تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۴۱۷۴۳۰
شهرستان سوادکوه در محرومیت و مظلومیت زبان زده مردم و مسئولان است، وضع معیشت اقتصادی خانوارها ناچیز است اما در همین محرومیت، قلب‌های برزگی می‌تپد.
۰
plusresetminus
مدافعان حریم حجاب این‌بار در لباس مدافعان سلامت/قلب‌های بزرگی در سوادکوه می‌تپد
به گزارش بلاغ، در روزهای سخت است که هر کس زوایای پنهانی وجود خود را آشکار می‌کند، در روزهای امتحان است که مشخص می‌شود که چه کسی در راه خداست و چه کسی اسیر شیطان...
 
در روزهای اخیر که ویرس کرونا همه را به هراس افکنده و مردم عادی را دچار ترس و واهمه کرده، زشت و زیبایی‌های فراوانی در جامعه خلق شد، افرادی که  لوازم ضروری مورد نیاز مردم را در این روزها پنهان و انبار کرده‌اند تا آن را چندین برابر قیمت عرضه کنند و در مقابل ده‌ها فروشنده مواد بهداشتی و حتی ابزار فروش با عرضه رایگان و یا ارزان ماسک و مواد بهداشتی صحنه‌های از نیکی و ایثار آفریده‌اند.
 
*مدافعان حریم حجاب این‌بار در لباس مدافعان سلامت 
 
از همان روزهای نخست که نوشته‌های مایوس‌کننده بر صفحه شیشه داروخانه‌ها مردم نگران را مقابل داروخانه میخکوب می‌کرد "ماسک، الکل و مواد ضدعفونی نداریم، سوال نفرمایید" و یا پرستاران و پزشکان در خط مقدم با کمبود ملزومات بهداشتی مواجه شدند بار دیگر دختران و مادران انقلابی که تاکنون مدافعان حریم حجاب و حرم بودند این‌بار در لباس مدافعان سلامت پا به میدان نبرد علیه کرونا ویروس گذاشتند.
 
 درست نزدیک عید پرکارترین و بهترین زمان کسب درآمد روزهای سال برای خیاط‌ها است که با نه به مشتری به پویش مردمی می‌پیوندند، آمار شهدا پزشک و پرستاران، قلب مادران شهر را لرزانده و با ورود دختران و مادران به چرخه تأمین ملزومات پزشکی، درمانی و حفاظت فردی برای بیمارستان‌ها و بیماران  کار بزرگی انجام شده است و دیگر نوشته‌های مایوس کننده رو صحفه شیشه داروخانه اهمیتی برای این افراد نداشت.  
 
*اینجا قلب‌های برزگی می‌تپد
 
شهرستان سوادکوه در محرومیت و مظلومیت زبان زده مردم و مسئولان است، وضع معیشت اقتصادی خانوارها ناچیز است اما در همین محرومیت، قلب‌های برزگی می‌تپد فقط در شهر پل‌سفید 30 خیاط زن و مرد پای کار آمده‌اند، از نیمه نخست اسفند از ساعت 8 صبح تا 9 شب بی‌وقفه مشغول دوخت ماسک و گان‌های پزشکی شده‌اند، راهی یکی از کارگاه‌های خیاطی می‌شوم که کار برش را انجام می‌دهند. 
 
زهرا بخشی سرپرست کارگاه با 3 همکار دیگر مشغول برش زدن گان‌های پزشکی است، خانم بخشی تجربه 30 ساله در دوخت لباس دارد و با لبخند می‌گوید تا زمانی که کرونا را شکست ندهیم کار برش گان و ماسک را انجام می‌دهم و سفارشی دیگر قبول نمی‌کنم.
 
بخشی قبل از بحران کرونا مشغول درس خواندن بود تا در آزمون مقطع کارشناسی ارشد شرکت کند، می‌پرسم به چه دلیل درس خواندن را رها کردی و بدون اجر و مزد مشغول برش گان‌های پزشکی شدی که پاسخ می‌دهد: آزمون کارشناسی سرنوشت شخصی من است که برای شخص خودم خیلی مهم است اما دوخت گان سرنوشت هزاران فرد و کشورم را رقم می‌زند تا آخرین لحظه پای سرنوشت وطن می‌مانم.
 
*دل نگران روزهای سخت کارگران، دست‌فروشان و مستاجران شهر
 
خیاط قهرمان شهر دل نگران روزهای سخت کارگران، دست‌فروشان و مستاجران شهر است و به رو به رویش اشاره می‌کند و می‌گوید گلی را ببین کارآموز من است کرو و لال است در تمام کارهای خیر هم پای من کار می‌کند، گلی سرمایه‌ی من است، دختر هنرمندی که این روزها ماسک می‌دوزد و تقدیم کادر درمانی می‌کند و به خوبی این روزهای سخت را درک می‌کند، به گلی نگاه می‌کنم به او که سهمش از دنیا سکوت است با آرامش خاطر مشغول برش زدن پارچه‌ها است.
 
خانم جمالی یکی دیگر از همکاران این کارگاه می‌گوید: با خدا معامله می‌کنم، جان ما ارزشمندتر از پرستاران و پزشکان که نیست اگر هر یک از افراد جامعه نسبت به این بیماری احساس مسئولیت کند و در جایگاه خود به وظیفه خود عمل کنند کرونا  را شکست می‌دهیم.
 
بخشی ادامه سخن جمالی را می‌گیرد و با بغض ادامه می‌دهد: در این روزها پرستاران و پزشکانی هستند که همچون شمع بر بالین بیماران می‌سوزند تا تمام شوند، قید بازنشستگی‌شان را، قید مرخصی‌ها و... را زده‌اند و 24 ساعته در حفاظ عذاب آور گان، دستکش، ماسک و حفاظ صورت در بخش‌های عفونی روز را به شب می‌رسانند و شب را به صبح! حال ما چگونه شب آرام بخوابیم. و من  چگونه می‌توانم در چنین شرایطی به فکر آزمون استخدامی خود باشم.
 
*فرمانده باید در راس حرکت کند قابل توجه بسیاری از مسئولان
 
معصومه باقری فرمانده یکی از پایگاه‌های حوزه مقاومت خواهران شهر پل‌سفید دلیل حضور خود را اینگونه شرح می‌دهد: وقتی به عنوان فرمانده یک پایگاه مردمی هستم پس باید ابتدا در راس امور حرکت کنم و سپس از نیروهای تحت امر انتظار حضور داشته باشم، با وجود اینکه همسرم به دلیل شیوع بیماری کرونا به ما اجازه حضور در اجتماع را نمی‌داد اما زمانی که از وی خواستم اجازه دهد در دوخت لباس و کمک کنم، مرا در ان راه همراهی کرد «فرمانده باید در راس حرکت کند قابل توجه بسیاری از مسئولان»
 
گروه‌های مردمی هم به‌عناوین مختلف کمک می‌کنند، دوخت ماسک و گان، تهیه آبمیوه طبیعی برای کادر درمانی، جمع آوری کمک‌های نقدی برای خرید دستگاه اکسیژن ساز، همراهی ارگان‌ها برای ضدعفونی کردن شهرها، روستاها و... به نظرم یکی از دلایل موفقیت ایران در مبارزه با ویروس کرونا با وجود تحریم‌های دارویی و مشکلات اقتصادی در مقابل کشورهای اروپایی حضور خودجوش مردم و پویش‌های مردمی است که دلسوزانه در کنار کادر درمان ایستاده‌اند.
 
*مادران ایثارگر شهدای دفاع مقدس، حامی پرستاران و پزشکان
 
راهی یکی دیگر از کارگاه‌ها می‌شوم و در میانه راه  روزی را که به بیمارستان شهدای زیراب برای تهیه گزارش رفتم را به خاطر می‌آورم که رئیس بیمارستان ابتدا از من خواست گان بر تن کنم کند آن روز تلاش همین خیاط‌ها موجب  تضمین سلامتی من شده بود، وارد کارگاه می‌شوم، در آنجا هم چند خیاط سخت مشغول دوخت گان هستند، روزهای جنگ را ندیده‌ام اما به خوبی می‌توان تصور کرد مادران و دختران امروز در چهل یکمین سال  انقلاب راه مادران ایثارگر شهدای هشت سال دفاع مقدس را در پیش گرفته‌اند و در پشت خط مقدم حماسه سلامت، حامی پرستاران و پزشکان هستند، تا آنها ناامید نشوند و احساس تنهایی نکنند.
 
در حال حاضر کادر پزشکی و پرستاران از جان خود گذشته و به کمک بیمارانی شتافته که حتی امیدی به زنده ماندنشان ندارند پس وظیفه هر کدام از ما است که هر کاری ولو ناچیز از دستمان بر می‌آید انجام دهیم تا در مرحله اول این عزیزان از کرونا مصون بمانند و سپس بتوانند از درد و رنج بیماران بکاهند، این را ملیسا بهاری در حالی که آستین گان را وصل می‌کند، می‌گوید و ادامه می‌دهد: خواهرم معلم است در این روزها که مدرسه ها تعطیل شده به کمک من آمده تا زودتر کار دوخت را به اتمام برسانیم و لباس‌ها به دست کادر درمانی برسد در این شرایط ثانیه‌ها نیز با ارزش هستند و نباید لحظه‌ای از خدمت غافل شد.
 
*تجلی درس‌های عاشورا
 
با کمی پرس و جو متوجه می‌شوم تمام این خیاط‌ها مستاجر هستند و باید آخر ماه اجاره مغازه‌ها را پرداخت کنند اما بدون در نظر گرفتن آخر ماه و موعد اجاره به مشتریان نه گفته‌اند تا در کار خیر شرکت کنند به زیبایی می‌توان درک کرد این عزیزان درس‌های عاشورایی را به خوبی فرا گرفته‌اند و با تمام داشته‌ها به میدان نبرد پا گذاشته و جز به بیماران و کادر درمانی به پیز دیگری فکر نمی‌کنند.
 
مردم عزیز، زنان و مردان خیرخواه سوادکوه تلاش می‌کنند در کنار ایثارگران خط مقدم حماسه سلامت، دین خود را به معرفت و انسانیت ادا کنند، آنچه این روزها در شهر ما بخوبی مشهود است اینکه عده‌ای نیز در جبهه‌ای دیگر به جهادگری مشغولند تا به سبک و سیاقی دیگر رسالت اجتماعی خود را به گونه‌ای دیگر در این روزهای مهم به زیبایی به منصه ظهور برسانند البته در دیگر شهرهای شهرستان همچون زیراب، آلاشت و روستاها نیز این حرکت جهادی و نذرفرهنگی با همین قوت و شدت ادامه دارد. 
 
*حضور پرشور بانوان سوادکوهی در پویش مهربانی
 
رقیه براری با اشاره به اینکه از روزهای نخست شروع بیماری با 8 دستگاه چرخ خیاطی در حوزه مقاومت کار دوخت لباس‌ها را آغاز کرده‌ایم، گفت: بعد از اعلام فراخوان 35 خیاط از سطح شهر در این پویش ما را همراهی کردند، کارگاه و تجهیزات خود را بی‌منت و مزد در اختیار ما قرار دادند.
 
وی با بیان اینکه 2 کارگاه کار برش لباس و ماسک‌ها را انجام می‌دهد و بعد برش در اختیار سایر خیاط‌ها قرار می‌گیرد تا کار دوخت تکمیل شود، افزود: بعد از پایان کار دوخت، لباس‌ها استریل و تحویل مسئول  بسیج سازندگی سپاه می شود تا در اختیار کادر درمانی بیمارستان شهدای زیراب قرار گیرد.
 
فرمانده حوزه بسیج خواهران حضرت زینب(س) پل‌سفید گفت: این کار جهادی با نام سردار شهیدعلی انتقامی و سردار شهید کسائیان آغاز شده است و با  یک تلاش جمعی برای تولید و تهیه ملزومات اولیه بهداشتی نظیر سفارش تولید ماسک و یا روپوش یکسره (گان) و دستکش‌های یکبار مصرف و مواد شوینده که به دلیل مصرف بالا و افزایش تقاضا به تولید آنها از پیش احساس می‌شود، اقدام می‌کنیم.
 
این مسئول با تاکید بر اینکه قبل از آغاز کار تمام کارگاه‌ها ضدعفونی می‌شوند و تست تب‌سنجی از خیاط‌ها گرفته می‌شود، تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با پرسنل بیمارستان لباس‌ها ایزوله، اتو و بعد از بسته‌بندی تحویل کادر درمانی می‌شود تا سلامت پزشکان و پرستان در معرض خطر قرار نگیرد.
 
*بانوانی توانمند، خلاق و با انگیزه برای کمک به همنوع
 
براری گفت: در پس این پرده پرمهر وعشق به همنوع، بانوانی توانمند، خلاق و با انگیزه کمک به همنوع از استعداد، توان و امکانات موجود بهره گرفته‌اند و با تغییر خط تولیدات و یا راه‌اندازی خط تولید چه در کارگاه و یا در خانه بصورت انفرادی، اما وصل به این زنجیره متمدن انسانی و با حفظ رعایت هشدارهای بهداشتی اقدام به تولید ماسک و سایر اقلام بهداشتی و بسته‌های حمایتی می‌کنند و تا روز 13 فروردین هزار گان مخصوص کادر پزشکی و درمانی، 2 هزار و 100 ماسک دوخته و توزیع شد، کار دوخت 5 هزار ماسک با کمک خیرین طی چند روز آینده آغاز می‌شود که  در بین خانواده‌های بیماران، نانوایی‌ها و کارگران توزیع می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه با کمک پویش‌های مردمی در چند مرحله ماسک تهیه و در بین اقشار ضعیف مردم توزیع شد، افزود: قبل از عید نیز به تعداد پکیج‌های موسسه نیکوکاری مسجد جامع شهر پل‌سفید ماسک آماده و تحویل این مرکز نیکوکاری شد تا شب عید به دست نیازمندان برسد.
 
* تصویرهای روشن و تیره تمام‌نشدنی در روزهای کرونایی
 
دوگانگی خیر و شر همیشه هست چه در خوشی و چه در تلخی می‌توان در دوران پسا کرونا  در کتابی، خیرها و شرهای روزهای کرونایی را ثبت کرد. در مقابل، احتکار، گرانفروشی عده‌ای، غیب شدن نمایندگان مجلس دهم و بی‌توجهی برخی از مدیران، مردم خودجوش به میدان آمده‌اند، البته کم نیستند مسئولان دلسوزی که شبانه‌روز و بی‌وقفه در تمام صحنه‌ها حضور دارند و حتی  تعدادی درگیر کرونا و قرنطینه‌اند.
 
این روزها که خوب به اطراف می‌نگرم می‌بینم هر ثانیه سوژه‌های خوب و بد برای تهیه خبر و گزارش وجود دارد از تنفس بیماران به کمک خیرین تا ضدعفونی خانه به خانه و پویش‌های مردمی تصویرهای روشن و تیره تمام‌نشدنی در این روزها و لحظه‌های تلخ پدیدار می‌شود و این تصاویر روشن  است که امید در دلمان زنده می‌کند و اشک شوق را از گونه‌ها جاری می‌کند و فریادی ریشه در باوری عمیق در ذهنمان می‌پیچد؛ #به _یاری_خدا_کرونا_را_شکست_می‌دهیم.
 
به پاس گذشت و ایثار خیاطان شهر با تعدادی از صاحبان کارگاه ها تماس می‌گیرم و از آنها می‌خواهم اجاره این روز‌ها را به این بانوان توانمند، خلاق ببخشند که با تمام وجود می‌پذیرند، زنجیره مهربانی قطع شدنی نیست و ادامه دارد...

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴