تاریخ انتشارجمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۴۲۰۴۷۷
ماهواره‌ای خاص و استراتژیک، با استفاده از موشک حمل کننده قاصد در سه مرحله از کویر مرکزی ایران به مدار 425 کیلومتری زمین با موفقیت پرتاب شد، ماهواره‌ای که هر 93 دقیقه یک بار به دور کره زمین می چرخد و فرصت آوری زیادی ایجاد کرده است.
۰
plusresetminus
ماشه «نور» بر لاف غربی‌ها/حیرت دنیا از نور سپاه پاسداران
به گزارش بلاغ؛ سوم اردیبهشت بود که خبر موفقیت آمیز نخستین ماهواره نظامی کشورمان، سر خط خبرهای دنیا قرار گرفت و حواس ها را از کرونا به ماهواره نور پرت کرد.

ماهواره ای خاص و استراتژیک، با استفاده از موشک حمل کننده قاصد در سه مرحله از کویر مرکزی ایران به مدار 425 کیلومتری زمین با موفقیت پرتاب شد، ماهواره ای که هر 93 دقیقه یک بار به دور کره زمین می چرخد و فرصت آوری زیادی ایجاد کرده است.

نیروی هوافضای سپاه در ساخت هواپیمای بدون سرنشین موفقیت های چشم گیری دست یافته بود، که امروز با پرتاب موشک بالستیک سجل یا سوخت جامد به موفقیت های واقعی در زمینه هوافضا تبدیل شد، پدافندهای هوایی در دورههای مختلف پهپادهای آمریکا و اسرائیل را هدف قرار داده بود و امروز موشک نور با طراحی جوانان این مرز و بوم در شرایط تحریم و فشارههای اقتصادی در حالی ساخته شد که تمام قدرت های غربی را شگفت زده کرده است و این را از داد و فریادهای که بلافاصله بعد از پرتاب موشک ایجاد شد می توان فهمید.

و اما در جهان چه شد

در حالی پریزنت آمریکا و مقامات این کشور، موفقیت آمیز بودن ماهواره نور را تهدیدی بزرگ برای خود خواندند و دولت های چون فرانسه، آلمان و.. نیز با آنان همراه شدند، سخنگوی وزارت خارجه روسیه این ماهواره را نه در مقابل قطعنامه 2231 شورای امنیت و نه برجام دانست و ادعای آمریکا مبنی بر اینکه موشک های ماهواره می تواند کلاهک هسته ای حمل کند را بی اساس خواند.

واکنش رسانه ها

حال به واکنش های رسانه های مطرح جهان از ابتدای پرتاب این ماهواره بپردازیم؛ شبکه روسیه روم از پرتاب نخستین ماهواره نظامی توسط سپاه پاسداران خبر داد، این شبکه روسی ضمن بیان جزئیات این پرتاب از موفقیت آمیز بودن آن گفت و بیان کرد، در حالی که وزارت دفاع ایران در چند ماه گذشته از پرتاب ماهواره ظفر موفقیت آمیز نبود، ماهواره سپاه در مدار زمین قرار گرفت.

الغد عراق، آن را دستاورد بزرگ خواند و شبکه تلوزیونی سومریه نیوز آن را نشان دهنده توانایی این بزرگ در زمینه موشکی دانست
خبرگزاری شینهوای چین، روزنامه النشر لبنان، برخط السیاسه، شبکه خبری فرانس 24 ، برخط الشرق، الوطن قطر، الان کویت، روزنامه الخلیج بحرین، شبکه خبر المنار، روزنامه ایندیپندنت و... همه از پرتاب ماهواره نور گفتند و شاهکار سپاه بار دیگر به رخ دنیا کشیده شد.

واکنش رسانه های غربی

نخستین رسانه ای که از پرتاب ماهواره خبر داد، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس بود، او در تحلیل خود از تمایل ایران برای پذیرفتن مخاطرات جدید گفت، روزنامه نیویورک تایمز، واشنگتن پست، لس آنجلس تایمز، دیلی تلگراف، شبکه خبری ای بی سی نیوز، یواس نیوز، فاکس نیوز و یورونیوز این خبر را پوشش دادند .

رویتز، به حک شدن یک آیه قرآن بر روی این ماهواره اشاره کرد، خبرگزاری فرانسه آن را عملیات غافلگیرانه خواند و از نگران واشنگتن از برنامه های این ماهواره گفت، خبرگزاری دویچه وله آلمان، آن را قدرت خاورمیانه یاد کرد.


گاهی به آسمان نگاه کن

نور چشم ترامپ را زد، گاهی به آسمان نگاه کن، نور ترجمان قوی شدن، مانور نور در فضا، سرگیجه آمریکا و اسرائیل از چرخش نور به دور زمین، رصد نظامی جهان با نور سپاه، نور در مدار زمین، بالا بالاتر، انقلاب نور، تیتر های بود که در واکنش به حرکت غیورآفرین سپاه اصلاح طلب، اصولگرا نمی شناخت، اتحادی که امروز می بینیم بخاطر تلاش های تهرانی مقدم های است که هر روز از این خاک متولد می شوند.

واکنش تحلیل گران

مایکل هوروویتز، کارشناس  مسائل بین المللی پرتاب ماهواره نور را پیشرفتی چشمگیر برای ایران دانست، مک داول اخترشناس آمریکایی عنوان کرد در 5 تا 10 سال آینده ایران می تواند فضانورد به فضا بفرستند.

امین حطیط تحلیلگر امور نظامی بیان کرد که این ماهواره بازنگری در معاملات  و روابط بین الملل به دنبال خواهد داشت و در ادامه از خودکفایی ایران در زمینه اطلاعاتی و ماهواره ای اشاره کرد.

مهران اکبرزاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه پرتاب ماهواره نور از سوی سپاه پاسداران، دنیا را حیرت زده کرد، گفت: در تقویم سیاسی و نظامی خاورمیانه اتفاق خوبی رقم زد و نشان داد نه تنها قدرت منطقه هستیم، بلکه در هوافضا در رتبه‌های برتر قرار داریم.

وی با بیان واکنش آمریکا مبنی شکایت به سازمان ملل، عنوان کرد: مدعی است که برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل رفتار کرده، در حالی که آمریکا با خروج از برجام آن را نقض کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: اهمیت این اتفاق را می توان در واکنش تند کشورهای غربی و نگرانی آنها از این اقدام ایران مشاهده کرد.

وی ادامه داد: کشورهای چون امریکا،آلمان، فرانسه، انگلیس که همواره تلاش کردند تا مانع پیشرفت های ما شوند، امروز با وجود این فشارها برایشان این اقدام باورپذیر نخواهد بود.

حیرت دنیا از نور

اکبرزاده به واکنش رسانه های غربی از پرتاب ماهواره نور تاکید کرد: با وجود فشارهای قدرت های بزرگ و تحریم های ظالمانه، توانستیم با تکیه بر جوانان این مرزو بوم به توانمندی های نظامی و بومی دست یابیم و اقدامات بزرگی را اجام دهیم.

وی پرتاب ماهواره نور را نه تنها از جنبه نظامی، بلکه در تمامی جنبه های اطلاعاتی موثر خواند و اظهار کرد: بارها اتفاق می افتد که یک محصول افزایش کشت داشته باشیم و تناقض بازار و یا در زمینه آب و هوا با اطلاعات شفای روبه رو نشویم، این ماهواره قدرت یان را دارد که اطلاعات کافی و دقیقی دهد که ما را بی نیاز کند، البته این ماهواره فقط جنبه نظامی دارد.

علیرضا مرادی مدیر هیات رزمندگان اسلام مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز موشک نور گفت: با افتخار باید بگویی که جوانان این مرزو بوم با عنایت خداوند با وجود تحریم و فشارهای آن به این تکنولوژی دست پیدا کرده اند.

پیروزی بزرگ

وی با بیان اینکه جای امام و شهدا امروز خالی است، عنوان کرد: ایران در چهل و یکمین سال خود به جایگاه علمی خوبی  رسیده است که یعقیا ما بالاتر از این نیز خواهیم رسید، باعنایت خداوند و دعای شهدا و تحت فرماندهی رهبر و امام فرزانه بتوانیم پله های بالاتری را پیش ببریم و در یک شرایط استثنائی که همه درگیر بیماری کرونا هستند، سپاه دشمنان را در جهان غافلگیر کرد.

مدیر هیات رزمندگان اسلام مازندران تصریح کرد: مستکبران با این فناوری قطعا نمی توانند مانند قبل فشارهای از لحاظ نظامی وارد کنند و این پیروزی بزرگی است.

وی با تاکید اینکه امروز باید از شهیدانی چون سردار شفیعی، حسن تهران مقدم و قاسم سلیمانی ها تشکر کنیم، خاطرنشان کرد: این نقطه قوت ما محسوب می شود که سپاه، اطلاعات به روز و لحظه ای با پیشرفت های دنیا شده اند و بدونه واسطه در جریان فناوی های روز قرار می گیریم که می تواند برای کشورمان مفید باشد.

تا کور شود هر آنکه نتواند دید

جلز و ولزهای بی نتیجه ای که در مقابل توانایی هایمان زده شد؛ چرا که این ماهواره با ماهوارههای دیگر تفاوتی چشمگیر داشت، ماهواره‌های که تاکنون در مدار قرار داده می شد، مانند، امید، رصد و نوید در مدارهای پایین به صورت بیضوی هستند و عمر مفید این ماهواره‌ها کوتاه است و پس از مدتی از جو سقوط کرده و کارشان پایان می بافت؛ اما این ماهواه در ارتفاع بالاتری قرار می گرد و سطح فناوری بالاتری دارد.

با وجود این ماهواره کاربرد نظامی دارد، اما با وجود اطلاعاتی که در سطح کلان از این قبیل ماهوارهها کسب خواهیم کرد باید نوید بهتری در زمینه کشاورزی و صنعت در سالهای آینده داشته باشیم.

حالا هر وقت ترامپ و هم پیمانانش به آسمان نگاه می کنند، تنشان از جولان نور می‌لرزد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم