تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۴۲۵۶۴۴
این روزها با بالا رفتن قیمت طلا و افزایش نرخ بیکاری ‌جوانان زیادی تب یافتن گنج دارند تبی که زندگی را به آنها حرام کرده و برخی مواقع به قیمت جان آنها ختم می‌شود.
۵
plusresetminus
جنگل‌های شمال زیر شخم جویندگان گنج/ رد زخم کلنگ‌ها در مناطق باستانی خودنمایی می‌کند
به گزارش بلاغ،  این روزها با بالا رفتن قیمت طلا و افزایش نرخ بیکاری ‌ جوانان زیادی تب یافتن گنج دارند تبی که زندگی را به آنها حرام کرده و برخی مواقع به قیمت جان آنها ختم می‌شود.

فقط تب تند زیرخاکی نیست که این روزها به جان میراث فرهنگی در شمال کشور  افتاده و  رد زخم کلنگ را به یادگار در جنگل ها و مناطق باستانی به یادگار می گذارد، سودجویان زیادی از این آشفته بازار سود می برند افرادی که نقشه های تقلبی گنج، اشیاء عتیقه قلابی و فلزیاب می فروشند نیز از فرصت طلبان این بازار هستند. بازاری که در نبود نظارت سبب بروز آسیب های زیادی شده است.

‌خبر  دستگیری یا جانباختن ‌ جویندگان گنج  از صفحات حوادث رسانه‌ها پاک نمی شود چون آن طور که باید برای اشتغال و فرهنگسازی جوانان تلاش نمی شود با توجه به افزایش فروش و کرایه دستگاه های فلزیاب، ‌ نقشه های قلابی گنج باید نسبت به افزایش فعالیت جویندگان گنج که میراث فرهنگی کشور را نشانه رفته اند هشدار داد.

از همه قشری به دنبال گنج می روند، از کارگر و شغل آزاد گرفته تا افرادی با پست و جایگاه های مهم، گنج همه را به کوه و دشت می‌کشاند.

عطش ثروتمند شدن و به دست آوردن پول بادآورده، فقر فرهنگی، بیکاری و نیز مشکل حفاظت از آثار تاریخی سبب شده تا بسیاری از اماکن تاریخی در شهرستان سوادکوه از سوی افرادی کم‌اطلاع یا سودجو در معرض حفاری‌های غیرمجاز قرار گیرد.
استان مازندران بیش از 2 هزار و 500 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد کمتر از 800 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

*تعداد بالای آثار تاریخی مازندران و سختی حفاظت از آنان
 
برج سلطان زین‌العابدین در ساری، به خاطر شیوهٔ معماری و گنبد هرمی شکل هشت وجهی و همچنین تزئینات کاشی‌کاری، صندوق و در نفیس چوبی، برج رسکت در سوادکوه، گور تپه وستمین مربوط به دوره اشکانی، محوطه تاریخی کمیشان، تپه‌ باستانی گوهرتپه در فاصله‌ی میان شهر تاریخی بهشهر و رستم‌کلا وقلعه حسن‌بور مربوط به دوره ساسانی در 7 کیلومتری شمال روستای سرخکلا در جنگل‌های شاهکوه و لیلی در شهرستان سواد کوه تنها نمونه‌های از صدها آثار تاریخی مازندران است.
 
این تعداد بالای آثار تاریخی در استان نشان می‌دهد تا چه اندازه حفاظت از آن سخت است و می‌تواند به راحتی در معرض دستبرد افراد سودجو قرار گیرد.
 
این ایام در حالی که کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را در کشور تعطیل کرد، اما حفاری‌های غیرمجاز هنوز تعطیل نشده است و یکی از آسیب‌های جدی میراث فرهنگی استان مازندران است، براساس اطلاعات رسیده مدتی است کاوش‌های غیرمجاز در برخی اماکن تاریخی و قدیمی در روستاهای شهرستان سوادکوه افزایش یافته است.


گاهاً شنیده شده در برخی مناطق مازندران از بیل‌های مکانیکی زنجیری و سنگ‌شکن هم استفاده می‌کنند و این اقدامات با اعتراض طرفداران میراث فرهنگی و مردم مواجه شده و از مسئولان امر خواسته‌اند که با عوامل حفاری‌های غیرمجاز برخورد شدید شود.

در سال 99 علاوه بر کشف یک گور باستانی در روستایی از شهرستان ساری، 60 قطعه شیء تاریخی با قدمت 2 هزار سال در کلاردشت و 45  قطعه اشیای تاریخی مرتبط به دوره آهن در آمل را یافته شد.
 
*افزایش حفاری‌های غیرمجاز
 
محمد حمزه‌نژاد طی گفت‌وگویی با اشاره به آثار ثبتی سوادکوه اشاره و اظهار کرد: ۴۸ اثر ثبتی سوادکوه در فهرست آثار ملی ثبت شد و۳۵۳ اثر نیز جز آثار حفاظتی محسوب می‌شوند که با نظارت همکاران یگان حفاظت  تحت بازدید و پایش قرار می‌گیرند.
 
وی خاطرنشان کرد:از ابتدای سال جاری یگان حفاظت۳۲ نفر را دستگیر، ۹باند را متلاشی،۱۰ دستگاه فلز یاب و ادوات حفاری را از حفاران غیرمجاز با همکاری عوامل نیروی انتظامی کشف و ضبط کردند.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه پیشگیری از وقوع جرم را مهم‌ترین مسئله در بحث حفاظت عنوان کرد و افزود:همکاران یگان حفاظت ضمن بازدیدهای مکرر از آثار حفاظتی، همکاری مستمری با معتمدین  واهالی روستاها در سطح شهرستان دارند تا اطلاعات موثق را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت و در صورت نیاز به محل اعزام شوند.


 
* کم‌کاری متولیان امر و نبود فرهنگ‌سازی مهم‌ترین عامل افزایش حفاری‌های غیرمجاز
 
مریم احمدی کارشناس جامعه شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما علت افزایش حفاری‌های غیرمجاز را کم کاری متولیان امر و نبود فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های ملی عنوان کرد.
 
وی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی دستگاه متولی از طریق رسانه‌ها به مردم، خاطرنشان کرد: با اطلاع رسانی به جامعه می توان این موضوع مهم را به همگان گوشزد کرد که این آثار باستانی و تاریخی تنها متعلق به فرد نیست بلکه متعلق به کل جامعه است.
 
این کارشناس جامعه شناسی دیگر راه مهم را اعمال سخت‌گیری توسط قانون گذار بیان کرد و افزود: هنگامی که فرد به دادگاه معرفی می شود، قانون‌گذار باید جرائم سنگینی را برای شخص اعمال کند تا آنان به هویت ملی کشورمان دستبرد نزنند.
 
*آثار باستانی و تاریخی متعلق به همه مردم
 
متاسفانه مقوله مهم و حلقه گمشده در این بین ضعف اقدامات فرهنگی است در حالیکه با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه می‌توان این موضوع مهم را به همگان گوشزد کرد که این آثار باستانی و تاریخی تنها متعلق به فرد نیست بلکه متعلق به همه مردم است.
به گزارش بلاغ، آثار تاریخی و باستانی متعلق به کل جامعه و بیت المال است و بخشی از هویت و تاریخ یک جامعه محسوب می‌شوند؛ براساس قانون، انجام هرگونه عمل حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیاء عتیقه و آثار تاریخی مطلقاً ممنوع است، لذا می‌طلبد در این بخش نهادهای مربوطه با جدیت بیشتری وارد عمل شده و از آثار باستانی قطعی یا احتمالی حفاظت و حراست کنند.





برخی با اندیشه یک شبه ثروتمند شدن و کشف گنج و عتیقه اقدام به حفاری می‌کنند که قطعا با آنان برخورد خواهد شد و اجازه نخواهند داد که عده‌ای سودجو اموال و دارایی‌های ملی را از بین ببرند یا قاچاق کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲