان، کارمند بازنشسته، از مشاهدات خود در دخالت برخی نمایندگان در انتصابات و کوتاه آمدن همان نماینده در قبال وزارتخانه‌ای که در انتصاب، نظر نماینده را تامین کرده بود،

چینش مهره برای انتخابات بعدی
می‌گوید. وی می‌افزاید: نماینده‌ای که از همان ابتداء نمایندگی با رایزنی و یا اعمال فشار سعی دارد افراد خاصی را در مناصب مسئولیتی بنشاند، می‌توان این رفتار او را یا پاداش خدمت انتخابات به افرادی دانست که با وعده پای کار تبلیغ برای این نماینده آمده بودند، و یا بحساب دور بعد انتخابات گذارد که این نماینده برای دوره بعدی مجلس در حال چیدن مهره‌های خود برای موفقیت و راهیابی مجدد به مجلس است.

این بازنشسته به حوزه انتخابیه و شهرستان خود در مازندران اشاره می‌کند و می‌گوید: در شهرستان ما، نماینده قبلی با استاندار درگیر حفظ فرماندار کنونی بود و استاندار هرچه می‌کرد که این فرماندار را عوض کند، نماینده قبلی نمی‌گذاشت. در حال حاضر که دیگر آن نماینده نیست، استاندار می‌خواهد فرماندار مورد نظر خود را بگذارد که نماینده فعلی (نماینده دوره یازدهم مجلس) نباید اقدام به تغییر فرماندار کند که این تعویض از سوی استاندار به حساب او گذارده نشود. این حالت بر حسب ظاهر در چند شهرستان دیگر هم وجود دارد که اگر نمایندگان جدید این حوزه‌های انتخابیه در مازندران موچک‌ترین دخالتی انجام دهند، فرمانداران جدید، که منتخب سلیقه خاص استاندار خواهند بود، به پای این نماینده‌ها نوشته خواهن شد و منتی نیز روی آنها گذارده خواهد شد.

دفاتر و لزوم دقت در انتخاب مرتبطین با دفاتر نمایندگان
فهیمه مصطفوی، دانشجوی رشته اقتصاد، رمز موفقیت نماینده مجلس را در برخورداری از دفتری متفکر با سعه صدر بالا و دارای طهارت فکری و مالی و ستیزنده با آلودگی در همه عرصه‌ها دانست و گفت: نماینده‌های جدید مازندران در مجلس شورای اسلامی، که الحمدلله تازه نفس و با انرژی هستند، از همین نخستین باید بشدت مراقب دفتر و افراد فعال در آن باشند تا نکند بتدریج  دچار انحراف و بدنامی شوند. از موضع‌گیری شتاب‌زده بپرهیزند و در بازدید از مناطق و دیدار با مردم، قول‌های خارج از توان و اختیار قانونی خود ندهند که بعدها جمع کردن این امور برای‌شان هزینه‌زا نشود.

وی با توصیه استفاده از نیروهای پاک‌دست و بی توقع و با تقوا و دارای بینش و تحلیل از سوی نماینده‌ها و استفاده از ظرفیت مشاوران امین و حفیظ، کانالیزه شدن نماینده و فاصله گرفتن از توده‌های مردم و دورخوردن توسط جریان‌های قدرتمند زر و زور و تزویر را، که امروز خلاصه شده روی انسان‌های مرفه بی‌درد و اهل معامله و زدوبند، خطر جدی برای نماینده توصیف کرد و گفت: دوره نمایندگی بسرعت سپری می‌شود و اگر نماینده برای خود برنامه دقیق در تمشیت امور روزانه نداشته باشد، دچار روزمرگی و زوال وقت می‌شود و تا چشم بهم بزند، می‌بیند دوره نمایندگی‌اش سپری شده و او نمی‌تواند افکار عمومی و مقدم بر همه، خداوند را راضی و خرسند بیابد.

توصیه‌ای کوتاه و راهبردی
حسین زرباف، محقق و پژوهشگر مسائل اجتماعی، نمایندگی مجلس را پرخطرتر از مناصب و مسئولیت‌های دیگر دانست و گفت: هرچند هر منصب و مسئولیتی تهدیدات و مخاطرات خاص خودش را دارد، اما نمایندگی مجلس شورای اسلامی بدلیل جایگاه خطیر و تاثیرگزارش بر سرنوشت کشور، از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. همه جریان‌ها در عرصه‌های مختلف سعی بر نزدیکی به تمایندگان برای جلب نظر آنها را دارند. در این ارتباطات، برخی در دلربایی‌ها نمایندگان را آلوده به رانت و امکانات و اعتبارات می‌کنند که در خوشبینانه‌ترین شرائط باید گفت که مثلاً دولت برای تامین نظر نماینده جهت برآورده ساختن نظر دولت در مجلس، اعتبار و یا پروژه و یا وعده خوبی برای حوزه انتخابیه نماینده در اختیار او قرار می‌دهد که این یعنی خروج نماینده از ریل سلامت و ورود او به وادی انحراف و سپس نابودی.

وی در ادامه افزود: در کمال پوزش و تواضع به محضر نماینده‌های دوره یازدهم مجلس عرض می‌کنم که علی‌الدوام و لحظه به لحظه ارتباط خود با خداوند، ائمه طاهرین و شهداء را در اطاعت محض از ولی امر مسلمین را حفظ کنند و هر ارتباطی که با آنان برقرار می‌شود را امتحان و آزمون الهی تلقی کنند که نمایندگی مردم در مجلس یعنی تهذیب دائمی نفس و دوری جستن از چرب و شیرین دنیا؛ چرا که بقول شاعر معال اندیش: سرچشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گذشتن به پیل.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷