تاریخ انتشارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۴۱۸۸۰۸
ماه مهمانی خدا نزدیک است و البته مسائل مربوط به کرونا، بحث در مورد وجوب روزه‌داری در این ایام، تبدیل به یکی از مباحث اصلی در محافل مردمی و فضای مجازی شده است.
۰
plusresetminus
ماه مهمانی خدا فرصتی برای آرامش در روزهای کرونایی/ توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه رمضان
به گزارش بلاغ، پدیدۀ ویروس منحوس کرونا طی هفته‌های اخیر در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفته است. از اصلی‌ترین نکات پزشکی جهت جلوگیری از شیوع و ابتلا به این بیماری، پرهیز از حضور در تجمعات، حضور در خانه و استفاده از مواد غذای مقوّی در طول روز است که در این راستا توصیه‌های متعددی از سوی پزشکان و کارشناسان ارائه شده است.

ماه مبارک شعبان رو به پایان و ماه مبارک رمضان؛ ماه مهمانی خدا نیز نزدیک است والبته مسائل مربوط به کرونا، بحث در مورد وجوب روزه داری در این ایام، تبدیل به یکی از مباحث اصلی در محافل مردمی و فضای مجازی شده است.
 
طبق استفتاء صورت گرفته از محضر شماری از مراجع عظام تقلید، این بزرگواران بر لزوم ارجاع به نظر پزشکان و متخصصان حاذق و متدین تاکید کرده و هشدار داده‌اند که مبادا عده‌ای این امر را بهانه‌ای برای روزه خواری قرار دهند.
 
*روزه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود
 
حجت الاسلام سیفا‌لله محسنی کارشناس دینی و مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: طبق نظرات بیشتر پزشکان فوق تخصص، روزه در ماه مبارک رمضان احتمال ابتلای افراد بر کرونا را افزایش نمی‌دهد و روزه برای کسانی که جزو گروه‌های پرخطر نیستند و بیماری زمینه‌ای نیز ندارند، همچون سال‌های گذشته واجب است.
 
وی افزود: آنچه که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در خصوص افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا بعضا وجود دارد، به گواه کارشناسان درست نیست و اساسا منبع صدور فتوی برای یک موضوع شبکه‌های اجتماعی نیست و ترسی نیز اگر وجود داشته باشد، می بایست خوف عقلائی باشد، یعنی اهل فن و عقلای آن موضوع می‌بایست آن را تایید کنند.
 
این کارشناس دینی تاکید کرد: پزشکان فوق تخصص و دست اندرکار در موضوع پایش سلامت و مبارزه علیه این ویروس چنین احتمالی را تایید نکرده‌اند.
 
محسنی افزود: تحقیقات انجام شده در زمینه پزشکی نشان داد روزه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، بنابراین روزه در ماه مبارک رمضان امسال برای افراد فاقد بیماری‌های زمینه‌ای و کهولت سن واجب است.
 
وی خاطرنشان کرد: کسانی که در این ماه به جهت کهولت سن و یا داشتن بیماری زمینه‌ای و به تصدیق پزشکان نتوانسته‌اند روزه بگیرند، می‌بایست به ازای هر روزی که روزه نمی‌گیرند یک مد طعام به اندازه 750 گرم گندم، نان و ... به فقرا به عنوان کفاره پرداخت کنند. 
 
*روزه گرفتن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
 
ابراهیم مهدوی کارشناس تغذیه طی گفت‌وگویی به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و شرایط این روزهای کرونایی اشاره و اظهار کرد: همه افراد چه آنان که در منزل به سر می‌برند و چه آنها که در محل کار حضور می‌یابند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت برخی نکات تغذیه‌ای به تکلیف الهی خود بپردازند.
 
وی افزود: این تصور که با وجود کرونا نمی‌شود روزه گرفت اشتباه است زیرا اشخاص با رعایت پروتکل بهداشتی به راحتی می‌توانند روزه بگیرند.
 
*توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه رمضان
 
این دکتری تغذیه با اشاره به نقش مهم سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری  کرونا اظهار کرد: مصرف روزانه منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C شامل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.
 
مهدوی با بیان اینکه مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا ۲ عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند، خاطر نشان کرد: هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره شامل اسفناج ، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند، به طور کلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه ۳ واحد از گروه سبزی ها " بجز سبزی های نشاسته ای" و حداقل ۲ واحد میوه توصیه می‌شود.
 
وی به توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه رمضان اشاره و خاطرنشان کرد: در طول روزه‌داری دستگاه گوارش و دستگاه‌هایی که در هضم و جذب غذا دخالت دارند، استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می‌دهند.
 
*روزه فرصتی برای تغییر عادت غلط غذایی
 
این دکتری تغذیه هدف روزه‌داری در ماه مبارک رمضان را از دیدگاه تغذیه‌ای تغییر عادت غلط غذایی از جمله بدخوری و پرخوری دانست و افزود: در ماه مبارک رمضان پیروی از برنامه غذایی متعادل و متنوع که شامل نان و غلات، میوه، سبزیجات و گوشت حبوبات و لبنیات، آب و املاح، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌شود، ضروری است.
 
مهدوی با بیان اینکه برنامه غذایی افراد روزه‌دار باید در سه وعده افطار، شام و سحر تقسیم شود، گفت: در هنگام افطار قند خون در پائین‌ترین سطح قرار دارد برای باز کردن روزه بهتر است از مایعات گرم مانند چای یا شیر کم چرب گرم با خرما و یا کمی عسل استفاده شود همچنین برای افطار نان و پنیر کم چرب و سبزیجات، سوپ، آش توصیه می‌شود.
 
وی به وعده شام روزه‌داران اشاره و خاطرنشان کرد: وعده شام از حبوبات مانند خوراک عدسی، لوبیا یا گوشت‌های سفید و برای تامین آب بدن در فاصله افطار و تا قبل از خواب، از آب، هندوانه، آبمیوه‌های طبیعی، دوغ‌های خانگی کم‌نمک و سبزیجات به دلیل دارا بودن فیبر که آب را در خود نگه داشته و به تدریج وارد بدن می کنند، استفاده شود.
 
این دکتری تغذیه با اشاره به وعده سحر تصریح کرد: وعده سحر باید شبیه صبحانه یا ناهار که یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود از نان و غلات، شیر و لبنیات یا گوشت و جانیشن‌ها به همراه ماست و سالاد یا سبزی خوردن استفاده شود.
 
مهدوی افزود: مصرف سحری به همراه اعضای خانواده بعنوان اصلی‌ترین وعده غذایی ماه مبارک با رعایت اصول صحیح تهیه غذا یعنی کم‌چرب، کم‌نمک و کم‌شیرینی توصیه می‌شود.
 
وی به عادت‌های غلط غذایی در ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: روزه داران باید از نوشیدن مایعات سرد و نوشیدنی های گازدار، پرخوری در وعده سحر و افطار، افراط در مصرف قندهای ساده مانند قند، شکر، زولبیا و بامیه، خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنند.
 
این دکتری تغذیه با تاکید بر اینکه ماه رمضان و روزه گرفتن تداخلی در ضعف بدن ندارد، تصریح کرد: بیماران دیابتی، فشارخون بالا و کسانی که دچار نارسایی کلیه هستند باید طبق دستور پزشک خود عمل کنند.
 
مهدوی در پایان تاکید کرد: با توجه به اصل سلامت فرد و عدم ابتلا به کرونا اقدام به روزه‌داری در صورت رعایت اصول تغذیه سالم و اطمینان از دریافت غذاهای مورد نیاز طی دو وعده سحری و افطار و میان وعده پس از افطار نه تنها برای سلامت و ایمنی مشکلی ندارد، بلکه می‌توان به عنوان یک عامل مؤثر برای سلامتی نیز شناخته شود.

حالا که یک هفته به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده و جامعه شرایط خاصی را برای نخستین بار تجربه می‌کند، هم مردم و هم مسئولان باید از حالا به فکر تغییر در روند انجام اعمال ماه مهمانی خدا بیفتند. بخش زیادی از جامعه که عادت به حضور در جمع‌های مذهبی و برنامه‌های مذهبی گروهی ماه رمضان را داشتند این روزها پیگیر برنامه‌های جایگزین هستند و عده‌ای هم در خانه برگزار کردن اعمال ماه رمضان و پرهیز از حضور در اماکن مذهبی را پذیرفته‌اند.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما