تاریخ انتشارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۴۲۰۵۹۵
در شرایطی که دنیا جدیت کرونا در قتل عام را جدی گرفته، برخی از مردم کشورمان به هر دلیل، پروتکل‌های کرونایی را رعایت نمی‌کنند و همین باعث شد تا در کنار سیاست‌های ناهماهنگ دولت، کرونا دوباره بازگردد و این همه زحمت و فداکاری کادر درمانی کشور و مردم وظیفه‌شناس‌مان نقش بر آب شود و آمارها نگرانی‌های این روزهای‌مان را تشدید کند.
۰
plusresetminus
بازگشت کرونا در مقابل رفتار نه‌چندان جدی مردم/ کرونا به شوخی ما پاسخ مرگ‌بار می‌دهد
به گزارش بلاغ، در پی آغاز فصل جدید فعالیت‌ها پس از محدودیت و قرنطینه، که منجر به کاهش ابتلاء و تلفات انسانی شده بود و می‌رفت تا بتدریج این ویروس تحت مهار و مدیریت درمانی قرار گیرد، آمارهای روبه افزایش ابتلاء و بالا رفتن تعداد فوتی‌های کرونایی در کشور، بار دیگر زنگ بازگشت کرونا را به صدا در آورد و نگرانی‌ها را تشدید کرد.

برخورد دنیا با کرونا
گزارش خبرگزاری‌های جهان حاکی است که شرائط ویژه در بسیاری از کشورهای درگیر با کرونا به‌خصوص در اروپا و امریکا ادامه دارد و حتی رئیس جمهور روسیه با تمدید قرنطینه به مدت 11 ماه دیگر، عزم جزم کشورش در برخورد با این ویروس کشنده را اعلام کرد.

در اروپا نیز وضعیت، قرمز و تحت قرنطینه و برخورد جدی با ناقضان خانه‌نشینی روش جاری است. آمار در این کشورها با اجرای تصمیمات سخت‌گیرانه در حال کاهش است هرچند تا مهار این ویروس راه طولانی در تجهیز مراکز درمانی و تامین اقتصادی مردم تحت قرنطینه باقی مانده است.

در اسپانیا، فرانسه، انگلیس، آلمان، هلند و...، مبارزه جدی با کرونا، که از سوی دولت‌ها و رعایت آن از ناحیه مردم ادامه دارد و روند روبه افزایش ابتلاء و تلفات تا حدی تعدیل شده و با اعمال مقررات سخت‌گیرانه حتی در ترکیه، آمارها در حال کاهش است.

در امریکا بدلیل برخورد سیاسی و انتخاباتی رئیس‌جمهور آن کشور با کرونا، این ویروس در حال گسترش و درگیر کردن روزافزون مردم و کادر درمانی این کشور است.

اتفاق نظر جهان بر روی کرونا
 واقعیتی که در پس همه اخبار مربوط به کرونا در چهارگوشه جهان قابل اعتناء و درخور توجه جدی است، مهار کرونا دستاورد اراده جمعی مردم و مسئولان در رعایت پروتکل‌های مربوطه است. به همان میزانی که مردم در رعایت همه موارد پروتکل مسئولند، دولت‌ها نیز وظائف اساسی و تعیین‌کننده دارند که تمشیت اقتصاد مردم و واحدهای تولیدی و کارگری و تامین بیمارستان‌ها و اتخاذ تصمیم‌های درست در اعلام قرنطینه و یا رفع و کاهش محدودیت‌های ترددی، که اگر کوچک‌ترین ناهماهنگی در این میان بوجود آید، کرونا از این رخنه استفاده کرده و امنیت جانی جامعه را مورد تهدید و چالش قرار می‌دهد.

اصل مشترکی که همه کشورهای جهان در ازتباط با کرونا به آن رسیده و اتفاق نظر دارند، برخورد مرگ‌بار کرونا با مردم و بی‌رحمی در گرفتار کردن عموم و سپس گرفتن دردناک جان انسان‌هاست؛ بدین جهت این کشورها نیز با تفاوت‌هایی در برخورد با کرونا جدی هستند و نیک می‌دانند که کوچک‌ترین کوتاهی در فرآیند برخورد با کرونا، مرگ شهروندان‌شان است.

هشدار رئیس‌سازمان بهداشت جهانی به جهانیان
"تدروس آدهانوم" رئیس‌سازمان بهداشت جهانی، نسبت به پیامدهای بدتر شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹»  هشدار داد و گفت، بدترین وقایع مربوط به شیوع کرونا، هنوز اتفاق نیفتاده‌است. آدهانوم درباره اینکه چرا فکر می‌کند کرونا می‌تواند عواقب بدتری داشته باشد توضیحی نداد. وی تنها گفت:« به ما اعتماد کنید. بدترین اتفاق‌ها پیش رو است. بیایید از این تراژدی جلوگیری کنیم. این ویروسی است که بسیاری از مردم هنوز درکش نمی‌کنند".

در کشورمان، برخورد با کرونا با فرود و فرازهایی مواجه بوده، که در مجموع باید آن را موفقیت‌آمیز دانست هرچند که می‌شد بهتر از این بود و حداقل انتظار این است که از این پس با استفاده از تجربه تلخ و شیرین، گام‌ها و تصمیم‌های درست برداشته و اتخاذ شود تا بتوان با کمترین آسیب، این ویروس مرموز را مهار کرد.

از شنبه سی‌ام فروردین، که با اعلام آقای رئیس جمهور محدودیت‌ها از سفر بین استانی گرفته تا آغاز فعالیت اصناف و بازارهای سرپوشیده و پاساژها، پیش‌بینی می‌شد که علی‌رغم تاکید دولت بر رعایت فاصله‌های اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، موج جدید کرونایی در کشور مخصوصاً استان‌های شمالی براه بیافتد و مجدداً  روز همان شود و روزی همان.

حال که با گذشت چند روز و آشکارشدن تدریجی حضور مجدد کرونا، که بین 5 تا 15 روز طول می‌کشد تا خود را نشان دهد، آمارها نشان می‌دهد که کرونا در حال جان‌گیری و تجدید قوا در استان‌های شمالی و حتی در شهرهای بزرگ و از جمله در پایتخت کشور است.

گیلان به مرز چالش نزدیک می‌شود
نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان خطر بازگشت مجدد بحران کرونا در استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: بارها نسبت به عادی شدن ترددها در بین مردم هشدار داده بودم.

محمدحسین قربانی با بیان اینکه با عادی شدن ترددها و حضور مسافران در گیلان، احتمال شیوع موج دوم کرونا در استان به وجود می‌آید اظهار داشت: بنده بارها در این مورد هشدار دادم و هم‌اکنون نیز می‌گویم که اگر شرایط برای مردم عادی شود گیلان مجدداً با بحران شیوع گسترده کرونا روبه‌رو می‌شود.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان آمار ابتلا خانوادگی به ویروس کرونا در استان و گزارش‌هایی که در این مورد می‌رسد را بسیار نگران‌کننده و جدی دانست و عنوان کرد: انجام دید و بازدیدهای دست‌جمعی، شرکت در محافل و دیدارهای خانوادگی موجب شده ویروس کرونا در بین خانواده‌ها شیوع پیدا کند.

قربانی عادی شدن شرایط قرنطینه برای مردم و هجوم آنان برای انجام سفرها به ویژه در ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را موضوعی که وی بارها درباره آن هشدار داده بود اعلام کرد و بیان داشت: کادر درمانی در ماه‌های اخیر فشار مضاعفی را تحمل کرده و حجم ورودی مبتلایان به بیمارستان‌ها خستگی آنان را دو چندان می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توجه بیشتر و جدی مردم به بحث حفاظت شخصی و رعایت اصول بهداشتی را در این برهه حساس زمانی لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: به علت افزایش ترددها زنگ خطر شیوع موج دوم کرونا در استان گیلان به صدا درآمده است بنابراین برای جلوگیری از وقوع آن همه باید وارد میدان شوند.
 
مازندران در معرض تهدید جدی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان اینکه بیماری کرونا نیازمند تغییر رفتار است تاکید کرد: سرعت ابتلا به بیماری کرونا بسیار زیاد است و شیوع این بیماری در استان مازندران در کنار استان های قم، گیلان، گلستان، مرکزی و تهران خیلی زود اتفاق افتاد.

سیدعباس موسوی تصریح کرد: این بیماری به دلیل گستردگی و ابعادی که دارد نیازمند همراهی همه بخش ها است و همانطور که تاکید شد حوزه بهداشت و درمان فقط 25 درصد در این حوزه نقش دارند.

سیدعباس موسوی به سفرهای غیر ضرور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شیوع بیماری کرونا همچون گذشته نیست ولی هنوز نیز درگیر این بیماری در استان هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به شهرستان‌های سفید اشاره کرد و افزود:  شهرستان‌هایی سفید هستند که در دو هفته گذشته فوتی در آن‌ها گزارش نشده باشد که این مسئله موقت است و مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

نگرانی‌ها تشدید می‌شود
به گزارش بلاغ، بر مبنای آمار اعلامی روزانه از سوی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، آمار ابتلاء و جان‌باختگان کرونا در کشورمان، که متعاقب اعمال مقررات و محدودیت‌ها به حد قابل توجهی روبه کاهش گذارده بود، بگونه‌ای‌که ابتلاء به زیر هزار نفر و جان‌باختگان به روزانه زیر 70 نفر رسیده بود، از آغاز رفع برخی از محدودیت‌ها روبه افزایش گذارد که اگر به همین روال پیش برود، به گفته آقای رئیس جمهور، باید وضعیت کنونی مورد تجدیدنظر و اعمال محدودیت‌های جدید شود.

در همین ارتباط سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هشدار داد: اگر رعایت نکینم با پیک وحشتناک مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه افزود: بیش از ۸۰ درصد از کسبه و فعالان اقتصادی پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کرده‌اند، که اگر فاصله‌گذاری هوشمند به خوبی رعایت نشود ممکن است در محدودیت‌ها دوباره به شرایط قبل بازگردیم که در این صورت لطمه‌ جبران ناپذیری به فعالان اقتصادی و مردم وارد می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴