گزارش بلاغ از جانفشانی کادر درمانی مازندران در مقابله با کرونا؛

شهادت، پاداش اثبات وفاداری و خدمتگزاری به مردم/مدافعان سلامتی که تا آخرین نفس ایستادند+فیلم

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۴۱۸۳۸۴
از ابتدای جریان کرونا در مازندران شاهد مرگ و میر افراد بسیاری در اثر کرونا بودیم که فوت کادر درمان یکی از تلخ‌ترین از اتفاقات بود، این‌ عده در راه خدمت مبتلا به بیماری شدند و در همین راه جان خود را فدا کردند مدافعان سلامتی که به سبب رسالتی که بر دوشش بود تا آخرین نفس ایستادند و جنگیدند.
۰
plusresetminus
شهادت، پاداش اثبات وفاداری و خدمتگزاری به مردم/مدافعان سلامتی که تا آخرین نفس ایستادند+فیلم
به گزارش بلاغ، از نخستین روز‌های انتشار خبر ورود بیماری کرونا به ایران و ابتلا چند تن از هموطنان در کشور به بیماری کووید ۱۹ کادر بهداشتی و خدمات درمانی، پزشکان و پرستاران همراه بیماران در بیمارستان‌ها علاوه بر خدمت رسانی به مردم با این بیماری مبارزه کردند.
 
ایثار و از خودگذشتگی کادر درمانی در شرایطی که خود در خطر جدی ابتلا به این بیماری هستند باعث شد تا با درخواست وزیر بهداشت از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای شهید خوانده شدن جانباختگان کادر پزشکی، درمانی بهداشتی معظم له نیز با شهید خدمت خواندن این جانباختگان موافق کنند.
 
در طول بیش از 50 روز از شیوع ویروس کرونا در کشور و رسیدن آن به استان‌ها و شهر‌های مختلف همه مردم در یک بسیج همگانی برای ریشه کردن این ویروس هم‌قسم شده‌اند تا با پیشگیری و رعایت نکات ایمنی این ویروس را شکست دهند.
 
در این میان علاوه بر جانباختن تعدادی از هموطنان تعدادی از کادر درمانی نیز جان خود را از دست داده‌اند، افرادی که به واسطه پرستاری از بیماران کرونایی خود نیز مبتلا به این ویروس شدند و جان خود را در راه ایثار و فدا کردند.
 
استان مازندران پس از شیوع کرونا به‌دلیل توریست پذیر بودن دچار محدودیت‌های بسیاری شد، در این استان دانشگاه علوم پزشکی به دو بخش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل تقسیم بندی شده است.
 
از زمان شروع مقابله با ویروس کرونا، مردم با مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل سرایت بالای این بیماری از طریق تماس و لزوم استفاده از ماسک دستکش و لوازم بهداشتی کادر درمانی در سراسر استان مجبور به پوشیدن لباس‌های ایزوله و بسته شدند که در تاریخ نظیر نداشت.

* خدمت به مردم جهاد است
 
سختی بودن در این لباس‌ها را تنها کسانی درک می‌کنند که با عشق به خدمت در محیط کار حاضر شده و ساعت‌ها با همان لباس مشغول به کار هستند، یکی دیگر از مشکلات کادر درمان استرس و اضطراب برای ابتلا به این ویروس است چرا که با بیماران ارتباط مستقیم دارند.
 
سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران پس از شهادت هر یک از اعضای این دانشگاه در تماس تلفنی با اعضای خانواده مدافعان سلامت جانباخته بیماری کرونا این دانشگاه، ضمن دلجویی و اظهار همدردی، برای درگذشتگان طلب رحمت و مغفرت و برای بازماندگان طلب صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت کرد.
 
وی بیان کرد: در آینده و در فرصتی مناسب مراسم یادواره این شهدا ویژه گرامیداشت همه این عزیزان برگزار خواهیم کرد.
 
همچنین پس از شیوع ویروس کرونا در استان مازندران، شهرستان بابل از جمله شهرهایی بود که مورد هجوم طیف بیشتری از این بیماری قرار گرفت بطوری که همه مراکز بهداشتی و درمانی در بابل در مدت کوتاهی میزبان رسیدگی از بیماران کرونایی شدند.
 
در این بین کادر درمانی این شهرستان جانانه در مقابله با این ویروس ایستادند و خدمت به مردم را رها نکردند، که متأسفانه شاهد فوت بهترین‌ها در بیمارستان‌های این شهرستان بودیم، که با عنوان شهدای مدافع سلامت غریبانه خاکسپاری شدند.
 
سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: کادر درمان زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل از روز اول شیوع کرونا پای کار بوده و در این زمینه جانفشانی کردند‌، به‌دلیل سرایت بالای این بیماری بیمارستان‌های میناگر، شهید یحیی نژاد و روحانی تبدیل به مرکز رسیدگی به بیماران کرونایی شدند.
 
وی افزود: متأسفانه ما در راه مقابله با ویروس کرونا همکاران ایثارگر زیادی را از دست دادیم، سید مظفر ربیعی متخصص بیهوشی، سید فرید نیرویی جراح عمومی، جواد جلالی نیا پرستار بیهوشی، صمد بابازاده پزشک خانواده، کبری حسین‌زاده اسکی پرستار بازنشسته، علی اصغر رهبان کادر درمان بیمارستان امیرکلا، حسین نوروزی کبریا معاونت بهداشتی دانشگاه، مجید اردشیری همکار دانشگاه، ایرج ابراهیم‌نژاد پزشک خانواده، سید راضیه حسینی‌نژاد همکار بازنشسته، سید منوچهر ساداتی همکار دانشگاه، مصطفی صمدی پزشک خانواده از مدافعان سلامت این شهرستان بودند.

دانلود
 
سید زهیر ربیعی فرزند سید مظفر ربیعی از شهدای مدافع سلامت در این روزهای کرونایی از شهرستان بابلسر در گفت‌وگو با ما ضمن اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه پدرش طی سالیان متمادی خدمت و همچنین دو سال از بازنشستگی تا ابتلا به ویروس و کرونا و در نهایت شهادت گفت: پدرم عمرش را صرف خدمت به مردم کرد و در این راه از جانش گذشت.
 
وی افزود: دکتر ربیعی متخصص بیهوشی متولد ۱۳۳۰ در بابلسر بوده که در سال ۱۳۹۷ بازنشسته شد ولی دست از خدمت برنداشت، وی در بیمارستان‌های مهرگان و روحانی بابل خدمت می‌کرد و ۳۸ از عمرش را مشغول طبابت بود.
 
*ایثارگری‌های جانبازان دوران دفاع مقدس در جبهه سلامت

ربیعی یادآور شد: پدرم از جانبازان دوران دفاع مقدس که در عملیات والفجر ۱۰ شیمیایی شد و کسی جز مادرم از این موضوع اطلاعی نداشت، گاهی سرفه می‌کرد و علائم خفیفی داشت.
 
فرزند این شهید بیان کرد: بیمارستان روحانی بابل که محل فعالیت پدرم بود سومین بیمارستانی بود که به مرکز رسیدگی به بیمارانی کرونایی تبدیل شد، اواخر اسفند ماه بود که متوجه شدیم پدرم علائم خفیف سرماخوردگی دارد از ما خواست تا او را به بیمارستان نبریم، می‌گفت؛ تخت دولتی بیمارستان باید در اختیار مردم دردمند قرار بگیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: جزییات مبتلا شدن به کرونا در مورد پدرم را نمی‌دانیم چرا که او از دردهایش کمتر سخن می‌گفت، ولی به‌علت شیمیایی بودنش پس از اینکه اسکن گرفتیم متوجه شدیم هر دو ریه درگیر است.
 
ربیعی عنوان کرد: پزشک متخصص عفونی در بابل به ما گفتند باید اقای دکتر را بستری کنیم ولی پدرم نپذیرفته و خواستند که هر کاری لازم است در محیط خانه و قرنطیته صورت بگیرد سه روز در خانه ماندند و بعد به‌دلیل اینکه حالشان خیلی بد شد راهی بیمارسان یحیی‌نژاد شدیم.
 
فرزند این مدافع سلامت اضافه کرد: پس از دو روز بستری بودن به‌دلیل مشکلات تفنسی پدرم دار فانی را وداع گفت، این در حالی بود که کسی فکرش را هم ‌نمی‌کرد که پدرم در این وضعیت از دنیا برود دلیل مرگ هم بیشتر به همان مشکلات تنفسی ناشی از جانباز بودن پدر برمی‌گردد.
 
وی با اشاره به کارهای خیرخواهانه شهید ربیعی گفت: در همان روزهای داغ شیوع کرونا پدرم با چند از از دوستانشان اقدام به خرید ۲۰ کپسول اکسیژن و تخصیص محیط کارخانه لوازم یدکی ماشین به کارگاه تولید ماسک و لوازم پیشگیری از کرونا کرد.
 
ربیعی بیان کرد: پدرم با خیریه‌های مختلف همکاری داشت و در طول دوران طباطبش بابت اضافه‌کاری و درمان بیماران در شب یا مکان‌هایی جدا از بیمارستان هیچ حق الزحمه‌ای دریافت نمی‌کرد.
 
این فرزند شهید در پایان گفت: پس از شهادت پدرم دکتر سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل و مسؤولان بسیاری از سرداران سپاه پیام‌های تسلیت متعدد در خصوص شهادت وی ارسال کردند خدمات ارزنده پدرم ورد زبان مردم بابلسر و بابل شد.
 
*خدمت به مردم تا آخرین نفس

ابراهیم بابازاده که خود پزشک اطفال بوده و برادر شهید دکتر صمد بابازاده پزشک عمومی بابل است،  گفت: دکتر صمد بابازده متولد ۱۳۴۵، از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در بابل علائم خفیفی داشت، تا اواسط اسفند در مطبش برای طبابت حاضر شد ولی چند روز بعد حالتش وخیم شد و در بیمارستان یحیی نژاد بستری شد.
 
وی افزود: همه اقدامات درمانی، برای نجاتش انجام شد ولی بی‌فایده بود، سرانجام در اولین روز فروردین سال جاری فوت شد، برادرم پزشک سرشناس بابلی بود که همه مردم او را می‌شناختند بجای رفتن نزد متخصص بخاطر تبحر و دست سبکی‌اش سراغ مطبش را می‌گرفتند.
 
بابازاده بیان کرد: پس از فوتش هر کسی خبر شهادتش را می‌شنید ناخودآگاه اشک از چشمانش جاری می‌شد، وی فردی با خصوصیات اخلاقی منحصر به فرد بود‌، اینک درمانگاه و مطبش خالی است همانجا که روزی سنگ بر زمین نمی‌آمد برادرم همه را  با یک نسخه معالجه می‌کرد.
 
این پزشک به‌دلیل فوت برادرش اشاره کرد و گفت: چندی قبل از شهادت برادرم خودش به من گفته بود که از یکی از بیمارانش که از کرمان برای ویزیت آمده بود مبتلا به ویروس شده است، ولی تا آخرین توانش به طبابت پرداخت و آخرین نسخه‌های شفا را نوشت.

شهدای خدمت مصداق ایثار و جانبازی
 
پرستاران و پزشکانی که این روزها در خط مقدم مبارزه با کرونا جان باختند تا سلامت مردم ایران تأمین شود.

ملت ایران هیچگاه ، فداکاری فرزندان خود را فراموش نخواهد کرد و به‌ویژه در این شرایط سخت که مردم با ویروس کرونا مواجه اند، چنین افرادی که بی ریا کمک و جانفشانی کرده اند، هرگز فراموش نخواهند شد.

بی تردید مردم مازندران تلاش ارزشمند و خالصانه مجموعه پرسنل پرهمت سهیم در مقابله با این بیماری، اعم از پزشکان، پرستاران، بهورزان، بهکاران و نیز پرسنل رشید نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و بسیج، هلال احمر و نیز اصحاب رسانه را هیچ گاه فراموش نکرده و با تبعیت از مقررات و ضوابط مشخص شده و همراهی و هم دلی با مجریان طرح فاصله گذاری اجتماعی این روزهای سخت را با صبر و شکیبایی سپری خواهند نمود.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴