هشدار حاجی دلیگانی در مورد حقوق‌های نجومی:

لایحه بودجه99 راه را برای نجومی‌بگیران باز گذاشته است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۱
کد مطلب : ۴۱۹۵۳۲
دیروز نمایندگان به لایحه مالیات بر ارزش افزوده رسیدگی کردند همچنین حاجی دلیگانی در صحن علنی گفت واژه پرداخت‌های غیر مستقیم از قانون بودجه حذف شد، تا محمل قانونی دیگری برای نجومی‌بگیران ایجاد شود؛ امیرآبادی نیز گفت برخی به دنبال حاشیه سازی برای مجلس یازدهم هستند.
۰
plusresetminus
لایحه بودجه99 راه را برای نجومی‌بگیران باز گذاشته است
به گزارش بلاغ، مجلس شورای اسلامی دیروز جلسه علنی داشت که در این جلسه و در ادامه دستورکار جلسات قبلی، لایحه مالیات بر ارزش افزوده مورد بررسی قرار گرفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای زمان دقیق اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کردند همچنین نمایندگان در جلسه علنی دیروز، ماده ۵۷ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند. بر اساس این مصوبه، تاریخ اجرای این قانون از دو دوره مالیاتی پس از دوره ابلاغ آن است.

همچنین تا تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷ اردیبهشت ۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی لازم الاجراست.

نمایندگان مجلس دیروز ماده ۵۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند. بر اساس این مصوبه، متن زیر جایگزین تبصره ماده ۲۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود و به قانون مالیات بر ارزش افزوده تسری پیدا می‌کند:

«در مواردی که برگ تشخیص مالیات طبق مقررات تبصره یک و قسمت اخیر تبصره دو ماده ۲۰۳ و ماده ۲۰۸ این قانون ابلاغ شده باشد و  مؤدی به شرح مقررات این ماده اقدام نکرده باشد، در حکم معترض به برگ تشخیص مالیات شناخته می‌شود و پرونده امر برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌شود.»

هشدار به دولت در مورد نجومی‌بگیران
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در نطق میان‌دستور، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: تبعیض آشکار در عمل و عدم عمل به تبصره‌های مختلف قانون بودجه 99 را چطور توجیه می‌کنید؟

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور شما می‌گویید که 10 هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت کرده‌اید، اما در اجرای تبصره 2، همان قانون، نه تنها پولی اختصاص نمی‌دهید، بلکه نامی از متناسب‌سازی حقوق کارگران نیز نمی‌برید؛ اگر منابع دارید برای همه است و اگر نیست برای هیچ کس نباید باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین از نحوه توزیع منابع حاصل از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان میان فرهنگیان انتقاد کرد و افزود: هیچ‌ کس نمی‌توانست 10 هزار میلیارد تومان به نحوی توزیع کند که کسی احساس شادی و شعف نکند، بلکه باعث دلخوری عموم شاغلین و بازنشستگان شد، فرهنگیان با این نحوه توزیع دلزده شده‌اند، آقای رئیس‌جمهور به این وضعیت رسیدگی کنید.

حاجی‌دلیگانی در تذکر دیگری از نحوه واریز مبالغ یارانه کمک‌معیشتی به نیازمندان انتقاد و تأکید کرد: آیا بهتر نبود همه کسانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند، تحت بیمه بیکاری قرار می‌گرفتند؟
وی خطاب به هیئت‌رئیسه مجلس نیز گفت: آیا می‌دانید شما در عدم پیگیری تخلفات بودجه شریک هستید، شما که نگذاشتید تذکرات و سؤالات از مسئولین، تحقیق و تفحص‌ها و گزارش استنکاف و عدم اجرای قانون رسیدگی شود؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: اگر اوایل سال 97، تذکرات نمایندگان را گوش می‌دادید و به آنها در هیئت‌رئیسه توجه می‌کردید، جلوی حراج 21.3 میلیارد دلار به قیمت هر دلار 4200 تومان گرفته می‌شد و امروز شاهد این وضعیت نبودیم.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: ما مرتب داد زدیم و گفتیم این ارزها چرا به شرکت‌های کاغذی داده می‌شود؟ شرکت‌هایی که در سال 96 ثبت شده و سابقه کار تجاری ندارند، اگر به این موضوع توجه می‌شد، حالا شاهد گزارش 4.8 میلیارد دلاری تخلف از سوی دیوان محاسبات کشور نبودیم.

وی تأکید کرد: اگر در آن زمانی که در قانون بودجه، یک ویرگول را حذف کردند، با عاملین برخورد می‌شد، شاهد اتفاق تلخ دستبرد به مصوبه بودجه 99 نبودیم که واژه پرداخت‌های غیر مستقیم از تبصره 21 قانون بودجه حذف، تا محمل قانونی دیگری برای نجومی‌بگیران ایجاد شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: مردم را گرفتار خرید گوشی تلفن همراه  و اینترنت کردید که با  اصل قانون اساسی متناقض است، برخی دانش‌آموزان نمی‌توانند از اینترنت یا شبکه «شاد» استفاده کنند که این تبعیض نارواست، دانش‌آموزان در نبود شبکه داخلی اطلاعات همچنین در دریای خطرناک شبکه‌های اجتماعی راهیابی می‌شوند که قابل توجیه نیست.

وضعیت نیروهای شرکتی
عباس گودرزی، نماینده بروجرد در جلسه علنی دیروز طی تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور گفت: دولت باید همه اقشار ضعیف و کسانی را که متأثر از بیماری کرونا معیشت‌شان دچار آسیب شده است، شناسایی کند و از آنان حمایت‌های ویژه‌ای به عمل آورد.
وی با انتقاد از معدوم کردن جوجه‌های یکروزه، اظهار داشت: از رئیس‌قوه قضائیه که به این موضوع ورود کرد تشکر می‌کنم و باید بگویم که این حرکت غیر انسانی بود و باید با عاملان آن برخورد جدی شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در تذکری دیگر به رئیس‌جمهور، تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید درباره تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی اقدام کند و در این راستا لازم است اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار قرار گیرد و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد حاشیه
احمد امیرآبادی فراهانی در نطق میان دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به شیوع ویروس کرونا، گفت: حضور داوطلبانه و بی‌مزد و مواجب مردم قم و دیگر مردم کشورمان در خدمت رسانی به مردم برای مقابله با کرونا اقدام قابل توجهی بود و آنان با حضور در گروه‌های جهادی اقدامات بی‌بدیلی در این راستا انجام دادند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نقش بی بدیل رسانه ملی هم در این موضوع قابل توجه است و جای تشکر دارد.

امیرآبادی فراهانی با‌اشاره به اینکه امروز سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است که در طول عمر بابرکت خود همواره در کنار مردم بوده است و در مبارزه با تجزیه‌طلبان، دفاع مقدس، سازندگی و ساخت پروژه‌های محرومیت زدایی، بلایای طبیعی و در حال حاضر در موضوع کرونا در کنار مردم و با همکاری ارتش، سنگ تمام گذاشته‌اند که برای همه آنان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

وی همچنین گفت: ۳۵ روز دیگر چراغ مجلس دهم خاموش و چراغ مجلس یازدهم روشن می‌شود که قضاوت درباره میزان موفقیت مجلس دهم را باید به مردم سپرد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته آنچه مشخص است این است که تعداد اندکی از نمایندگان دوره دهم مجلس در دوره یازدهم مورد اعتماد مردم قرار گرفتند که همکاران ما در دوره یازدهم مجلس باید توجه داشته باشند که مردم به خاطر امید به آنان رأی داده‌اند.
عضو فراکسیون ولایی تصریح کرد: مردم از نمایندگان دوره یازدهم مجلس می‌خواهند که در دوره جدید با روحیه جهادی و انقلابی، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی، نظارت دقیق، مبارزه با فساد و پاسخگو کردن دستگاه‌های دولتی را در دستور کار خود قرار دهند که امید است پس از تشکیل مجلس یازدهم، همکاران ما این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وی اظهارداشت:نمایندگان مجلس یازدهم باید توجه کنند افرادی هستند که می‌خواهند مجلس یازدهم موفق نباشد و با امکانات رسانه‌ای خود در داخل و خارج از کشور درصدد تفرقه و حاشیه هستند که نمایندگان در این دوره باید با تمام توان خود وارد عمل شوند و مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی های صحیح برای تحقق جهش تولید باید در دستور کار همه مسئولان قرار گیرد و از سوی دیگر باید از تولیدکنندگان حمایت شود و این موضوع نباید در حد شعار باقی بماند.
امیرآبادی همچنین خاطرنشان کرد: سیاستگذاری‌های نادرست منجر به جوجه کشی شد و بدتر از همه اینکه معاون وزیر بهداشت و درمان اعلام کرده که قبلاً هم جوجه‌کشی وجود داشته است که باید وزارتخانه مذکور در این باره پاسخگو باشد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به حقوق کارگران و بازنشستگان و موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: از دولت انتظار داشتیم بر اساس نرخ تورم حقوق کارگران را اعلام کند که در حال حاضر هم از رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهیم هرچه سریع‌تر موضوع حقوق کارگران و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مورد توجه قرار دهند.

نحوه برخورد با قضات متخلف
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز موادی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند. بر اساس ماده ۶۲ این لایحه، در بند ۳ ماده ۲۵۵ قانون مالیات‌های مستقیم، عبارت «نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی»  به عبارت «نظر اعضای هیئت عمومی شورای عالی مالیاتی موضوع ماده ۲۵۸ این قانون»  تغییر می‌کند.

مطابق با ماده ۶۳ این لایحه تبصره ذیل به ماده ۲۵۸ قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود: حکم این ماده در مواردی که نسبت به موارد مشابه آرای متفاوتی توسط هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی صادر شده باشد، جاری است.

همچنین بر اساس ماده ۶۴ لایحه مالیات بر ارزش افزوده،  متن زیر جایگزین ماده ۲۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود: تخلف قضات اعضای هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی در انجام تکالیفی که به موجب قوانین و مقررات مالیاتی به عهده هیئت‌های حل اختلاف گذارده شده است، با اعلام دادستانی انتظامی مالیاتی در دادسرای انتظامی قضات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

علاوه ‌بر این، در مورد قضات بازنشسته و نیز نمایندگان موضوع بند ۲ غیرقضات و بند ۳ ماده ۲۴۴ این قانون به تخلف آنان با اعلام دادستانی انتظامی در محاکم دادگستری رسیدگی می‌شود. در صورت تخلف، علاوه ‌بر مجازات متناسب به جبران ضرر و زیان واصله به دولت به میزانی که هیئت عمومی شورای عالی مالیاتی تعیین می‌کند، محکوم می‌شود.

سازوکار تجدیدنظر
در رای هیئت حل اختلاف

نمایندگان مجلس دیروز ماده ۶۱ لایحه مالیات بر ارزش‌ افزوده را به تصویب‌ رساندند. بر اساس این مصوبه، متن زیر جایگزین ماده ۲۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود و به قانون مالیات بر ارزش افزوده تسری می‌یابد:

«مؤدی یا دادستان انتظامی‌ مالیاتی می‌تواند ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیئت حل اختلاف مالیاتی، با استناد به عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی و اعلام دلایل کافی، به شورای عالی مالیاتی اعتراض کرده و تجدید رسیدگی را درخواست کنند.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما