تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۱۶۲۸۷
اگر مازندران به میزبانی متصف است و این توصیف را همه مهمانان هر ساله در رجوع 25 میلیونی خود به توصیف می‌نشستند، در شرایط طبیعی و توأم با صحت و سلامتی بود و امروز که کرونا تسمه از گرده‌ها می‌کشد، نپسندد مهمان بیماری خود و میزبان را.
۰
plusresetminus
مازندران میزبان خوبی است البته نه در این شرایط/ نیامدن‌تان را گرامی می‌داریم و آمدنت‌تان را پس از رفتن کرونا
به گزارش بلاغ، طی سال‌های پس از انقلاب و از هنگامی که سفرهای سال نو در برنامه ابتدای سال هر خانوار ایرانی قرار گرفت، مازندران همواره استان اول و یا پس از خراسان رضوی، استان دوم گردشگری کشور با 25 تا 27 میلیون سفر معرفی می‌شد و مهمانان، یکی از امتیازات این استان را برخورداری از مردمانی ذکر می‌کردند که شهره در مهمان‌نوازی هستند.

مازندرانی‌ها در مهمان‌نوازی شهره‌اند
در هر سال و حتی نوروز سال 1398، که مازندران مورد تهاجم سیل قرار گرفت و سپس استان گلستان و...، باز هم مازندران از مهمانان نوروزی پذیرایی کرد و نگذاشت سیل موجب ضعف در مهمان‌نوازی‌شان شود.

با وجود اینکه استان مازندران به جهت زیرساختی برای پذیرایی از مهمانان ملی بسیار ضعیف است و نوع نگاه همه دولت‌ها به این استان، نگاه فانتزی و معتقد به برخوردار بودن مازندران است و حال آنکه نگاه تیزبینانه و واقع‌گرایانه مقام معظم رهبری ناظر بر این است که مازندران دارای محرومیت و فقر سبز است و محرومیت‌های آن زیر طبیعت سبزش پنهان شده و تاکنون به چشم مسئولان نیامده، اما مازندرانی‌ها بغایت مهمان‌ دوست و مهربان و بی آلایش و شیله پیله هستند.

این استان در تمام فصول سال مهمان‌پذیر است و بسیاری از متمولین و سرمایه‌داران در آن دارای ویلا و تفرجگاه هستند، اما از زمان بروز کروناویروس از همان روزهای نخست اعلام این خبر، نگرانی‌های جدی در مازندران بوجود آمد که این استان در مسیر گردشگری و مهمان‌پذیری بویژه در آستانه اتمام سال 98 دچار آلودگی شود که اتخاذ تدبیر ممانعت از سفر به استان‌های شمالی به‌عنوان محور و مرکز گردشگری کشور از سوی مسئولان، حداقل انتظاری بود که مردم استان از مسئولان خود در درجه اول، و سپس مسئولان کشور در درجه دوم داشتند؛ همان انتظاری که بدون توجه به آن، وضعیت بحرانی را به مردم این استان تحمیل کرد و مازندران را از آلوده‌ترین استان‌های بحرانی کشور در آورد.

وقتی که رئیس جمهور در دل بحران نباشد!
صدای واحدی که حداقل در مازندران از ناحیه مردم به گوش مسئولان استان رسید و موجب شد با توجه به روند روبه افزایش ابتلاء و بالارفتن آمار مبتلایان به کرونا، که ناشی از مسافرت به این استان است، انسداد راه‌های ورودی به مازندران بود، که نهایتاً استاندار به این چاره تن در داد و مردم نیز با حمایت جدی از تصمیم استاندار به کمک نیروی انتظامی برای ممانعت از ورود مسافرانی کردند که مکرر از طروق مختلف و از جمله رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شده بودند.

توقف سفر به مازندران و کاهش شدید سفر طی 48 ساعتی که انجام شده بود، موجب کاهش شدید و معنادار آمار مبتلایان گردید که متاسفانه با دستور رئیس جمهور این محدودیت برداشته شد و مجدد، روند ابتلاء به کرونا روبه تفزایش گذارد و آمار فوتی‌ها نیز ایضاً.

تصمیم غیرمنطقی مسئولان بر حذف محدودیت سفر به مازندران، وضعیت قرمز و بحرانی را به مردم این استان تحمیل کرد و موجب شد تا بیمارستان‌های این استان دیگر گنجایش پذیرش بیمار را نداشته باشند و علی‌رغم این وضعیت، دولت بویژه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هیچ توجه ویژه به این شرائط ویژه مازندران ندارند.
 
وضعیت قرمز مازندران از دیدگاه نماینده وزیر بهداشت
در پی وخامت اوضاع مازندران، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به گسیل نماینده خود به این استان نمود. دکتر محمد مهدی ناصحی با اعلام این که مازندران در پیک ابتلا به کرونا قرار دارد، خواستار تداوم تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان و رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم و خانه‌نشینی شد، غافل از آنکه عامل اصلی شیوع کرونا در مازندران، ورود مسافران به این استان است هرچند نباید بی‌احتیاطی عده‌ای از ساکنان این استان را نیز نادیده نگرفت.

نماینده اعزامی وزیر به مازندران اظهار داشت: همچنان استان مازندران در پیک ویروس کرونا قرار دارد.

وی اضافه کرد: اگر مردم ما پروتکل‌های بهداشتی و خود مراقبتی پیش بینی شده را رعایت کنند و مهم‌تر از همه در خانه بمانند، ما دوران پیک این بیماری را در مازندران طی ۲ تا سه هفته آینده پشت سر می‌گذاریم و از این وضعیت خارج می‌شویم.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: وضعیت بیمارستان های ما تا حد زیادی مدیریت شده است و نیاز داریم تا مردم همچنان مسایل بهداشتی و خود مراقبتی ها را رعایت کنند تا اوضاع به حالت کنترلی‌تر درآید.

دکتر ناصحی با اشاره به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و برنامه دید و بازدیدهای خانوادگی ، گفت : پیشنهاد و تاکید ما این است که دید و بازدیدهای نوروزی را به زمان پس از کرونا موکول کنیم چرا که از این طریق بیماری به شدت سرایت می‌کند و پیک آن دو هفته بعد رخ می‌دهد و قابل کنترل نخواهد بود.

خودداری از سفر به روستا
نماینده وزیر بهداشت همچنین از تمامی شهروندان مازندرانی خواست تا این روزها به روستاها سفر نکنند.

به نظر می‌رسد مخاطب نماینده اعزمی آقای وزیر باید مسافران باشند که مشخص نیست ایشان چرا مستقیم مسافران را مورد خطاب قرار نمی‌دهد ضمن آنکه توصیه به ساکنان ثابت این استان نیز ضروری است، اما عامل اصلی انتقال و گسترش کرونا در مازندران، مسافران بوده و هستند.

ناصحی افزود: انتظار است مردم بین شهرها و روستاها تردد نکنند و همه در خانه بمانند و روستاها را آلوده نکنند، چرا که امکانات بهداشتی و درمانی ما در روستاها کمتر است و از این جهت به مردم روستا آسیب بیشتری می رسد.

وی در باره وضعیت دارویی استان هم اظهار داشت : از جهت دارویی با تغییراتی که در پروتکل دارویی ایجاد شده ما در تامین دارو مشکلی نخواهیم داشت و امکانات محافظتی نیز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درگیری ویروس کرونا برده شد و شرایط پشتیبانی نسبت به گذشته بهتر شد.

این مسئول اضافه کرد: تلاش می شود تا همچنان بتوانیم دارو و تجهیزات محافظتی بیشتری را به داخل بیمارستان ها و مراکز درمانی ببریم و اقداماتی خوبی در حال انجام است و وضعیت استان از لحاظ امکانات و پشتیبانی تغییرات اساسی داشت و مشکلی در این حزوه وجود ندارد.

وی بار دیگر از مردم خواست تا برای کنترل ویروس کرونا در خانه های خود بمانند و خیابان ها را خلوت کنند و با درمانگران همکاری بیشتری داشته باشند.

خوشبختانه هرچند دیر ولی سرانجام تصمیم گرفتند
درست است که آقای رئیس جمهور بسیار دیر تصمیم گرفت تا محدودیت‌هایی را برای سفر به استان‌های با وضعیت قرمز اعمال کنند، اما باز هم جای امیدواری است تا با اثبات به ایشان، دستور ممانعت ورود به استان‌های دارای شرائط بحرانی را صادر کنند.

واقعاً شرائط مازندران حاد و دشوار شده است و دولت باید با تزریق اعتبارات و امکانات، مراکز درمانی و بیمارستان‌های این استان را تجهیز کند و مازندران را مورد توجه جدی قرار دهد همانگونه که آقای معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه به استان خود تزریق چند صد میلیاردی کرد که چه بسا ضروری هم باشد، اما به اعتراف ستادملی مبارزه با کرونا، شرائط مازندران بمراتب بدتر و وخیم‌تر از استان آقای معاون بوده و هست.

مخلص کلام...
ای همه آنانی که قصد سفر به مازندران را داشتید، نیک بدانید که این استان و مردم خونگرم آن، این افتخار را دارند که میزبان شما باشند اما در شرائط کنونی، سفرتان هم به خودتان آسیب وارد می‌کند و هم شدیداً به میزبان.

بنابراین، مرحمت فرمائید تا رفع نگرانی‌های مربوط به کرونا، سفر خود به مازندران را حتی اگر دارای ویلا و امکانات اقامتی هستید، به تعویق بیاندازید تا موجب هزینه برای بویژه میزبانان خود یعنی مازندرانی‌ها نشوید که در حال حاضر، هیچ پذیرشی از سوی مردم برای تحمل مسافران وجود ندارد. حفظ شأن شما لازم است و هیچ کسی به رعایت آن اولی‌تر از خودتان نیست. به امید دیدارتان برای چند ماه دیگر.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴