تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۴۱۶۸۰۵
شعار "جهش تولید" هر چند شعار محورى سال 99 است ولى نباید فراموش كرد كه مسأله تولید و رونق آن از چنان اهمیتى برخوردار است كه رهبر معظم انقلاب در طول سال‌هاى گذشته مكرر بر آن تأكید داشته‌اند اما چرا رهبر معظم انقلاب در این چند سال همواره بر تولید تأکید می‌کنند؟
۰
plusresetminus
چرا "تولید" دغدغه چند ساله مقام معظم رهبری است؟/اقتصاد مقاومتى، راهكار جهش تولید
به گزارش بلاغ، رهبر معظم انقلاب اسلامى همواره با نگاه راهبردى خود به مسائل كشور در این چند سال، مهم‌ترین مسأله كشور را رشد تولید به عبارت دقیق رونق یا جهش تولید دانستند. معظم‌له در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی به گزارشهای موثق از بازگشت به کار برخی از کارخانه‌های راکد یا تعطیل، افزایش ظرفیت تولید بعضی از واحدها، به میدان آمدن شرکتهای دانش‌بنیان و برداشتن گام‌های جدی در پژوهش و تحقیق به‌عنوان سرچشمه تولید اشاره کردند. ایشان همچنین در سال 98 نیز در مورد مسئله تولید فرمودند: «مسأله‌ى تولید به نظر من مسأله‌ى محورى امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «رونق تولید». باید همه تلاش كنند تولید در كشور رونق پیدا كند.»

شعار "جهش تولید" هر چند شعار محورى سال 99 است ولى نباید فراموش كرد كه مسأله تولید و رونق آن از چنان اهمیتى برخوردار است كه رهبر معظم انقلاب در طول سال‌هاى گذشته مكرر بر آن تأكید داشته‌اند. سحنان رهبر معظم انقلاب در ابتداى سال 1394، تأكید بر رونق تولید به‌عنوان آرمان اسلامى در دیدار با شركت‌كنندگان اجلاس بانك توسعه اسلامى در 25 شهریور 1383یا معرفى اقتصاد مقاومتى به‌عنوان راهكار رونق تولید در دیدار با سران قوا در ششم اسفند1392 گویاى توجه ویژه ایشان به شعار امسال است. اما چرا رهبر معظم انقلاب در این چند سال همواره بر تولید تأکید می کنند؟
 
 
* رونق اقتصادى، انتظار به حق ملت‌
اولین ملاحظه آن است كه این انتظار ملت كه كشور از رونق اقتصادى برخوردار بوده و دولت بتواند بر اقتصاد كشور سوار بوده و آرامش و ثبات را بر عرصه اقتصاد حكام كند، انتظارى نامعقول و غیرمنصفانه‌اى نیست. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامى؛ «انتظار به‌حقّ مردم ما، این است كه از یك اقتصاد شكوفا برخوردار باشند، رفاه عمومى باشد، طبقه‌ى ضعیف از وضعیت غیرقابل قبول خارج بشود، از مشكلات نجات پیدا كند؛ این‌ها انتظارات مردم ما است و این انتظارات به‌حق است.»

این انتظار برآمده از بضاعتى مادى و استعدادهاى معنوى است كه سرزمین پهناور ایران از آن برخوردار است و این برخوردارى هم در عرصه كشاورزى و منابع زیرزمینى و هم در عرصه نیروى انسانى خودنمایى مى‌كند.
 
* جهش و رونق تولید، آرمانى اسلامى‌

گاه این‌گونه القاء مى‌گردد كه گویا بین رونق اقتصادى و تلاش و كوشش در عرصه تولید اقتصادى، با روح و جوهره و جهت‌گیرى دین تطابقى ندارد! دین براى آبادانى آخرت آمده است و توجه و برخوردارى و رونق بخشى به دنیا در هدفگذارى‌هاى دین و آموزه‌هاى انبیاء الهى جایگاهى ندارد. اما حقیقت آن است كه چنین برداشتى از دین برداشتى انحرافى و تحریف شده است. اتفاقا در آموزه‌هاى اسلامى، مفاهیمى چون كار و كوشش و تلاش و تولید به‌شدت توصیه شده و با مثابه مقولات ارزشى مورد توجه قرار گرفته است. در سیره عملى ائمه اطهار(ع) نیز به عینه تجلى یافته است. لذا تولید ثروت در اسلام امرى مقدس است و محدودیت‌ها و مزمت‌ها نه در عرصه تولید كه در عرصه مصرف و اسراف بیان گردیده است.
اسلام شناس بزرگ زمانه ما سال‌ها پیش در دیدار با شركت‌كنندگان در اجلاس بانك توسعه اسلامى تأكید داشتند: «آرمان‌هاى اسلامى، رشد اقتصادى، رشد و توسعه اقتصادى، رونق اقتصادى، امت اسلامى، جهان اسلام تلاش براى رشد و توسعه و اعتلاى جنبه‌ى اقتصادى دنیاى اسلام، از كارهایى است كه بلاشك جزو هدف‌هاى اسلامى است» (25/6/83)
معظم له تأكید دارند: «آنچه مهم است این است كه اگر دنیاى اسلام با ظرفیت‌هاى فراوانى كه دارد، سر و سامانى به اقتصاد خود ندهد، در این حركت اقتصادى جهانى، بلاشك طعمه‌ى دیگران خواهد شد.»
 
*عدالت؛ جهت‌گیرى اصلى رونق تولید

رونق تولید به‌مثابه موتور تحقق رونق اقتصادى، باید در مسیرى حركت كند كه حاصل آن تحقق آبادانى و پیشرفت، همراه با عدالت باشد. عدالت شاقولى است كه نشان مى‌دهد آیا رونق تولید در مسیر صحیحى حركت مى‌كند یا خیر! كه اگر چنین نبود، بدون‌شك مسیر انحرافى در پیش گرفته شده است! به‌واقع تحقق عدالت غایت نهایى رونق تولید و اقتصاد است، وگرنه اگر توسعه در خدمت نابرابرى و به توزیع نابرابر ثروت ملى بینجامد، نه تنها مولفه ارزشمندى به‌حساب نمى‌آید كه در نقش عامل انحراف و انحطاط جامعه عمل كرده است. به‌واقع عدالت در مرحله توزیع ثروت بدست آمده از تولید باید بكار گرفته شود تا همه جامعه از حداقلى از ثروت و نعمت برخوردار باشند.
از همین منظر رهبرى معظم انقلاب اسلامى تأكید دارند كه «رشد اقتصادى باید همپاى عدالت پیش برود؛ برنامه‌ریزى كنند و راهش را پیدا كنند.» و در دیدار با دانشجویان دانشگاه‌هاى شیراز مى‌فرمایند: «فعالیت اقتصادى و كار اقتصادى و تلاش اقتصادى حتما باید با شاخص و شاقول عدالت باشد.»

معظم له یادآورى مى‌كنند كه: «نوآورى نظام ما همین است كه مى‌خواهیم عدالت را با توسعه و با رشد اقتصادى در كنار هم و با هم داشته باشیم و این‌ها با هم متنافى نیستند.»
 
 
* اقتصاد؛ اولویت اول تهاجم دشمن‌

نكته قابل ملاحظه دیگرى كه باید بدان توجه نمود این حقیقت است كه این اولویت‌بندى نه فقط مخصوص نظام اسلامى است كه دشمن نیز عرصه اقتصاد را میدان نبرد خود برابر جمهورى اسلامى قرار داده است و این همان چیزى است كه از آن با عنوان «جنگ تمام عیار اقتصادى یا تروریسم اقتصادی» یاد كرده‌اند. رهبر معظم انقلاب دو سال پیش در بیانات خود در حرم مطهر رضوى تأكید داشتند: «توجّه كنید كه اولویت دشمن هم مسأله‌ى اقتصادى است؛ یعنى امروز دشمنان جمهورى اسلامى براى این‌كه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانى و جمهورى اسلامى محقّق كنند، دنبال راهكارهاى اقتصادى، و یا به تعبیر درست‌تر، دنبال ضربه‌زدن اقتصادى به ملّت ایرانند. هدف دشمن این است كه بتواند با فشار اقتصادى، ملّت ایران را نسبت به نظام اسلامى و جمهورى اسلامى دلسرد و دلزده كند و بین ملّت ایران و نظام اسلامى فاصله بیندازد و هدف‌هاى خودش را از این‌راه دنبال كند.» (1/1/96)
 
* رونق اقتصادى با رونق تولید

وقتى سخن از رونق یا جهش اقتصادى به میان مى‌آید، بعید است كه مخالفینى داشته باشد و همه تفكرات بدون‌شك همراه خواهند بود. اما مسأله چگونگى این جهش است كه در رابطه با آن، دیدگاه‌هاى گوناگون خواهد بود. در یك تقسیم‌بندى مى‌توان از دو رویكرد و دو منظر یاد كرد كه یكى بر جهش اقتصادى از طریق وابستگى و تبعیت از الگوى توسعه وابسته و حمایت‌هاى خارجى تأكید دارد و دیگرى توسعه ملى مبتنى بر خودكفایى و خوداتكایى را پیشنهاد مى‌دهد.

در طول سال‌هاى اخیر این دو نگاه در برابر هم صف آرایى كرده‌اند. نگاهى كه توسعه را در وابستگى و تنظیم روابط با قدرت‌هاى برتر دنبال مى‌كند آزمایش خود را در سال‌هاى اخیر پس داده است. بخش عمده مشكلات امروز اقتصاد نیزبى‌توجهى به الگوى اقتصاد درون زا و دلخوش كردن به الگوى توسعه وابسته است. رهبر معظم انقلاب اسلامى تأكید دارند كه: «رونق اقتصادى با تولید حاصل مى‌شود، با فعّال كردن ظرفیت‌هاى درونى كشور حاصل مى‌شود، نه با چیز دیگر.»
 
*اقتصاد مقاومتى، راهكار جهش تولید
اقتصاد درون‌زا، اقتصادى نیست كه تنها بر حرف و شعار متكى باشد. تئوریسین این تفكر و متفكرین معتقد به آن در طول سال‌هاى اخیر سیاست‌هاى كلى این نگرش را در قالب «اقتصاد مقاومتى» تئوریزه كرده‌اند. و معتقدند «اگر سیاست‌هاى كلى اقتصاد مقاومتى، به‌طور جدى پیگیرى و اجرا شوند، امید زیادى وجود دارد كه رونق اقتصادى و اصلاح پایه‌هاى اقتصادى كشور در میان‌مدت محقق و بخشى از مشكلات مردم حل شود.» این تعبیرى است كه حكیم انقلاب اسلامى در دیدار با سران قوا در تاریخ اسفند سال 92 به آن تأكید داشته‌اند. معظم له معتقدند كه «اقتصاد مقاومتى یعنى آن اقتصادى كه به یك ملت امكان مى‌دهد و اجازه مى‌دهد كه حتى در شرائط فشار هم رشد و شكوفائى خودشان را داشته باشند.»
 
* رونق اقتصادى و بازاریابى جهانى‌
اولویت یافتن «رونق تولید» به‌مثابه یكى از اركان تحقق اقتصاد مقاومتى به‌معناى آن نیست كه كشور نیازمند تقویت تعامل و ارتباطات بین‌المللى در اقتصاد نیست. تقویت تولید نیازمند تقویت بازار مصرف است و جهش تولید نیازمند آن است كه در زمینه بازاریابى جهانى نیز تلاش ویژه و در خورى انجام شود. لذا از درون اقتصاد مقاومتى سیاست انزواگرایى حاصل نمى‌آید، و چنین برچسبى محصول جنگ رسانه‌اى دشمنانى است كه از نهادینه شدن اقتصاد مقاومتى در كشور نگرانند! رهبر معظم انقلاب اسلامى سال‌ها پیش تأكید كرده‌اند كه «بازاریابى جهانى، یكى از مهم‌ترین وظایف براى رونق اقتصادى كشور است.»
 
به گزارش بلاغ، فراموش نباید كرد كه اگر یك ارزش و ضرورت به گفتمان فراگیر جامعه بدل نگردد، نمى‌تواند در روند كلان كشور اثرگذار باشد. لذا طبیعى است كه شعار سال باید به مطالبه‌اى عمومى جامعه اعم از مردم و مسؤولین و كارگران و كارفرمایان بدل شود. مسؤولین باید با همه توان تلاش كنند كه موانع تولید، آسیب‌شناسى و مرتفع گردد.

سرمایه گذاران و صاحبان ابزار تولید باید با خودباورى و از خودگذشتگى و شجاع و روحیه ریسك پذیرى، وارد میدان تولید شده و با كنارگذاشتن روحیه كاسبكارى، در خدمت افزایش و یا جهش تولید و اقتصاد قرار بگیرند. بدین شكل همه توان كشور در خدمت تحقق شعار سال قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما