سرگرم کردن اعضای خانواده با تغذیه سنتی؛

مازندران و دنیای رنگارنگ غذاهای بومی و محلی

تاریخ انتشاردوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۴۱۶۶۵۰
یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری هر منطقه‌ای غذاهای بومی و محلی است که خوشمزه‌ترین بخش هر سفری محسوب می‌شود. هرکسی که یک‌بار پایش به مازندران رسیده باشد حتماً و قطعاً چشمانش به غذاهای رنگارنگ بازشده؛ غذاهایی که هرکدام دنیایی از رنگ، بو و طعم‌های دل‌چسب را در خود جای‌داده است.
۰
plusresetminus
مازندران و دنیای رنگارنگ غذاهای بومی و محلی
به گزارش بلاغ،یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری هر منطقه‌ای غذاهای بومی و محلی است که خوشمزه‌ترین بخش هر سفری محسوب می‌شود. هرکسی که یک‌بار پایش به مازندران رسیده باشد حتماً و قطعاً چشمانش به غذاهای رنگارنگ بازشده؛ غذاهایی که هرکدام دنیایی از رنگ، بو و طعم‌های دل‌چسب را در خود جای‌داده است.
 
در این فرصت بخشی از بهترین غذاهای بومی و محلی استان مازندران را معرفی خواهیم کرد:

اسپِناساک
درصورتی‌که طرفدار خورشت‌های سبزی مانند قورمه‌سبزی هستید، به‌احتمال‌زیاد اِسپِناج ساک هم جزو غذاهای موردعلاقه شما خواهد بود مواد اولیه‌ی این خوراک مازندرانی از گوشت گوسفند یا گاو، اسفناج تازه، سبزی‌های معطر، برگ سیر و نعناع، پیاز، هویج، آب و ادویه‌جات تشکیل‌شده است. خورشت اسفناج مازندرانی‌ها با بو و طعم مطبوع روی دیگر اسفناج را به شما نشان خواهد داد.

 
کَئی پلا
شاید یکی از متداول‌ترین و مرسوم‌ترین غذاهای محلی مازندران، کئی پلا باشد زیرا کدوحلوایی و برنج هر دو در این منطقه فراوان یافت می‌شوند. کئی پلا به‌تنهایی یک وعده غذایی برای ناهار است و می‌توان آن را با ماست و یا نیمرو سرو کرد البته اندکی در ترکیباتش می‌توانید خلاقیت به خرج دهید. مواد اولیه برای آماده کردن آن کدوی رنده شده یا نگینی، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده، برنج و کره‌ی محلی است.

 
مالابیج
استان مازندران به خاطر هم‌جواری به دریا و صید ماهی، غذاهای زیادی با گوشت ماهی می‌پزند که مالابیج یکی از این غذاهای خوشمزه‌ است. این غذا که به آن مالاتا هم می‌گویند یکی از غذاهای محلی مازندران و همچنین گیلان است که به کمک گوشت ماهی سفید نر پخته می‌شود.
سبزی‌های معطر، رب انار، گردو، ادویه و کمی گلپر ترکیب می‌شود و این غذای خوش‌طعم را می‌سازد. این مواد را باهم مخلوط می‌کنند و داخل شکم ماهی را با آن‌ها پر می‌کنند. روش محلی پخت مالابیج روی آتش و زغال است ولی امروزه شرایط خانه‌ها طوری نیست که بشود آتش به پا کرد! همان فر یا ماکروویو برای پخت این غذا راه‌حل بهتری است.

 
مرغ شکم‌پر
یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مازندران مرغ شکم‌پر است. محال است که شمالی‌ها یک مهمانی به راه بی اندازند و میان سفره مرغ شکم‌پر را نبینید. برای پختن این غذا مثل مالابیج داخل شکم مرغ را با یک سری مواد مثل سبزی‌های تازه مثل نعنا، ترخون، جعفری و گشنیز همراه با گردوی پودر شده، آلو و قیسی، پیاز سرخ‌شده پر می‌کنند و با نخ و سوزن می‌دوزند و بعد برای پخت آن را داخل فر می‌گذارند. البته به‌جز مرغ، برای اردک و بادمجان هم همین کار را انجام می‌دهند.

 
کِرک بپِرس
شاید غذای کِرک بپِرس را زیاد در رسانه‌های شنیده باشید. در زبان مازندرانی (کِرک) به معنی مرغ است اما در این غذا خبری از مرغ نیست بلکه بادمجان قلمی، گوجه‌فرنگی، آب‌غوره، آب، كمی نمك و زردچوبه که پس از جوش دارچين و فلفل هم به آن اضافه می‌شود.  چون در اين خورش از مرغ يا جوجه استفاده نمی‌شود. به خورش جوجه پريده معروف است.

 
دوپتی
دوپتی یکی از غذاهای ساده پز مازندرانی است که از ترکیب دوغ، حبوبات کامل پخته‌شده و سیرداغ به دست می‌آید. این غذا ضمن این‌که بسیار خوشمزه است، سریع هم پخته و آماده می‌گردد.

 
واویشکا
تهرانی‌ها به آن بیج بیج یا بیج بیجی می‌گویند. بیج بیج یکی از زودپزترین غذاهای جهان است و شاید در عرض ۳۰ الی ۴۰ دقیقه آماده شود. پیاز، گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی نگینی شده، گوجه و رب اجزای اصلی پخت این غذا هستند و طعم بسیار خوبی دارد.

 
بشته واش
بشته واش نوعی آش معروف مازندرانی است که در آن از زیره ی سبز، ادویه‌های مختلف و متداول و عدس درست می‌شود. معمولاً این غذا برای کسانی زیاد پخته می‌شود که تیروئید و یا فقر شدید آهن دارند. برای کسانی که مبتلابه بیماری‌هایی همچون هموروئید و یبوست شدید هم هستند، توصیه می‌شود.

 

باقالا وابیج
در بسیاری از غذاهای محلی مازندران از باقلای پلویی استفاده می‌شود که طعم بی‌نظیری به غذا می‌دهد. باقالای مازندران یا همان باقلای پلویی را در اکثر غذاهای مازندرانی می‌بینیم. این غذای لذیذ که از ترکیب باقلا، شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره و روغن، ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین) آماده خواهد شد، معمولاً با برنج شمالی و زیتون‌پرورده، ماهی شور و ماست خورده خواهد شد.
 
 

خورشت سیر انار ، یک طعم تند و ترش
مواد اولیه برای تهیه خورشت پرطرفدار و لذیذ مازندرانی پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران است. برای جا افتادن این خورشت ۵۰ دقیقه وقت لازم است. درصورتی‌که طعم مرغ را دوست ندارید می‌توانید گوشت بلدرچین را جایگزین کنید.
 

انارتیم خِرشت
یکی از مَلَس ترین غذاهایی‌ که دهان همه را به آب می‌اندازد انارتیم خِرشت است و به زبان فارسی خورشت ناردون هم گفته می‌شود که ترکیباتی نظیر مرغ، انار ترش یا ملس، پیاز، رب انار، شکر یا شکرسیاه، آلو(دلخواه) و نمک، فلفل و زردچوبه دارد که می‌توانید طعم یک غذای مازندرانی را تا سالیان سال در یاد داشته باشید.
 
آغوز خِرشت
آغوز خرِشت یا آغوز مسما به علت داشتن گوشت اردک و گردو در ترکیبات خود پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی را به بدن شما خواهد رساند. این غذای خوشمزه که در ترکیبات خود گردو، پیاز سرخ‌شده، گوشت اردک،رب انار، آب، شکر، دانه‌ی ساییده شده انار و ادویه (نمک، زردچوبه و فلفل) دارد، با برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی سرو و خورده خواهد شد. در آماده شدن آغوز مسما باید کمی صبور باشید، زیرا برای جا افتادن این خورشت به ۲ ساعت زمان نیاز دارید.
 
نازخاتون
رب انار پایه ثابت خیلی از غذاهای شمالی و مازندرانی است. درصورتی‌که از طعم بادمجان خوشتان می‌آید حتماً عاشق این ترشی خواهید شد چون با خوردن این چاشنی مزه بادمجان کبابی نخستین طعمی است که احساس می‌کنید. یکی دیگر از غذاهای محلی مازندرانی که مشتاقان بسیاری بین طرفداران بادمجان دارد، ناز خاتون است. نازخاتون را می‌توانید در کنارغذای اصلی خود مخصوصاً در قول ناهار میل نمایید. اما درصورتی‌که به همراه برنج میل شود، می‌توان حتی به‌عنوان یک قول کامل غذایی از آن استفاده کرد.
ترکیبات اصلی آن بادمجان کبابی و خردشده، سیر، آب‌غوره، نعناع، گشنیز و نمک است. ترشی آب‌غوره و تندی سیر، طعمی بسیار خاص به ناز خاتون می‌دهد. این غذا در نزد کسانی که دارای رژیم گیاهخواری هستند محبوبیت زیادی دارد.این غذا به علت داشتن بادمجان کبابی کالری کمی دارد؛ پس درصورتی‌که می‌خواهید وزن کم کنید، ناز خاتون را در وعده‌های غذایی خود جای دهید. شاید بتوان گفت جز کبابی کردن بادمجان‌ها برای آماده کردن این غذا دردسری نخواهید داشت.
 
 
این‌ها تنها بخش کوچکی از غذاهای خوشمزه مازندران است که کافیست فقط یک‌بار آن را امتحان کنید تا مشتری دائمی این غذاهای محلی شوید. مازندران در کنار جاذبه‌های طبیعی گردشگری دارای ظرفیت‌های متعدد دیگری است که بر جاذبه‌های این استان افزوده است. امیدواریم در این گزارش فقط با غذاهای محلی مازندران آشنا شده باشید و به فکر تهیه آن در منازل خود باشید و خدای‌نکرده فکر سفر به این استان در این شرایط را نداشته باشید زیرا استان مازندران این روزها به دلیل شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و هیچ آمادگی برای پذیرایی از مسافران عزیز را ندارد. به امید آن روز که همه باهم در سلامتی کامل، طعم خوشمزه این غذاها را تجربه کنیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰