خاطرات رحلت امام خمینی(ره) در آیینه مردم مازندران؛

ای جان جان‌ها جای تو خالی/صالح‌ترین انتخاب برای هدایت امت اسلامی

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۴۲۶۰۴۵
رحلت امام خمینی(ره) یکی از وقایعی است که هنوز در قلب های مردم تازه است و خاطرات زیادی از آن روزها در قلب مردم استان مازندران باقی مانده است.
۰
plusresetminus
ای جان جان‌ها جای تو خالی/صالح‌ترین انتخاب برای هدایت امت اسلامی
به گزارش بلاغ، 14 خردادماه سال 1368 یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ ایران به شمار می رود، سالروز ارتحال امام خمینی (ره) نقطه اتصال تمام اقشار مردم ایران با سلایق مختلف است که با گرامیداشت معمار کبیر انقلاب اسلامی، در پایبندی بر آرمان‌های انقلاب از یکدیگر پیشی می‌گیرند،۱۴ خردادماه یادآور عزم و اراده آهنین آن پیر سفر کرده است که کشتی انقلاب را به ساحل آرامش رساند و حکومت اسلامی را با اهداف متعالی پایه گذاری کرد.
 
رحلت امام خمینی(ره) یکی از وقایعی است که هنوز در قلب های مردم تازه است و خاطرات زیادی از آن روزها در قلب مردم استان مازندران باقی مانده است.
 
*لحظه اعلام خبر رحلت امام خمینی(ره) و حال و هوای مردم
 
حجت الاسلام احمد قربانی امام جمعه پل‌سفید مرکز شهرستان سوادکوه خاطرات 14 خرداد 68 را  اینگونه شرح می‌دهد، روز یکشنبه ۱۴ خردادماه نخستین بخش خبری در ساعت ۷ صبح با جمله «انا لله و انا الیه راجعون» آغاز شد و در ادامه گوینده خبر آقای حیاتی بر اساس اعلامیه با عبارت «روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان، حضرت امام خمینی به ملکوت اعلی پیوست» خبر رحلت امام را به مردم اعلام کرد، بعد از شنیدن خبر بیش از یک ساعت فقط فریاد می زدم و ناله می کردم. در بهت و حیرت به سر می‌بردم، بار انقلاب چنان سنگین بود که جرات نمی‌کردیم  آن را بدون رهبر مجسم کنیم، گوئی انقلاب فرزند خمینی(ره) بود و بدون او یتیم مانده بود. 
 
مردم در مسجدجامع شهر ازدحام کردند و به صورت خودجوش عزاداری می‌کردند، پرچم های سیاه در سر در خانه ها و مغازه ها  نصب شد و دسته دسته مردم رهسپار تهران شدند تا با امام واع کنند، مرحوم حجت الاسلام عمادی در وصف امام شعر سرودند و مرثیه سرایی کردند، این بیت را به یاد دارم «ای جان جان‌ها  جای تو خالی  ای رهبر ایران ما جای تو خالی »
 
*حضور میلیونی مردم با توجه به زمان اندک میان خبر ارتحال تا تشییع امام
 
حضور چند میلیون نفر عاشق و دلباخته امام خمینی(ره) با توجه به زمان اندک میان خبر ارتحال تا تشییع امام، تعجب و تحسین رسانه‌های خارجی و کشورهای جهان  را برانگیخت، به طوری که به گفته تمامی تحلیلگران و کارشناسان سیاسی، تشییع پیکر امام راحل بزرگترین مراسم تشییع انجام شده در سطح جهان بود.
 
مراسم تشییع پیکر امام خمینی(ره) صحنه‌های جالب و دلنشینی را از عمق ارادت مردم به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به معرض نمایش گذاشت. 
 
کل ایران بی‌قرار از دست دادن امامِ ملتی بودند که به پشتوانه او علیه استبداد قیام کردند و هشت سال با دشمن جنگیدند، طی انقلاب ایران و سال‏ها پس از آن توجه بسیاری از نظریه‌پردازان انقلاب را جلب کرد، او سخن می‏گفت و مردم می‏گریستند و در روز وداعش تصویری عظیم از شور و احساس را بر صفحه تاریخ حک کردند. جمعیتی در وداع و تشییع حضور داشتند که در تاریخ بی نظیر بود.

*انتخاب امام خامنه‌ای بعنوان رهبر التیام رحلت معمار کبیر انقلاب
 
اقشار مختلف مردم و جوان‌ها شروع کردند به سر و سینه زدن و بعضی از شخصیت‌ها، به سر و صورت خود زدند، مردم عزاداری مفصلی کردند و بعضی‌ها از حال می‌رفتند، جلسات ودسته رویی‌های زیادی برگزار شد، بعد از رحلت حضرت امام نمایندگان خبرگان جلسه تشکیل دادند تا اینکه این امت بدون رهبر نباشند، نمایندگان خبرگان آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری انتخاب کردند، در واقع انتخاب عالی و بسیار به جایی بود.
 
آنچه باعث التیام یافتن درگذشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی شد، انتخاب درست و انقلابی مجلس خبرگان رهبری بود، انتخابی که صالح‌ترین و کارآمدترین جانشین را برای هدایت امت اسلامی برگزید، بعد از این انتخاب مردم از سراسر کشور به تهران می‌رفتند، هم به مرقد امام که البته هنوز قبه و بارگاهی نداشت و هم به بیت رهبری می‌شتافتند تا با ایشان بیعت کنند، بنده به تهران رفتم و در مراسم بیعت رهبری شرکت کردم و چند روزی تهران ماندم و در مراسمات سوگواری شرکت کردم.
 
*نذر طلا برای ساخت مرقد امام
 
زمان چهلم امام نیزبار دیگر راهی  تهران شدم، مرقد امام با بنایی به اندازه 20متر آماده شده بود، آن روز تمام مردم از همه طیف‌ها زن و مرد حضور داشتند طلاهای خود را نذر ساخت مرقد امام کرده بودند را تقدیم کردند که نشان‌دهنده اعتقاد قلبی ملت به امام بود.
 
حسین حسنی شهروند 64 ساله از بازاریان قدیمی شهر پل‌سفید حال و هوای 14 خرداد 68 را اینگونه به تصویر می‌کشد: 14 خرداد یکی از تلخ‌ترین و غمبارترین روزهای تاریخ ایران به شمار می‌‍‌‌رود، روزی که بت‌شکن قرن از میان ملت ایران پر کشید و کوله باری از غم و اندوه را برای دوستدارانش به یادگار گذاشت.
 
زمانی که رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران خبر رحلت ملکوتی امام خمینی(ره) را به ملت ایران اطلاع دادند، تمام شهرهای کشور در بهت و حیرت فرو رفت به طوری که فضای سکوت و ماتم سرتاسر ایران را فرا گرفت.
 
*سیاهپوش شدن و برپایی مراسم بزرگداشت در شهرها
 
چند ساعت پس از اعلام خبر رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهرهای مازندران سیاهپوش شده و هرکس در حد توان خود تلاش کرد تا در برپایی مراسم بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران قدم موثری را بردارد و در مراسمات شرکت کند.
 
گروه گروه مردم به سمت تهران حرکت کردند، من و تعدادی از شهروندان راهی تهران شدیم  تا در مراسم خاکسپاری و وداع شرکت کنیم، مصلی تهران  مملو از جمعیت  شده بود، دسته دسته گروه‌های عزاداری وارد مصلی می‌شدند، پیکر امام در سردخانه‌ی ویترینی قرار داشت مردم تا صبح مراسم وداع و عزاداری را  برگزار می‌کردند، صبح روز مراسم خاکسپاری پیکر امام در  یخچال بزرگی با دیوارهای شیشه‌ای به طوری بر روی چند کانتینر  قرار گرفته بود تا مردم بتوانند پیکر پاک کفن‌پوش شده همراه با عمامه‌‌ی سیاه  پیر خمین را ببینند، جمعیت چنان زیاد بود که نمی‌توانستیم نزدیک کانتینرها شویم اما همراه جمعیت  مسیر مصلی تا بهشت زهرا را  پیاده طی کردیم، هوا به شدت گرم بود بیش از 6 ساعت طول کشید تا وارد  محوطه  بهشت زهرا شویم، جمعیت لحظه به لحظه بیشتر می‌شد، مردم از جای جای کشور خود را به تهران رسانده بودند تا بار دیگر با رهبر و مقتدای خود دیدار کرده و اعلام کنند که برای همیشه بر عهد و پیمان خود با امام خوبی‌ها پایبند هستند.
 
*سوگ فرزندان در عزای پدر
 
در شهرهای مازندران اصناف شهر مغازه‌ها را تعطیل کردند و تمام شهرها و روستاهای اطراف سیاه پوش شده بود، مراسمات عزاداری در مساجد و حسینیه ها برگزار شد مردم خود را یتیم می دیدند و به  گونه ای عزاداری می کردند که فرزند برای سوگ پدر به عزا می‌نشیند.
 
به گزارش بلاغ، مردم متدین و انقلابی استان مازندران اکنون  با سیاه پوش کردن  کوی و برزن های خود در روز 14 خرداد 99 یاد و نام امام خمینی(ره) را گرامیداشتند؛ با توجه به اینکه وجود ویروس کرونا مانع از برگزاری مراسمات شده اما مردم با عزاداری در فضای مجازی و فضا سازی شهری بار دیگر با آرمان های امام راحل بیعت کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲