کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پروتکل بیولوژیکی حافظ امنیت ملی است؛

کرونا، مهاجم چالاک برخوردار از همه شاخص‌های بیوتروریسم/جنگ بیولوژیک، مهلک‌ترین جنگ تاریخ بشر

25 فروردين 1399 ساعت 0:14

ناگفته پیداست که بین امنیت زیست محیطی و امنیت ملی کشور رابطه مستقیم وجود دارد. بدون تردید عدم برنامه ریزي و آمادگی حکومت و جامعه در برابر یک اقدام بیوتروریستی کلیه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادي کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد فاجعه‌اي عظیم می‌شود.


به گزارش بلاغ، جهان هرچه جلوتر می‌رود با رشد علم و گسترش و تعمیق تحقیقات و پژوهش به دستاوردهایی مثبت و منفی دست می‌یابد که ضمن آسان‌سازی زندگی، در بسیاری از موارد آرامش را از انسان‌ها گرفته و سایه تهدیدهای جدی را بر سر جامعه جهانی می‌گستراند.

چرایی عدم فراگیری حساسیت
اگر استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی در جنگ‌ها نتوانست اراده جهانی علیه این سلاح‌ها را بسیج کند، بواسطه ملموس نبودن و تجربه نکردن مردم همه کشورها بوده هرچند با تماشای آثار استفاده برخی قدرت‌ها از این سلاح‌ها بویژه امریکائی‌ها، احساسات مردم جهان جریحه‌دار می‌شد و تنها تاثر و تاسف و نفرت از کاربران این سلاح‌ها را بوجود می‌آورد.

بیوتروریسم به عنوان یک تهدید زیست محیطی در صورت وقوع می‌تواند ضمن به خطر انداختن امنیت ملی کشور تبدیل به بحرانی ملی شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان و نیز حضور قدرت‌هایی نظیر آمریکا و رژیم صهیونیستی در اطراف ما، آسیب‌پذیري کشور در سطح ملی مانند مرزها و مناطق قومی همچنین عدم توانایی برخی دولت‌هاي همسایه در اعمال حاکمیت بر تمام قلمرو خود، بیو تروریسم را باید به یک دغدغه مهم براي جمهوري اسلامی تبدیل کند.
 

برهم‌زدن امنیت زیست محیطی، اولین هدف بیوتروریسم
ناگفته پیداست که بین امنیت زیست محیطی و امنیت ملی کشور رابطه مستقیم وجود دارد. بدون تردید عدم برنامه ریزي و آمادگی حکومت و جامعه در برابر یک اقدام بیوتروریستی کلیه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادي کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد فاجعه‌اي عظیم می‌شود.

یکی از تهدیدات زیست محیطی بحث بیوتروریسم و تأثیر آن بر امنیت ملی کشور است. با روشن شدن ابعاد جدید بیوتروریسم و خطرات پیشرو ناشی از آن، این پدیده اخیراً در سطح وسیعی در حوزه‌هاي پزشکی، بهداشتی، سیاستگذاري‌هاي بلندمدت دفاعی و سطوح امنیت ملی کشورها مطرح شده است.

سلاح‌هاي بیولوژیکی به راحتی و با هزینه کم تولید می‌شوند، ضمناً تشخیص آنها مشکل بوده و امکان حفاظت مؤثر علیه آنها وجود ندارد و اگر در مناطق شهري مورداستفاده قرار گیرند تلفات بسیار زیادي به بار می‌آورند از این رو مقابله با آنها نیازمند یک بسیج همگانی بوده و کلیه سازمان‌هاي مربوطه (نظامی و غیر نظامی) باید آمادگی لازم جهت مقابله با حوادث ناشی از آنها را داشته باشند. در بعضی از شرایط سلاحهاي بیولوژیکی می‌توانند به اندازه بمب‌هاي هسته‌اي ویرانگر باشند.
 

کرونا، مهاجم چالاک برخوردار از همه شاخص‌های بیوتروریسم
اما کرونا ویروس، بتدریج و به‌سرعت همه کشورهای جهان را مورد اصابت و مصیبت قرار داد و بدون هیچ جنگ‌افزار سخت و بمباران و انفجار، روزانه جان هزاران انسان را در کشورهای مختلف می‌گیرد و هنوز هیچ کشوری نتوانست سلاح خنثی‌کننده در مقابل کرونا ابداع کند و با بالابردن دست تسلیم، تنها شهروندان خود را دلالت می‌کند به خانه‌نشینی.

استیصال مردم در مقابل این ویروس بی‌رحم زمانی تشدید می‌شود که می‌بینند دولت‌ها و نخبگان‌شان در برابر این ویروس قادر به دفاع از مردم خویش نیستند و حتی نمی‌توانند سلامت خود را تضمین کنند.

بیولوژیست‌ها و متخصصان میکروبیولوژی معتقدند بسیاری از انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها با تغییراتی که در ژنوم آنها ایجاد شده، از پیچیدگی ویژه‌ای برخوردارند و روز به‌روز نیز پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند.

به دلیل تلاش‌های دانشمندان و محققان در زمینه میکروبیولوژی پزشکی٬ از طریق توسعه واکسن در برابر ارگانیسم‌های مهاجم٬ بیماری‌های مرگبار و ناتوان‌کننده مثل آبله٬ فلج اطفال و سل٬ یا ریشه‌کن شده‌اند یا تا حد زیادی قابل درمان‌اند. میکروب‌ها مرتب در حال تکامل و تغییر هستند و هزاران نسل جدید را در هر سال تولید می‌کنند. به این ترتیب عدم تقارنی در تکامل بشر و انگل‌ها و میکروب‌های آن پدید می‌آید که تنها علاج آن تکامل دانش میکروبیولوژی پزشکی است.


جنگ بیولوژیک، مهلک‌ترین جنگ تاریخ بشر
امروزه بر کسی از صاحب نظران بیولوژیست پنهان نیست که میکروب‌ها و ویروس‌ها سلاح‌های پیشرفته جنگی در دستان دولت‌های تروریست هستند که در جنگی اعلام نشده به‌صورت ناجوانمردانه‌ای علیه کشورها بکار گرفته و موجب مرگ صدها هزار انسان بی‌گناه می‌شوند.

هزینه این جنگ پنهان، هزاران برابر بیشتر از جنگ‌های سخت نظامی است و بر نسل‌های بعدی نیز آثار مخرب ژنتیکی برجا می‌گذارد و تا دهها سال بقای آثار آن برای کشور مورد هجوم گریزناپذیر است.

در دهه‌های اخیر و در قرن بیستم و دهه اول قرن جاری، جهان شاهد کشتار این میکروب‌ها و
ویروس‌ها از سوی کشورهای مهاجمی همچون امریکا در نقاط مختلف جهان بوده است که نه از دست سازمان ملل و بهداشت جهانی کاری برای جلوگیری از بکاربردن این سلاح ساخته بود و نه هیچ کشور دیگری توانست مانع از استفاده امریکا از این سلاح مرگ‌بار شود.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ویروس کرونا ساخته شده از سوی برخی کشور برای تحت تاثیر قراردادن اقتصاد چین و ایران است، گفت: منشاء توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی و بعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می شود، اما  اثبات تخصصی آن نیاز  به بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنوم‌های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد.

وی ادامه داد: هرچند بررسی پیامدهای این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است.
 

راه دشوار دولت‌ها در مقابله با بیوتروریسم
حال که چنین است، بر هر کشوری واجب است تا راه‌های صیانت از خود را خود تدبیر کند و برای حفظ امید به زندگی در میان مردم خود، روش‌ها و ابزار دفاع حتی پیشگیرانه را برای مردم کشورش فراهم بیاورد.

پروتکل امنیتی مقابله با بیوتروریسم زمانی قابل تنظیم و تعمیم و آموزش است که مجموعه‌ای از اقدامات را شامل شود که مهم‌ترین آن، شناخت انواع ابزارهای تهاجمی و معرفی روش مقابله با آن و سپس تجهیز جامعه به تجهیزات مقابله با تهاجمات بیوتروریسم است.

بدون تردید، برای مطالعه علمی و لابراتواری پیرامون این مهم، نخستین اقدام واسپاری این مسئولیت سنگین و سترگ به مرکزی است که برخوردار از جایگاه عالی با اختیارات لازم و امکانات و اعتبارات کافی است.


عالی‌ترین مرجع باید به جنگ جلادترین دشمن بیاید
ممکن است در ابتدای امر، برخی سازمان پدافند غیرعامل و یا ستاد مدیریت بحران را به ذهن آورند که به تناسب کار می‌توانند پیرامون این حوادث مترقبه تدبیر کنند، اما جایگاه شورای عالی امنیت ملی، که با حضور عالی‌ترین مقامات سه قوه تشکیل می‌شود و عهده‌دار تامین امنیت ملی از طریق تمهید همه سازوکارهای ایجابی و مقابله جهانی با همه عوامل سلبی در سطح داخلی و خارجی است، ایجاب می‌کند تا کارگروه و یا کمیسیونی برای مقابله با بیوتروریسم تشکیل شود و با مطالعه دقیق جوانب این موضوع مهم، به ارائه و اعمال راهکارهای ملی و بین‌المللی بپردازد.

امروز بر کسی پوشیده نیست که چهره جنگ و عرصه و عناصر و ابزارها و سلاح‌های آن تغییر بنیادی کرده و آنچه که از وجوه مشترک جنگ‌های سنتی و بیولوژیکی است، کشتار نسل‌ها می‌باشد که در جنگ بیولوژیک این نسل‌کشی در سکوت کامل و بدون اعلام جنگ و بدون مشخص شدن جنگ‌آفرین و مهاجم عمل می‌کند.  

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 418047

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/418047/کرونا-مهاجم-چالاک-برخوردار-همه-شاخص-های-بیوتروریسم-جنگ-بیولوژیک-مهلک-ترین-تاریخ-بشر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com