گزارش بلاغ از حال ناخوش این روزهای رستوران‌ها و تالارها در مازندران؛

حمایت‌ در حد شعار!

تاریخ انتشارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۴۲۷۲۰۳
نزدیک به 4 ماه از تعطیلی و عدم فعالیت رستوران و تالارداران در مازندران می‌گذرد و جدا از تعدیل بیش از 50 درصدی کارگران شاغل در این صنف، بسیاری از فعالان این مجموعه‌ها نیز در خطر ورشکستگی قرار دارند.
۰
plusresetminus
حمایت‌ در حد شعار!
به گزارش بلاغ، دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌ها پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل عدم استقبال مشتریان دچار ضرر و زیان مالی فراوانی شده‌اند، به طوری که فعالان این صنف در چند ماه گذشته درآمدی کسب نکرده‌‌اند.

از سویی دیگر با توجه به عدم اقدام خاصی از سوی دولت در حمایت از مشاغل آسیب دیده، فعالان این صنف به دلیل عدم توانایی در پرداخت دستمزد و حقوق پرسنل رستوران‌ها، به ناچار اکثریت کارگران خود را تعدیل کرده‌اند.

دستورالعمل بازگشایی رستوران‌ها و تالارها هنوز صادر نشد

عباس رمدانی در خصوص آخرین وضعیت فعالیت رستوران و تالارداران در استان مازندران به خبرنگار ما می‌گوید: در این خصوص دولت خبر از بازگشایی و از سر گرفتن فعالیت این صنف داده است اما متاسفانه تاکنون دستورالعمل اجرایی آن نیامده است.

وی افزود: اعلام شد که همه مجموعه واحدهای صنفی از جمله رستوران‌داران با رعایت کامل تمام پروتکل‌ها باز شوند اما متاسفانه در حال حاضر، دستگاه‌های نظارتی نظیر اماکن نیروی انتظامی اعلام می‌کنند که هنوز دستورالعمل اجرایی آن نیامده و هنوز مشخص نیست.

نماینده اتاق اصناف ایران در مازندران خاطرنشان کرد: به اعتقاد من این وضع اصلا مطلوب نیست و باید هر چه سریع‌تر، در خصو شفاف سازی این موضوع اقدام شود.

تعدیل بیش از 50 درصدی کارگران

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف مرکز مازندران تصریح کرد: طی این ایام، خیلی از مجموعه‌های رستورانی و تالارها مجبور شده‌اند بیش از 50 درصد از نیروهای کارگری خود را تعدیل کنند و مشکلات حال حاضر به کلیه شاغلین در این صنف از کارفرما تا کارگر بر می‌گردد.

رمدانی ادامه داد: با توجه به اینکه ستاد کرونای کشور در خصوص بازگشایی مجدد این مجموعه‌ها اعلام کرد اما متاسفانه عملا هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت: در خصوص تسهیلات به مشاغل آسیب دیده، مشمولان صنفی در سامانه در حال ثبت نام هستند و هنوز مبالغ تخصیصی به آسیب دیدگان، داده نشده است و در مراحل اداری است.

هنوز اجازه فعالیت رستوران‌ها و تالارها صادر نشده است

محمدرضا یونسی رئیس اتحادیه صنف رستوران و تالارداران مرکز مازندران نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: هنوز دستور بازگشایی تالارها و رستوران‌ها در درون استان داده نشده است و همچنان بسته و اجازه فعالیت ندارند.

وی با بیان اینکه در مرکز استان، 42 تالار پذیرایی مشغول فعالیت هستند؛ افزود: با توجه به تعطیلی این مجموعه‌ها، طبیعی است که تعدیل نیرو نیز در بسیاری از این مجموعه‌ها انجام می‌گیرد.

رئیس اتحادیه صنف رستوران و تالارداران مرکز مازندران خاطرنشان کرد: حداقل این مجموعه‌ها نزدیک به 4 ماه است که هیچ فعالیتی ندارند و هر مجموعه‌ای حداقل بین 50 تا 200 میلیون خسارت دیده است.

یونسی ادامه داد: انتظار ما از مسئولان این است که الآن 4 ماه است که یک کارگر بیکار است، حقوق‌اش را باید چه کسی تامین کند؟ خود تالارداران که اجاره می‌دهند و ماهانه 20 تا 60 میلیون اجاره بها پرداخت می‌کنند، پول آب، برق، گاز، تلفن و بیمه و سایر هزینه‌ها را باید از کجا تامین کنند؟

وی با ابراز گلایه گفت: در شرایط فعلی یک عده را دارد کرونا از بین می‌برد و عده‌ای دیگر را با عدم فعالیت ما خودمان داریم از بین می‌بریم.

تمام اعلام حمایت‌ها از تالارداران در حد شعار بود

رئیس اتحادیه صنف رستوران و تالارداران مرکز مازندران تاکید کرد: ما به یک مجموعه رستورانی و تالار می‌گوییم، واحد خود را ببندد اما در مقابل به این واحد، چه می‌دهیم؟ مگر این واحدها، چه میزان نقدینگی داشتند و همه آن‌ها مقروض به بانک‌ها و بنکداران هستند.

یونسی افزود: خیلی از این مجموعه‌ها برای بازار شب عید و مراسمات، اقدام به خرید جنس کردند، تمام مواد فاسدشدنی همه خراب شد و متحمل زیان فراوانی شدند؛ متاسفانه تمام صحبت‌ها در حد شعار و حرف بود و هیچ اقدامی برای حمایت این واحدها انجام نشد.

وی اعلام کرد: حالا آمدند و خواستند به کارگران این واحدها، بیمه بیکاری بدهند و آمدند و برای یک ماه مبلغ 560 هزار تومان واریز کردند؛ واقعا این مبلغ هزینه چند روز یک خانواده است؟

در شرایط فعلی تنها راه برای حفظ واحدهای صنفی و جلوگیری از تعدیل بیشتر کارگران حمایت دولت است، زیرا در غیر این صورت کسب و کارهایی که تحت شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و نه تنها مجبور به تعدیل کارگران و پرسنل خود می‌شوند، بلکه با خطر ورشکستگی هم مواجه هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴