تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۲۵۶۴۵
ای کاش نمایندگانی که برای تصویب سند 2030 دست و پا می سوزانند، سه دوره کودکان این مرزو بوم را معطل تصویب لایحه اطفال و نوجوانان نمی‌کردند.
۰
plusresetminus
رومینا قربانی روشنفکران غرب‌زده/ میترا استاد تا رومینا اشرفی، تراژدی که ادامه دارد
به گزارش بلاغ، چند وقتی است که خبر تلخ مرگ رومینا تمام فضای مجازی و حقیقی را تحت تاثیر قرار داده است، مرگ دردناکی که توسط پدر رقم خورد و نگذاشت رومینا طعم چهارده سالگی را بچشد.

 هر کسی براساس چیزهایی که شنیده آن را تفسیر کرده و حکم داده است و در این بین رسانه های خارجی هم کم موش ندوانده اند، غرض از این نوشتار حکم صادر کردن نیست که هر کسی به راحتی بدون در نظر گرفتن شرایط می تواند به راحتی صادر کند و به روی پدر، بهمن، قاضی و یا هر شخص دیگری را مهر مقصر بزند که  البته ما نیز آنان را در این واقعه بی تقصیر نمی دانیم؛ چرا که هر چقدر دختر مرتکب اشتباهی شد، اما تاوانش مرگ نبود و یا پسری که دختری در این سن و سال را با وعده وعیدها، خام می کند و یا با انتشار عکس هایش، روحیه پدر را پرآشوب  می‌کند، چقدر می تواند در این قتل سهیم باشد، رسانه ها، سلبریتی ها، قوانین، افکار عوام‌فریبانه، آموزش و پرورش، فرهنگ سطحی جامعه و خود دختر که راه درستی انتخاب نکرده است، در چند درصد این قتل و یا بهتر بگویم این قبیل قتل ها سهیم هستند.

تراژدی رومینا
همه می دانیم که رومینا اولین دختری نیست که این اتفاق برایش افتاده و آخرین دختر نیز نخواهد بود، روزانه صدها زن در دنیا اسیر باورهای غلط می شوند، که کشورمان نیز در این بین مستثنی نیست، در این گزارش هدفمان کم شدن این اتفاقات تلخ است که روحیه انسانیت را مجروح می‌کند.

مریم رضا زاده ، روانشناس، در گفتگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به اینکه رومینا در شرایط سنی حساسی بود، گفت: سن بلوغ مرحله بحرانی در زندگی افراد است که مابین کودکی و بزرگسالی را در برمی‌گیرد، دوره گذر، که زیربنای زندگی بزرگسالی فرد است و اوج آن 13 تا 15 سالگی است.

وی با بیان اینکه دوره بلوغ فرد باید مهارت‌هایی کسب کند، عنوان کرد: در این مرحله افراد باید بتوانند یاد بگیرند هویت مستقل داشته باشند و این با کمک والدین، آموزش و پروش و جامعه خواهد بود، هر چقدرفرد از این دوره با کیفیت خوب عبور کند، قطعا تمصیمات اشتباه و مشکلات روحی کمتری در آینده خواهد داشت.

خانواده را گرم کنید

این روانشناس تصریح کرد: خانواده که نخستین و مهم ترین کانون زندگی هر فرد است، تاثیر بسزایی در ایجاد شخصت او دارد، فردی که در خانواده محبت نمی‌بیند، به سمت افراد بیرون کشش پیدا می‌کند و با هر ابراز علاقه‌ای، تحت تاثیر قرار می گیرد، که اگر از طرف جنس مخالف باشد طبیعتاً شدت بیشتری خواهد داشت.

وی نداشتن آموزش والدین را یکی از عوامل مشکلات اخلاقی در دوره نوجوانی و جوانی خواند و خاطرنشان کرد: برای استفاده از یک لوازم برقی ساده به راهنمای آن رجوع می کنیم، اما برای تربیت فرزندان‌مان گمان می‌کنیم همه چیز را می‌دانیم، حتی بسیاری از خانواده‌های تحصیل کرده هم حاضر نیستند در صوت بروز مشکل به مشاور مراجعه کنند و این آسیب جدی به خانوده و طبعتاً به جامعه خواهد زد.

رضازاده ادامه داد: باید بدانیم که مهارت های زندگی، ارتباط با فرزندان، کنترل خشم، اعتماد بنفس، مهارت‌هایی هستند که می توانیم یاد بگیریم و این مهارت‌ها هستند که سلامت نوجوانان را برای دوره جوانی و میانسالی تضمین می‌کنند.

همه در قتل رومینا سهم هستیم

وی با تاکید اینکه حذف صورت مسئله دلیل بر درست شدن مشکل نیست، اظهار کرد: روزانه اتفاقات مشابه مانند رومینا می افتد و شاید یکی مانند این حساسیت جامعه را بر می انگیزد، اتقاقاتی که در حیوان آزاری و خشنونت های از این دست بسیار مشاهده می کنیم، اما راه حلی در نظر نمی گیریم.

لیلا فرجی در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه چقدر جامعه در قتل رومینا سهیم است، عنوان کرد: خانواده با دریغ کردن محبت، کم شدن محور های دینی و معنویت در مدرسه و خانواده، تلوزیون با نمایش دادن عشق های خیابانی، نداشتن مشاورین برای خانوادهها در قتل این دختر نوجوان سهیم هستیم.

وی ادامه داد: ابزار قتاله را کسانی به دست پدر دادند که با تزریق بی بند و باری ادعای روشنفکری را در سر جوانان ترویج می‌دهند، عشق‌های خیابانی و آدم‌های اشتباهی را عشق‌های آرمانی جلوه می‌دهند، لیبرال‌های غرب زده‌ای که تا چند روز قبل مخالف اعدام بودند و امروز حرف‌های دیگری می‌زنند.

زنان قربانی روشنفکری غربزده

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: کسانی که آزادی و مقام زن را به حضور در ورزشگاه و نداشتن حجاب بسنده کرده‌اند، امروز نقش بزرگی در این قتل دارند، بخاطر این روشنفکری و حقارتی که برای زن ترسیم کرده اند، زنان زیادی قربانی شده اند.

وی سرنوشت رومینا را حاصل روشنفکری غربزده خواند و اظهار کرد: رومینا با انتخاب اشتباه و مسیر نادرست، راه حلی برای مشکلات خود برگزید که شاید اتفای که با فرار برا او می افتد کم از کشتنش نبود.

این استاد دانشگاه خانواده و جامعه زمینه ساز این قبیل معضلات اجتماعی دانست و تاکید کرد:  خانواده باید شرایطی را فراهم کند تا فرزندان بتوانند مشکلات خود را به راحتی مطرح کنند، در این زمینه احادیث زیادی داریم و ائمه الگوی روشنی برای ما خواهند بود که متاسفانه کمتر به ان توجه می کنیم.

وی قتل رومینا توسط پدرش را عدم کنترل خشونت و فشار جامعه بیان کرد و افزود: اینکه برخی می‌گویند، پدر دخترش را کشت، بخاطر اینکه در اسلام ولی قصاص نمی‌شود؛ فکر سطحی نگری است، قتل های بسیاری در کشور رخ می‌دهد با وجودی که حکم آنان قصاص است.

فرجی به واکنش جامعه به این قتل اشاره کرد و افزود: جامعه نمی تواند نسبت به این حجم از خشونت بی تفاوت باشد، البته وجود فضای مجازی و واکنش افکار عمومی به اتفاق می تواند برای جامعه تلنگری باشد تا نسبت به خانواده و فرزندان توجه بیشتری داشته باشد و کمبودها را برطرف کند.

خلاء ها را مدیریت کنید

حد فاصل میان کلانتری تا خانه، خانواده  تا دوستان، خشونت تا گفتگو، فرار تا ماندن ، همه بستگی به تصمیمات ما دارد، اگر رومینا با آن پسر دوست نمی‌شد، اگر بهمن کمی مراعات مسائل اجتماعی را می کرد، اگر قاضی به مددکار ارجاع می دهد، اگر پسرش می توانست خشمش را کنترل کند و ای کاش های زیادی که اگر می‌شد، رومینا 14 سالگی‌اش را می دید و همه اینها نشان از خلاءهای زیادی دارد که مدیریت کنترل خشم، مدیریت روابط‌مان، مدیریت تصمیم گیری و ... داریم.

وقتی ورود زنان به استادیوم، مطالبه تساوی زن و مرد شد، از این همه استدلال های بزک کرده عاقبت تلخ دختران زیادی را دیدم که اسیر این امواج شده اند، ای کاش به جای رواج چهارشنبه‌های سفید و خلاصه کردن آزادی زن به روسری، هویت مستقل شدن را فریاد می زدند.
ای کاش همین روشنفکرانی که تا دیروز از هشتگ نه به اعدام دم می زدند، کمی روی فرهنگ‌های غلطی که در جامعه رواج دارد، تمرکز می کردند.

ای کاش نمایندگانی که برای تصویب سند 2030 دست و پا می سوزانند، سه دوره کودکان این مرز و بوم را معطل تصویب لایحه اطفال و نوجوانان نمی‌کردند.

تکرر تکرار

ای کاش سلبریتی‌های ما که با هر تقی به توق خوردنی بیانیه صادر می‌کنند، برای یکبار هم که شده زندگی درخور بانوی ایرانی تجویز کنند، الگوهای که در دین و کشورمان نه تنها کم نیستند، بلکه کامل‌اند و با تکیه بر زندگی آنان نه دختری به بهانه کمبود محبت وارد رابطه‌ای نادرست می‌شود و نه پدری راه خشونت را در پیش می‌گیرد؛ آنچه امروز در قتل رومینا دیدیم و هر بار در لباسی دیگر تکرار می‌شود، ریشه در افکاری دارد که باید از ذهن جامعه پاک شود و به جای آن افکار دینی و الگوهای مناسب جایگزین شود، در غیر این صورت دیروز میترا استاد و امروز رومینا و عاقبت این تکرر تکرارها چیزی جز افسوس نخواهد بود.

کسانی که این قبیل قتل‌ها را ناشی از دین و اسلام می‌دانند، بهتر است رفتار معصومان با خانواده‌شان را بخوانند، خواهند دید که در عصری که زن را زنده به گور می‌کردند، اسلام برای زن چه ارزش والایی قائل است، قطعاً از نگاه ابزاری به زن دور خواهند شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما